بازتاب آغاز غنی‌سازی 60 درصدی/ ماجرای کشتی اسرائیلی/ تهران در تسخیر کرونا

کد خبر: 1060577

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب آغاز غنی‌سازی 60 درصدی/ ماجرای کشتی اسرائیلی/ تهران در تسخیر کرونا

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» وضعیت شیوع کرونا در کشور را عکس یک کرده و با اشاره به اینکه آمار فوتی‌ها در تهران به 100 نفر در روز رسیده و خطوط مترو و اتوبوس هم با همان ازحام جمعیت همیشگی مواجه است، نوشت: «با توجه به هشدارهای اخیر وزیر بهداشت درباره وخیم‌تر شدن شرایط کشور از بابت بستری و مرگ کرونا، علت مخالفت ستاد ملی مقابله با کرونا با تعطیلی موقت پایتخت واقعا غیر قابل درک است آن هم در حالی که مسوولان شهری تهران، تاکیدهای مکرر دارند که تردد عمومی و حتی ترافیک تهران در مقایسه با هفته گذشته، تغییر محسوسی نداشته چون نظارت قدرتمندی بر محدودیت‌های تردد اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعمال نمی‌شود.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی نیز به آخرین تحولات انتخاباتی کشور پرداخته و از نامزدی احتمالی رئیس مجلس خبر می‌دهد. در این گزارش آمده است: «تحولات سیاسی در هر دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا نشان می‌دهد که رقابت‌های پیش‌رو با آنچه تا هفته پیش تصور می‌شد، تفاوت خواهد شد. مثلا گمان می‌رفت که شاهد دوقطبی رییسی-  خمینی باشیم اما ظرف شامگاه دوشنبه معلوم شد که سیدحسن خمینی وارد انتخابات نمی‌شود. درباره ابراهیم رییسی هم همچنان وضعیت مشخص نیست. نامزد نشدن سیدابراهیم ریسی اما اگرچه به این صراحت و شفافیت اعلام نشده اما محتمل است. ... تردیدها درباره ریسی و نیامدن سیدحسن خمینی اما همه آن چیزی نیست که رخ داده و فضای سیاسی کشور را متحول کرده است. مهم‌تر از آن مشاهده نشانه‌هایی از کاندیداتوری آقای رییس مجلس است.»

اعتماد 25 فروردین

«شرق» ظریف را عکس یک کرده و به بررسی احتمال کاندیداتوری او پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود با اشاره موارد متعددی که ظریف در مصاحبه‌ها از قصدش برای عدم کاندیداتوری گفته است و همچنین پست اینستاگرامی اخیر که در آن نوشته بود «علت تصمیم بنده برای نامزد‌نشدن نگرانی از سبد رأی نیست که برای بهبود آن از سیاست خارجی یا انسجام ملی هزینه کنم. نگرانی من از رأی‌آوردن است نه رأی‌نیاوردن. بر عزم خود برای نامزد‌نشدن استوارم» نوشته است: «وزیر خارجه ایران در حالی برای بار چندم اعلام کرده که برای ریاست‌جمهوی نمی‌آید که سیب سیاست ایران تا به زمین برسد هزاران چرخ خواهد خورد و هر چیز غیرممکنی را ممکن می‌کند.»

این روزنامه همچنین مصاحبه‌ای دارد با محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که می‌گوید «ظریف ‌با ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی سازگاری‌ تام دارد». اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر است:

*دوستان افراطی که انتخابات را تحریم کرده و شرکت نکردند، کافی است خروجی حاصل از تحریم و انفعال خود در سال 98 را با سال 94 مقایسه کنند.

*اگر با رویکردهای 94 حرکت می‌کردیم، چه‌بسا در همین مجلس هم می‌توانستیم منشأ اثر بوده یا حداقل بازدارنده در برابر زیاده‌خواهی‌های رقیب باشیم، به‌خصوص در شرایطی که آقای لاریجانی هم نبود، اگر این موقعیت را از خود دریغ نکرده بودیم، شاید مشارکت بهتری شکل می‌گرفت و امکان دستیابی برای ریاست مجلس را هم به ‌دست می‌آوردیم.

*‌اگر اصلاح‌طلبان با یک کاندیدای توانمند و موجه و کسی وارد شوند که جامعه نسبت به آن شناخت کافی داشته باشد و رأی منفی او حداقلی باشد و بتواند نماد اجماع همه نخبگان سیاسی اصلاح‌طلب باشد و بتواند اعتماد رهبری برای حضور در انتخابات را جلب کند، یک انتخابات قطبی و دارای پیام شکل می‌گیرد.

*‌ظریف، جهانگیری، پزشکیان که اجماع نخبگانی روی این افراد بعید نیست.

شرق 25 فروردین

«آفتاب یزد» عکس یک خود را به بهزاد نبوی داده و با اشاره به اینکه عدم کاندیداتوری سیدحسن خمینی شرایط اصلاح‌طلبان را سخت‌‌تر خواهد کرد، با عنوان «روزهای سخت بهزاد» نوشته است: «اصلاح‌طلبان مدعی هستند که دست شان خالی نیست ولی باید اذعان کرد که «حالا» خالی است.با توجه به آنکه کاندیداتوری سید حسن خمینی منتفی شده و محمد جواد ظریف نیز بر «نه» خود استوار است آنان یا ناچارند به ردیف دوم کاندیداهای اصلاح‌طلب رجوع کنند و یا باز هم بروند سراغ کاندیدای اجاره‌ای و قرضی. ... بهزاد نبوی به عنوان چهره اصلی سازو کار تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان این روزها قطعا شرایط خاصی را تجربه می‌کند.چالش‌های اصلاح‌طلبان دو ماه مانده به برگزاری انتخابات کاهش پیدا نکرده که هیچ حتی افزایش نیز داشته است.انصراف سید حسن خمینی از یک‌سو و بی‌رغبتی ظریف از سوی دیگر صفحه شطرنج اصلاح‌طلبان را خالی کرده است.بهزاد نبوی شطرنج باز قهاری در عرصه سیاسی است؛چه بسا او بتواند با حرکت بعدی در صفحه این شطرنج شرایط را به نفع اصلاح‌طلبان کند.شاید هم حرکت بعدی وی و بازوهای مشورتی وی غلط باشد و آن مقدار سرمایه باقی مانده اصلاح‌طلبان بر باد رود.باید منتظر بود.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به «موضع‌گیری عجیب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در مورد حادثه نطنز» اشاره کرده و تیتر زده «آقای فریدون عباسی! عذرخواهی کنید».

آفتاب یزد 25 فروردین

«آرمان ملی» تیتر یک خود به کنارگیری سیدحسن خمینی از کاندیداتوری و تبعات آن برای اصلاح‌طلبان

اختصاص داده و معتقد است که بار دیگر نگاه‌ها به سوی خاتمی برخواهد گشت. این روزنامه اصلاح‌طلب می‌نویسد: «کناره‌گیری سیدحسن خمینی از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سبب شد بار دیگر نگاه‌ها به سمت سیدمحمد خاتمی معطوف شود. در محافل سیاسی اصلاح‌طلبان پس از این اتفاق خواهان تهیه فراخوان برای به عرصه آوردن سیدمحمد خاتمی به انتخابات 1400 شده‌اند. او که گویا با کاندیداتوری یادگار امام موافق بود، حالا در این شرایط بسیاری از دلسوزان خواستار حضور خودش در عرصه انتخابات هستند. از سوی دیگر، بدون شک در صورت کاندیداتوری لیدر اصلاحات حمایت جدی از سوی همه جریانات اصلاح‌طلب و تحول‌خواه و نیز آیت‌ا... سیدحسن خمینی را نیز به همراه خواهد داشت.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به حمایت نماینده ولی فقیه در سپاه از معاونت سیاسی اشاره کرده و با تیتر «دفترسیاسی سپاه در برابر سعید محمد» می‌نویسد: « «مواضع معاون سیاسی سپاه موضع کل سپاه است». همین یک جمله نماینده ولی‌فقیه در سپاه کافی بود تا سعید محمد به یقین برسد باید با رویای رسیدن به پاستور خداحافظی کند! »

آرمان ملی 25 فروردین

«وطن امروز» هدف قرار گرفتن یک فروند کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی در ساحل بندر فجیره امارات را با تیتر «بازخورد» در صفحه نخست خود پوشش داده و نوشته است: «برخی رسانه‌های عربی و اسرائیل این حمله را در ارتباط با تهدید یک روز قبل آن مبنی بر «قول ایران برای انتقام انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز» عنوان کردند. اورشلیم پست در گزارش خود آورده است: این حمله احتمالا با موشک یا پهپاد رخ داده است. این رسانه در ادامه گزارش خود آورده است: کشتی مذکور زیرمجموعه کمپانی کشتیرانی «Ray Shipping Ltd» اسرائیل است. فوریه سال جاری میلادی بود که رسانه‌ها از وقوع سانحه برای کشتی اسرائیلی «هلیوس ری» متعلق به این کمپانی کشتیرانی در آب‌ها دریای عمان خبر دادند. »

این روزنامه اصولگرا اما تیتر یک خود را به آغاز غنی‌سازی 60 درصدی در نطنز اختصاص داده و در گزارشی با عنوان «ضرب 60» نوشته است: «ارتقای سطح غنی‌سازی به 60 درصد پاسخ لازم ایران به تقسیم کار مشترک آمریکا و صهیونیست‌ها برای تضعیف موقعیت ایران در موازنه هسته‌ای است.»

وطن امروز 25 فروردین

«کیهان» در تیتر یک امروز خود از «خط تحریف در ماجرای نطنز» گزارش داده و با عنوان «توصیه به خویشتنداری» مأموریت سرمایه‌های اسرائیل در ایران می‌نویسد: «هر بار که دشمن با گستاخی، اقدام به ‌ترور یا خرابکاری کرده و یا در پایبندی به تعهدات عهدشکنی و بی‌عملی می‌کند، یک جریان سیاسی خاص به صف شده و با ادعاهایی همچون لزوم صبر استراتژیک و خویشتن‌داری، پازل دشمن در اجرای اقدامات ضدایرانی را تکمیل می‌کند. ... یکی از مدیران رسانه‌ای دولت در توئیتی نوشت: «توقف مذاکرات، خواسته نتانیاهو است. سیاستِ درست نظام در برابر عملیات موذیانه، ‌تروریستی و تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی، صبر استراتژیک و پاسخ مناسب در زمان مناسب است؛ نه ایجاد مطالبه نادرست برای نشان دادن واکنش‌های احساسی تلافی‌جویانه نظامی یا سیاسی. قرار نیست رفتار ما را مهندسی کنند». ... همزمان با این رویکرد مغایر با منافع ملی از سوی یک جریان سیاسی خاص، برخی دولتمردان در کنار فعالین مدعی اصلاحات اصرار دارند تا این‌گونه وانمود کنند که در اقدامات ‌تروریستی و خرابکارانه در ایران، صرفا اسرائیل نقش داشته و آمریکا و اروپا در این قبیل اقدامات ضدایرانی هیچ نقش و سهمی‌ ندارند. برای نمونه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پی خرابکاری اخیر در تاسیسات غنی‌سازی نطنز به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نامه نوشت.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به ماجرای مشورت گرفتن سید حسن خمینی از رهبری و صرف نظر از کاندیداتوری در انتخابات پرداخت و با عنوان «نجات سیدحسن خمینی از دام انتخاباتی دشمنانِ راه امام(ره) را عصبانی کرد» نوشت: «تیر مدعیان اصلاحات برای فریب نوه امام به سنگ خورد».

کیهان 25 فروردین

«جوان» نیز به شیوه خود به استقبال غنی‌سازی 60 درصدی رفته و به جای استفاده از عکس یا کلمات به یک «60%» با فونت بزرگ اکتفا کرده است. این روزنامه اصولگرای همچنین موضوع هدف قرار گرفتن کشتی اسرائیلی در سواحل امارات در صفحه یک خود بازتاب داده است. 

یادداشت امروز جوان اما با تیتر «باخت اصلی در نطنز چیست؟» منتشر شده و به این نکته اشاره دارد که «همزمان با حادثه اخیر در نطنز، برخی از هواداران دو جریان عمده سیاسی کشور تلاش کردند ثابت کنند که این حادثه به سود جریان مخالف است، پس لابد همکاری یا دست‌کم همدلی در آن وجود داشته است! نوعی بیمارگونگی که معلوم نیست ریشه در چه نوع تربیت سیاسی و فرهنگی داشته است.» در این یادداشت آمده است: «این دو نوع بافندگی تحلیل که از نهایت بدبینی و سیاه‌بینی هواداران سیاسی دو جریان رقیب برمی‌خیزد و هیچ جایی برای اسرائیل باقی نمی‌گذارد، برآمده از نوع رفتار سران و فعالان اصلی دو جریان سیاسی نسبت به یکدیگر است و نگارنده معتقد است آن حکمت معروف که «الناس علی دین ملوکهم» در واقع اشاره به پیروی «ناس/مردم» از «نخبگان و فرهیختگان» دارد و ملوک در اینجا لزوماً به معنای پادشاهان و امرا نیست. چنانکه در جامعه امروزی ما نیز منبع شارژ فکری و هیجانی و اجتماعی مردم، نخبگان هستند تا امرا.»

جوان 25 فروردین

«ایران» گفت‌وگویی دارد با رضا اردکانیان وزیر نیرو که با تیتر «مدیریت منابع آبی کار یک وزارتخانه تنها نیست» عکس یک شده است. او در این گفت‌‌وگو دستاوردهای وزارتخانه تحت مدیریت خود را می‌شمارد!

این روزنامه دولتی درست در حالی دولت به خاطر عملکردش در مدیریت بحران کرونا زیر فشار انتقادات است در تیتر یک خود «جای خالی سمن‌ها در مصاف با کرونا» می‌گوید و می‌نویسد: «‌بیش از 14 ماه از پاندمی کرونا در کشور می‌گذرد، در این مدت ستاد ملی کرونا با تصمیم‌گیری و سیاستگذاری در جهت مقابله با این ویروس هزارچهره برنامه‌ها و اقدامات مختلفی را متناسب با وضعیت شهرهای کشور به اجرا گذاشت و در مقابل مردم هم در برابر این بیماری خطرناک در اجرای پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بویژه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک در حد توان گام برداشته‌اند. اما در این میان در دوران همه‌گیری نقش سازمان‌های مردم نهاد خیلی کمرنگ و کمتر دیده می‌شد. بخصوص در زمینه اطلاع‌رسانی، پیشگیری و مقابله با این بیماری آن‌گونه که باید دیده نشدند. در حالی که ظرفیت بالقوه سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند در کاهش بحران‌های اجتماعی و همچنین تشویق مردم به مشارکت حداکثری درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مهار این بیماری نقش‌آفرینی کند. به اعتقاد کارشناسان، این تشکل‌ها می‌توانند دولت و ستاد ملی کرونا را در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها و انتقال آن به لایه‌های مختلف جامعه حمایت و پشتیبانی کنند و بخشی از بار این بحران بزرگ را از دوش دولت بردارند. البته ناگفته نماند در این میان برخی سمن‌ها در شهرهای کوچک داوطلبانه برنامه‌ها و آموزش‌هایی در حوزه بهداشت و درمان برای اقشار آسیب پذیر انجام دادند. اما همچنان جای خالی آنها در مصاف جدی با کرونا احساس می‌شود.»

ایران 25 فروردین

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها