پایان جنجال بودجه/ خوشبینی‌های برجامی/ خداحافظی با آشنا

کد خبر: 1063660

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

پایان جنجال بودجه/ خوشبینی‌های برجامی/ خداحافظی با آشنا

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با فائزه هاشمی که با تیتر «اصلاح‌طلبی برای تغییر بود؛ نه توجیه» منتشر و عکس یک شده است. اهم اظهارات این چهره اصلاح‌طلب و عموما جنجالی به شرح زیر است:

* من هیچ فعالیت انتخاباتی ندارم. قصد شرکت در انتخابات را نیز ندارم.

* عصبانیت من نسبت به دولت بیشتر از عصبانیتم نسبت به اصولگرایان است. آقای روحانی و بخشی از تیمش با اینکه اصلاح‌طلب نبودند ولی رای آنها پایگاه اصلاح‌طلبی داشت و باید به وعده‌های خود عمل و جور دیگری رفتار می‌کردند.

* تا کی می‌خواهیم عبارات زیبا را جایگزین واقعیات تلخ کنیم؟ تا کی می‌خواهیم رفتارهای کلیشه‌ای و نظریات و تئوری‌های حرف را به جای واقع‌گرایی به خورد یکدیگر بدهیم؟ در این شرایط و با این وضعیت که بخش‌هایی به سیم آخر زده‌اند و افکارعمومی برای آنها جایی ندارد، رای ما رایی نیست که به اصلاحات منجر شود.

* آقای جهانگیری در یکی از صحبت‌های خود گفت من حتی نمی‌توانم منشی‌ام را عوض کنم. ... وقتی می‌گوید نمی‌تواند منشی خودش را عوض کند، اگر رئیس‌جمهور شود می‌خواهد چه کند؟

* من شناختی از آقای پزشکیان ندارم. آقای ظریف مثل آقای روحانی است و اصلاح‌طلب محسوب نمی‌شود. نمی‌دانم چرا اصلاح‌طلبان به دنبال او هستند تا دوباره بگویند کاندیدای ما نبود. آقای ظریف یا سید‌حسن خمینی نمی‌توانند روسای‌جمهور موفقی باشند. در بین اصولگرایان علی لاریجانی متعادل‌تر،  منطقی‌تر و عاقل‌تر است و کمتر شعار می‌دهد.

آرمان ملی 11 اردیبهشت

«اعتماد» انتخابات شوراها و رد صلاحیت‌های صورت گرفته را تیتریک کرده و با عنوان «رویاهای بربادرفته» نوشته است: «شاید آن زمان که آیت‌الله طالقانی درباره ضرورت تشکیل شوراها برای مردم سخن می‌گفت، کمتر کسی تصور می‌کرد پس از شکل‌گیری شوراها، این نهاد مردمی به سمتی برود که امکان کاندیداتوری و شکل‌گیری انتخابات آزاد کمی دشوار و دور از دسترس به نظر برسد. طی روزهای گذشته در شهرهای مختلف ایران بسیاری از کاندیداهای جریان‌های سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبی که برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نام‌نویسی کرده بودند، ردصلاحیت شدند؛ رویدادی تلخ که واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.  برای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، از 21 عضو فعلی شورای شهر، تنها ۱۲ نفر نام‌نویسی کرده‌ بودند که از این تعداد بنا بر گزارش‌های مختلف 10 نفر ردصلاحیت شده‌اند. خبری که باعث شد زنگ خطر و هشدار در مورد ردصلاحیت گسترده در انتخابات پیش‌رو به صدا درآید.»

این روزنامه اصلاح‌طلب پایان حواشی بودجه که با عذرخواهی خبرگزاری دولتی ایرنا رقم خورد را با عنوان «آرامش پس از توفان» مورد توجه قرار داده است. اعتماد همچنین یک گزارش انتخاباتی دارد و با تیتر «تاکتیک جدید ورود با چند چهره»، آخرین تحولات و اخبار از جبهه اصولگرایی را بررسی می‌کند.

اعتماد 11 اردیبهشت

«آفتاب یزد» امروز حسام الدین آشنا را سوژه عکس یکر کرده و در گفتگو با مصطفی درایتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب به بررسی ریشه‌های جنجال فایل صوتی لو رفته ظریف می‌پردازد. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «دولت روحانی نیاز به اطلاع‌رسانی را هیچ وقت درک نکرد» به نقل از درایتی می‌نویسد: « از همان ابتدا مشخص بود که آقای روحانی با موانع سنگینی رو به رو می‌شود. طبیعتا مخالفان روحانی ابزارهایی در اختیار دارند و اگر دولت می‌خواهد کار خود را با توجه به وعده‌هایی که داده پیش برد باید سعی کند ابزار مشابهی را به وجود آورد که مهم‌ترین آن به نظرم مسئله رسانه بود. تیم آقای روحانی یا ضرورتی نمی‌دید یا تیمش را نداشت و رسانه را جدی نگرفت با توجه به اینکه صدا و سیما نسبت به آقای روحانی موضع داشت و ابزارهای رسانه‌ای دیگری هم کامل در اختیار جریان مقابل بود که متاسفانه هم از دولت تغذیه می‌کنند بنابراین این اشکال به صورت جدی به دولت یازدهم و دوازدهم وارد بود که توان رسانه توان مهمی است و اگر از آن دوری کند ممکن است ضربه ببیند و شاید خیلی از کارهایی که علیه آقای روحانی می‌خواستند انجام دهند با همین توان رسانه‌ای دنبال کردند. فضا ساختند میدان ساختند دروغ گفتند چیزهای کوچک را بزرگ کردند و آنچه را که بزرگ بود سعی کردند دیده نشود و دولت هم هیچ صدایی از او بیرون نمی‌آمد. کم کم رسانه‌های اصلاح‌طلب هم مقداری دلخور شدند و دنبال اینکه خودشان این ضعف را جبران کنند نرفتند. این ضعف مشهود بود و تا آخر هم همین گونه بود و تا آخر هم هیچ راهکار مشخصی که این ضعف برطرف شود انجام نشد. »

آفتاب یزد 11 اردیبهشت

«شرق» امروز مصاحبه‌ای دارد با محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که تیتر یک شده است. او می‌گوید «ظریف خارج از جریان اصلاحات نیست».

این روزنامه اصلاح‌طلب عکس یک خود را نیز به ماجرای استعفا یا برکناری حسام‌الدین آشنا اختصاص داده است. عکسی از ظریف و آشنا در کنار هم انتخاب کرده و از تیتر «آشنا زدایی دولت» استفاده می‌کند.

احمد غلامی سردبیر این روزنامه نیز امروز در سرمقاله این روزنامه به دنبال جواب این سوال است که آیا «پوپولیسم مرده است؟» 

شرق 11 اردیبهشت

«وطن امروز» با تیتر «سرنخ ظریف» پس‌لرزه‌های انتشار فایل صوتی مصاحبه وزیر امور خارجه را بازتاب داد و به حکم روحانی برای انتصاب علی ربیعی به جای حسام‌الدین آشنا در مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری پرداخت. همچنین نوشت: «پس از این استعفا، یک منبع مطلع در قوه ‌قضائیه در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما از ممنوع‌الخروج شدن 20 نفر از عوامل مرتبط با مصاحبه اخیر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری خبر داد. دادستان تهران نیز از برخورد قانونی با منتشر‌کنندگان فایل صوتی خبر داد.»

این روزنامه اصولگرا درگزارش دیگری نیز به هیاهویی که اخیرا برخی رسانه‌ها با مضمون دستکاری بودجه راه انداخته بودند، پرداخته و با عنوان «پوزش کوچک برای دروغ بزرگ» نوشت: «جنجال‌آفرینی درباره دستکاری ارقام بودجه 1400 در نهایت با عذرخواهی خبرگزاری جمهوری اسلامی، رسانه رسمی دولت، به پایان رسید.»

وطن امروز 11 اردیبهشت

«کیهان» امروز ماجرای فایل صوتی و هیاهوی دستکاری بودجه را به هم آمیخته و در تیتر یک خود با عنوان «رسوایی پشت رسوایی از فایل صوتی تا جدول جعلی ایرنا» نوشته است: «به دنبال رسوایی فایل صوتی ظریف، برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب و هوادار دولت سعی کردند با انتشار شایعه دستکاری بودجه، افکار عمومی را جهت‌دهی و وارد فاز درگیری با مجلس کنند؛ تلاش محکوم به شکستی که رسوایی دیگری را برای جریان تحریف رقم زد و اعتراف و عذرخواهی خبرگزاری دولت را در پی داشت.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز از فریب آمریکا گفته و با عنوان «وعده لغو تحریم‌های هسته‌ای و ادامه همان تحریم‌ها به بهانه‌های دیگر!» نوشته است: «نماینده دائم روسیه در نهادهای بین‌المللی در وین پس از دیدار با هیئت آمریکایی درباره رفع تحریم‌ها و احیای برجام گفت: دولت آمریکا با رفع تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران به بهانه‌های ادعایی «تروریسم»، برنامه موشکی و مسائل «حقوق بشر» موافق نیست.»

کیهان 11 اردیبهشت

«جوان» از « جنب‌وجوش در وین از بیم دوربین‌های خاموش » گفته و در گزارشی که عکس یک هم شده، امیدواری‌های ایجاد شده در زمینه هسته‌ای و سیاست خارجی را ناشی از اقدام و قانون مجلس برای کاهش تعهدات دانسته و آورده است: « محمدجواد ظریف از بروز «نشانه‌های مثبت» در وین خبر می‌دهد، پوتین ابراز امیدواری کرده «برجام به طور کامل احیا شود» و طرف امریکایی هم می‌گوید که به رغم «مسیر طولانی پیش‌رو» توافق «قابل دستیابی است». مطابق آنچه شبکه امریکایی بلومبرگ می‌گوید همه این تحولات تحت تأثیر ضرب‌الاجل پنجم خرداد ۱۴۰۰ است که اگر امریکا و اروپا موفق به رعایت آن نشوند، برنامه هسته‌ای ایران با سرعتی که مجلس مشخص کرده، به سمت جلو حرکت خواهد کرد. »

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک امروز خود نیز از « ۵۵۵ ارزخوار ۱۰ میلیارد دلاری در پنجه قضا» خبر داده و نوشته است: « یکی دو سالی می‌شود که مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است. فیلم و عکس دانه‌درشت‌ها با لباس‌های آبی زندان و در حال محاکمه علنی، دیگر یک فیلم و عکس نادر و دست نیافتنی نیست. از معاون اجرایی دفتر رئیس قوه سابق گرفته تا دختر و داماد وزیر و برادر رئیس‌جمهور و معاون اول؛ هر کس در جایی از رانتی بهره برده است، محاکمه می‌شود. حالا آن طور که سرپرست دادسرای مبارزه با جرائم اقتصادی خبر داده، ۵۵۵ ارزخوار با بیش از ۱۰ میلیارد دلار رانت ارزی محاکمه شده و پول‌ها به بیت‌المال بازگشته است. در یک مورد دیگر، فقط در یک مجتمع قضایی رسیدگی به جرایم اقتصادی، ۹۰ هزار میلیارد تومان به بیت‌المال و صاحبان پول بازگردانده شده است. »

جوان 11 اردیبهشت

«ایران» امروز گزارشی دارد از حال‌وروز کارگران در روزهای کرونا که عکس یک شده است. این روزنامه دولتی با عنوان «کار زیر سایه کرونا» می‌نویسد: «در حالی که بیش از 14 ماه از شیوع بیماری کرونا در کشور می‌گذرد کارگران روز به روز با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند، اما هیچ یک از این مشکلات نتوانسته آنها را از پای بیندازد و روند تولید یا ارائه خدمات را دچار اختلال کند. این روزها نیز با شدت گرفتن شیوع کرونا و اجرای محدودیت‌ها یک‌بار دیگر سایه سنگین کرونا، معاش کارگران را با مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه کرده است. این ویروس خطرناک که هزینه‌های خسارتباری را به کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی و واحد‌های خدماتی وارد کرده است باعث شده تا شماری از کارگران روزمزد و قراردادی به دلیل بحران کرونا از کار بیکار شوند. آن‌طور که سخنگوی دولت می‌گوید حدود ۴ میلیون کارگر غیررسمی در کشور وجود دارد که با سنگینی سایه کرونا بر اقتصاد، یا کاهش فعالیت و دستمزد داشته یا بیکار شده‌اند، البته آمار غیررسمی بیشتر از این میزان است . البته گزارش‌ها نیز مؤید این واقعیت است که برخی از کارگران که زیر چتر بیمه نیستند و از حمایت‌ها و مزایای حداقلی قانون کار هم بی‌نصیب هستند در ماجرای شیوع دوباره کرونا دیگر قرنطینه هم برایشان معنا ندارد و برای گذران زندگی خطرات و سختی‌های کرونا را به جان خریده‌اند. البته در این بین با حمایت دولت افرادی که مشمول قانون کار، قانون تأمین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری هستند و به دلیل کرونا کار خود را از دست داده‌اند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته‌اند.»

این روزنامه همچنین در گزارشی به سیاست خارجی و «دیپلماسی تعاملی ظریف از وین تا منطقه» می‌پردازد و با توجه به توییت ظریف و سخن گفت از مشاهده نشانه‌های مثبت در هر دو طرف، امیدوار است که این دیپلماسی به نتیجه برسد.

ایران 11 اردیبهشت

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها