جلسه فردا؛ تلاش برای احیای برجام یا خیمه‌شب‌بازی آمریکا؟ / هفت‌ماهگی بحران مرغ/ چشم انتظار واکسن

کد خبر: 1058830

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

جلسه فردا؛ تلاش برای احیای برجام یا خیمه‌شب‌بازی آمریکا؟ / هفت‌ماهگی بحران مرغ/ چشم انتظار واکسن

گروه سیاست سایت فردا – وزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» جلسه فردا در وین را مورد توجه قرار داده و با اشاره به گزارش رسانه‌ها از جزییات نشست و فعالیت 2 گروه کارشناسی در وین در گزارشی با عنوان «تلاش برای احیای برجام» می‌نویسد: «آیا توافق هسته‌ای ایران با جامعه جهانی در حال احیا شدن است؟ این روزها پاسخ مثبت به این پرسش از ادله‌های بیشتری برخوردار است. گفت‌وگوها درباره چند و چون احیای برجام سرعت بیشتری به خود گرفته است. در 48 ساعت گذشته جواد ظریف، وزیر خارجه با وزرای خارجه فرانسه و بریتانیا تماس تلفنی داشته است. همزمان در فاصله بین دو نشست مجازی (روز جمعه) و حضوری (روز سه‌شنبه در وین) کمیسیون مشترک برجام میان ایران و 1+4 گفته شده که رابرت مالی، نماینده وزارت خارجه امریکا در پرونده ایران نیز خود را به وین (پایتخت اتریش) خواهد رساند. هر چند که بازار در ایران نسبت به این تحولات واکنش مثبت نشان داده اما منتقدان دولت‌های ایران و ایالات متحده امریکا در هر دو طرف مخالفت‌های خود را با روند منتهی به رایزنی‌های برجامی ولو غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن در ایستگاه وین اعلام کرده‌اند. هرچند که طرف امریکایی می‌گوید مخالفتی با دیدار با هیات ایرانی در وین نداشته اما با مذاکرات غیرمستقیم در این مرحله هم موافق است و آن را به سود می‌داند، ایران قویا هرگونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با امریکا در وین را رد کرده است.»

اعتماد 16 فروردین

«کیهان» نیز آنچه این روزها در عرصه دیپلماسی می‌گذرد و مشخصا جلسه فردا کمیسیون مشترک در وین را سوژه تیتر یک امروز خود کرده و با عنوان «احیای برجام بدون لغو تحریم‌ها/ هدف خیمه‌شب‌بازی آمریکا و اروپا در وین» می‌نویسد: «آمریکا و اروپا در پی آن هستند تا با یک خیمه‌شب‌بازی مضحک، احیای برجام بدون لغو تحریم‌ها را کلید بزنند. یعنی آمریکا بدون لغو تحریم‌ها به برجام بازگشته و گفت‌وگوهای جدید حول تعهدات ایران شکل بگیرد.»

این روزنامه اصولگرا افزوده است: «اکنون قریب به 6 سال از امضای برجام سپری شده است. در این مدت زمان آمریکا و اروپا به‌ هیچ‌ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. اما متأسفانه رسانه‌های زنجیره‌ای در اقدامی مسبوق به سابقه به‌گونه‌ای فضاسازی می‌کنند که گویا فتح‌الفتوحی عظیم رخ داده و طرف غربی به تمامی تعهدات خود عمل کرده است. اروپا و آمریکا در پی آن هستند تا هم ایران و هم آمریکا در نشست روز سه‌شنبه در وین حضور داشته اما به‌صورت مستقیم با یکدیگر مذاکره نکنند. این اقدام در حقیقت پاک کردن صورت‌مسئله و به حاشیه بردن مطالبات ایران است.همان‌طور که پیش ‌از این نیز ذکر شد، مطالبه ایران کاملاً مشخص است، لغو تمامی تحریم‌ها و سپس راستی‌آزمایی آن توسط ایران، بنابراین اقداماتی همچون برگزاری نشست مشترک برجام با دستورالعمل گفت‌وگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا، صرفاً اقدامی نمایشی و توهین‌آمیز با هدف به حاشیه رفتن مسئله «لغو تحریم‌ها» است.»

کیهان 16 فروردین

«جوان» نیز نگاه مشابهی کیهان داشته و به ثمربخشی جلسه سه‌شنبه امیدی ندارد. این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود با عنوان «هیئت امریکایی در وین با دستورکار اسرائیلی» می‌نویسد: « نشست کمیسیون مشترک برجام فردا (سه‌شنبه) قرار است بین ایران و دیگر اعضای برجام در شهر وین اتریش برگزار شود و امریکا با متحدان منطقه‌ای خود در تماس است تا آن‌ها را از روند گفتگو‌های هسته‌ای مطلع کند. گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی شنبه شب از گفتگو با آنتونی بلینکن، همتای امریکایی خود در مورد مسائل مختلف از جمله ایران و مذاکرات آتی حول برجام در وین خبر داد. ... علاوه بر تل‌آویو، دیگر متحدان واشنگتن در منطقه نیز خواهان نقش‌آفرینی در مذاکرات هسته‌ای با ایران شده‌اند. فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان شنبه شب در گفتگو با شبکه سی. ان. ان بار دیگر درخواست این کشور برای مشارکت در هرگونه مذاکره درباره توافق هسته‌ای با ایران را تکرار کرد و گفت که اگر تهران خواهان آغاز گفتگو با ریاض است، این اتفاق باید در چارچوب مذاکرات درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روی دهد.»

جوان 16 فروردین

«وطن امروز» عکس یک و بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به صف مرغ اختصاص و از هفت‌ماهگی بحران توزیع مرغ گزارش داده است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «مرغ سحر» می‌نویسد: «تا پیش از این مردم مجبور بودند برای تهیه مرغ دولتی با قیمت 20 هزار و 400 تومان در صف بایستند اما مرغ آزاد با قیمت‌هایی بین 30 تا 40 هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها بدون صف به فروش می‌رسید.  پس از تصمیم به افزایش قیمت مرغ جهت تک‌نرخی کردن آن، حالا دیگر اساسا هیچ‌کس نمی‌تواند مرغ را بدون صف تهیه کند. از سوی دیگر بعد از ساعت 10 صبح دیگر مرغی برای فروش وجود ندارد، این یعنی بحران گرانی مرغ تبدیل به کمیاب شدن آن شده است. »

وطن امروز 16 فروردین

«شرق» ادامه حواشی درباره منفک شدن سعید محمد از قرارگاه خاتم‌الانبیاء یعنی واکنش رمضان شریف و توضیح سردار جوانی را تیتر یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب اما عکس یک خود را به حسن روحانی اختصاص داده است. آن هم به بهانه مصاحبه دیروز صادق خرازی که پر از نقدها تند نسبت به روحانی بود. روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «چرا روحانی هیچ‌گاه اصلاح‌طلب نشد؟» می‌نویسد: «ه نظر می‌رسد اگرچه سیاست اصلاح‌طلبان در سال92 در حمایت از یک نیروی غیراصلاح‌طلب یا به تسامح ائتلافی درست بود، زیرا باعث گشایش فضای سیاسی و نیز ورود و تأثیرگذاری دوباره اصلاح‌طلبان در سیاسی رسمی شد و صدالبته روی‌کار‌آمدن دولت روحانی باعث انعقاد سند برجام شد که اگر آمریکا از آن خارج نمی‌شد، می‌توانست باعث گشایش‌ سیاسی در حوزه بین‌الملل و اقتصادی در داخل کشور شود، اما استمرار آن سیاست شاید در سال1400 به نفع جریان اصلاحات نباشد، زیرا اگر اصلاح‌طلبان در 92 قصد ورود دوباره به سیاست را داشتند، شاید اکنون باید درصدد تثبیت دوباره جریان خود در میان مردم باشند؛ موضوعی که اتفاقا بسیاری از اصلاح‌طلبان بر آن اتفاق نظر دارند، تا حدی که در بند نخست مصوبه تشکیل نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان آمده است که اصلاح‌طلبان در انتخاباتی آزاد، رقابتی، در تراز قانون اساسی و با «نامزد اصلاح‌طلب» شرکت می‌کنند.»

شرق 16 فروردین

«آفتاب یزد» اما امروز کمتر سیاسی است. این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک خود به نوعی حسن روحانی رئیس جمهور را مخاطب قرار داده و با عنوان «آقای روحانی! خودرو هم گران می‌شود» یادآوری می‌کند که «رئیس جمهور پیش از شروع سال جدید و در اسفند‌ماه وعده داد که قیمت‌ها در سال نو به ثبات می‌رسد و گرانی مجدد در کار نخواهد بود اما با آغاز سال 1400 موج جدید افزایش قیمت‌ها شروع شده؛ دیروز لبنیات، مرغ و ... و امروز خودرو».

این روزنامه اصلاح‌طلب گزارش دیگری دارد که در آن به ویدئویی می‌پردازد که در روزهای گذشته در فضای مجازی دست به دست شده و حاکی از آن است که یک روحانی در سفر مشهد از زائران می‌خواهد که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند. در این گزارش با عنوان «مراقب عامل نفوذی باشید» آمده است: « از زمان ورود کرونا تا به همین الان، شاهد اظهارات عجیب و غریب برخی افراد در خصوص این ویروس بوده ایم. از تجویز داروهای تائیده نشده گرفته تا توصیه‌های خطرناک که فقط باعث دردسر مردم شده است. این بار هم شاهد توصیه بسیار خطرناک یک فرد به زائران حرم امام رضا (ع) هستیم. او خطاب به زائران می‌گوید: «زائران عزیز وقتی وارد حرم امام رضا(ع) شدید در و دیوار و ضریح را ببوسید. تو حرم هم به‌هیچ‌وجه ماسک نزنید هرکسی هم گفت که ماسک بزنید بگویید چشم اما نزنید». قسمت تلخ ماجرا اینجاست که زائران حاضر در اتوبوس هم ماسکی بر صورت ندارند. به‌نظر می‌رسد این افراد یا عمق فاجعه را درک نکرده‌اند و یا آگاهانه به استقبال خطر رفته اند. به هر حال آفتاب یزد از مسئولام مرتبط این درخواست را مطرح می‌کند که عمیق‌تر نسبت به چنین تحرکانی بنگرند. چه بسا این افراد در لباس خودی، نفوذی‌هایی باشند که به دنبال ایجاد تفرقه و بدنام کردن تشیع باشند.»

آفتاب یزد 16 فروردین

«آرمان ملی» تیتر یک خود را اختصاص داده به گزارشی درباره محقق نشدن وعده‌ها درباره واکسیناسیون عمومی و با عنوان « تاخیر واکسیناسیون هیچ توجیهی ندارد» می‌نویسد: «حدود هشت ماه از تایید اولین واکسن جهانی کرونا می‌گذرد و صحبت‌های متناقض مسئولان در ارتباط با واکسن و تکیه بر تولید واکسن داخلی، عدم شفافیت در واکسیناسیون با پنج محموله واکسن اسپوتنیک خریداری شده از کشور روسیه و... سبب شده که صبر مردم لبریز شود و ایران همچنان شاهد موج‌های کرونایی باشد که شهرهای کشور را از رنگ زرد به قرمز تبدیل می‌کند. در این میان حتی رئیس شورای شهر تهران نیز به سهل‌انگاری مسئولان نسبت به عدم تامین و خرید واکسن کرونا واکنش نشان داد. محسن هاشمی معتقد است که «فرایند واکسیناسیون در کشور تاکنون به یک درصد هم نرسیده است و تاخیر و عقب ماندن فرایند واکسیناسیون در کشور برای افکار عمومی قابل پذیرش نیست.» این درحالی است که هنوز کسی نمی‌داند پنج محموله واکسن «اسپوتنیک وی» به تعداد 500 هزار دوز تاکنون در میان چه کسانی توزیع شده و قرار است به چه کسانی زده شود. حتی هزاران نفر از اعضای کادر درمانی نیز هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند. این موضوع را پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا تایید می‌کند».

آرمان ملی 16 فروردین

«ایران» انتقاد جهانگیری از منتقدان را عکس یک کرده و با عنوان «اول رأی بیاورید بعد برنامه هایتان را اجرا کنید» سخنان وی در جریان سفر به مشهد را بازنشر داده است.

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز به کرونا پرداخته است. گزارش نویس این روزنامه به سطح شهر رفته و از گفت‌وگوهای مردم حول محور این ویروس منحوس گزارش می‌دهد. در بخشی از این گزارش آمده است: «زن همین‌طور که یک دستش را به کمرش زده و با دست دیگرش از لای میوه‌های روی کانتر ریخته شده بهترین‌هایش را سوا می‌کند با نگاهش به همسرش می‌گوید که حواسش به نوبت‌شان در صف مرغ باشد. مرد هم که از انتظار چند ساعته کلافه شده با دستی که ماسکش را مرتب جابه جا می‌کند شروع می‌کند با بغل دستی اش گپ و گفت زدن! مرد می‌گوید که این برای چندمین باراست  در صف می‌ایستد اما هربار دست خالی برگشته است. مرد کناری او که با سرفه‌های مدامش توجه اطرافیانش را جلب کرده برای اینکه صدایش بهتر شنیده شود ماسک را پایین می‌زند و شروع می‌کند از صف مرغ شهرستانشان تعریف کردن. دو روز پیش از سفر برگشته و با وجود اینکه دکتر هشدار داده که باید در خانه بماند اما اصرارهای زن و بچه‌اش باعث شده به هوای دیدن اقوام به شهرستان بروند. حالا هم نوبت پس دادن دید و بازدیدهای اقوام تهرانی است. امشب ظاهراً همه یکجا جمع شده‌اند تا زحمت هربار رفتن و آمدن از دوششان برداشته شود.  خانمی که کمی آنطرف‌تر صدای مرد را می‌شنود خودش را جمع و جور کرده و فاصله‌اش را با مرد بیشتر می‌کند بعد جوری که هر دو بشنوند می‌گوید: «خدا به دادمان برسد شنیده‌ام که فقط ۱۰-۱۵ هزار کرونایی در عید سفر رفته و آمده‌اند. گناه ما چیست که در خانه مانده ایم!» مرد که متوجه منظور زن می‌شود با خنده می‌گوید: «از زرد به زرد رفته‌ایم خانوم! شما که نگرانی در این صف چه می‌کنی می‌نشستی خانه ات تا بیایند برایت واکسن بزنند!» زن درحالی که ماسک دومش را روی صورتش محکم می‌کند با عصبانیت می‌گوید:«همین شماها هستید که نمی‌گذارید زودتر این ویروس لعنتی تمام شود.» مرد بدون آنکه از تکاپو بیفتد شروع می‌کند از باجناقش که حالا روی تخت بیمارستان با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند حرف زدن و اینکه شنیده گروه‌های خونی o نمی‌گیرند!»

ایران 16 فروردین

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها