از نطنز تا وین/ دولت راضی و مردم ناراضی/ داستان واکسن

کد خبر: 1061105

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

از نطنز تا وین/ دولت راضی و مردم ناراضی/ داستان واکسن

گروه سیاست سایت فردا –روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» عکس یک خود را به دیدار اعضا حزب اعتماد ملی با سیدحسن خمینی اختصاص داده و با تیتر «برای درمان قهر مردم» به بازنشر برخی سخنان وی در این ملاقات پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین در گزارشی با عنوان «به سوی کاندیدای تمام اصلاح‌طلب» نوشته است: «همزمان با بحث از چالش مشارکت در انتخابات پیش‌رو اما صحبت از مصادیق کاندیداتوری نیز از جمله مباحثی است که روی میز اصلاحات قرار دارد. حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی دیروز درباره گزینه جایگزین سیدحسن خمینی اظهارنظر کرده و در واکنش به این پرسش درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در غیاب یادگار امام به ایلنا گفته است:«اصلاح‌طلبان یک جبهه‌ دارای ظرفیت‌های فراوان انسانی هستند و پتانسیل بسیار بالایی دارند. در انتخابات پیش‌رو قرار نیست هیچ ائتلافی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو اتفاق بیفتد. قرار است اصلاح‌طلبان کاندیدای خودشان را داشته باشند و در میان افرادی که برای کاندیداتوری اسم برده می‌شوند، یک تا 3 نفر هستند که ممکن است کاندیدای اجماعی باشند.» با این حساب به نظر می‌رسد بحث از ائتلاف و احتمال حمایت از لاریجانی از جانب اصلاح‌طلبان منتفی است».

اعتماد 28 فروردین

«شرق» گفت‌وگویی دارد با علیرضا بهشتی تحلیل‌گر سیاسی که با عنوان «اعتماد سیاسی یعنی دروغ ممنوع!» منتشر و عکس یک شده است. اهم اظهارات بهشتی در این مصاحبه به شرح زیر است: 

* تغییر و رفت‌وآمد کارگزاران تغییر چندانی در وضعیت ایجاد نمی‌کند. حاصل آن، بی‌اعتنایی عملی به آرای مردم و بی‌اثرکردن آن بوده است. بارها عرض کرده‌ام که اگر مردم و رأی آنها صرفا به‌منزله زینت‌المجالس تلقی شود، چیزی از جمهوریت نظام باقی نخواهد ماند.

*مشکل جناح‌های سیاسی کشور، اصولگرا، اصلاح‌طلب یا هر جناح و دسته و حزب دیگر این است که حیات سیاسی‌شان به ایستگاه‌های انتخاباتی منحصر شده است. بحران هویت، بی‌برنامگی و مدیریت هیئتی در همه احزاب سیاسی مشاهده می‌شود.

*اصلاح‌طلبان چه بخواهند چه نخواهند کارنامه دولت آقای روحانی به حساب‌شان گذاشته می‌شود، منعکس‌کننده یک واقعیت است. منتها من اشتباه را بیش از آنکه اشتباهی تاکتیکی بدانم، ناشی از خط‌مشی نادرستی می‌دانم که متأسفانه نهادهای اصلی اصلاح‌طلبان هنوز هم بر آن پافشاری می‌کنند.

*در نظام‌های سیاسی که جامعه مدنی به‌واسطه دخالت‌های گسترده سیستم سیاسی نحیف است، کاهش اعتماد عمودی بین مردم و حاکمان، به کاهش اعتماد افقی بین خودشان هم می‌انجامد و این یعنی فروپاشی اجتماعی.

شرق 28 فروردین

«آرمان ملی» عکس یک امروز خود را به اظهارات اخیر سیدحسن خمینی و تاکید وی بر ضرورت مشارکت در انتخابات و تبدیل نشدن حکومت به یک حکومت یک دست افراطی که به قول وی «خطرناک» است، اختصاص داده است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز با عنوان «مذاکره روی گسل» می‌نویسد: « ایران تنها طرف نگران در مذاکرات نبود و روز گذشته الکاسندر شالنبرگ وزیر خارجه اتریش، با تاکید بر اینکه باید تا ماه «مه» به توافقی دست یافت، در گفت‌وگویی تصریح کرد: «پنجره برای به نتیجه رسیدن مذاکرات بسیار کوچک است. فشار بر روی دو طرف بسیار زیاد است. آنها می‌دانند که دارند بر روی یخی نازک حرکت می‌کنند و ساعت با صدای بلند و قابل توجهی در حال تیک تاک کردن است. بر حسب لزوم خوش‌بین هستم و هرچیزی به جز نتیجه مثبت این مذاکرات فاجعه‌بار است.» شاید منظور از فاجعه آن باشد که در صورت عدم توافق روابط جنگ سردگونه ایران و آمریکا به شکل خصمانه‌تری ادامه پیدا کند و امنیت هر دو کشور با خطر روبه‌رو خواهد شد.»

آرمان ملی 28 فروردین

«آفتاب یزد» عکس یک خود را به گفت‌وگویی با نادر قاضی‌پور نماینده پیشین مجلس اختصاص داده است. وی در این مصاحبه در تشریح دلایل رد صلاحیت خود می‌گوید: «می‌گویند من رفتار درستی برای نمایندگی ندارم. آیا تشخیص رفتار نمایندگی با آن‌ها است یا ملت؟ آیا من که 12 سال شب و روز در مجلس بودم و یک ساعت غیبت نداشتم صلاحیت ندارم؟ به من گفتند که شما شان و منزلت نمایندگی را حفظ نمی‌کنید، من هم پرسیدم که این شان و منزلت در کجای قانون آمده است یا کت و شلوارش کجا است تا من تهیه کنم و واجد شرایط شوم؟»

این روزنامه اصلاح‌طلب آغاز غنی‌سازی 60 درصدی را هم رودست به دلواپسان توصیف کرده و در گزارشی که تیتر یک شده، ضمن اشاره به راه‌انداز راکتور اراک که آن را رودست اول به دلواپسان تلقی می‌کند، نوشته است: «علنی شدن غنی‌سازی ۶۰ درصدی، برای دومین بار، دلواپسان و منتقدان دولت، تیم مذاکره‌کننده و مسئولان آژانس انرژی اتمی و نیز طرف‌های غربی رودست می‌خورند، رودست خوردن‌هایی که می‌تواند در تاریخ به یادگار بماند.»

آفتاب یزد 28 فروردین

«وطن امروز» با اشاره به اینکه «غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم در کشورمان به طور رسمی از روز گذشته آغاز شد تولید 9 گرم اورانیوم با غنای 60 درصد در هر ساعت» در گزارشی با عنوان «سلام اورانیوم به 60 درصد» که عکس یک هم شده، نوشته است: « آغاز غنی‌سازی 60 درصدی بیش از هر چیز به عنوان گامی جدید در چارچوب قانون اقدام راهبردی مجلس مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت؛ قانونی که از دی‌ماه سال گذشته با الزام دولت به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای و کاهش نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باعث شد تا ابتکار عمل مذاکرات به دست ایران بیفتد و توان چانه‌زنی کشورمان با طرف‌های خارجی افزایش پیدا کند. تلاش رژیم صهیونیستی برای ضربه به دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی در نطنز نیز در چارچوب همین قانون با خیز جدیدی از سوی ایران روبه‌رو شد. ایران که پیش از این با ازسرگیری غنی‌سازی 20 درصدی پیام واضحش را به طرف‌های خارجی مخابره کرده بود، در واکنش به اقدام تروریستی در نطنز، برگ جدید خود یعنی غنی‌سازی 60 درصدی را رو کرد».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری با عنوا «از خودش راضی ‌است» نیز به آخرین سخنان حسن روحانی پرداخته و نوشته است: «سریال تعریف دولتی‌ها از عملکرد خود با سرعت بیشتری در حال تولید است. دیگر کمتر روزی را می‌توان پیدا کرد که یکی از مقامات عالی‌رتبه دولتی به عملکرد 8 ساله مباهات نکند. بخشی از دولتی‌ها سعی می‌کنند عملکرد دولت را به عنوان عملکردی بی‌سابقه و تکرارنشدنی مورد مدح قرار دهند و بخش دیگری با استناد به شرایط سخت موجود، از وقوع شرایطی به‌مراتب دشوارتر در صورت روی کار بودن رقبا خبر می‌دهند.  با این حال رئیس‌جمهور طی ماه‌های گذشته و در آستانه پایان هشتمین سال زمامداری‌اش، این روزها گوی تمجید از عملکرد دولت را از دست معاون اول و سخنگوی دولت خود ربوده است. »

وطن امروز 28 فروردین

«کیهان» در گزارشی با عنوان «نشست وین؛ اتلاف وقت برای طرح‌های تحقیرآمیز» نوشته است: «آمریکا با شراکت اروپا در پی آن است تا با ارائه طرح‌های فریبکارانه و تحقیرآمیز،با ترفند مذاکرات فرسایشی، مسئله لغو تحریم‌ها را به حاشیه برده و بازگشت کامل ایران به برجام در ازای وعده نسیه رفع تحریم‌ها را کلید بزند.»

این روزنامه اصولگرا در یادداشت امروز خود با تیتر «مذاکره علیه منافع ملی» نیز می‌نویسد: «حرف ما روشن و موضع ما حق است به گونه‌ای که حتی بعضی از دیپلمات‌های غربی - البته سالوسانه - به آن اذعان می‌کنند. ایران مذاکرات را انجام داده و تعهداتش را نیز انجام داده است و طرف‌های غربی تقریباً به هیچ‌کدام از تعهداتشان عمل نکرده‌اند؛ یکی با گردن‌کلفتی و دیگری با عذرتراشی‌های غیرموجه. بنابراین حضور دوباره ایران در میز مذاکره با آنان معنای درستی ندارد. وقتی طرف غربی به تعهداتش عمل نکرده و ایران را به مذاکره دوباره فرامی‌خواند و طرف ایرانی فراخوان غرب را قبول می‌کند، برای طرف غربی مفهومی غیر از این ندارد که ایران آمادگی دارد، امتیازات تازه‌ای بدهد. بر این اساس اگر حتی طرف ایرانی در پی وادار کردن طرف غربی به انجام تعهداتش باشد، حضور در مذاکرات به این هدف آسیب می‌زند.»

کیهان 28 فروردین

«جوان» با در نظر گرفتن دو موضوع غنی سازی 60 درصدی و تداوم مذاکرات کمیسیون مشترک در برجام در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «سبقت غنی‌سازی ۶۰ درصدی از وین» می‌نویسد: «۱۲ روز قبل که مذاکرات هسته‌ای وین کلید خورد، روند گفتگو‌ها به سرعتی باورنکردنی پیش رفت تا جایی که نیویورک‌تایمز در همان دو روز اول مذاکره نوشت که واشنگتن و تهران برای لغو تحریم‌های امریکا و کاهش سطح غنی‌سازی ایران توافق کرده‌اند. اگرچه دور دوم مذاکرات با «ارزیابی مثبت روس‌ها» آغاز شد، ولی ظاهراً این بار غنی‌سازی ۶۰ درصدی، گوی سبقت را از پیشرفت مذاکرات ربوده است. قرار بود اولین ذرات اورانیوم ۶۰ درصدی ایران، هفته بعد استحصال شود، ولی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دیروز از استحصال اولین ذرات اورانیوم خبر داد و گفت که ایران می‌تواند هر ساعت ۹ گرم اورانیوم ۶۰ درصدی تولید کند.»

این روزنامه اصولگرا عکس یک خود را نیز به وزیر بهداشت که این روزها با دولت حسابی درگیر است، اختصاص داده  با تیتر «توپخانه دولت علیه وزیر سلامت» نوشته است: ««کرونا بازی» برای حواس‌پرتی! این کار ویژه جدید دولتی‌ها است که روزنامه سازندگی از آن پرده‌برداری کرده‌است. آمار‌های کرونایی به قدری دهشتناک‌شده که افتضاح مدیریت دولتی را در مقابله با کووید ۱۹ واضح و بدون نیاز به استدلال خاصی ثابت می‌کند، بعد از یک سال و اندی مبارزه با کرونا طبق تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، حالا اوضاع بدتر از روز اول شده‌است؛ شهر‌های فوق قرمز و سیاه کرونایی هم به نقشه ایران بازگشته‌اند، آمار فوتی‌ها به بالای ۳۰۰ نفر رسیده، ابتلای کرونا هم هر روز یک رکورد جدید به جا می‌گذارد! در چنین شرایطی، واردات واکسن هم به دعوای جدیدی بین ارکان دولت با وزیر بهداشت تبدیل شده‌است. در این اوضاع البته توپخانه رسانه‌ای کارگزاران همسو با ارکان دولت به‌جای نقد مدیریت کرونا و فشار بر تصمیم‌سازان ستاد ملی کرونا به منظور بهتر شدن اوضاع، در اقدامی هماهنگ به وزیر بهداشت تاخته‌است.»

جوان 28 فروردین

«ایران» امروز صفحه یک نسبتا متفاوتی دارد. به جای عکس از متن استفاده کرده تا «داستان واکسن» را بگوید. این روزنامه دولتی گزارشی دارد از « روند واکسیناسیون ، واردات واکسن و میزان تزریق به گروه‌های هدف».

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری نیز غنی‌سازی 60 درصدی را مورد توجه قرار داده و با عنوان «پررنگ شدن امیدها در وین همزمان با غنی‌سازی 60 درصدی در نظنز» می‌نویسد: «جدیدترین دور گفت‌و‌گوهای ایران و کشورهای 1+4 روز پنجشنبه در وین و زیر سایه تحولاتی برگزار شد که در صنعت هسته‌ای ایران در حال وقوع است. ضربان مهم این تحولات را نیز تصمیم ایران به آغاز غنی‌سازی 60 درصد به صدا درآورد که در تلافی حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز رخ داد و مقام‌های اسرائیلی تلویحاً مسئولیت آن را به‌عهده گرفتند. اما با وجود این اراده و علی‌رغم تلاش این رژیم و شماری از کشورهای عربی که حتی نمایندگان خود را برای متوقف کردن مذاکرات هسته‌ای راهی وین کرده‌اند، مقام‌های ایرانی ضمن قراردادن فعالیت‌های هسته‌ای در مسیر پیشرفت و تأکید بر ممانعت از مذاکره برای مذاکره می‌کوشند مدیریت گفت‌و‌گو با شرکای برجام را به دست گیرند. مسیری که قابل انتظار بود با فراز و فرودهای متعددی مواجه گردد اما تعهد ایران به مذاکرات جاری با هدف لغو تحریم‌ها و احیای برجام، نشان می‌دهد که دیپلماسی ایران در پرتنش‌ترین تحولات هم فارغ از مدیریت هوشمندانه، آینده‌نگر و قابل دفاع نیست. این‌چنین بود که همزمان با اعلام علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر عملیاتی شدن غنی‌سازی 60 درصد و به‌دست آمدن محصول حاصل از آن در بامداد جمعه، خبرها از برگزاری سازنده نشست کمیسیون مشترک برجام در وین و ادامه نشست‌های کارشناسی هم حکایت می‌کند. دو رویدادی که نشان می‌دهد در نزاع خودساخته‌ای که رژیم اسرائیل با همراهی برخی از کشورهای منطقه بر سر برجام رقم زده‌اند، چه با سلاح جنگ پنهان در منطقه و چه با ابزار لابی با کشورهای تأثیرگذار در روند مذاکره با ایران، چیزی جز شکست نخواهند یافت.»

ایران 28 فروردین

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها