همتی و قاضی‌زاده می‌توانند پدیده 1400 باشند

کد خبر: 1070673

یک‌ نماینده سابق مجلس با بیان اینکه آقایان قاضی‌زاده و همتی می‌توانند پدیده این دوره انتخابات ریاست جمهوری باشند، گفت: رفتارشناسی انتخاباتی مردم، نشان می‌دهد در ادوار گذشته کسانی که زیاد شناخته شده هستند و همواره نام‌شان مطرح بوده است، چندان در جلب آرا موفق نبودند.

همتی و قاضی‌زاده می‌توانند پدیده 1400 باشند

ایسنا: سعید باستانی ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: به عنوان مثال در سال ۸۴ کسی در کشور مشهورتر از آقای هاشمی رفسنجانی نبود، اما ایشان آن سال در انتخابات ریاست جمهوری از آقای احمدی‌نژاد شکست خورد. در انتخابات سال‌های ۷۶ و ۹۲ هم همین اتفاق افتاد و آقایان خاتمی و روحانی توانستند رقبای خود را، با وجود اینکه افرادی شناخته‌شده‌تری بودند، شکست دهند.

نماینده سابق مردم تربت حیدریه در مجلس عنوان کرد: اینکه یکی از آقایان قاضی‌زاده یا همتی می‌توانند پدیده این دور از انتخابات باشند، به این معنا نیست که الزاما رقابت بین این دو خواهد بود، بلکه به این معنا است که ممکن است تعداد آرای یکی از این دو فرد در انتخابات بسیار اوج گیرد.

باستانی همچنین در خصوص آقایان زاکانی و مهر علیزاده، بیان کرد: آقای مهر علیزاده سال ۸۴ نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود، لذا در این خصوص از آقایان قاضی‌زاده و زاکانی شناخته‌شده‌تر است‌. آقای زاکانی را هم من خیلی به عنوان فردی که واقعا به دنبال پیروزی در انتخابات باشد، نمی‌بینم.

وی همچنین در خصوص چگونگی برنامه جریان اصولگرا برای ادامه رقابت‌های انتخاباتی‌شان، به ذکر دو سناریو پرداخت و افزود: یکی از این دو سناریو این است که با توجه به اینکه آقایان رئیسی، جلیلی و قاضی‌زاده همگی خراسانی هستند و از این نظر دارای یک سبد رایی در خراسان هستند، لذا ممکن است به منظور شکسته نشدن آرای جریان اصولگرا در این استان، جلیلی و قاضی‌زاده به نفع رئیسی کناره‌گیری کنند.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: در این صورت آقای زاکانی نیز باید از ادامه رقابت کناره‌گیری کند و از بین آقایان همتی و مهر علیزاده نیز یک نفر باقی می‌ماند و رقایت نهایی به صورت یک سه‌قطبی بین آقایان رئیسی، رضایی و یکی از آقایان همتی یا مهر علیزاده خواهد بود.

باستانی بیان کرد: همچنین طبق سناریویی دیگر، ممکن است در این مدت زمان باقیمانده تا انتخابات، اقبال مردمی نسبت به آقایان جلیلی و قاضی‌زاده بیشتر شود و آقای رئیسی با افت اقبال مردمی مواجه شود؛ که در این صورت ممکن است وی به نفع یکی از آقایان جلیلی یا قاضی‌زاده کناره‌گیری کند. چنانچه چنین شود نیز آقای زاکانی کناره‌گیری خواهد کرد و از بین آقایان همتی و مهر علیزاده هم یک نفر باقی خواهد ماند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است هیچ کدام از نامزدهای جریان اصولگرا به نفع دیگری کناره‌گیری نکنند، گفت: فکر نمی‌کنم چنین شود، چون این افراد هدف را فقط پیروز شدن جریان انقلاب می‌دانند و اگر آمار نظرسنجی‌ها برتری هر کدام از آنان را نشان دهد، بقیه به نفع او کناره‌گیری خواهند کرد، اما اگر چنین نشود و نرخ مشارکت هم پایین باشد، احتمالا دارد انتخابات به دور دوم هم کشیده شود.

نماینده سابق مردم تربت حیدریه در مجلس با تاکید بر اینکه چون انتخابات با موجود زنده و پویایی به نام جامعه مواجه است، پس هر اتفاقی ممکن است رخ دهد، اضافه کرد: حتی با میزان مشارکت پایین هم هر احتمالی وجود دارد و ممکن است تجربیات سال‌های گذشته که همه یک فرد خاصی را پیروز می‌دانستند اما آرای مردم سرنوشت دیگری را رقم زد، در این دوره نیز اتفاق بیفتد.

باستانی اظهار کرد: به نظر من اگر همین الان انتخابات برگزار شود، آقای رئیسی رای خواهد آورد اما تا شانزده روز آینده که روز برگزاری انتخابات است، معلوم نیست چه اتفاقاتی رخ دهد و نظر جامعه در خصوص نامزدها چه تغییری بکند. ممکن است همین نظری که مردم الآن در مورد نامزدها دارند، تا پایان به همین شکل باقی بماند و ممکن هم هست که تغییرات شگرفی در این خصوص رخ دهد.

وی با اشاره به نتایج یکی از آخرین نظرسنجی‌ها که اعلام کرده بود از بین افرادی که تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات دارند، حدود ۵۰ درصد هنوز تصمیم نگرفته‌اند به چه کسی رای دهند، گفت: این بدین معناست که این افراد هنوز منتظر هستند تا با برنامه‌های نامزدها بیشتر آشنا شوند، سپس نامزدی را که فکر می‌کنند مناسب‌تر است انتخاب کنند.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: این ۵۰ درصد، بخش بزرگی از جامعه را شامل می‌شوند و رای آن‌ها در نتیجه نهایی بسیار موثر خواهد بود، لذا نامزدهایی که برنامه داشته باشند و در مناظرات قوی‌تر ظاهر شوند و از ابزارهای تبلیغاتی‌ موجود بهترین استفاده را بکنند، ممکن است بتوانند بخش زیادی از آرای این ۵۰ درصد را به دست آورند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها