مجلس در یک‌سالگی/ کلافگی مردم از قطع برق/ چالش‌های واکسیناسیون

کد خبر: 1068310

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مجلس در یک‌سالگی/ کلافگی مردم از قطع برق/ چالش‌های واکسیناسیون

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» بگومگوی توییتری علی لاریجانی و سعید جلیلی را «جدال دبیران اسبق شورای عالی امنیت ملی» خوانده در گزارشی که تیتر یک شده با عنواهن «دوقطبی لاریجانی با نامزد پوششی» نوشته است: «رقابت دوقطبی لاریجانی- رئیسی پیش از موعد انتظار آن هم نه با شخص خود رئیسی بلکه با سعید جلیلی آغاز شد؛ همان که از او به عنوان نامزد پوششی نام برده می‌شود. برخی اصولگرایان اعتقاد دارند جلیلی پوششی رئیسی نیست و هرکدام در کوران انتخابات بدل به قطب اصلی شود، باقی می‌ماند و دیگری کنار می‌رود. شاید هم جلیلی عامدانه سلف خود در شورای عالی امنیت ملی را به چالش می‌کشد تا به واسطه برخی محدودیت‌ها و معذوریت‌های رئیسی به عنوان رئیس فعلی قوه قضائیه، بار این دوقطبی فعلا روی دوش او بیفتد. علی لاریجانی هم به نظر هوشمندانه به استقبال این چرخش می‌رود و جلیلی را حریف بهتری برای این دوقطبی می‌داند. ... از پیش‌تر هم بسیاری معتقد بودند که جلیلی صرفا برای مناظره با علی لاریجانی وارد گود انتخابات شده است. محمدعلی وکیلی نماینده سابق مجلس پیش‌تر احتمال شکل‌گیری دوقطبی بین جلیلی و لاریجانی را البته بدون حضور رئیسی داده و گفته بود: «نگاه آقای لاریجانی به اردوگاه اصولگرایان است به طوری که اگر ببیند که آقای رئیسی در انتخابات حاضر می‌شود حتما نمی‌آید، اما اگر احساس ‌کند که معادله لاریجانی و سعید جلیلی شکل می‌گیرد حتما می‌آید و در آن شرایط جریان اصلاح‌طلب به دلیل اینکه دستش خالی است امکان اینکه از لاریجانی حمایت کند زیاد است». 

شرق 2 خرداد

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با جوان‌ترین حقوقدان شورای نگهبان درباره حق کاندیداتوری زنان بررسی صلاحیت‌ها، تمایلات جناحی اعضای شورای نگهبان و... که با تیتر «هیچکس به دلیل جنسیت رد نشده است» در صفحه یک امروز این روزنامه دیده شده است. اهم اظهارات هادی طحان‌نظیف در این مصاحبه به شرح زیر است:

*نمی‌گویم بحث تعویق انتخابات منتفی است، بلکه می‌گویم هرگز صحبتی در این زمینه نشده که بخواهد منتفی شود.

* موضوع مشارکت برای ما اهمیت دارد ولی اینکه ما چقدر در این بحث سهیم هستیم، طبیعتا درصد زیادی را به خودش اختصاص نمی‌دهد.

*خودی که در ذهن من است به این معناست که شخصی ساختارهای نظام را قبول دارد، قانون اساسی را قبول دارد و با همین مجموعه می‌خواهد کار کند و کار مردم را پیش ببرد. هر کسی که این شرایط را داشته باشد، از هر جریان سیاسی که باشد، خودی محسوب می‌شود.

*زنان نمی‌توانند به چه معناست؟ آیا ما منعی داریم که بر مبنای آن زنان نمی‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند؟ ما در انتخابات مختلف زنانی را داشته‌ایم که ثبت‌نام کرده‌اند و هیچ منعی هم برای ثبت‌نام نداشتند.

*تفاوتی بین زن و مرد نیست. اگر شورای نگهبان چنین منعی داشت، به وزارت کشور می‌گفت زنان را ثبت‌نام نکنید، چون من چنین افرادی را تایید نخواهم کرد ولی به نظر من رسانه‌ها و شاید برخی رویکردها این نگاه منفی را به وجود آورده‌اند.

اعتماد 2 خرداد

«وطن امروز» یک‌سالگی دولت را عکس یک کرده و در گزارشی با تیتر «بهارستان میدان» نوشته است: «  تصویب و حتی تبدیل به قانون شدن برخی مصوبات مجلس یازدهم در 11 ماه گذشته، همچون طرح جهش تولید و تامین مسکن، طرح افزایش مالیات بر خانه‌های خالی، طرح مالیات بر سوداگری (مالیات بر عایدی سرمایه)، طرح عرضه خودرو در بورس، لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی، طرح اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی، طرح تسهیل صدور مجوز کسب‌و‌کارها، طرح جهش تولید دانش‌بنیان‌ها و... نشانگر این است که این دوره از مجلس روی ریل مناسبی قرار گرفته و اگر همین مسیر را ادامه بدهد، قطعا در رده قوی‌ترین دوره‌های مجلس بعد از انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد.  آنچه مشخص است اینکه مجلس یازدهم به دنبال حل مشکلات کشور است و تا جایی که در توان داشته، سعی در اجرای این هدف دارد و شواهد هم نشان می‌دهد در این بخش موفق عمل کرده است. همین امر این دوره مجلس را با دوره‌های قبل آن در سال‌های اخیر و در زمان دولت تدبیر و امید متمایز می‌کند و تا حدی می‌توان گفت تمرکز نمایندگان این دوره از مجلس روی ملزم کردن دولت به اجرای طرح‌هایی برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی جامعه بوده و حتی در این دوره شاهد شکل‌گیری الگوی مدیریتی در رأس مجلس بودیم و رئیس مجلس شورای اسلامی (محمدباقر قالیباف) با شنیدن نظرات نمایندگان در مباحث مختلف و ایجاد استقلال در اعلام رأی و دیدگاه آنان در عرصه‌های گوناگون به پویایی این دوره از مجلس که همانا مجلسی انقلابی است، هویت بخشیده است.»

وطن امروز 2 خرداد

«کیهان» در تیتر یک امروز خود با اشاره به اینکه «مهلت سه‌ماهه تمام شد» در گزارشی با عنوان «آمریکا تحریم‌ها را لغو نکرد دوربین‌های نظارتی آژانس را جمع کنید» می‌نویسد: «دولت آمریکا در یک موضعگیری گستاخانه اعلام کرده که تحریم‌های ضدایرانی را لغو نمی‌کند. از سوی دیگر مهلت 3 ماهه آژانس انرژی اتمی ‌نیز پایان یافته است. بنابراین طبق قانون مجلس و بنابر اظهارات دولتمردان، باید دوربین‌های نظارتی آژانس خاموش شود.» در ادامه این گزارش آمده است: «آمریکا و اروپا به دفعات ثابت کرده‌اند که فقط زبان زور را می‌فهمند. با توجه به خوی سلطه‌گری و غارتگری طرف غربی، فقط با زبان اقتدار می‌توان از زیاده‌خواهی و وعده‌های نسیه در مقابل اقدامات نقد جلوگیری کرد.»

این روزنامه اصولگرا همچنین مصاحبه‌ای دارد با رستم قاسمی، نامزد ریاست جمهوری. او در این مصاحبه می‌گوید: «نتیجه همه بدبختی‌هایی که امروز مردم در حوزه اقتصاد می‌بینند، عملکرد اقتصادی دولت روحانی است.» وی همچنین تاکید می‌کند: «من قبلا هم گفتم که «دیپلماسی اقتدار» به‌جای «دیپلماسی التماس». متاسفانه امروز هم بانیان و مدافعان دیپلماسی التماسی مجددا در پی فتح پاستور هستند. این در حالی است که قطعا نتیجه برجام امروز نافرجام شده است.»

جوان 2 خرداد

«جوان» بخش عمده‌ای از صفحه نخست امروز خود را به انتخابات و تبلیغاتی که گویا زودتر از اعلام نتیجه تایید صلاحیت‌ها اعلام شده است، اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش خود آورده است: « هنوز نامزدهای نهایی معلوم نشده‌اند که جنابان نامزدها چمدان سفرهای شهری و کیف سفرهای مجازی خود را بسته‌اند و از کوی و برزن گرفته تا فرودگا‌ه‌ها و صفحات پلتفرم‌های مجازی مشغول تحلیل و تخریب و تکذیب رقبا شده‌اند. این وضعیت موجب شده تا سخنگوی شورای نگهبان هشدار دهد که هرگونه سخنرانی در فضای مجازی و هرگونه حضور در مناطق مختلف کشور با هدف سخنرانی و اجتماع مردمی برای نامزدهای ثبت‌نام کرده‌ خلاف قانون است و در رسیدگی روزهای آینده به صلاحیت آنها اثر دارد. خبر دیگر او اینکه اگر کسی صلاحیتش در دوره قبل تأیید شده باشد،‌به معنای تأیید صلاحیت او در این دوره نیست. این خبر در کنار خبر قبلی که می‌گفت اگر کسانی قبلاً رد صلاحیت شده‌اند، در این دوره ثبت‌نام نکنند،‌ نشان می‌دهد شورای نگهبان قرار نیست اسیر فضاسازی و رجزخوانی گروه‌های سیاسی برای بالابردن ضریب تأیید صلاحیت نامزد خود شود. نکته راهبردی در مسئله تأیید صلاحیت‌ها که کمتر به آن توجه شده و این حقیقت راهبردی اسیر فضاسازی نخبگان و جناح‌های سیاسی و رسانه‌های وابسته به آنها شده این است که میان خواست و تمایل مردم و خواست و تمایل این بخش از نخبگان و فعالان سیاسی تفاوت و تقابل واضح و آشکاری وجود دارد که سیاسی‌ها عمداً از پرداختن به این مسئله آشکار ممانعت می‌کنند و بلکه آن را وارونه‌نمایی می‌کنند! در واقع مردم حاضر نیستند از کوچکترین تخلف نامزدها بویژه آنان که در قدرت مستقر هستند و یا سابقه حضور در مناصب و جایگاه‌های قدرت را داشته‌اند، بگذرند و هر سابقه خاکستری یا سیاهی را با دقت پی‌می‌گیرند اما خود نامزدها و گروه‌های سیاسی و رسانه‌های متعلق به آنان چنین وانمود می‌کنند که مردم برای حضور هر کس با هر شرایط در فضای انتخابات اصرار دارند و اعتقادی به تأیید صلاحیت و نظارت استصوابی در میان مردم وجود ندارد! اگر چنین است چرا مردم تا به آن حد نسبت به تخلفات و رانت‌خواری و فساد مالی و قوم‌وخویش‌سالاری برخی نامزدهای معلوم‌الحال حساسند و مطالبه پاسخگویی و محاکمه متخلفان را دارند؟ این تناقض چگونه قابل حل است؟ »

جوان 2 خرداد

«ایران» عکس یک امروز خود را به گفت‌و‌گویی درباره چالش‌ها و مشکلات جامعه زنان با معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده اختصاص داده است. اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است:

* مهم‌ترین موضوعی که در دستور کار دولت قرار گرفت، بحث عدالت جنسیتی است.

* یکی از سرفصل‌های حقوقی که در معاونت شکل گرفت، دستیابی به قوانین و مقرراتی بود که در آنها بحث تبعیض وجود نداشته باشد. محور ایجاد تحول در قوانین و مقررات در حوزه زنان هم به همین دلیل در دستور کار قرار گرفت و از طریق کارگروه قوانین و شورای فقهی، معاونت نشست‌های تخصصی برگزار کرد، حاصل این تلاش‌ها و پیگیری‌ها هم پیشنهاد ۱۵ لایحه بود.

* از ابتدا رئیس‌جمهوری در این زمینه تأکید داشتند و از آن جایی که ۴۱ درصد کارکنان دولت خانم‌ها هستند، در ابتدای دولت تنها ۵ درصد مدیر زن وجود داشت، یعنی عملاً زنان حذف شده یا کمرنگ بودند اما ... خوشبختانه درسال پایانی حضور دولت، افزایش مدیران زن بسیار چشمگیر بود.

* دولت با بدترین جنگ روانی و تخریب در حوزه زنان روبه‌رو شد و دروغ‌ها و تهمت‌های زیادی زده شد، برای رد صلاحیت در بحث شوراها در کمال تأسف اتهامات اخلاقی، غیرقابل قبول، غیر شرعی و غیر اصولی زده شد که همه این کارها محکوم است، نباید آبروی افراد را ببریم و کاری کنیم که خانم‌ها وارد عرصه نشوند. خود من هم هدف این تهدیدها و تخریب‌های سیستماتیک بودم؛ باید از این منجلاب بی‌اخلاقی عبور کنیم، نباید ارزش‌های متعالی و روشن و آبروی مؤمن را دستاویزی قرار دهند تا رقیب را تخریب کنند، با این کارها راه به جایی نمی‌برند و در نهایت هم به سقوط می‌رسند، باید بی‌پرده حرف بزنیم.

ایران 2 خرداد

«آفتاب یزد» وضعیت قطع برق که این روزها مردم را به سختی انداخته و با انتقادات بسیاری مواجه بوده است را بهانه گزارشی کرده که تیتر یک شده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «دورکاری کنید اما بدون قطع برق و اینترنت!» می‌نویسد: « کلافگی از گرما، محرومیت از اینترنت و تلویزیون و همه این‌ها به کنار؛ قطع و وصل برق تلویزیون، لباسشویی، یخچال و کولر، پیامدهای اقتصادی و بهم‌ریختن اعصاب و روان مردمانی هم شده است که چشم انتظار «حداقل تدبیر» بودند و هستند! مردمانی که وقتی در ماههای متوالی دوران تاریخی قطعی برق در دهه 60 ، جدول روزانه 6 ساعت خاموشی را تجربه کرده بودند؛ دست‌کم حداقل انتظارشان نبود در آغاز قرن 14 خورشیدی..! هرچه باشد درست که سخنگوی صنعت برق اعلام می‌کند: مشترکان می‌توانند برای اطلاع از خاموشی‌ شهر و یا منطقه خود به سامانه «برق من» یا سایت شرکت‌های توزیع استان خودشان مراجعه کنند و امسال برنامه‌های خاموشی از این طریق اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ اما این پیام و حواله دادن مردم به این سامانه که شاید دیروز حتی در کلافگی شارژ گوشی‎های خود هم مستاصل مانده بودند، به مانند یک سیگنال اعصاب خوردکن است برای مردم کلافه از نبود مدیران مدبر! »

آفتاب یزد 2 خرداد

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود با تیتر «رانت به توزیع واکسن هم رسید؟» مشکلات روند واکسیناسیون در کشور را زیر ذره‌بین قرار داده و نوشته است: « رئیس جمهور و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا، آمار کرونا و وضعیت موجود را «شکننده»‌ توصیف می‌کند و با این حال معتقد است که تاکــنون دو میلیون و ۹۳۰ هزار و ۶۵۷ دُز واکسن (یک میلیون و پانصد هزار نفر با توجه به اینکه هر فرد دو دُز واکسن کرونا می‌زند) در کشور تزریق شده است و به‌نظر می‌رسد که ایران تا تزریق حداقل 65 میلیون دُز واکسن (رسیدن به هدف واکسیناسیون 80 درصدی) فاصله بسیاری دارد. با این حال رئیس جمهور در ادامه صحبت‌هایش باور دارد که «پنج میلیون دُز واکسن وارد ایران شده است و تا پایان خرداد و اوایل تیر 1400، حدود 14 میلیون نفر واکسن بزنند» اما رئیس جمهور به منابع تامین واکسن (28 میلیون دُز) و چگونگی شتاب گرفتن واکسیناسیون اشاره‌ای نکرد.  با این حال از روزگذشته ثبت نام افراد بالای 70 ساله برای تزریق واکسن در سامانه آغاز شده و روند واکسیناسیون کند پیش می‌رود، پس از اینکه سهمیه سه هزار نفری واکسن کرونا برای صدا و سیما حاشیه‌ساز شد، اخبار جدید حاکی از آن است که سلبریتی‌های صدا و سیما و سینما و بازیگران هم سهمیه خارج از نوبت واکسن گرفته‌اند. ... در این میان یک کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت این وضعیت را بلبشوی واکسن و بی‌برنامگی توصــیف می‌کند و به «آرمان ملی» می‌گوید: متاسفانه ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه ایران در اردیبهشت و خرداد به قطب صادرات واکسن در جهان تبدیل می‌شود بی‌اعتبار  بوده و در حال حاضر نیز واکسیناسیون 14 میلیون نفر در مدت 30 روز آینده به نوعی غیر ممکن به نظر می‌رسد.»

آرمان ملی 2 خرداد

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها