اصلاح‌طلبان در دو راهی جهانگیری-پزشکیان

کد خبر: 1066072

بعد از حذف ظریف گزینه‌های زیادی برای اصلاح‌طلبان نمانده و در یک نگاه واقع‌بینانه باید بین جهانگیری و پزشکیان یکی را انتخاب کنند.

اصلاح‌طلبان در دو راهی جهانگیری-پزشکیان

گروه سیاست سایت فردا - دو روز از نام‌نویسی داوطلبان ریاست جمهوری گذشته و هنوز هم ابهامات بسیاری باقی است. مخصوصا در جبهه اصلاح‌طلبی که دو گزینه جدی و مهم آنان یعنی سید حسن خمینی و محمد جواد ظریف حاضر به کاندیداتوری نشده‌اند. نگاهی به لیست چهارده نفره جبهه اصلاحات و در نظر داشتن احتمال رد صلاحیت تاجزاده که از دیگر گزینه‌های جدی این جریان است، ما را به این نتیجه می‌رساند که اصلاح‌طلبان راه سختی در پیش دارند. خاصه آنکه مهم‌ترین نامزد حداقلی آنان یعنی عارف نیز بر اساس شواهد تصمیم به نیامدن گرفته است. 

اصلاح‌طلبان خوب می‌دانند که اسم بردن از افرادی مثل مصطفی کواکبیان، صادق خرازی، شهیندخت مولاوردی، زهرا شجاعی، محمد صدر تاثیری در تصمیم انتخاباتی آنان ندارد و هیچ یک از این افراد ظرفیت قابل توجهی ندارند. حتی روی محسن هاشمی که اخیرا کلی حاشیه داشته و مدعی است اگر به او فشار نیاوند، ثبت نام نمی‌کند هم نمی‌توانند حساب کند.

در واقع اصلاح‌طلبان مانده‌اند و جهانگیری و پزشکیان. دو نامزدی که هر کدام نقاط قوت و ضعف بسیاری دارند و همین هم انتخاب را برای اصلاح‌طلبان سخت می‌کند. مثلا جهانگیری که گفته «نگفتم نمی‌آیم» هنوز هم خیلی مطمئن نیست که ثبت نام کند. او سابقه اجرایی قابل توجهی دارد، پشتوانه حزبی دارد، یک اصلاح‌طلب خالص است. بر اساس تجربه 96 می‌توان گفت که مناظره را خوب بلد است و در فهرست پیشنهادی اصلاح طلبان هم یکی از سه گزینه صدرنشین بوده است. او اما معاون دولت روحانی و یکی از مسببان وضع موجود است. شاید خودش بخواهد و بتواند همان طور که در کلاپ هاوس ظاهر شد، از این وضعیت دفاع کرده و به آن ببالد اما نظر مردم فرق داشته و به خاطر تنگناهای معیشتی و اقتصادی فعلی نمی‌توانند به او اعتماد کنند لذا جهانگیری ظرفیت رای‌آوری ندارد. بگذریم از اینکه درباره تایید صلاحیت او نیز نمی‌توان خیلی مطمئن بود.

وضعیت مسعود پزشکیان نیز خیلی بهتر از او نیست. پزشکیان به اندازه جهانگیری سابقه اجرایی ندارد، برای مردم شناخته شده و برجسته نیست. توانایی مناظره ندارد. سابقه اجرایی ندارد. پشتوانه حزبی ندارد. در عوض به نسبت جهانگیری چهره‌ سفیدی به حساب می‌آید. از توانایی جذب آرای قومی برخوردار است و از نظر برخی توانایی آن را دارد که به پدیده این انتخابات بدل شود.

بر همین اساس است که می‌توان گفت اصلاح‌طلبان در دوراهی جهانگیری - پزشکیان مانده‌اند. 

روزنامه‌ اصلاح‌طلب اعتماد نیز در گزارش امروز خود در این باره می‌نویسد: « جهانگیری تنها گزینه به‌نسبت مطمئن اصلاح‌طلبان نیست و پزشکیان و عارف نیز احتمالا مشکل خاصی در مسیر دریافت تاییدیه شورای نگهبان نخواهند داشت. تفاوت این دو اما از جهاتی دیگر حائز اهمیت است و آن، این‌که هرچه پزشکیان پرکار و پرتحرک مشغول کار ستادی و انتخاباتی است، ظاهراً عارف تاحدودی ناامید از این‌که مورداجماع جبهه اصلاحات قرار گیرد و البته موردوثوق پایگاه اجتماعی این جریان سیاسی، از فعالیت بازایستاده است. چنان‌که حتی بنابر شنیده‌های «اعتماد» که البته در این انتخابات به‌لطف فضای مجازی و به‌خصوص بحث‌های داغ کلاب‌هاوسی بهتر است آن را «شنیده‌های انتخاباتی همگان» توصیف کنیم، عارف اساسا تهران را ترک کرده و به قهر و دلخوری یا به دلیلی جز این، در زادگاهش ناظر حوادث است. ضمن آن‌که یک ویژگی دیگر نیز بر شانس پزشکیان می‌افزاید و آن، پایگاه رای قومیتی او نزد ترک‌زبانان و کردها  است.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها