بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌های امروز/ رویارویی در دولت / تاخت و تاز کرونا

کد خبر: 1060774

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌های امروز/ رویارویی در دولت / تاخت و تاز کرونا

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» «‌تقابل کرونایی رئیس و وزیر» را تیتر یک کرده و نوشته است: «آمار روزانه فوتی‌های کرونا به بالای 300 نفر رسیده و در این میان طعنه‌های پی‌درپی دولتی‌ها به یکدیگر از اتفاقاتی است که فقط باید ایستاد و آن را نظاره کرد؛ وزیر بهداشت از بی‌مبالاتی‌های دولت گلایه می‌کند و رئیس‌جمهور و رئیس دفترش پاسخ او را می‌دهند.»

عکس یک این روزنامه اما به سعید جلیلی اختصاص یافته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با تیتر «بازگشت به جلیلی در غیاب رئیسی» می‌نویسد: «قاضی‌زاده هاشمی، سعید جلیلی و علی نیکزاد هم به گزینه‌های شورای وحدت اصولگرایان اضافه شدند. این سه نفر از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری‌اند که می‌توانند هم‌زمان گزینه هر دو جریان جبهه پایداری و شورای وحدت هم باشند. در میان اینها شانس سعید جلیلی از همه بیشتر است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین تصویری از فائزه هاشمی را به بهانه اظهارات اخیر او در کلاپ‌هاوس در صفحه نخست دارد. به ادعای وی درباه دریافت پیشنهاد معاون اولی از احمدی‌نژاد و تکذیب این مطلب از سوی دفتر رئیس جمهور سابق اشاره کرده و بخشی از سخنان فائزه هاشمی را بازنشر می‌دهد.

شرق 26 اسفند

«اعتماد» در شماره امروز «پرونده جنجالی حسن رعیت» را تیتر یک کرده و با اشاره به «معرفی 21 همدستِ سیدحسن میرکاظمی در جریان برگزاری جلسه دادگاه» نوشته است: «حسن رعیت مردادماه ۹۸ بازداشت شد. او را در باغ‌وحش مرموزش بازداشت کردند که دور تا دورش را حصار کشیده و پوشانده بود و به هیچ شکل امکان دیدن فضای داخل آن میسر نبود؛ باغ‌وحشی خصوصی که صدای غرش و زوزه از آن شنیده می‌شد و نهایتا صاحب این باغ وحش، سیدحسن میرکاظمی معروف به «حسن رعیت» در حالی بازداشت شد که البته ۱۷ قلاده ببر از چنگ این متهم اقتصادی آزاد شدند.  حسن رعیت را افکار عمومی بیشتر به‌دلیل تصاویر منتشر شده از او می‌شناسند؛ تصاویری که دست‌کم در یک مورد که بسیار هم بحث‌انگیز شد، او را با لباس شخصی سوار بر موتورسیکلت و دست به کلت کمری نشان می‌داد. دستیار بابک زنجانی که در وقایع پس از انتخابات ۸۸ با همان موتورسیکلت و همان اسلحه لابه‌لای جمع معترضان می‌تاخت، یک سال و ۸ ماه و ۹ روز پس از بازداشتش در ۲۲ فروردین‌ماه در نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش حاضر شد. »

این روزنامه اصلاح‌طلب درگزارشی انتخاباتی نیز «موانع اجماع اصولگرایان» را بررسی کرده و با تیتر «امیر آبادی به دنبال رییسی،پایداری به دنبال جلیلی» می‌نویسد: « وضعیت اصولگرایان کاملا روشن است و از هر طرف که بنگری نتیجه عدم اجماع است. اگر آقای رییسی با در نظر گرفتن شرایط موجود ماندن در قوه قضاییه را ترجیح بدهد که نامزدهای مثل جلیلی و قالیباف و سایرین با هم به رقابت خواهند پرداخت. به فرض اینکه رییسی دعوت امثال امیرآبادی را نپذیرد و وارد میدان شود نیز باز آش همان آش است و کاسه همان کاسه. پایداری همچنان‌که از حالا معلوم کرده تن به اجماع نداده و سراغ گزینه خود می‌رود. نیازی به گفتن نیست که وقتی یک گروه از مجموعه جدا شده و زیر میز بزند، سایرین هم‌ چنین خواهند کرد. بر این اساس عدم اجماع در جبهه اصولگرایی مسجل است، فقط می‌ماند اینکه رییسی‌ ریسک کند تا نامزدی باشد کنار سایرین یا اینکه موقعیت خود و مهم‌تر از آن اعتبارش را حفظ کرده و این رقابت را به عهده دیگران می‌گذارد.»

اعتماد 26 فروردین

«آفتاب یزد» رویاروی فائزه هاشمی و محمود احمدی‌نژاد را بهانه عکس یک خود کرده و در گزارشی نوشته است: «فکار عمومی به این گونه رفتارها به عنوان«فان» سیاست نگاه می‌کند اما حسابی روی آن باز نخواهد کرد. مثلاً فردی ممکن است با سابقه‌ای که از هاشمی‌ها و احمدی‌نژاد سراغ دارد از خود بپرسد:«محمود احمدی‌نژاد؛ پیشنهاد معاون اولی؛ آن هم به فائزه هاشمی رفسنجانی؟!» به قول اهالی «نقی معمولی»:مگه داریم، مگه می‌شه؟! آن فرد اگر با روحیات محمود احمدی‌نژاد خوبِ خوب آشنا باشد، خودش به خودش پاسخ می‌دهد:«چرا که نه!» عاقلانه‌تر که به این سوال و جواب‌ها نگریست، حتما می‌گوید:«حتی اگر پیشنهاد داده باشد هم تکذیب می‌کند!» و تکذیب کرد!»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز با انتقاد از اینکه «مسئولان مرتبط، با مغلطه حقوقی حاضر نیستند علیرغم دستور رئیس جمهور، اطلاعات مربوط به واکسیناسیون را منتشر کنند» و با عنوان «فرار وزارت بهداشت از شفافیت» نوشته است: «با توجه به اینکه بر اساس قوانین فعلی کشور ما امکان انتشار اطلاعات شخصی افراد وجود ندارد و با توجه به سخنان ضد و نقیض مسئولین در خصوص شفاف‌سازی واکسیناسیون، روشن است که در این زمینه هم مانند بسیاری موارد دیگر عزم و اراده جدی وجود نداشته است. اگر واقعا مسئله شفافیت در نحوه واکسیناسیون مورد توجه مسئولین ستاد ملی مبارزه با کرونا بود باید قبل از توصیه به لزوم اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی در این زمینه، به وسیله امکانات ناشی از مسئولیتی که در خط مقدم مبارزه با این بیماری در اختیار ایشان قرار گرفته است ساز و کار عملی این اطلاع‌رسانی را ایجاد می‌کردند. با توجه به شرایط فعلی پیش ‌آمده در اثر مدیریت ضعیف این بیماری در کشور ما و فاصله بسیار زیاد تعداد واکسن‌های وارد شده با نیاز مردم و همچنین در راستای توزیع عادلانه و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی برخی از افراد، شایسته است که در این خصوص تصمیمی جدی اتخاذ شود تا شاید مقداری از نارضایتی مردم و کادر درمان کاسته شود.»

آفتاب یزد 26 فروردین

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه نخست خود را اختصاص داده به سخنان مقام معظم رهبری در مراسم انس با قرآن‌کریم و آن بخش از سخنان ایشان را به عنوان تیتر برگزیده که با اشاره به گفت‌وگوهای وین و ابلاغ سیاست قطعی نظام درباره برجام و تحریم‌ها، تاکید کردند «مذاکره ‌فرسایشی ‌نشود».

این روزنامه اصولگرا در گزارشی نیز «تشدید جدال نوبخت و همتی بر سر عوامل تورم در آستانه انتخابات» را مورد توجه قرار داده و با عنوان «به وقت کتمان» نوشته است: «بار دیگر جدال ۲ تفکر متناقض اقتصادی در دولت با اظهارات همتی و نوبخت درباره پولی شدن یا نشدن بودجه، به نقطه جوش خود رسید. با وجود اینکه این جدال پیش از این در موارد مختلف نمایان شده بود، این بار در آستانه انتخابات رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته و به نظر می‌رسد اعضای هیات دولت به سودای ریاست‌جمهوری شروع به تخریب یکدیگر کرده‌اند؛ اتفاقی که در نهایت رهاوردی جز بدتر شدن شرایط اقتصادی مردم ندارد.  به گزارش «وطن امروز»، مساله بی‌انضباطی مالی دولت و تاثیر آن بر رشد پایه پولی و تورم، طی یک ماه اخیر بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی نگار، بی‌انضباطی مالی دولت را عامل اساسی بروز تورم، معرفی کرد. عبدالناصر همتی با اشاره به وضعیت تورم در کشور گفت: بانک مرکزی به دنبال انضباط مالی است، زیرا کشور مدت‌ها بود به درآمد نفتی عادت کرده بود اما حالا باید با بالا بردن توان رقابتی کشور، افزایش صادرات، اختصاص کارآمد منابع بانکی برای تولید، اصلاح نظام توزیع و جلوگیری از قاچاق کالا به کشور کمک کرد تا انضباط مالی زودتر اتفاق بیفتد.»

وطن امروز 26 فروردین

«کیهان» نیز تیتر و عکس خود را به سخنان دیشب رهبری اختصاص داده است و آن بخشی را پررنگ کرده که تاکید کردند «پیشنهادهای متکبرانه آمریکا حتی ارزش نگاه کردن هم ندارد».

این روزنامه اصولگرا همچنین یک گزارش خبری تحلیلی دارد درباره اظهارات رئیس‌جمهور که با تیتر «آقای روحانی! همین مواضع شما /آمریکا و اسرائیل را گستاخ کرده است» منتشر شده است. کیهان در این گزارش آورده است: «تنها سه روز پس از اقدام ‌تروریستی علیه تاسیسات هسته‌ای نطنز طی عملیات مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی آن هم در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای در وین در حال برگزاری است، رئیس‌جمهور روحانی بار دیگر در اظهاراتی عجیب و البته تأسف‌آور، منتقدان داخلی خود را به سنگ‌اندازی در مسیر لغو تحریم‌ها متهم کرد و طبق روال گذشته ناکارآمدی و نابلدی دولت خود را به پا منتقدان نوشت!» 

کیهان همچنین در صفحه نخست امروز خود «ادامه تاخت و تاز و کرونا» را مورد توجه قرار داده و نوشته است: «روند افزایشی موج چهارم کرونا در کشور همچنان ادامه دارد به نحوی که 304 نفر دیگر از هموطنانمان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.»

کیهان 26 فروردین

«جوان» نیز مثل بسیاری از روزنامه‌های امروز تاکید رهبری بر ضرورت فرسایشی نشدن مذاکرات را تیتر یک کرده است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی نیز به سخنان دیروز روحانی کنایه زده و با تیتر «آقای روحانی! ۸ سال معیشت مردم را به گر وگان مذاکره گرفتید» می‌نویسد: «سال ۹۲ در کوران انتخابات ریاست جمهوری با شعار «چرخ سانتریفیوژ‌ها بچرخد، چرخ کارخانجات هم بچرخد» رقبای انتخاباتی و سیاسی خود را متهم کرد که زبان دیپلماسی وتعامل با دنیا نمی‌فهمند، اکنون، اما پس از هشت سال نه از چرخش کارخانجات خبری هست و نه از چرخش سانتریفیوژ ها، با این حال گویی همچنان در رقابت انتخاباتی به سر می‌برد. همزمان با مذاکراتی که در وین برای احیای برجام نافرجام درجریان است، تروریسم هسته‌ای دست به اقدامات خرابکارانه در تأسیسات نطنز می‌زند، اما همچنان اصرار دارد از دیپلماسی موفق دولتش بگوید: «از مذاکره وین نترسید بعضی‌ها می‌ترسند، نگران هستند که مثلاً این مذاکره زود به نتیجه برسد و فوری تحریم برداشته شود، مثلاً در انتخابات مشکل پیدا کنند اینطوری هم که نیست، مذاکره پیچیدگی‌های خودش را دارد. اینقدر نگران نباشیم».این جدید‌ترین موضع رئیس‌جمهور پس از خرابکاری هسته‌ای در نطنز است. به موازات اینکه تروریسم هسته‌ای و اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی را تقبیح و محکوم می‌کند، لیکن انگشت اتهام را به سمت منتقدان داخلی هم نشانه می‌رود که چرا از مذاکرات وین و نتیجه آن نگرانند؟ او منتقدانش را خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید از مذاکرات وین نترسید، ما منطق قوی داریم و می‌توانیم دشمن را مجاب کنیم.»

جوان 26 فروردین

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با غلامعلی رجایی مشاور رسانه‌ای شهر‌دار تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب. اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو که عکس یک هم شده است، به شرح زیر است: 

*انتخابات پیش رو صد در صد دوقطبی است و به نظر من جریان اعتدال برخلاف دوره‌های قبل که 2 دوره این کرسی را در پاستور از آن خود کرد شانسی ندارد.

*با خروج آقای سید حسن خمینی  که من نمی‌دانم که حتی چقدر جدی بود گزینه‌هایی مثل آقای پزشکیان و عارف مطرح هستند که به نظرم نه تنها گزینه‌های خوبی نیستند بلکه گزینه‌هایی مستعد برای شکست خوردن در انتخاباتند.

*گزینه‌ای که اصلاح‌طلبان می‌توانند بر روی وی اجماع کنند که شوری ایجاد کند البته نه شور سابق را شخص آقای خاتمی است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک خود نیز با عنوان «معیشت مردم را گروگان نگیرید» اظهارات دیروز حسن روحانی در جلسه هیات دولت را پوشش داده است. «آرمان ملی» برای بازنشر سخنان دیشب رهبری نیز آن بخشی را به عنوان تیتر برگزیده که تاکید کردند «مذاکره نباید فرسایشی شود؛ برای کشور ضرر دارد».

آرمان ملی 26 فروردین

«ایران» امروز بیشتر خبری است. عکسی تمام قد از رهبری منتشر و برای بازتاب سخنان ایشان در مراسم انس با قرآن کریم، آن جمله «اول باید امریکا تحریم‌ها را بردارد» مورد توجه قرار داده است. تیتر یک خود را نیز به پوشش خبری اظهارات رئیس جمهور پرداخته است. همچنین نخستین آمار از واکیسیناسیون عمومی که ارائه کرده و نوشته است: «گزارش‌های منتشر شده از وزارت بهداشت نشان می‌دهد مجموع واکسن‌های وارد شده تاکنون یک و نیم میلیون دوز است که بر این اساس تاکنون 520 هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی، 250هزار دوز واکسن سینوفارم چین و 700 هزار و 800 دوز واکسن از سبد کووکس  وارد کشور شده است از این میزان واکسن وارداتی 895 هزار دوز واکسن در کشور توزیع شده است و قرار است بعد از نهایی شدن پروتکل‌های تزریق واکسن آسترازنکا/ آکسفورد که از طریق کووکس وارد کشور شده، تزریق آن در شبکه‌های بهداشتی آغاز شود. ایران به 120 میلیون دوز واکسن برای واکسیناسیون همگانی نیاز دارد.دیروز علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز اظهار داشت فاز اول واکسیناسیون کرونا در کشور تا نیمه اردیبهشت ماه تمام می‌شود و همچنین در ادامه خبر داد که فاز دوم تا نیمه اردیبهشت ماه 1400 آغاز می‌شود.»

ایران 26 فروردین

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها