رویگردانی اصلاح‌طلبان از لاریجانی

کد خبر: 1056409

فائزه هاشمی: احتمال ائتلاف با لاریجانی را نمی‌بینم.

رویگردانی اصلاح‌طلبان از لاریجانی

گروه سیاست سایت فردا - ائتلاف با علی لاریجانی در تقریبا چهار سال گذشته شبیه یک معما برای جریان اصلاحات بوده است. برخی که معتقدند انجام اصلاحات بدون قدرت سیاسی مقدور نیست و ذات احزاب تلاش برای حضور در قدرت و گرفتن سمت‌های اجرایی است، هر راهی ولو ائتلاف با نامزد غیرخودی را جایز دانسته و بلافاصله بعد از انتخابات 96 گزینه ائتلاف با لاریجانی را روی میز گذاشته‌اند.

برخی دیگر اما مقبولیت نزد عموم را مهم‌تر ارزیابی کرده و در عین حال که از تجربه ائتلاف با روحانی درس گرفته‌اند؛ دنبال راهی غیر از ائتلاف با گزینه غیراصلاح‌طلب هستند. 

از همین رو است که می‌بینیم طیفی از اصلاح‌طلبان مثل کارگزاران میل به ائتلاف دارد و تحت تاثیر فشار سایر اصلاح‌طلبان قدری از مواضع خود عقب نشسته یا اینکه آن را به صراحت بیان نمی‌کند. همچنین بخشی از اصلاح‌طلبان مدام در مذمت ائتلاف آن هم با لاریجانی می‌گویند.

مثلا فائزه هاشمی یکی از تندترین فعالان سیاسی اصلاح‌طلب است، امروز در گفت‌وگویی با روزنامه «شرق» گفته است: «ائتلاف به خودی خود اشتباه نیست، می‌تواند جاهایی معنا داشته و به صورت یک حرکت تاکتیکی مفید باشد. در بسیاری از کشورها به‌خصوص با نظام پارلمانی، ائتلاف در شرایطی که هیچ حزبی اکثریت مطلق را کسب نکرد، شکل می‌گیرد و یک روش سیاسی جاافتاده است. ائتلاف زمانی می‌تواند موفق باشد که در تعیین سهم به توافق برسند و این ضمانت وجود داشته باشد که قدرت تقسیم شود. »

وی تاکید می‌کند که «احتمال ائتلاف با آقای لاریجانی را در بین اصلاح‌طلبان نمی‌بینم. تا جایی که می‌دانم فقط آقای کرباسچی از این ایده حمایت می‌کنند.»

البته فائزه هاشمی این را هم می‌گوید که « اینکه در شرایط فعلی یک اصولگرای عاقل و مدیر از یک اصلاح‌طلب مؤثرتر است، جای بحث دارد. از سال 96 به این طرف با پیروزی‌های متعدد اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های مجلس، شورای شهر و ریاست‌جمهوری عمده جریان مدیریت کشور در دست اصلاح‌طلبان بود ولی در مسیر اصلاح‌طلبی حرکت نکردند، بیشتر دنبال این بودند که چگونه بعد از پایان این دوره‌ها جایگاهشان را میان اصولگرایان حفظ کنند. اما برخی از اصولگرایان ازجمله آقای لاریجانی که رئیس مجلس بود، با شهامت بیشتری با جریان اصلاحات رابطه برقرار کرد، چون اصولگرا بود، نگران موقعیتش نبود. شاید یک اصلاح‌طلب با چنین شرایطی از یک اصولگرای معتدل بی‌اثرتر باشد.»

برخی دیگر از اصلا‌طلبان اما به نسبت فائزه هاشمی بیشتر از ائتلاف با لاریجانی رویگردان بوده و مواضع تندتری می‌گیرند. مثلا همین یکی دو روز قبل بود که جواد امام فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از چهره‌های نزدیک به خاتمی طرح ایده ائتلاف با لاریجانی را اساسا ایده اصولگریان و در راستای تخریب اصلاح‌طلبان خواند!

احمد شریف دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران نیز امروز در مصاحبه‌ای با باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: دیگر علی لاریجانی به هیچ عنوان در جبهه اصلاح طلبی نمی‌گنجد؛ نه خود لاریجانی چنین ادعایی دارد و نه هیچ کدام از اعضای جبهه اصلاحات ایران چنین ادعایی دارند و او هم تعهدی درباره پیگیری اهداف و گفتمان اصلاح طلبی ندارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها