دولت و گل‌های زده / استقبال روزنامه اصلاح‌طلب از اختلاف اصولگرایان

کد خبر: 1056802

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن را در اینجا می‌خوانید.

دولت و گل‌های زده / استقبال روزنامه اصلاح‌طلب از اختلاف اصولگرایان

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» در آخرین شماره امسال خود کمتر سیاسی است. مصطفی هاشمی‌طبا را به خاطر گفت‌وگویی ورزشی عکس کرده است. همچنین از روز ملی نفت، مذاکرات افغانستان. تحریم و مشکلات اقتصادی می‌نویسد. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «حزب‌اللهی اما نه چندان جوان» نیز به اصلاحاتی که دیروز مجلس در قانون انتخابات ریاست جمهوری اعمال کرد، پرداخته است. در این گزارش آمده است: «نمایندگان مجلس اقدام به اصلاح ماده 35 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری کردند و سقف و کف سنی را برای کاندیداتوری در انتخابات رییس‌جمهوری در‌نظر گرفتند، بسیاری از ناظران و حقوقدانان این مهم را خلاف قانون اساسی دانسته و از تحدید قانون به دست قانونگذاران گلایه کردند اما گوشی در پارلمان بدهکار این اظهارات نبود. طرح به همان شکل و با همان شرط و شروط راهی شورای نگهبان شد و این نهاد سقف و کف سنی درنظر گرفته شده را خلاف قانون اساسی اعلام کرد. انتظار آن بود هنگام بررسی دوباره این طرح در مجلس و به منظور تامین نظر این شورا، سقف و کف سنی درنظر گرفته شده حذف شود ولی نه ‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه نمایندگان برای تامین ‌نظر شورای نگهبان فقط و فقط سقف سنی موجود در قانون را افزایش دادند تا کاندیداهای ریاست‌جمهوری بیش از 75 سال نداشته باشند. این تغییر تا حدودی می‌تواند نشانگر علاقه مجلسی‌ها به تشکیل دولتی جوان باشد اما کف سنی درنظر گرفته شده ازسوی آنان به ‌نحوی ناقض این تمایل است. براساس مصوبه نمایندگان مجلس یازدهم، یکی از شروط احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری داشتن سن 40 سال به بالا بود. این کف سنی در‌نظر گرفته شده عملا بدان معناست که از میان مدعیان بالقوه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، نمایندگان خط بطلان بر نام برخی کاندیداهای احتمالی کشیده‌اند که محمدجواد آذری‌جهرمی یکی از آنان است، آن‌هم در حالی که وزیر ارتباطات دولت دوازدهم یکی از نمادهای جوانگرایی در جمهوری اسلامی بود. از این‌رو ناظران کف سنی درنظر گرفته شده از سوی نمایندگان را بی‌اعتنایی آنان به جوانان دانسته و از تمایل پارلمان به واگذاری  پاستور به  چهره‌های  میانسال گفتند.»

اعتماد 27 اسفند

«شرق» مصطفی پورمحمدی و گلایه‌های دوباره‌اش از برخی اصولگرایان را عکس یک کرده تا با این عنوان که « چه کسی می‌خواهد پدرخوانده باشد» به اختلافات موجود دامن زده یا حداقل آن را پررنگ کند. این روزنامه اصلاح‌طلب می‌نویسد: «  همه چهره‌های درون این جریان هم‌زمان هم دیگر چهره‌ها و جریان‌های اصولگرایی را تخریب می‌کنند و هم‌ یکدیگر را به عدم تخریب توصیه؛ مثلا پیش‌تر صادق محصولی درباره اصولگرایان که شامل شورای وحدت و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با ریاست حدادعادل است، گفته بود: «محصولی و جبهه پایداری اهل بده‌بستان نیستند، برای همین ممکن است حرف‌هایی هم درباره ما بزنند. برخی می‌گویند اگر با ما وحدت کردید، درست است ولی اگر وحدت نکردید وحدت‌شکن هستید! ما معتقدیم جریانی می‌خواهد تحت عنوان پدرسالاری برای احزاب اصولگرا تصمیم بگیرد ولی ما زیر بار این جریان نمی‌رویم». اما همین فرد دو روز پیش گفته است که در مرحله اول قصدمان این است که یکدیگر را تخریب نکنیم! همه چهره‌های درون این جریان هم‌زمان هم دیگر چهره‌ها و جریان‌های اصولگرایی را تخریب می‌کنند و هم‌ یکدیگر را به عدم تخریب توصیه؛ مثلا پیش‌تر صادق محصولی درباره اصولگرایان که شامل شورای وحدت و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با ریاست حدادعادل است، گفته بود: «محصولی و جبهه پایداری اهل بده‌بستان نیستند، برای همین ممکن است حرف‌هایی هم درباره ما بزنند. برخی می‌گویند اگر با ما وحدت کردید، درست است ولی اگر وحدت نکردید وحدت‌شکن هستید! ما معتقدیم جریانی می‌خواهد تحت عنوان پدرسالاری برای احزاب اصولگرا تصمیم بگیرد ولی ما زیر بار این جریان نمی‌رویم». اما همین فرد دو روز پیش گفته است که در مرحله اول قصدمان این است که یکدیگر را تخریب نکنیم!»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز با عنوان « بازی قالیباف ‌در زمین رضایی » به نقل از غلامرضا تاجگردون نوشته است: « در ابتدا قالیباف خیزی سریع برای انتخابات ریاست‌جمهوری برداشت که زود خوابید. خود او و مشاورانش یک اشتباه در روند ورود به انتخابات انجام دادند. او توقعاتی ایجاد کرد که نمی‌تواند به آنها عمل کند و رزومه اجرائی‌ خودش را به خطر انداخت.»

گفتنی است این ادعا درحالی مطرح می‌شود که رئیس مجلس تاکنون نه اعلام کاندیداتوری کرده و نه حرفی زده که چنین برداشتی از آن مقدور باشد. ضمن اینکه برخی از چهره‌های نزدیک به وی مثل پیرهادی نیز از عدم کاندیداتوری او می‌گویند.

شرق 27 اسفند

«آفتاب یزد» تیتر زده «هیچ!» البته این واژه که یادآور اعتراف دولت به ثمرات برجام است را انتخاب کرده تا بگوید که بازدید نمایندگان از ایران خودرو نتیجه‌ای نداشته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود می‌نویسد: « «نتیجه بازدید نمایندگان از ایران‌خودرو؛ هیچ!» این عنوان انتخابی روزنامه «آفتاب‌یزد» برای فردای روز بازدید نمایندگان مجلس یازدهم از مجموعه بزرگ «ایران‌خودرو» در مورخ ۱۴ مرداد ۹۹ بود! در آن دیدار، اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از بخش‌های مختلف گروه صنعتی «ایران خودرو» خصوصا خطوط تولید بازدید کردند و به ادعای سایت‌های رسمی منتسب به این شرکت، در نشستی با فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در جریان پیشرفت‌های صنعت خودروسازی در شرایط تحریم و کرونا قرار گرفتند! پیشرفتی که در آن روز با وجود تماسهای پیگیرانه خبرنگاران گروه اقتصادی روزنامه «آفتاب‌یزد» با تقریبا قریب به اتفاق اعضای کمیسیون صنایع مجلس ترجیح نمایندگان‌عدم پاسخگویی بود. جالب آنکه همزمان با روز بازدید اعلام شد که کمیسیون صنایع تدوین طرح ساماندهی بازار خودرو را با هدف رفع مشکلات این صنعت در دست تدوین دارد!» اما تا این موقع از سال که شمارش معکوس پایان سال ۹۹ و تحویل سال ۱۴۰۰ خورشیدی آغاز شده است، با وجود این بازدید و گذشت ۸ ماه از آن تاریخ، چالش‌های ساختاری این حوزه همچنان پابرجاست در این آشفته بازار نه تولیدکننده راضی است، نه مصرف کننده. نه قیمت‌ها معقول است نه کیفیت، آنچنان که باید نظر مشتریان را تامین می‌کند. تنها گروهی که در این بازار خوشحال و راضی هستند، دلالانی هستند که ضعف سیاست‌گذاری دولت و مداخلات معنادار آن و وجود شورای رقابت مخل فرآیند طبیعی در بازار خودرو به بهترین نحو از آن استفاده می‌کنند و سودهای عجیبی را از محل اختلاف قیمت کارخانه و بازار به جیب می‌زنند. سودهای عجیبی که ۲ سال است بسیاری از مردم عادی را هم به تکاپو انداخته تا با ثبت نام خودرو در کارخانه و فروش در بازار آزاد، از این سود بی‌بهره نمانند! »

آفتاب یزد 27 اسفند

«آرمان ملی» عکس یک امروز خود را اختصاص داده به گفت‌وگویی با بهمن آرمان، اقتصاددان. اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است:

* شرایط رکود، تورم بسیار بالا، به همراه میزان بیکاری بالا انواع پیامدها مانند بزهکاری و فساد اقتصادی را به همراه خود خواهد داشت. بدون‌تردید این وضعیت منافع برخی جریان‌های سیاسی خارج از کشور و به‌خصوص کشورهایی مانند روسیه را تأمین می‌کند. همچنین ایجاد رونق اقتصادی در ایران که به صورت مستقیم به ارتباط ایران با کشورهای دارای سرمایه و تکنولوژی بستگی دارد. تصمیم‌گیری در این زمینه نیز در فضای اقتصادی صورت نمی‌گیرد؛ بلکه در فضای سیاسی رخ می‌دهد. به همین دلیل نیز کاندیداهای ریاست‌جمهوری که برنامه‌های اقتصادی ارائه می‌کنند باید در عرصه سیاسی دارای قدرت چانه‌زنی زیادی باشند تا برنامه‌های آنها در اولویت‌های کشور قرار بگیرد.

* مردم ایران نه‌تنها گزینه نظامی را برای ریاست‌جمهوری خود نمی‌پسندند؛  بلکه آن را رد نیز می‌کنند. در شرایط کنونی به اندازه کافی فشار روی زندگی مردم وجود دارد. در چنین شرایطی اگر این فشارها توسط یک چهره نظامی در انتخابات تشدید شود، ممکن است پیامدهای سنگینی به همراه داشته باشد. نمونه این وضعیت امروز در میانمار وجود دارد. نظامیانی که در این کشور قدرت را در اختیار دارند تصور نمی‌کردند مردم در نهایت دست به چنین واکنشی بزنند.

* آنچه دولت آقای روحانی در طول سال‌های اخیر انجام داد نهایت توانایی‌ای بود که یک دولت می‌توانست در چنین شرایطی انجام بدهد.

* امروز مردم ایران به این باور رسیده‌اند که افرادی که با رأی آنها انتخاب می‌شوند از قدرت لازم برخوردار نیستند.

آرمان ملی 27 اسفند

«وطن امروز» انتقاد از عملکرد دولت و البته حرف‌های دیروز روحانی را عکس یک کرده است. حسن روحانی در شصتمین اجلاس مجمع سالانه بانک مرکزی با اشاره به مدیریت دولت در مواجهه با تحریم‌های اقتصادی گفته بود «من از تمام مسؤولان اقتصادی تشکر می‌کنم، یک کار عظیم انجام دادیم ۳ گل زدیم، حالا یک گل هم خوردیم!» روزنامه اصولگرای وطن امروز نیز در گزارشی با عنوان «گل زدید؟ » می‌نویسد: «مسلما آنچه پیداست، مردم با تاب‌آوری خود با غرور در برابر تحریم‌های ظالمانه مقاومت کرده‌اند اما آنچه مربوط به دولتی‌ها می‌شود، به بدترین شکل ممکن اجرا شده است. در حالی حسن روحانی ۲ عضو کابینه خود یعنی همتی و زنگنه را شایسته تقدیر می‌داند که ضعیف‌ترین کارنامه‌های اقتصادی در حوزه این ۲ رئیس و وزیر پس از انقلاب محقق شده است. رکورد کم‌ارزش شدن پول ملی و رسیدن قیمت دلار به 33 هزار تومان در کنار کاهش فروش نفت ایران به 625 هزار بشکه در روز از دستاوردهای این ۲ عضو اقتصای دولت است. در کنار این، شرایط موجود در بازارهای مختلف هم ناشی از سیاست‌هایی است که در این دولت نسبت به تحریم‌ها اعمال شده است. روحانی در حالی از تحریم‌ها به عنوان جنگ اقتصادی یاد می‌کند که انگار پیش از این کشور مورد هجوم تحریم‌های اقتصادی قرار نگرفته است. شاید آنچه در این دوره تازگی داشته باشد، همراهی تحریم‌ها با ناکارآمدی و تصمیم‌های جدید است که به مذاق دولتی‌ها اتفاق بدیعی به نظر می‌رسد.  مسلما زمانی که اعلام می‌شود بیش از 10 میلیارد دلار برای تامین مواد اولیه تولید کالاهای اساسی پرداخت شده اما باز هم شاهد نوسانات قیمت مرغ، گوشت، روغن و موارد دیگر هستیم، ناشی از تحریم‌ها نیست، بلکه ناشی از بی‌مدیریتی و انتخاب‌های اشتباه است. اگر غیر از این بود، اساسا امکان چنین تامین ارزی نبود.»

وطن امروز 27 اسفند

«کیهان» تیتر یک خود را به آن بخش از سخنان دیروز سخنگوی دستگاه قضا اختصاص داده که گفته بود «1002 واحد تولیدی در سال 99 با ورود قوه قضائیه احیاء شد». این روزنامه اصولگرا حرف‌های دیروز روحانی درباره گل زده دولت را نیز در صفحه نخست پوشش داد و نوشت: «رئیس‌جمهور روز گذشته در حالی مدعی شد که کشور خوب اداره شده است، که معیشت به شدت آسیب دیده مردم، گرانی افسار گسیخته قیمتها و تراژدی صف‌های طولانی خرید مرغ و روغن معیار روشنی برای سنجش این مدعاست. ... چنین ادعایی از سوی رئیس‌جمهور در حالی مطرح می‌شود که صعود ۷۰۰ درصدی نرخ ارز و ۶۵۰ درصدی قیمت مسکن، بالاترین شکاف طبقاتی در ۱۰ سال اخیر، شکستن رکورد تورم ۶۰ ساله و رکورد سقوط بازار سهام در ۵۰ سال اخیر، کوچک شدن ۳۵ درصدی سفره مردم ، کاهش ۵۰ درصدی ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری منفی ۶ درصد و رشد اقتصادی صفر در 8 سال اخیر تنها بخشی از کارنامه دولت تدبیر و امید به ریاست آقای روحانی بوده است و دقیقا مشخص نیست رئیس‌جمهور با چه ملاک و معیاری چنین عملکردی را خوب ارزیابی می‌کند !»

کیهان 27 اسفند

«جوان» رویکرد دولت بایدن در 56 روز اول را مورد بررسی قرار داده و در گزارشی که تیتر یک هم شده است، با عنوان « هر هفته یک طرح ضدایرانی در ۵۶ روز اول بایدن » می‌نویسد: « دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا با شعار بازگشت به برجام وارد رقابت‌های انتخاباتی شد. این موضوع به قدری در کارزار دموکرات‌ها پررنگ بود که هم او و هم کامالا هریس معاونش، از جمهوریخواهان و شخص دونالد ترامپ به دلیل خروج از برجام انتقاد می‌کردند. هشت هفته بعد از ریاست جمهوری بایدن، شواهد نشان می‌دهد که او هم به ادامه سیاست فشار حداکثری بی‌میل نیست. به نوشته جوییش اینسایدر، طی این مدت، نمایندگان جمهوریخواه در کنگره امریکا هشت طرح برای مانع‌تراشی در بازگشت دولت امریکا به برجام ارائه کرده‌اند. محور کلی این طرح‌ها، تشدید تحریم‌ها علیه ایران، اعلام عدم حمایت از توافق هسته‌ای با ایران (موسوم به برجام)، مخالفت با کاهش تحریم‌ها و تلاش برای جلوگیری از پیوستن دوباره امریکا به این توافق است. فقط در یک مورد، بیل هاگرتی، سناتور جمهوریخواه طرحی را در سنا ارائه کرده که مربوط به نظارت بر هر گونه اقدام دولت برای رفع تحریم‌ها است که حمایت ۲۷ سناتور دیگر را به دنبال داشته است. »

جوان 27 اسفند

«ایران» انتقادات دیروز رئیس جمهوری از تصویب نشدن لوایح FATFرا عکس یک کرده و سخنان وی را با عنوان «دست بانک مرکزی را برای تعامل با دنیا باز بگذارید» پوشش داده است. این روزنامه دولتی در تیترهای کناری خود نیز پوشش سخنان دیروز وزیر خارجه و وزیر نیرو همچنین رونمایی از واکسن جدید و ... پرداخته است. صفحه یک امروز ایران عموما خبری است و گزارش و تحلیل قابل توجهی ندارد. غیر از یادداشت محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که با عنوان «اف‌ای‌تی‌اف» و چشم انداز ایران، نوشته است: « برخی طرف‌ها در ایران بر سیاست رو به شرق تأکید می‌کنند و خواستار نزدیکی بیشتر ایران به روسیه و چین هستند،اما همین عده از این واقعیت غفلت می‌ورزند که عملکرد ایران در آینده روابط با روسیه و چین به رویکرد و تصمیم ما در زمینه «اف‌ای‌تی‌اف» بستگی دارد. اینجا، ما دیگر شاهد بازیگران متعدد نیستیم، بلکه تنها تصمیم جمهوری اسلامی ایران است که تعیین کننده خواهد بود. بنابراین اگر «اف‌ای‌تی‌اف‌» تصویب نشود و در کنار آن مسأله برجام هم به نتیجه نرسد، چشم‌انداز خوبی در سیاست خارجی ایران نخواهیم داشت. زیرا در صورت به نتیجه نرسیدن برجام، برخی کشورها برای انزوای سیاسی و بین‌المللی ایران تلاش خواهند کرد و در صورت تصویب نشدن «اف‌ای‌تی‌اف‌» هم یک انزوای اقتصادی و بانکی به کشور تحمیل می‌شود، البته به دست خودمان.»

ایران 27 اسفند

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها