معمای اصلاح‌طلبان و لاریجانی

کد خبر: 1066734

محمود صادقی: لاریجانی کاندیدا‌های اصلاح‌طلبان نیست.

معمای اصلاح‌طلبان و لاریجانی

گروه سیاست سایت فردا - این طور که به نظر می‌رسد سید ابراهیم رئیسی اصلی‌ترین نامزد در انتخابات پیش رو است و علی لاریجانی نیز با فاصله بعد از او قرار دارد. درست است که لاریجانی توانست از همان روز نخست گربه را دم حجله کشته با یک سری حرف حاشیه‌ساز خود را به قطبی جدی در این انتخابات بدل کند اما معلوم نیست که در عمل هم شانس موفقیت داشته باشد. ابراهیم رئیسی در بدترین حالت که همان عدم اجماع اصلوگرایان است، از وی شانس بیشتری دارد. هر دو نفر سابقه شکست در انتخابات را دارند اما رئیسی طعم رای شانزده میلیونی را هم چشیده است. 

ضمن اینکه به گفته اکثر تحلیل‌گران لاریجانی بدون حمایت اصلاح‌طلبان ظرفیت رای‌آوری قابل توجهی ندارد. اصلاح‌طلبان نیز حداقل تا اینجای کار اصرار دارند که پشت او نایستاده و حتی به بهای باخت در این رقابت، سرمایه اجتماعی خود را ترمیم کنند. اصلاح‌طلبان می‌دانند که معرفی نامزد مشابه لاریجانی کار را برایشان سخت می‌کند و برای همین هم در روزهای اخیر بارها بر حمایت از نامزد اصلاح‌طلب اصرار کرده‌اند. 

شاهد آنکه محمود صادقی، عضو جبهه اصلاح‌طلبان ایران در مصاحبه‌ای با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: « لاریجانی به هیچ وجه جزو کاندیدا‌های جبهه اصلاح‌طلبان نیست».

این فعال اصلاح طلب افزود: لاریجانی خودش هم هیچ وقت ادعا نکرده که اصلاح طلب است و اعضای جبهه اصلاحات با ورود علی لاریجانی بعنوان فردی اصلاح طلب مخالف هستند. شرایط فعلی متفاوت است و تجربه جبهه اصلاحات از سال ۹۲ مطلوب نیست.  

بسیاری از اصولگرایان نیز در تحلیل‌های خود به این نکته اشاره دارند که مردم از تشکیل دولتی مشابه روحانی و نامزدهایی که به قول رئیسی بانی وضع موجود هستند، استقبال نخواهند کرد. بر همین اساس انتظار دارند که اصلاح‌طلبان سراغ گزینه اجاره‌ای نروند.

با این وجود هنوز هم برخی از طیف‌های اصلاح‌طلب مثل کارگزاران از پشتیبانی از لاریجانی بدشان نمی‌آید. مثلا محمدعطریانفر چند روز پیش در بخش ویژه انتخابات اخبار 20:30 صداوسیما گفته بود که ممکن است شرایطی به وجود آید که از نامزدی غیراصلاح‌طلب حمایت کنیم. حتی برخی دیگر از نیروهای اصلاح‌طلب نیز مثل عباس عبدی اخیرا حرف‌هایی زده‌اند که راه را برای حمایت از لاریجانی باز می‌کند. عبدی چندی قبل گفته بود: «اصلاح‌طلبان می‌توانند حتی به کاندیدای اصولگرایی که او را کم‌خطر می‌دانند رأی بدهند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها