چه کسی گزینه نهایی است؟

ابهام درباره گزینه اجماعی

کد خبر: 1064447

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد در گزارشی به امکان سنجی حصول اجماع در جبهه اصولگرایی پرداخته و آن را دورتر از دیروز توصیف می‌کند.

ابهام درباره گزینه اجماعی

گروه سیاست سایت فردا – اصولگرایان این بار خیالشان از وحدت و رسیدن به اجماع راحت بود اما انگار هر چه پیش‌ می‌رود، ابهاماتی در این زمینه ایجاد می‌شود. عمده‌ترین دلیل این ابهام نیز سکوت سید ابراهیم رئیسی است درباره کاندیداتوری و یا عدم کاندیداتوری است. توصیه‌های پی در پی برخی سیاسون به وی برای ماندن در دستگاه قضا و گفته‌هایی مثل اظهارات اخیر کنعانی مقدم که به «ایلنا» گفته بود، او تمایلی به کاندیداتوری ندارد نیز وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند. 

در عین حال شاهد افزایش اخباری در راستای کاندیداتوری علی لاریجانی و سعید جلیلی هستیم. در همین راستا است که امروز «اعتماد» در گزارشی به امکان سنجی اجماع در جبهه اصولگرایی پرداخته و آن «هر روز دورتر از دیروز» توصیف می‌کند.

این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به اظهارات اخیر باهنر در گفت‌وگو با فردا و شایعاتی درباره تمایل جامعه روحانیت مبارز به حمایت از لاریجانی به گوش می‌رسد، مدعی است که بخشی از شورای وحدت از آن اصرار به رئیسی دست برداشته و آماده حمایت از لاریجانی است. هر چند که دیروز خبری به ‌نقل از منوچهر متکی منتشر شد و او بار دیگر بر حمایت «قطعی» شورای وحدت از رییسی و عدم حمایت از لاریجانی تاکید کرد.

تردید در سهل الوصول بودن اجماع اما همچنان باقی است زیرا حتی اگر شورای وحدت مایل به حمایت از لاریجانی نباشد، هم او هنوز طرفداران در جبهه اصولگرایی دارد. هم تکلیف نامزدی رئیسی معلوم نیست و هم گزینه‌های دیگری مثل سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف در کار هستند که بر پیچیدگی‌های این انتخابات می‌افزایند.

شاهد آنکه «اعتماد» در گزارش امروز خود می‌نویسد: «سازوکار انتخاباتی موازی شورای وحدت یعنی شورای ائتلاف به حمایت از قالیباف تمایل دارد. شاهد نیز آنکه اخیرا شنیده می‌شد که بخشی از تصمیم‌گیرندگان در این شورا خطاب به برخی مقامات نامه نوشته و از قالیباف حمایت کرده‌اند. ضمن اینکه سکوت و عدم همراهی این شورا با رویکرد شورای وحدت در حمایت علنی از رییسی گویاترین دلیل برای حمایت آنان از قالیباف است».

در ادامه این گزارش نیز آمده است: «در طیف دیگری از اصولگرایان یعنی پایداری، زمزمه حمایت از سعید جلیلی به گوش می‌رسد. جلیلی گزینه اصلح از نگاه پایداری است و این طیف نیز با توجه به سابقه بازی ‌برهم زنی خود یکی از موثرترین گروه‌های اصولگرا در انتخابات‌هاست. نباید فراموش کرد که تنها امید شورای وحدت برای همراه کردن پایداری حمایت از رییسی بود اما اکنون نه رییسی آمدنی شده، نه در شورای وحدت مثل اول درباره حمایت از او اطمینان‌ خاطر و یکدستی وجود دارد و نه پایداری حاضر است با در نظر گرفتن شرایط موجود داخلی و خارجی که به ظن تحلیل‌گران کاملا به نفع جلیلی است، گزینه خود را فدای دیگری کند. شاهد آنکه همین دیروز ناصر ایمانی در گفت‌وگویی با ایرنا پیش‌بینی کرده که «اگر رییسی در انتخابات حاضر نشود و محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی اعلام داوطلبی کنند، احتمال دارد جبهه پایداری از جلیلی حمایت کند.» به این ترتیب درست برخلاف ادعای اصولگرایان تا چشم کار می‌کند، نشانه‌های عدم اجماع مشاهده می‌شود و تصمیم‌گیری در این اوضاع نیز قاعدتا برای رییسی بسیار سخت‌تر از قبل است.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها