بر مدار انتخابات؛ از پدیده نامزد پوششی تا شائبه‌های حقوقی

کد خبر: 1067220

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بر مدار انتخابات؛ از پدیده نامزد پوششی تا شائبه‌های حقوقی

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«وطن‌امروز» درخواست مرخصی جهانگیری از روحانی برای شرکت در انتخابات را بهانه گزارشی با تیتر «روز حسابرسى» کرده و به بازخوانی کارنامه او که «کارگردان اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم» است، پرداخته است. در این گزارش جهانگیری « نماد تصمیمات غلط» خوانده شده و آمده است: «بر همه واضح و مبرهن است، جهانگیری بازوی هماهنگ‌کننده اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده و اساسا دست فرمان اقتصادی دولت متأثر از نگاه جهانگیری بوده است. از این رو شرایط کنونی اقتصاد کشور را می‌توان بخشی از کارنامه‌ مدیریتی و تصمیم‌های وی دانست؛ کارنامه‌ای که نشانگر مردودی تمام و کمال دولت تدبیر و امید، جهانگیری و تمام شرکای خارج از بدنه دولت است. فارغ از تاثیرات غیرمستقیم اسحاق جهانگیری در پیدایش شرایط کنونی، در برخی سیاست‌های اشتباه به قدری نقش جهانگیری مشهود است که نام وی بر آن نهاده شده است.»

این روزنامه اصولگرا در عکس یک امروز خود نیز با عنوان « دو، هیچ !» پرسیده که «ماحصل 8 سال حاکمیت دولت ائتلافی روحانی و اصلاح‌طلبان چه بوده است؟» و پاسخ داده است: «2 دولت برای اعتدال و اصلاحات هیچ برای مردم».

وطن امروز 28 اردیبهشت

«کیهان» گزارشی تحلیلی دارد با تیتر « مسئله اصلی انتخابات تداوم روند دولت فعلی یا تغییر آن» و می‌نویسد: « بیانیه انتخاباتی و اظهارات این روزهای معاون اول رئیس‌جمهور و البته سایر چهره‌های اصلاح‌طلب که نامزد انتخابات شده‌اند، حاکی از آن است که کاندیداهای اصلاحات- اعتدال، همگی بر تداوم روند دولت و ادامه سیاست‌های غلط روحانی در مسائلی مانند برجام، FATF و پیوند زدن مشکلات به خارج تأکید دارند!»

در این گزارش آمده است: « بانیان وضع موجود در کمال تعجب و بی‌آنکه مسئولیت بپذیرند و پاسخگوی عملکرد گذشته خود باشند در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده و هر روز در رسانه‌ها به مصاحبه، وعده دادن و شعارهای انتخاباتی خود می‌پردازند؛ گو اینکه ایشان از سیاره دیگری آمده و اساساًً در 8 سال گذشته هیچ‌کاره بوده‌اند!

شاید ثبت‌نام برخی چهره‌های اصلاحات که در شرایط کنونی علی‌الظاهر با دولت فاصله‌گذاری می‌کنند، خیلی تعجب‌برانگیز نباشد اما ثبت‌نام چهره‌هایی مانند اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس‌جمهور)، عباس آخوندی (وزیر مسکن دولت روحانی)، محمد شریعتمداری (وزیر کار دولت روحانی)، عبدالناصر همتی (رئیس‌کل بانک مرکزی دولت روحانی) که متهمان ردیف اول وضعیت موجود هستند تعجب افکار عمومی را برانگیخته و واکنش‌های زیادی را در پی داشته است! علاوه بر آنکه یکی از توجیهات همیشگی آنها این بوده است که «دولت، اختیاری ندارد».»

کیهان 28 اردیبهشت

«جوان» امروز کمتر انتخاباتی است. این روزنامه اصولگرا عکس یک خود را به گزارشی با عنوان «مقاومت زیر بمباران فسفری صهیونیست‌ها» اختصاص داده و در تیتر یک از این خبر می‌دهد که «مجلس برای سهامداران مالباخته وکیل گرفت». این روزنامه اصولگرا در سرمقاله امروز خود با تیتر «پیامد‌های خسارت‌بار بداخلاقی در عرصه رقابت‌های سیاسی» نیز نوشته است: « گرچه تبلیغات رسمی انتخابات، پس از اعلام صلاحیت‌ها و اعلام زمان تبلیغات قانونی کلید خواهد خورد، اما با ثبت‌نام داوطلبان و گمانه‌زنی‌ها نسبت به نامزد‌های اصلی احتمالی، شاهد شکل‌گیری موجی از تخریب و بداخلاقی سیاسی هستیم که نه‌تن‌ها با ارزش‌های دینی بلکه با عقلانیت، انصاف و عرف مغایرت داشته و یکی از آفات و ناهنجاری‌هایی است که متأسفانه کم‌کم به عنوان یک رویه در فضای انتخاباتی تبدیل شده است. عواملی که به شکل‌گیری این رویه منفی و زشت منجر شده عبارتند از:

۱- اصالت یافتن قدرت و جابه‌جایی هدف و وسیله نزد برخی از فعالان و بازیگران سیاسی که برای رسیدن خود یا فرد و جریان مورد حمایت‌شان خود را مجاز به هرگونه انگ‌زنی، تهمت و افترا و استفاده از فریب و اغوا می‌دانند.

۲- فاصله گرفتن فعالان و بازیگران سیاسی از ارزش‌های دینی و اخلاقی و گرایش به آموزه‌ها و ارزش‌های ماکیاولی و مکاتب مادی و سکولاریستی که استفاده از هر ابزار و شیوه را برای خارج کردن رقیب از گود رقابت مجاز می‌شمارند.»

جوان 28 اردیبهشت

«شرق» تیتر یک خود را به گزارشی با عنوان «ترافیک پدیده نامزدهای پوششی» داده و نوشته است: « مطهری نامزد پوششی لاریجانی، جلیلی نامزد پوششی رئیسی، جهانگیری نامزد پوششی لاریجانی، زاکانی نامزد پوششی رئیسی، پزشکیان نامزد پوششی جهانگیری، رستم قاسمی و سعید محمد نامزد پوششی محسن رضایی، آخوندی نامزد پوششی جهانگیری و... . تعداد نامزدهای پوششی در انتخابات 1400 از تعداد نامزدهای اصلی فراتر رفته است!»

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی دارد با احسان شریعتی درباره انتخابات. او در این مصاحبه می‌گوید: « در گفتمان نظام که از طریق صداوسیما منعکس می‌شود، دقت کنید تمام دولت‌های پیشین زیر سؤال می‌روند. از زمان بنی‌صدر تاکنون به‌جز شاید دولت مرحوم رجایی... صداوسیما از تقریبا تمام دولت‌ها انتقاد می‌کند. یعنی صداوسیمای نظام، دولت و وزارت خارجه‌اش را زیر سؤال می‌برد و مُبلغ ناکارآمدی و بی‌کفایتی‌های دولت می‌شود. بنابراین مردم چه نتیجه‌ای باید بگیرند؟ جمع‌بندی کلی این می‌شود که تغییر ساختاری اساسی لازم است. به‌ زبان قانونی می‌بایست دیگر از حالت دوگانگی خارج شویم و دولتِ مدرن تأسیس شود.»

شرق 28 اردیبهشت

«اعتماد» امروز کمتر سیاسی است. تیتر و عکس یک خود را به قتل فجیع بابک خرمدین و بازسازی میدان حسن آباد اختصاص داده است. در گزارش دیگر خود نیز به انتقاد از سرود ملی، شایعات با موضوع قیمت بنزین، درگیری‌های غزه و واکنش کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای اسلامی پرداخته است. همچنین از رقابت‌ها برای انتخابات هیات رئیسه مجلس گفته و رفت‌وآمدها به ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری گزارش می‌دهد.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان ((دست راست)) کاندیداهای چپ و راست می‌نویسد: « پس از کاربران توییتر و کلاب‌هاوس، حتی برخی منابع رسمی همچون ایلنا نیز از این نوشتند که حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و ازجمله اعضای هیات رییسه «جبهه اصلاحات ایران» ریاست ستاد اسحاق جهانگیری را پذیرفته و مشغول به کار شده اما ساعتی نگذشت که مرعشی به ایسنا خبر داد که اساسا ستادی تشکیل نشده که او رییسش باشد. هر چند آنچه او و برخی دیگر از کارگزارانی‌ها گفتند، لزوما به‌ معنای رد قطعی و بی‌برو برگرد گمانه‌های ساعات قبل نبود.» در ادامه این گزارش آمده است: « برخی ناظران گفته‌اند پزشکیان به عنوان یکی از گزینه‌های جدی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان توانسته مهرعلیزاده را با خود همراه کند و به این اعتبار، دست‌کم هنوز این امید پابرجاست که مهرعلیزاده، اگرچه بیرون از سازوکار «جبهه اصلاحات ایران» وارد گود انتخابات شده اما لااقل به ‌واسطه پزشکیان، با دیگر همفکرانش همسو شود.»

اعتماد 28 اردیبهشت

«آفتاب یزد» نیز عکس یک خود را به کارگردان به قتل رسیده اختصاص داده اما در گزارشی که تیتر یک شده به انتخابات 1400 پرداخته و به دنبال پدیده آن می‌گردد. به نقل از نعمت احمدی نیز می‌نویسد: «قطعا یک پدیده در دور دوم برنده انتخابات خواهد بود».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی دیگری در پی پاسخ به دو شائبه حقوقی است و می‌پرسد « آیا آیت الله رئیسی برای کاندیداتوری باید از ریاست قوه قضائیه استعفا می‌داد؟ آیا آیت الله آملی لاریجانی در شورای نگهبان می‌تواند در مورد بررسی صلاحیت برادر خود رای دهد؟» در پاسخ به سوال اول نوشته که « قانون صراحت دارد که روسای سه قوه از جمله آیت‌الله رئیسی از حضور در انتخابات جهت کاندیداتوری ریاست جمهوری منع قانونی ندارند.» و در پاسخ به پرسش دوم نیز به  نقل از محمد هاشمی، حقوق‌دان آورده است: « رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخاباتی توسط شورای نگهبان صورت می‌گیرد و اعضای شورای نگهبان می‌توان گفت دادرس در رسیدگی محسوب می‌شوند که می‌بایست رعایت ماده 91 قانون آئین دادرسی را کنند و مشارکت آیت الله آملی لاریجانی به عنوان برادر علی لاریجانی در رای‌گیری احراز صلاحیت در شورای نگهبان از موارد رد دادرسی است و نباید ایشان در مباحث و رای‌گیری جهت احراز صلاحیت دکتر علی لاریجانی به عنوان عضوی از شورای نگهبان شرکت نمایند. هر چند منعی برای مشارکت ایشان برای دیگر نامزد‌ها وجود ندارد.»

آفتاب یزد 28 اردیبهشت

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود با عنوان « یک جریان علیه ٥ جریان سیاسی» نوشته است: « لاریجانی که با شعار «نه به کلید و نه به چکش» وارد عرصه شده و از عدم‌موفقیت مدیریت پادگانی می‌گوید، در برابر سعید محمد قرار گرفته که تلویحا گفته او (لاریجانی) خود با حمایت از همین پادگان و چکش و دادگاه اعتبار یافته است. محمد از واژه‌ای به نام پایان اشرافیت خانوادگی سخن می‌گوید؛ اشرافیت خانوادگی‌ای که در نگاه نخست شاید شخص علی ‌لاریجانی را هدف قرار داده است، اما در این میان، جریان خاص اصولگرا مفاهیمی پیچیده‌تر از این دارند. ... اما حملــه با اسم رمزهای اینگونه از سوی اصولگرایان ابعاد دیگری هم به خــود می‌گیرد و تنها در اشرافی‌گری خلاصه نمی‌شود. یکی از راهــکارهای دیگر محدودسازی‌ها، عنوانی به‌نام «جریان انحرافــی» بــرای کنار زدن محمود احمدی‌نژاد و احمدی‌نژادی‌هاست. یعنی همان‌هایی که زمانی فرمان احمدی‌نژاد را فرمان خدا می‌دانستند، حالا او و یارانش را منحرف می‌نامیدند.  ... فتنه و فتنه‌گری عنوان دیگری است که جریان خاص صاحب قدرت و اقتدارگرایان، آن را بعد از 12 سال همچنان مطرح می‌کنند. معلوم نیست دایره اینکه چه کسی فتنه‌گر است و چه کسانی در جریان فتنه دخالت داشته‌اند تا کجاست؟ اندازه و میزان سنجشی نیز ندارد.  ... جریان موسوم به انقلابی حتی آنچه را در زمان حسن روحانی به عنوان اعتدالیون شناخته می‌شدند، با عناوینی مانند لیبرال طرد می‌کنند. در این میان عنوان حزب اعتدال و توسعه، که خود حسن روحانی نیز در میان آنهاست، مزید بر علت شده است، تا این مفهوم توسعه را با لیبرالیسم درهم بیامیزند.  ... نکته جالب توجه این است که تمامی این اشخاص و گروه‌ها که جریان حاکم برقدرت اکنون با عناوین مختلف آنها را دشمنان خود و نظام می‌داند اساسا اشخاص و گروه‌های رسمی سیاسی در چارچوب همین نظام و حاکمیت هستند. با این اوصاف قطعا تکلیف آنچه به نام اپوزیسیون شناخته می‌شود مشخص است. با این نگاه، به نظر می‌آید اقتدارگرایان، همه جریانات رسمی کشور را با عناوین مختلف منحرف می‌دانند جز خودشان که شیفته و دلداده انقلاب هستند‌(!) پرسش اینجاست که با این اوصاف نتیجه این دیدگاه در آینده کشور چه خواهد بود؟ آیا این چیزی جز تباهی نیست؟»

آرمان ملی 28 اردیبهشت

«ایران» دیدار ظریف با پاپ در واتیکان را عکس یک کرده و نوشته است: « در این دیدار درباره تحریم‌ها علیه مردم ایران، اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه و موضوع اخلاق در جهان گفت و گو شد». این روزنامه دولتی تیتر یک خود را نیز به اعلام بی‌طرفی دولت در انتخابات اختصاص داده است.

ایران همچنین در گزارش دیگری با تیتر «ماسک‌ها را برندارید» از روند واردات واکسن کرونا و تأکید متخصصان بر ادامه اجرای پروتکل‌های بهداشتی گزارش داده و نوشته است: « دومین محموله یک میلیون و 452 هزار دوزی واکسن آسترازنکا تولید شرکت «کاتالانت آنانی» ایتالیا از طریق کوواکس شامگاه روز یکشنبه وارد کشور شد. همچنین طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا صبح روز یکشنبه نیز دومین محموله یک میلیون دوزی واکسن چینی از سوی هلال احمر وارد کشور شد. پیش از این سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز اعلام کرده بود که تاکنون 3میلیون و 195 هزار دوز واکسن وارد شده است. با این حساب از نیمه بهمن ماه بیش از 3.1میلیون دوز واکسن از چهار کشور چین، هند، کره و روسیه وارد کشور شده که با اضافه شدن محموله یک میلیون دوزی صبح روز یکشنبه و محموله یک میلیون و 452 هزار دوزی شامگاه یکشنبه میزان کل واردات واکسن به کشور به 5 میلیون و 600 هزار دوز رسید. همه اینها در شرایطی است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون دو میلیون و 32 هزار و 162 نفر دوز اول واکسن و 388 هزار و 821 نفر دوز دوم را تزریق کرده‌اند. همچنین بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به دو میلیون و 420 هزار و 938 دوز رسید.»

ایران 28 اردیبهشت

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها