ورود قطب دوم

کد خبر: 1066459

برخی رسانه‌ها ورود علی لاریجانی به کارزار 1400 را موجب دو قطبی شدن انتخابات دانسته و منتظر ثبت نام او هستند.

ورود قطب دوم

گروه سیاست سایت فردا – علی لاریجانی صبح امروز و اولین دقایق شروع ثبت نام در وزارت کشور حاضر شده و ثبت نام کرد. اولین توییت او بعد از اعلام کاندیداتوری مورد توجه قرار گرفت. او نوشت: «شرایط سخت، تصمیم‌های شجاعانه می‌خواهد. بسم‌الله الرحمن الرحیم ...» وی این توییت را با هشتک نه کلید و نه چکش منتشر کرد.

تحلیل‌ها درباره حضور او اما از مدت‌ها قبل شروع شده و در دو روز گذشته بسیاری قابل توجه بود. به خصوص وقتی عزت‌الله یوسفیان‌ملا، چهره نزدیک به علی لاریجانی، دیروز با اعلام اینکه «او قطعا در انتخابات ثبت‌نام خواهد کرد» گفت: «لاریجانی فردا پیش از ظهر برای ثبت‌نام‌ به وزارت کشور مراجعه می‌کند.»یوسفیان‌ملا در رابطه با تغییر تصمیم لاریجانی برای کاندیداتوری اظهار کرد: «اصرار بیش از حد دوستان باعث شد لاریجانی حضور پیدا کند البته که خود او‌ توضیحات بیشتر می‌دهد.»بعد هم خبر رسید که ستاد انتخاباتی علی لاریجانی با محوریت «تاجگردون» و «باهنر» تشکیل شد و نمایندگان ادوار در تهران و شهرستان‌ها فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کردند. باهنر در پاسخ به پرسشی درباره صحت این خبر، چیزی را تکذیب نکرد و گفت: «چنین موضوعی قابل تایید نیست و هنوز چیزی مشخص نشده است.»غلامرضا تاجگردون نیز در این رابطه گفت: «دیروز لاریجانی را دیدم و درباره انتخابات صحبت کردیم اما در مورد مساله ستاد با ایشان صحبتی نکردیم و بعید می‌دانم مسوولیت ستاد را به بنده بسپارند.»

در پی همین اخبار معلوم شد که علی لاریجانی برای آخرین مشورت‌ها راهی قم شده است. به این ترتیب آمدن و ثبت نام کردن او تقریبا قطعی است. آنطور که رسانه‌های مختلف می‌نویسند، این حضور تاثیر قابل توجهی هم در انتخابات پیش رو خواهد داشت. چنانچه روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» این موضوع را برابر با خروج از وضعیت تک قطبی می‌داند و می‌نویسد: « ‌آیا ورود لاریجانی فضای یک‌قطبی انتخاباتی را دوقطبی خواهد کرد؟ «شرق» دو هفته پیش در گزارشی با عنوان «حاضر غایب انتخابات» با اشاره به اینکه حضور علی لاریجانی بر سر هر دو جریان در انتخابات سایه افکنده، نوشته بود که «... برخی تحلیل‌ها حاکی از این است که اعلام نامزدی‌اش در انتخابات 1400 می‌تواند بازی هردو جریان را به هم بزند»؛ پیش‌بینی‌ای که گویا به وقوع پیوست. ... در‌حالی‌که تصور می‌شد با آمدن رئیسی و بلامحل‌شدن حضور دیگر چهره‌های اصولگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری، زمین بازی انتخابات به 24 سال قبل یعنی پیش از دوم خرداد بازگردد و یک‌قطبی شود اما خبر حضور علی لاریجانی به عرصه این گمانه را کمی دچار تزلزل کرده است. اینکه با آمدن رئیس سابق مجلس به گود انتخابات ممکن است دوباره زمین بازی دوقطبی شود. البته قرارگرفتن چهره‌ای مانند علی لاریجانی در برابر ابراهیم رئیسی برای دوقطبی‌شدن فضای انتخابات شاید شرط لازم تلقی شود اما قطعا شرط کافی نیست. این به شروط تعیین‌کننده دیگری مانند اجماع بدنه حامی و جریان سیاسی هم نیاز دارد.»

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها