صبح تغییر؛ رئیس جمهور منتخب روی جلد روزنامه‌ها

کد خبر: 1074895

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

صبح تغییر؛ رئیس جمهور منتخب روی جلد روزنامه‌ها

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» رئیسی را عکس یک کرده اما به جای یک گزارش خبری و اعلام مجدد عدد رای‌های او سایرین این سوال را مطرح می‌کند که «رئیس می‌تواند دوفت فراجناحی تشکیل دهد؟» می‌نویسد: «در روزهای اخیر از فردی مانند مخبر‌دزفولی یا سعید جلیلی به‌عنوان معاون نخست نام برده می‌شود؛ اگرچه انتشار نامه انصراف سعید جلیلی روی سربرگ شورای عالی امنیت ملی این گمانه را تقویت کرده که احتمالا او از حالا نشانی سمت آینده خودش را به ابراهیم رئیسی داده است. از علی نیکزاد، رئیس ستاد انتخابات رئیسی تا غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر فعلی رئیسی در قوه قضائیه و حتی سعید جلیلی هم به‌عنوان گزینه معاون‌اولی نام برده می‌شود. ... گمانه‌زنی دیگری حاکی است که برای تصدی وزارت امور خارجه دولت رئیسی، افرادی نظیر سعید جلیلی و علی باقری‌کنی مطرح هستند؛ باقری‌کنی در دوران حضور رئیسی در قوه قضائیه، معاون بین‌الملل او بود و به نظر می‌رسد در دولت رئیسی نیز وزیر امور خارجه شود. برای وزارت اطلاعات نیز نام حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین عبداللهی مطرح است که اکنون رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضائیه است. برخی سایت‌های خبری، احتمال معرفی حسین طائب به‌عنوان وزیر اطلاعات دولت رئیسی را نیز مطرح کرده‌اند که با توجه به جایگاه فعلی طائب به‌عنوان رئیس سازمان اطلاعات سپاه و قدرت متوازن این نهاد اطلاعاتی و امنیتی با وزارت اطلاعات، بسیار بعید است که طائب وزیر اطلاعات دولت سیزدهم شود. برای وزارت دفاع، بحث سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده فعلی نیروی هوافضای سپاه مطرح است. فرماندهی که طی چند سال اخیر در حوزه کاری خود موفقیت‌های قابل‌توجهی را کسب کرده است؛ به گونه‌ای که بعد از شهید حاج قاسم سلیمانی، یکی از محبوب‌ترین فرماندهان نظامی کشور محسوب می‌شود.»

شرق 30 خرداد

«اعتماد» رئیس جمههور شدن رئیسی رابا خنثی‌تری تیتر ممکن یعنی «انتخاب هشتمین رییس‌جمهور» پوشش داده و در گفتگو با حسین نورانی نژاد به تحلیل آرای او و سایر نامزدها پرداخته است. سخنگوی حزب اتحاد ملت که در این کارزار از نامزدی حمایت نکرد در این گفت‌وگو که با تیتر  «مردم، سرفرازترین ضلع انتخابات بودند» می‌گوید: «به‌رغم اینکه تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا این انتخابات شکل انتخابات رقابتی به خود بگیرد، جمعیت زیادی نیامدند.‌ ... کار سیاسی و اعتماد‌سازی سیاسی دکمه ندارد که با فشار دادن آن، همه ناگهان طرفدار یک نفر شوند یا به یک نفر اعتماد کنند. این به معنای رد شایستگی‌های آقای همتی نیست، بلکه واقعیت‌های روانشناسی سیاسی و اجتماعی است که باید درنظر گرفته ‌شود. ... بخشی از آرای باطله به این معناست که مردم کماکان می‌خواهند به صندوق رای‌گیری رجوع کنند اما این صندوق برای‌شان صندوق واقعی انتخابات نیست. مردم نماینده واقعی و کاندیدای اصلی‌شان را در صحنه نمی‌بینند. دوست دارند از مسیر صندوق به نتیجه برسند و حرف‌شان را بزنند اما این صندوق به دلیل وجود نظارت استصوابی از کارایی لازم برخوردار نیست.»

اعتماد 30 خرداد

«آفتاب یزد» اما تیتر زده «سلام بر ابراهیم» و تصویر بزرگی از رئیسی را انتخاب کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش امروز خود از نتیجه انتخابات می‌نویسد: «سه اولویت نخست دولت جدید: 1- مقابله با فساد 2- حل مشکل معیشت مردم 3- واکسیناسیون عمومی . سه مشکل بزرگ حال حاضر کشور: ناامیدی، بی‌اعتمادی، ناکارآمدی. سه نکته مهم کابینه دولت جدید: تحول خواهان، جوانان و کارآمدان. سه ملاک برای انتخاب اعضای کابینه: برنامه داشتن، جهادی بودن، ضدفساد بودن . سه دستوری که در هفته اول ریاست جمهور آیت‌الله رئیسی باید صادر ‌شود: 1ـ دستور به وزارت امور اقتصادی دارایی به مسئله بورس. 2- دستور مسئله ساخت مسکن توسط وزارت مسکن. 3- وزارت صمت موضوع تولید و رونق تولید به طور جد دنبال کند. سه الگوی آیت الله رئیسی در اداره کشور: روحیه جهادی حاج قاسم سلیمانی، روحیه و داشتن سعه صدر آیت الله شهید بهشتی، مردمی بودن شهید رجایی. سه اصلاح ساختاری که در دولت باید انجام شود: نظام بانکی باید سریعاً اصلاح شود. نظام مالیاتی باید حتماً اصلاح شود. نظام تامین اجتماعی و گستردگی‌اش باید حتماً مورد توجه قرار گیرد. نکاتی که یک رئیس جمهوری باید از آنها پرهیز کند: بی مشورت با متخصصان سخن گفتن یا تصمیم گرفتن با مردم با بی‌صداقتی مواجه شدن و مردم را نگران کردن نسبت به وضعیت زندگی، معیشت و آینده شان. مهمترین دغدغه‌های اجتماعی مردم که شما باید در مورد آن قول دهید: اشتغال، مسکن و ازدواج. سه مانع اصلی تولید: زَد و بَند و رانت خواری و فساد، کم کاری مسئولین، واردات بی‌رویه و قاچاق که مانع اصلی تولید است.»

آفتاب یزد  خرداد

«ایران» عکسی تمام قد از رئیس انتخاب کرد اما تیتر خنثی‌ای دارد. این روزنامه دولت با بیان اینکه «رئیسی هشتمین رئیس‌جمهور ایران شد» می‌نویسد: «سید ابراهیم رئیسی در جایگاه هشتمین منتخب مردم برای ریاست جمهوری ایران قرار گرفت. پیش از او ابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، سیدعلی خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی بر این جایگاه تکیه زده‌اند. رئیسی اما به عنوان کسی که هنوز مقام ریاست قوه قضائیه را به جانشین احتمالی خود واگذار نکرده در حالی برای ریاست جمهوری برگزیده شده که در کارزار انتخاباتی‌اش مبارزه با فساد، رسیدگی به معیشت مردم و رفع چالش‌های اقتصادی ایران را وعده داده است. او وعده داده که از آبان ۱۴۰۰ برای خانوارهای ۵ دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر ‌شود و به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و در دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه تخصیص یابد. رئیسی در راستای وعده گسترش تعاملات با کشورهای همسایه گفته که سهم کشور از صادرات غیرنفتی با ۱۵ کشور همسایه را از 20 میلیارد دلار به  70 میلیارد دلار می‌رساند، ریشه قاچاق را می‌خشکاند و در دولتش طی ۴ سال ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته خواهد شد.»

ایران  30 خرداد

«آرمان ملی» نیز رویکرد مشابهی دارد. این روزنامه اصولگرا رئیسی را عکس یک کرده، در تیتر خود با اشاره به اینکه «از امروز برای آن٧٠ درصد اعتمادسازی کنید» می‌نویسد: «پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری با پیروزی سید‌ابراهیم رئیسی بسته شد و حال نوبت عمل به وعده‌ها و پاسخ به مطالبات مردم از سوی رئیس‌جمهوری است که با کمترین میزان مشارکت در طول ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری پس از انقلاب، به پیروزی رسیده است؛ بنابراین رئیس دولت سیزدهم باید سعی در اعتماد‌سازی مردم کند. رئیسی با کلید‌واژه شفافیت و مبارزه با فساد وارد صحنه انتخابات شده است، حال باید صبر پیشه کرد و دید ایشان چقدر در عمل به وعده‌هایش موفق خواهد بود.» در ادامه این گزارش یادآوری شده که «آنچه امروزه دغدغه مردم ایران است رفاه و بهبودی وضعیت معیشتی است که رئیسی در طول انتخابات وعده ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال، ایجاد سالانه یک میلیون شغل و کاهش میزان بیکاری، تک‌رقمی شدن تورم، جلوگیری از فرار مالیاتی و اجرای عدالت مالیاتی، افزایش تولید و هدایت نقدینگی به سمت تولید، حل مشکل حاشیه‌نشینان و ارائه خدمات به آنان، ایجاد صندوق بیمه‌ای و جبران خسارت مردم در بورس، رایگان شدن اینترنت برای هک‌های پایین جامعه، رونق اقتصاد فضای جامعه و وعده‌های اقتصادی از این قبیل را داده است.»

آرمان ملی 30 خرداد

«وطن امروز» برای پوشش خبری پیروزی رئیسی از تیتر «ملت کار را شروع کرد» استفاده کرده و با اشاره به رای ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ نفری وی نوشته است: « اقبال عمومی به حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی را می‌توان نشانی از همراهی مردم با این مسیر دانست. شاید بیراه نباشد اگر 28خرداد را به عنوان شروع کار ملت برای عبور از موقعیت نامطلوب تثبیت‌شده در سال‌های اخیر دانست.»

این روزنامه اصولگرای پیام رهبری به همین مناسبت و تاکید ایشان بر اینکه «مردم پیروز بزرگ انتخابات» است را نیز تیتر یک کرده است.

وطن امروز 30 خرداد

«کیهان» نیز پیام رهبری به مناست پیروزی رئیسی را تیتر یک و نتیجه انتخابات را عکس کرده است. گزارش کیهان در این باره نیز کی گزارش خبری است. کیهان اما در یادداشت امروز خود با تیتر «اگر چشمت را ببندی که شب نمی‌شود» می‌نویسد: «مشارکت 49 درصدی مردم در این رویداد سیاسی فراتر از نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌ها بود. اگر چند هفته پیش کسی می‌گفت نیمی ‌از واجدین شرایط در انتخابات شرکت خواهند کرد، از سوی دیگران به خوش‌بینی و حتی خوش‌خیالی متهم می‌شد. خوب است مراکز نظرسنجی و تحلیلگران سیاسی درباره چرایی اختلاف قابل توجه برآوردهای خود با آنچه در نهایت رخ داد، فکر کنند.»

کیهان 30 خرداد

«جوان» تیتر زده «رای جمهور به رئیسی» و نوشته است: «سید ابراهیم رئیسی ۶۲ درصد آرای مأخوذه را به دست آورد. نه پولی خرج کرد، نه قول و وعده ریالی و دلاری فریبنده به مردم داد. نه با بدان دوقطبی کرد، دو قطبی‌اش با فاسد بود، نه خود را به خوبان چسباند. نه نیازی دید که بر سر او و به خاطر او اجماع کنند و نه از کسی خواست به نفع او کنار برود-اگرچه از کسانی که رفتند، تشکر کرد- و نه مردم را از دیوار و جنگ و آتشفشان و باد‌های سخت ترساند! او بیشتر اهل صفا بود و با مردم و با رقبا ناراستی نکرد. این چیزی است که رقبای او درک نکردند. در اوج توهینی که به او می‌شد، نهایتاً همه خشم خود را جمع کرد و گفت: «خسته نشدید از این همه تهمت؟!» همین! و مردم همین را می‌خواهند. یک آدم با سعه‌صدر، اهل مدارا و اهل میدان‌داری در دل مردم. شاید برخی بگویند حذف رقبای اصلی او در نظارت استصوابی را چه می‌گویید؟! در این‌باره اولاً باید مدعی ثابت کند که فلانی و بهمانی رقبای اصلی بودند،، چون نظرسنجی‌ها از یک سال پیش در جریان بود و آن فلان و بهمان در سنجش‌های اجتماعی رتبه درخوری نداشتند. ثانیاً آنچه به عنوان نظارت استصوابی خوانده می‌شود، زمانی از سوی مخالفان این نوع نظارت با سکوت همراه می‌شود و زمانی با هیاهو! و این هرچه هست بخشی از قانون انتخابات ما و مورد پذیرش کسانی است که با علم به همین سازوکار وارد عرصه می‌شوند.»

جوان 30 خرداد

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها