بازگشت بایدن؟! / ترافیک میتینگ‌های انتخاباتی در آخر هفته / روایت کیهان از بی‌دقتی ظریف

کد خبر: 1052116

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن را در اینجا می‌خوانید.

بازگشت بایدن؟! / ترافیک میتینگ‌های انتخاباتی در آخر هفته / روایت کیهان از بی‌دقتی ظریف

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» مثل بسیاری از روزنامه‌ها امروز بایدن و اقدامات و مواضع اخیرش را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «شمارش معکوس بازگشت برجام» به شرحی از آنچه بایدن و سایر آمریکایی‌ها گفتند و انجام دادند، همچنین رویکرد اروپا، پاسخ تهران و واکنش اسرائیلی‌ها پرداخته است.

احمد غلامی، سردبیر این روزنامه اصلاح‌طلب نیز در سرمقاله خود با عنوان «شکست نرم» نوشته است: « ایران درصدد است تا به سیاست منزلت خود معنا ببخشد و به دیگران القا کند اوست که نقش تنظیم‌کننده (رگولاتور) را دارد. تا جایی که این بی‌ثباتی و بی‌ثباتی‌هراسی در کنترل ایران باشد، دست بر قضا به نفع او خواهد بود. این صورت‌بندی جهان و منطقه است که انتخابات 1400 برای ایران و بازگشت آمریکا به برجام را حساس کرده است. تعلل آمریکا برای بازگشت به برجام برای خلع سلاح ایران و خنثی‌‌کردن نقشش در خاورمیانه است. اگر ترامپ سعی می‌کرد ایران را شکستی سخت بدهد، بایدن در پی شکستی نرم است تا هم وجهه‌اش را در آمریکا حفظ کند و هم ایران این شکست را بپذیرد. پرسش اصلی این است ایرانی که در برابر فشار حداکثری دوام آورده و تن به شکست نداده، چه ضرورتی دارد بدون هیچ امتیازگیری تن به شکست نرم بدهد؟ »

شرق 2 اسفند

«اعتماد» ضرورت برگزاری یک انتخابات پرشور را مهم‌ترین موضوع روز یافته و در گزارشی به تشریح پیش‌نیازهای آن پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به فعال شدن همه احزاب و گروه‌های سیاسی از یک رقابت جدی خبر می‌دهد. در این گزارش آمده است: «حزب کارگزاران سازندگی که اقدام به برگزاری چهارمین کنگره خود با حضور دبیرکل، رییس شورای مرکزی و سخنگوی حزب کرد و از لزوم حرکت به سوی حزب فراگیر اصلاحات گفت تا حزب مردم‌سالاری که در نوزدهمین کنگره خود، ضمن آنکه رای به ابقای مصطفی کواکبیان در قامت دبیرکل این تشکل داد، او را به عنوان کاندیدای حزبی خود معرفی کرد. همچنین انجمن اسلامی جامعه پزشکی و سازمان عدالت و آزادی به عنوان دو تشکل اصلاح‌طلب دیگر میزبان چهره‌هایی چون محسن آرمین و الهه کولایی بودند. از آن‌سو احزاب و تشکل‌های اصولگرا نیز بیکار نماندند و درحالی که دانشجویان اصولگرای عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، میزبان چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب، میانه‌رو و اصولگرا بودند، 3 چهره شاخص اصولگرا یعنی مصطفی پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت، غلامعلی حدادعادل، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و  صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری در نشست طیفی دیگر از دانشجویان اصولگرا تحت عنوان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان سخنرانی کردند.»

اعتماد 2 اسفند

«آفتاب یزد» اقدامات اخیر آمریکا را «سیاست گام به گام جو بایدن» نامیده و در گزارشی که تیتر یک شده ، نوشته است: «در واکنش به گام‌های بایدن، ایران و رئیس دستگاه دیپلماسی در سه واژه، دیدگاه‌های خود را به صورتی عیان اعلام می‌کنند: «تعهد؛ اقدام؛ نشست» این در حالی است که برخی ناظران، متفق القول گام‌های کوچک، لرزان و ناکافی آمریکایی‌ها را حتی برای شروع تغییر نگاه‌ها مفید نمی‌دانند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در صفحه نخست خود به توییت اخیر زهره الهیان که با واکنش‌ها و انتقادات بسیاری همراه بود را نیز مورد توجه قرار داده است. الهیان به دختر حاکم دبی که گویا توسط پدر حبس به  همین خاطر خبرساز شده است، پیشنهاد کرده بود که به ایران بیاید در کنار سایر دختران از نعمت آزادی و حقوق بشر بهرمنده شود. آفتاب یزد در شماره امروز خود برخی واکنش‌ها به این توییت در شبکه‌های مجازی را بازتاب داده و به نقل از یکی از کاربران نوشته است: «شما اول فرزندان خود و باقی مسئولین را از اروپا و آمریکا فرا بخوانید بعد پیشنهاد دهید».

آفتاب یزد 2 اسفند

«آرمان ملی» بایدن را عکس یک کرده و با تیتر «بازگشت بایدن» می‌نویسد: « فقط یک روز از قانون مصوب مجلس ایران مبنی بر توقف تعهدات داوطلبانه ایران به منظور بازگشت به برجام مانده است، به نظر می‌آید فشارهای دولت‌های اروپایی به دولت جدید آمریکا باعث شده احتمال بازگشت آمریکا به توافقنامه برجام افزایش یابد. آمریکایی‌ها می‌دانند جمهوری اسلامی فقط در صورتی به تعهدات اولیه خود در برجام بر‌می‌گردد که آمریکا تحریم‌ها را علیه ایران لغو کند. اما به نظر می‌رسد اتفاق مهمی در راه است و بعد از یک وقف چند ساله نمایندگان ایران و آمریکا دیدار مستقیمی درباره برجام با یکدیگر خواهند داشت. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این تصمیم ایالات‌متحده یک گام مهم از سوی واشنگتن برای بازسازی و احیای برجام است و برای همین است که دولت بایدن محدودیت‌های ایجاد شده بر سفر دیپلمات‌های ایرانی را در نیویورک لغو کرده است. حال باید صبر کرد و دید معادلات جهان سیاست به چه شکلی پیش خواهد رفت و رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا آیا مانند ترامپ اشتباهات گذشته را در قبال ایران انجام می‌دهد، یا درس عبرت گرفته است؟»

آرمان ملی 2 اسفند

«وطن امروز» با تاکید بر اینکه جو بایدن در اولین موضع‌گیری رسمی خود از لغو تحریم و برجام نگفت، او را عکس یک کرده و با تیتر «بفرمایید جو» از مهندسی فشار حداکثری نوشته است. در این گزارش آمده است: «قطعا این مواضع رئیس‌جمهور آمریکا درستی عزم ایران برای متوقف کردن تعهدات برجامی را نشان می‌دهد. ایران 5 اسفند اجرای حلقه جدیدی از قانون هسته‌ای مصوب مجلس را آغاز می‌کند. متوقف کردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، ایران را در موقعیت درست در مقابل ترفند جدید آمریکا و اروپا قرار می‌دهد. سخنرانی دیشب بایدن درباره برجام، نشان داد جریان خوشبین به دولت آمریکا تا چه اندازه بی‌بهره از استدلال و فهم دنیای واقعی هستند. اگر تا دیروز ترامپ را مزاحم و عنصر اشتباهی در مناسبات برجامی ایران و آمریکا می‌دانستند، اکنون با بایدن، معاون اوباما چه می‌کنند که همان مسیر ترامپ را در قبال برجام دنبال می‌کند؟! »

وطن امروز 2 اسفند

«کیهان» اما با تیتر «فریب‌ نخورید» اقدامات و مواضع اخیر بایدن را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه اصولگرا می‌نویسد: «آمریکا با مشارکت ‌تروئیکای اروپا و رژیم اسرائیل، با صحنه‌سازی فریبکارانه در پی آن است تا مطالبه ایران در توافق هسته‌ای را به بازگشت آمریکا به برجام تقلیل دهد. این اقدام فریبکارانه در حالی است که شرط بازگشت آمریکا به برجام، لغو همه تحریم‌ها و سپس تایید آن توسط ایران از طریق راستی آزمایی است.»

حسین شریعتمداری نیز در یادداشت امروز خود به همین موضوع پرداخته و معتقد است که ظریف در پاسخ به میلز که از انصراف آمریکا از برگرداندن تحریم‌های سازمان مللی گفته بود، بی‌دقتی کرده است. وی می‌نویسد: «این بخش از توئیت برادر عزیزمان آقای ظریف که نوشته‌اند «ما فوراً تمام اقدامات اصلاحی (کاهش تعهدات) را به عقب برمی‌گردانیم» نیز با شرایط اعلام شده ایران ناهمخوان است و یا دستکم اینکه می‌تواند برای حریف سخنی «دوپهلو»! تلقی شود. چرا که توقف مسیر کاهش تعهدات برخلاف نوشته ایشان «فوراً» نخواهد بود، بلکه باید واقعی بودن لغو تحریم‌ها از سوی جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی شود.» 

کیهان 2 اسفند

«جوان» تصویر متفاوتی از بایدن را برای عکس یک انتخاب کرده و با عنوان «فرار بایدن از لغو تحریم‌ها به جلسه‌درمانی» به شرح اقدامات و مواضع اخیر آمرکیا و البته اروپا پرداخته است. این روزنامه اصولگرا در یادداشت امروز خود نیز به قلم سردبیر، با تیتر «تعهد-اقدام و جلسه» درست برعکس برجام! نوشته است: «دوستان نمی‌دانند الساعه مانند سه، چهار سال گذشته برجام موضوعیتی ندارد و مطالبه ایران، ایجاد موازنه‌ای است که در آن مشتریان نفت و کالا‌های ایرانی بدون اعمال ممنوعیت امریکا بتوانند آن را خریداری و پولش را واریز کنند و اسم این هرچه هست، بهتر است اصلاً برجام نباشد؛ معاهده‌ای که از همان روز اول اوباما در آن دبه کرد و اروپا اجرا نکرد و بعد هم به آن سرنوشت رقت‌بار گرفتار آمد.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز به دلایل استقراض دولت از صندوق توسعه اشاره کرده و نوشته است: «حداقل حقوق کارکنان دولت حدود ۵/۳ میلیون تومان است که ۱۵ برابرش بالغ بر ۵۲ میلیون تومان می‌شود، این حقوق در برخی از شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات وابسته به دولت شاید یک حقوق مرسوم و معمول به شمار آید، زیرا حداکثر حقوق در شرکت‌های دولتی گویا به نظر مجامع شرکت‌ها بستگی دارد و گفته می‌شود که حقوق‌های بالایی پرداخت می‌شود. حقوق‌های فوق در حالی در بخش دولت پرداخت می‌شود که پرداخت این حقوق‌ها هزینه‌های جاری دولت را به حدی بالای می‌برد که درآمد‌های پایدار دولت کفاف پرداخت این حقوق‌ها را نمی‌دهد و گاهاً باید از محل‌هایی استقراض شود که به تورم عمومی منتج می‌شود.»

جوان 2 اسفند

«ایران» که صدای دولت است نیز از اقدامات اخیر بایدن چندان استقبال نکرده است. این روزنامه مواضع و اقدامات اخیر آمریکایی‌ها را «عقب نشینی از ماشه شکست خورده» تلقی کرده و در گزارشی که تیتر یک شده نوشته است: «دولت امریکا با انجام چند اقدام اولیه درباره برجام کوشید در آستانه فرارسیدن ضرب‌الاجل تهران برای متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی، حال و هوای تحولات طوفانی برجام را که در دوره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا رقم خورده بود، تعدیل کند. امریکا در 48 ساعت گذشته درخواست دولت پیشین برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس گرفت، گفت‌و‌گو با اروپایی‌ها پیرامون ایران را آغاز و محدودیت تردد دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک را هم لغو کرد. هرچند که این اقدامات تا امضای «جو بایدن» بر فرمان اجرایی لغو کلیه تحریم‌های هسته‌ای ایران فاصله زیادی دارد اما دست‌کم نشان می‌دهد او هشدارها برای فرصت اندک جهت جبران مافات مخدوش شدن روند اجرای توافق هسته‌ای و عدم تحقق منافع اقتصادی ایران را جدی گرفته است. با این حال چنانچه این اقدامات و اعلام مواضع و انتشار بیانیه‌های متعدد، خروجی ملموسی برای منافع برجامی ایران نداشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که بزودی گره‌ای از کلاف سردرگم این توافق باز شود.»

ایران 2 اسفند

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها