بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌های امروز / شمارش معکوس برای انتخابات؛ آنها که رفتند و آنها که ماندند

کد خبر: 1074148

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌های امروز / شمارش معکوس برای انتخابات؛ آنها که رفتند و آنها که ماندند

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» سخنان دیشب رهبری با مردم را عکس یک و آن بخشی را برای تیتر انتخاب کرده که گفته بودند «ملت با حضور خود به نظام و کشور آبرو خواهد داد». این روزنامه اصلاح‌طلب سخنان دیروز روحانی را نیز با این عنوان که «نامزدها حرف‌های عجیبی زدند» تیتر یک کرده و نوشته است: « فردا سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر کشور برگزار می‌شود. حسن روحانی، در آخرین سخنرانی پیش از برگزاری انتخابات، با درخواست از مردم برای قهرنکردن با صندوق رأی از آنان خواست به نزدیک‌ترین فرد به سلیقه‌شان رأی دهند. او به برخی ادعاهای مطرح‌شده در مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز اشاره و از دولت و عملکرد آن دفاع کرد.»

شرق انصراف سه نامزد ریاست جمهوری را نیز در گزارشی با عنوان «آنها که به خط پایان نرسیدند» پوشش داده و نوشته است: «روز گذشته محسن مهرعلیزاده، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری 1400، از ادامه رقابت در عرصه انتخابات انصراف داد.» جالب آنکه صفحه یک این روزنامه و برای عکس از تصویر مهرعلیزاده، زاکانی و جلیلی استفاده شده است اما در متن غیر از مهرعلیزاده به هیچ انصرافی دیگری اشاره نمی‌شود. احتمالا گزارش پیش از رسیدن خبر انصراف دو نامزد اصولگرا نوشته شده و بعد با تغییری در تیتر و عکس سعی کرده که اطلاعات جدیدتر را نادیده نگیرد.

شرق 27 خرداد

«اعتماد» این جمله رهبری که «قهر با صندوق رای مشکلی را حل نمی‌کند» از بین سخنان دیشب ایشان برای تیتر برگزیده است. این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین در تیتر یک امروز خود با عنوان «برای حفظ جمهوریت» می‌نویسد: «آخرین فرصت کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای تبلیغات دیروز در تب و تاب ائتلاف و انصراف گذشت. درحالی که باتوجه به چینش 5 کاندیدای اصولگرای انتخابات پیش‌رو بحث انصراف برخی از این کاندیدا به‌سود کاندیدای اصلی، از همان ابتدای کار ازجمله مباحث پرتکرار این انتخابات بود، بحث از ائتلاف که به‌نحوی آن‌روی سکه انصراف بود و بیشتر به دو کاندیدای غیراصولگرای انتخابات پیش‌رو اشاره شد، با نزدیک شدن به 24 ساعت پایانی بالا گرفت و بالاخره در نخستین ساعات بامداد روز چهارشنبه اولین بمب خبری منفجر شد. مهرعلیزاده کنار کشید تا همتی عملا تنها کاندیدای غیراصولگرای انتخابات باشد. ... . ساعات بعد اما بالاخره موتور انصرافیون به کار افتاد و این زاکانی بود که هنوز به نیمروز نرسیده، چراغ اول را روشن کرد. او که شاید بیش از 3 کاندیدای اصولگرای دیگر به انصراف نزدیک و بیش از آنان به عنوان «پوششی» مطرح بود و پیدا بود که تا انتها در رقابت نمی‌ماند، دیروز پیش از دیگران انصراف داد. حال آنکه از انصراف 3 نفر دیگر دست‌کم تا حوالی غروب خبری نشد و درنهایت سعید جلیلی نیز از ادامه حضور در صحنه کنار کشید تا به جز همتی غیراصولگرا و رییسی که گزینه اصلی اصولگرایان است، محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز در میانه میدان انتخابات حاضر باشند.»

اعتماد 27 خرداد

«ایران» این جمله رهبری که «مردم روز جمعه دوباره به ایران و جمهوری اسلامی آبرو می‌دهند» را به عنوان تیتر برگزیده و سخنرانی دیشب ایشان را در عکس یک امروز خود پوشش داده است. این روزنامه دولتی همان طور که انتظار می‌رفت سخنان دیروز روحانی در جلسه هیات دولت را نیز در تیتر یک دیده است. بیش از همه آن بخشی از اظهارات وی را مورد توجه قرار داده که به انتقاد از افراد و جریان‌هایی پرداخت که در مسیر جلب آرای مردم، دستاوردهای دولت و مردم را نفی می‌کنند. به گزارش ایران، روحانی روز گذشته با برشمردن سیاه نمایی‌ها و پوشاندن دستاوردها از سوی منتقدان، تأکید کرد که این رفتار، صرفاً متوجه دولت نیست، بلکه نادیده انگاشتن تلاش‌های ملتی است که سه سال رو به روی دشمنی‌های تمام عیار قدرتمند‌ترین کشور دنیا ایستاد تا سرانجام او را وادار کرد «سر به زیر» در مذاکرات احیای برجام حضور یابد. هرچند این سخنان روحانی درحالی بارها و بارها تکرار می‌شود که منتقدان، نه رشادت‌های ملت را می‌بینند، نه ایستادگی‌های دولت را می‌ستایند و این نادیده انگاری دستاوردهای ملی را به‌نام ملت انجام می‌دهند. باوجود این، به تعبیر روحانی، این منتقدان از پاسخ به این سؤال می‌مانند که پس چه ملت و چه دولتی، امریکا را در جنگ اقتصادی تمام عیار سه ساله شکست داد، به گونه‌ای که هم رشد اقتصادی مثبت است و هم آرزوی آنان برای فروپاشی نظام به باد رفت؟ اما همان طور که روحانی، دیروز و بارها اشاره کرد، آنچه درواقع درحال اتفاق افتادن است، ذوب شدن رشادت‌ها و ایستادگی‌های یک ملت، در کوره رقابت‌های سیاسی با دولت تدبیر و امید است. با‌وجود همه این‌ها، حسن روحانی روز گذشته، یک به یک، نقدها و چه بسا، جفاهای منتقدان نسبت به دولت را برشمرد و به آنها پاسخ داد. از جمله مأموریت به دولت برای پاسخ به منتقدان نسبت به شکست دشمن در فشارحداکثری.

ایران 27 خرداد

«آفتاب یزد» مثل سایر روزنامه‌های امروز رهبری را عکس یک کرده و به نقل از ایشان نوشته است: «انتخابات فراتر از سلیقه‌هاست همه باید شرکت کنند». این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر یک امروز خود را نیز به دعوت به مشارکت اختصاص داده و با تیتر «برای ایران بیایید» به بازنشر سخنان روحانی، معاون اول و سخنگوی دولت او با این مضمون پرداخته است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز با اشاره به اظهارات دیروز رافائل گروسی درباره موکول شدن توافق به بعد از انتخابات ایران از توافق نانوشته ایران و غرب خبر داده و به نقل از  رضا فرجی‌راد، تحلیل‌گر بین‌المللی نوشته است: « فکر می‌کنم روند گفتگوها ادامه پیدا می‌کند. طرف خارجی هم مطمئن است ادامه پیدا می‌کند. کسانی که مذاکره می‌کنند فقط نماینده دولت فعلی نیستند بلکه نماینده شورای عالی امنیت ملی‌اند که وظیفه‌ای به معاون اول وزیر امور خارجه محول شده که مذاکرات را جلو برد. معاون به دولت و شورای عالی امنیت ملی گزارش می‌دهد. بنابراین این روند ادامه پیدا می‌کند و مذاکرات سرعت می‌گیرد. بعد انتخابات هم حرفهایی زده می‌شود که مثلا ما نقش داشتیم گروه دیگر می‌گوید ما که آمدیم سرعت گرفت. یعنی هر کسی سعی می‌کند امتیاز خود را ببرد. تحلیل من این است فعلا به این نتیجه رسیدند که توافق قبل از برگزاری انتخابات صورت نگیرد که به نفع یک جناح و گروه نشود. لذا روندی که در چند ماهه اخیر طی شده در آینده نیز دنبال می‌شود.»

آفتاب یزد 27 خرداد

«آرمان ملی» عکس یک امروز خود را به مهرعلیزاده، جلیلی و قاضی‌زاده هاشمی اختصاص داده و با تیتر «آن‌ها که در دقیقه نود کنار رفتند ...» می‌نویسد: « روز گذشته روز انصرافی‌ها از کاندیداتوری انتخابات از هر دو جناح بود. از جناح اصلاح‌طلب محسن مهر‌علیزاده با ارسال نامه‌ای به وزارت کشور از حضور در ادامه انتخابات انصراف داد و از جناح اصولگرا هم علیرضا ‌زاکانی پس از حضور در امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر به نفع ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد. جناح راست اگر‌چه پنج کاندیدا دارد اما با انصراف 2 کاندیدای خود (زاکانی و جلیلی) تقریبا مشکل تشتت آرای‌شان حل شده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری با تیتر «رای صحیح؛ به جای قهر از صندوق» به پیام‌های دعوتی که دیروز رسید، اشاراه کرده و نوشته است: «انتخابات ریاست‌جمهوری هر 4 سال یک‌بار برگزار می‌شود و منتخب آن به مدت 4سال بر امور اجرایی کشور سیطره و تسلط خواهد یافت. در این میان اگر عملکرد وی و مجموعه تحت‌امرش مطلوب باشد، مردم از وی ابراز رضایت کرده و باز هم در دور بعدی به او رای می‌دهند و اگر هم عملکرد نامطلوبی داشته باشد مجبورند تا پایان دوره او با تصمیمات و عملکردهایش زندگی کنند. از همین‌رو است که بسیاری بر انتخاب درست تاکید دارند و معتقدند یک انتخاب صحیح می‌تو‌اند در آینده نیز ثمرات مثبتی به همراه داشته باشد. لذا در همین راستا بسیاری از شخصیت‌ها، مقامات و چهر‌ه‌ها از مردم برای مشارکت در انتخابات دعوت به‌عمل آورده‌اند؛ چرا‌که اگر در عدم‌مشارکت مردم رئیس‌جمهوری انتخاب شود که نتواند عملکرد مطلوبی از خود برجای بگذارد، دیگر آه و حسرت برای عدم‌مشارکت فایده‌ای نخواهد داشت. در نتیجه همین امر است که لزوم مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود را یاد‌آور می‌کند.»

آرمان ملی 27 خرداد

«جوان» به نقل از رهبری تیتر زده «سرنوشت کشور وابسته به عمل مردم در روز انتخابات است» و نوشته است: «رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در سخنرانی تلویزیونی برای ملت ایران، انتخابات روز جمعه را رویدادی سرنوشت‌ساز و تأثیرگذار در همه مسائل عمده اقتصادی و غیر اقتصادی خواندند و با تأکید بر اینکه سرنوشت کشور در یک برهه زمانی در همه زمینه‌ها وابسته به عملی است که مردم ایران روز جمعه انجام خواهند داد و با اشاره به تلاش بی‌وقفه دشمنان برای کاهش مشارکت مردم، تضعیف ایران و سپس افزایش فشار‌ها و دخالت‌های سیاسی و اقتصادی و تروریستی در ایران گفتند: گله‌های مردم به‌ویژه قشر‌های محروم درباره رسیدگی نکردن به مشکلات معیشتی آن‌ها بجاست، اما این مشکلات را باید با انتخاب فردی قوی، پرکار، قدرتمند و خستگی‌ناپذیر حل کرد و به فضل الهی روز جمعه مردم برخلاف خواست دشمنان، دوباره به ایران و جمهوری اسلامی آبرو می‌دهند و همه قشر‌ها با سلیقه‌های متفاوت سیاسی به میدان می‌آیند و همچون تشییع حاج قاسم سلیمانی به انتخابات نگاهی فراتر از سلیقه‌های سیاسی خواهند داشت.»

جوان 27 خرداد

«کیهان» سبک خود را در صفحه یک دارد و خیلی هم درگیر قواعد معمول نیست. مثلا امروز سخنان رهبری را تیتر یک و درعین حال عکس دو کرده است! 

این روزنامه اصولگرا «دعوت چهره‌ها و شخصیت‌های حوزوی و سیاسی برای مشارکت گسترده مردم در انتخابات فردا» را عکس یک کرده و انصراف زاکانی و جلیلی از کاندیداتوری نیز در حد خبر دیده است. کیهان همچنینی در گزارش با عنوان «آقای روحانی! بعد از 8 سال تازه به حرف منتقدان رسیدید» به سخنان دیروز رئیس جمهور کنایه زده و می‌نویسد: «رئیس‌جمهور در حالی در روزهای پایانی دولت خود ریشه مشکلات کشور را به تحریم‌ها و خوی جنایتکارانه آمریکا علیه ملت ایران نسبت می‌دهد که طی 8 سال گذشته منتقدان را بارها به‌خاطر هشدار نسبت به عهدشکنی و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا مورد توهین قرار داده است.»

کیهان 27 خرداد

«وطن امروز» سخنرانی دیشب رهبری درباره انتخابات فردا را عکس یک و بر آن بخشی از سخنانشان تاکید کرده که فرمودند «اگر بخواهیم فشارهای اقتصادی دشمنان یعنی تحریم و دیگر فشارها کاهش یابد و رفع شود باید حضور در انتخابات افزایش یابد و پشتوانه مردمی نظام به رخ دشمنان کشیده شود».

این روزنامه اصولگرا انصراف زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی از کاندیداتوری را نیز با تیتر «وحدت به نفع انقلاب» پوشش داده است.

وطن امروز 27 خرداد

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها