بهت جنایت اکباتان/ پیشرفت در وین/ بلوای فیلترینگ

کد خبر: 1067706

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بهت جنایت اکباتان/ پیشرفت در وین/ بلوای فیلترینگ

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» روحانی را عکس یک کرده و در گزارشی با تیتر « علیه روحانی از دو جبهه» از « همزمانی ناخواسته حملات نمایندگان مجلس و نامزدهای انتخاباتی» می‌گوید. این روزنامه اصلاح‌طلب در واقع هر نقد، اظهار نظر و تذکری به دولت را «حمله» خوانده و برنمی‌تابد.

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با معصومه ابتکار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، رئیس سابق سازمان محیط زیست و معاون امور زنان ریاست‌جمهوری. اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر است: 

* مجلس یازدهم نگاهی تقریبا روبنایی به موضوع زنان و خانواده دارد و تصور این است که مثلا با یک‌سری اقدامات مکانیکی، یک‌سری تغییرات و دستورالعمل‌ها می‌شود نرخ باروری را افزایش داد. البته یک‌سری اقدامات مهم است؛ مثلا پیشنهاد مشوق‌های مسکن برای فرزند سوم را دولت ارائه داد که برای فرزند سوم مشوق لازم در بحث مسکن تأمین شود و مجلس هم عدد آن را بالا برد و تصویب شد؛ اما این همه موضوع نیست. یا اقداماتی درباره غربالگری که جای بحث زیادی از نظر پزشکی دارد. اما مهم‌ترین اتفاقی که باید می‌افتاد، اعلام وصول و آغاز مراحل بررسی و تصویب نهایی لایحه حفظ کرامت و امنیت زنان در برابر خشونت بود که متأسفانه حدود 90 روز است در مجلس متوقف مانده و اعلام وصول نمی‌شود. ( مجلس البته به یک فوریت این لایحه رای داده و به نظر می‌رسد که این مصاحبه قبل از آن انجام شده باشد).

* افتخارم این است که اولین بار در دولت آقای خاتمی وارد عرصه رسمی فعالیت در دولت شدم و ایشان برای نخستین بار یک خانم را به معاونت ریاست‌جمهوری منصوب کردند.

* ایشان (حسن روحانی) محدودیت‌های زیادی داشت و این باعث شد در برخی موارد تلاش کنند و به نتیجه نرسند.

* تجربه یکدست‌شدن موفق نبوده و فکر نمی‌کنم نخبگان و حاکمیت به آن مفهوم کلان بخواهند تجربه تلخ یکدستی قدرت را تجربه کنند.

شرق 30 اردیبهشت

«اعتماد» تصویری از متهم جنایت «اکباتان» که بعد از کشتن و مثله کردن پسر خود به قتل‌ دختر و داماد (خواهرزاده‌) نیز اعتراف کرد را عکس یک کرده و با تیتر «قتل در کمال خونسردی» به شرح ماجرا و آنچه تا کنون کشف شده، پرداخته است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی نیز از آغاز ثانیه‌شماری برای بازگشت آمریکا به برجام خبر داده و با تیتر «پیشرفت قابل ملاحظه در وین» نوشته است: « چهارمین دور از گفت‌وگوها میان ایران و امریکا با گروه 1+4 در وین عصر دیروز پایان یافت و حاضران در این نشست از «پیشرفت قابل توجه» در مذاکرات خبر دادند و گمانه‌زنی‌ها در مورد به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها در دور پنجم مذاکرات که هفته آینده برگزار می‌شود، تقویت شده است. در حالی که روز گذشته گزارش‌هایی مبنی بر نزدیک بودن یک توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تمدید موقت تفاهم برای استمرار نگهداری اطلاعات نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران تا رسیدن به توافق احیای اجرای تعهدات برجامی منتشر شده ‌بود، حالا امیدواری‌ها از به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای احیای برجام در وین افزایش یافته است.»

اعتماد در گزارش دیگری نیز با عنوان «فیلترینگ خودسر» نوشته است: «ساعاتی پس از انتشار این نامه در فضای مجازی که نگرانی‌های فراوانی برای کاربران فضای مجازی به‌ دنبال داشت و در حالی که گروهی درحال تکذیب خبر بودند و برخی می‌گفتند که تصاویر نامه مخدوش و فتوشاپی است، خبرگزاری قوه قضاییه در خبری اگرچه فیلترینگ اینستاگرام را تکذیب کرد اما اصل نامه را تایید کرد.» اشاره به نامه‌ای 9 صفحه‌ای است که اخیر در فضای مجازی منتشر شده و نشان می‌دهد «دادگستری استان تهران دستور فیلتر کردن اینستاگرام، گوگل‌پلی، وی‌پی‌ان‌ها و فیلترشکن‌ها را به مراجع ذی‌ربط ابلاغ کرد و آنها یک هفته از تاریخ ۲۵ اردیبهشت وقت دارند که این دستورات را اجرایی کنند. امضای جواد جاویدنیا معاون قضایی رئیسی کل دادگستری تهران پای این نامه دیده می‌شود و ضمانت اجرای فیلترینگ ارائه شده در این نامه را به عهده فرماندهان سپاه پاسداران گذاشته و از حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه پاسداران، حسین طائب رییس سازمان اطلاعات سپاه، مجید بذرافکن معاون فرهنگی سپاه، محمدرضا نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه و حسین نجات فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه خواسته تا پیگیری اجرای این ابلاغیه و برخورد با شرکت‌ها درصورت اجرا نکردن دستور را به عهده بگیرند. 

اعتماد 30 اردیبهشت

«آفتاب یزد» نیز بخش بیشتری از صفحه یک خود را به جنایت اخیر در اکباتان اختصاص داده و با انتشار عکس اکبر خرمدین و تیتر «جامعه در بهت» در گفتگو با دو جامعه شناس و یک روانشناس به بررسی ریشه این خشونت پرداخته است. در این گزارش به نقل از احمد بخارایی جامعه شناس و استاد دانشگاه آمده است: « این یکی از خطای روانشناسان و جامعه شناسان خرد نگر است که خانواده را یک جزیره مستقل در جامعه می‌دانند و تحلیلشان را محدود به سطح خرد می‌کنند.خانواده تابع نهاد‌ها و سایر سازمان‌های جامعه است.روند جامعه پذیری یک دانش‌آموز از ‌ 5 الی 6 سالگی در اختیار یک نهاد دیگری است و اگر این نهاد وظیفه خودش را به صورت ناقص انجام بدهد تربیت پذیری ناقص شکل می‌گیرد. نگاه جامعه شناسی باید یک نگاه کلان نگر باشد. سارمان‌های کلان ما در حال دامن زدن به خشونت هستند. بازتولید چنین ساختارهایی یک روز قتل بابک خرمدین است و روز دیگر قتل خواهر و داماد خانواده است. زمانی که دیالوگ شکل نمی‌گیرد و صورت مسئله توسط نظام سیاسی پاک می‌شود من مطمئن هستم این گونه مسائل بیشتر خواهد شد.»

سید جواد میری جامعه شناس و عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز می‌گوید: « ما با یک وضعیتی رو به رو هستیم که فرد تلاش می‌کند ساختارها را به مثابه یک ساختار ازلی و ابدی ببیند و اگر تخطی‌ای از آن صورت بگیرد با تمام قوا در پی نابودی آن برمی آید.به نظر می‌رسدیک اتفاقاتی زیرپوست جوامع بشری به صورت روندهایی در حال شکل‌گیری است شاید این نمونه واقعاً یک پدیده منحصر به فردی باشد که روانکاوان درباره آن به صورت جدی باید مطالعه کنند.»

آفتاب یزد 30 اردیبهشت

«آرمان ملی» با عکس یک کردن عباس عراقچی نوشته که « خبرهای خوب از وین در راه است». این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری با تیتر « هشدار! مثله کردن فرزندان؛ فروپاشی اخلاقی جامعه» می‌نویسد: « بررسی آخرین آمار خشونت خانگی در کشور عدد 46 درصدی میزان این خشونت‌ها را نشان می‌دهد، 60 درصد این خشونت‌ها کلامی و روانی، 40 درصد اذیت و آزار اقتصادی هستند. آمار همچنین نشان می‌دهد که طی این سال‌ها، خشونت‌های خانگی علیه کودکان رشد پنج برابری و خشونت علیه زنان افزایش سه برابری داشته است. براساس برخی از تحقیقات جایگاه خشونت خانگی در کشور ما در رتبه نخست قرار دارد و قتل‌های ناموسی و خانوادگی از این دسته از خشونت‌ها به حساب می‌آید. آمار دقیقی از این نوع قتل‌ها در کشور در دست نیست ولی بنا بر ادعای ایسنا و با استناد به تحقیقات دانشگاهی، سالانه بین ۳۷۵ تا ۴۵۰ مورد قتل ناموسی در کشور رخ می‌دهد، بنابراین گزارش «قتل‌های ناموسی» حدود ۲۰‌درصد از کل قتل‌ها و ۵۰‌درصد از قتل‌های خانوادگی را تشکیل می‌دهد.»

آرمان ملی 30 اردیبهشت

«وطن امروز» حسن روحانی را به بهانه اظهارات دیروزش که گفته بود نامزدهای انتخاباتی باید موضع خود درباره فضای مجازی و سیاست خارجی را مجهز کنند، عکس یک کرده و در گزارشی با تیتر «ما حسن روحانی نیستیم» تاکید کرده که «کاندیداهای جبهه انقلاب باید روی مطالبات اصلی مردم و نقد ناکارآمدی‌های دولت به‌خصوص در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی در 8 سال گذشته متمرکز شوند». در این گزارش آمده است: « طرح دوگانه کاذب تعامل و تقابل در منظومه دولت یک معنا بیشتر ندارد و آن هم از این قرار است که یا کاندیدایی باید ادامه‌دهنده مسیر دولت‌های یازدهم و دوازدهم باشد یا متهم به تقابل با جهان و عدم باور به دیپلماسی می‌شود. دوقطبی مورد نظر که بیشترین نقش را در روی کارآمدن دولت روحانی در ۲ انتخابات سال92 و 96 داشته، تنها دوقطبی مطلوبی است که می‌تواند حضور نیروهای دولت فعلی را برای 4 سال دیگر در قوه مجریه تمدید کند. بر همین مبنا دور از انتظار نخواهد بود که کاندیدا یا کاندیداهای نهایی که به نمایندگی از دولت روحانی و با نیت امتداد مسیر 8 سال گذشته در صحنه انتخابات حاضر می‌شوند، تمام توان تبلیغاتی خود را معطوف به جا انداختن این دوقطبی برای خارج کردن خود از جایگاه پاسخگویی و وادار کردن کاندیداهای انقلابی به اخذ مواضع انفعالی کنند.  در موردی مشابه با دوقطبی سیاست خارجی، می‌توان به تلاش برای ایجاد دوقطبی‌های اجتماعی به عنوان راهکار دیگر روحانی و جریان همسو با دولت برای تاثیرگذاری بر فضای انتخابات اشاره کرد. سخنان روحانی در مورد فضای مجازی و طرح ادعای بی‌اساس درباره سیاست رقبای انتخاباتی دولت برای فضای مجازی، نشان از خیز دولت برای تکرار کلیشه‌هایی همانند دیوارکشی در انتخابات سال96 دارد.»

وطن امروز 30 اردیبهشت

«کیهان» نیز به حرف‌های دیروز روحانی در جلسه هیات دولت پرداخته و در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان « اشک‌های جهانگیری را باور کنیم یا ادعای موفقیت روحانی را؟!» را نوشته است: « رئیس‌جمهور روز گذشته در حالی دوباره به ستایش از کارنامه و عملکرد دولت خود پرداخت، که هفته گذشته معاون اول او به هنگام ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری و توصیف مصائب و گرفتاری‌هایی که دولت بر سر مردم آورده است، به ‌گریه افتاد.»

در این گزارش آمده است: « روزهای پایانی عمر دولت دوازدهم است و مردم خسته از گرانی ، مشکلات و سوء تدبیرها تنها امیدشان فقط رسیدن به خط پایان این دولت است. در این میان اما دولتمردان به جای عذرخواهی به خاطر آنچه در این سال‌ها بر سر اقتصاد و معیشت مردم آورده‌اند، یا اصرار دارند به آنها بقبولانند که کارنامه و عملکرد بی‌نظیری از خود به جای گذاشته‌اند و موفقیت‌ها و پیشرفت‌های 8 ساله شان هم در دولت تدبیر و امید در تاریخ بی‌سابقه بوده است، یا با رقابت برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری و ‌اشک کبیسه (هر چهار سال یک‌بار) ریختن برای مشکلات مردم، به واقع به آنها دهن‌کجی می‌کنند. موضوعی که تاب و تحمل آن در افکار عمومی جامعه به مراتب از تحمل مشکلاتی که گرفتار آن شده‌اند سخت‌تر است و به مثابه نمک پاشیدن به روی زخمهای آنها است.»

کیهان 30 اردیبهشت

«جوان» در شماره امروز خود تیتر یک را به گزارشی با عنوان « وقت التزام به قانون نامزد‌ها» اختصاص داده و در پی پاسخ به این سوال است که داوطلبان ریاست جمهوری بعد از رد صلاحیت چه خواهند کرد؟ در این گزارش آمده است: « نخستین قدم تمکین به قانون در مسیر رئیس‌جمهور شدن، تمکین به قوانین انتخاباتی کشور است. در روز‌های پیش رو فهرست نهایی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری را شورای نگهبان اعلام خواهد کرد. کسانی می‌مانند و کاندیدای رسمی انتخابات خواهند بود و کسانی می‌روند و اینکه با این نظر شورای نگهبان چه خواهند کرد، نشان می‌دهد که چقدر در واقع امر، در ادعای خود مبنی بر قبول داشتن قانون صادق بوده‌اند. این را می‌توان اولین آزمون پایبندی آنان به قانون دانست. محمود احمدی نژاد که از همان زمان ثبت‌نام در وزارت کشور تکلیف خودش را با قانون روشن کرد و صراحتاً گفت که اگر باز هم رد صلاحیت شود، در انتخابات به عنوان یک رأی‌دهنده هم شرکت نخواهد کرد. گرچه که تأکید کرده به تجمع خیابانی هم اعتقاد ندارد و بدین ترتیب حداقل صف خودش را از شیوه‌ای که فتنه‌گران ۸۸ در پیش گرفتند، جدا کرده است. با این حال، شرکت نکردن در انتخابات در صورت تأیید صلاحیت نشدن و اعلام عمومی آن از یک ماه پیش از انتخابات، خود برگی سیاه در کارنامه او به شمار خواهد رفت. محسن هاشمی هم در هنگام ثبت‌نام با بیان اینکه از نظر شورای نگهبان در مورد تأیید صلاحیت‌ها تبعیت خواهیم کرد، گفت: «بنده به عنوان یک اصلاح طلب میانه رو فعالیت سیاسی خود را انجام می‌دهم. به نظر شورای نگهبان تمکین می‌کنم، البته اجبار هم هست باید تمکین کرد!»

جوان 30 اردیبهشت

«ایران» روحانی را عکس یک کرده و به بازنشر حرف‌های دیروز او می‌پردازد. به خصوص آنجا که گفت «می‌خواهیم تحریم را برداریم عده‌ای عزا می‌گیرند».

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری نیز به مذاکرات برجامی کمیسیون مشترک پرداخته و با عنوان « مشورت‌های آخر در مذاکرات وین» نوشته است: « ور جدید مذاکرات نمایندگان ایران، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا روز گذشته در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار شد. پیش از این هم هیأت‌های شرکت کننده در چند دور مذاکره بر سر برخی موضوعات مهم به تفاهم رسیده و نگارش متن را شروع کرده‌اند اگر چه به گفته رئیس هیأت ایرانی چند موضوع کلیدی دیگر باقی مانده است. در جریان این مذاکرات کارگروه‌هایی برای بررسی چگونگی رفع تحریم‌های امریکا، بازگشت ایران از کاهش تعهدات برجامی و تعیین تکلیف زمانی تعهدات طرفین تشکیل شده است. در نشست دیروز که با حضور هیأت‌های ایران و کشورهای عضو برجام در محل گراندهتل وین برگزار شد، رؤسای هیأت‌ها مروری بر پیشرفت‌های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن‌ها کرده و به تبادل نظر در‌خصوص مسیر پیش‌رو پرداختند. هیأت‌ها با اشاره به متن‌های تهیه شده که در نتیجه نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده‌اند، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده اظهار رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاب آهنگ کنونی در ادامه گفت‌و‌گوها تأکید کردند.»

ایران 30 اردیبهشت

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها