لیست پیروز / چالش تمام نشده مشارکت / چرا اصلاح‌طلبان باختند؟

کد خبر: 1075134

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

لیست پیروز / چالش تمام نشده مشارکت / چرا اصلاح‌طلبان باختند؟

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» در تیتر یک امروز خود اولویت‌های رئیسی را از نگاه سیاسیون بررسی کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا می‌نویسد: « آقای رئیسی موظف است به افرادی که یا مشارکت نکردند یا مشارکت کرده‌اند منتها به ایشان رأی نداده‌اند، توجه کند و رئیس‌جمهور همه آحاد مردم باشد.» محمد غرضی هم با بیان اینکه امیدواریم شعارهای انتخاباتی آقای رئیسی در عمل هم دل فقرا و مستضعفین را به دست بیاورد، گفته است: «آقای رئیسی در مناظرات گفتند که من برای کسری بودجه از جیب مردم هزینه نمی‌کنم و این موضوع بسیار با اهمیت است. تجربه صدساله گذشته نشان‌دهنده این است که دولت‌ها با کابینه‌شان تعریف نمی‌شوند و دائما کابینه دولت‌ها تغییر می‌کنند، اما رئیس دولت می‌تواند اشخاصی را انتخاب کند که با شعارهای ایشان موافق باشند نه اینکه در شعارها و وعده‌های رئیس‌جمهور دخالت کنند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب اما در گزارش دیگری به انتخابات شورا و شمارش آرا می‌پردازد. شرق در گزارشی با عنوان «شمارش اسکناسی آرا به نفع لیست خاص» مدعی شده که: « به گفته برخی از نامزدهای این انتخابات که ناظرانی هم در شعب رأی‌گیری داشتند، به‌ دلیل عدم رسیدن اصولگرایان به لیست واحد بیشتر رأی‌دهندگان انتخابات شورای شهر به صورت ترکیبی اسامی را نوشته‌اند. اما به گفته معترضان، لیست‌هایی که ابتدای آن نام مهدی چمران و پرویز سروری است، به اسم شورای ائتلاف خوانده می‌شود.» البته این شرق این ادعا را به نقل از حسن بیادی عضو شورای وحدت مطرح کرده است.

شرق 31 خرداد

«اعتماد» عکس یک امروز خود به بازدید و گزارش از شهرک صنعتی دارویی برکت اختصاص داده است. در گزارش‌های دیگرش اما به مسائل سیاسی و اقتصادی می‌پردازد. مثلا از موقعیت فعلی ابراهیم رئیسی که به عنوان رئیس دو قوه، دغدغه‌های دو چندان دارد و باید علاوه بر چینش کابینه به فکر جانشین خود در قوه قضاییه نیز باشد، می‌نویسد. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به اعداد و ارقام در سیزدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و به این اشاره می‌کند که رئیسی با مشارکت کمتر از 50 درصدی به پاستور رسیده است!

اعتماد همچنین با اشاره به اینکه «شنیده‌ها حاکی از پیروزی فهرست شورای ائتلاف اصولگرایان در شورای شهر تهران است» می‌نویسد: «در این میان البته اخباری ضدونقیض هم به گوش می‌رسد. چنان‌که همزمان دو منبع مختلف اخباری را درباره آخرین وضعیت شمارش آرای انتخابات شورای شهر تهران در اختیار خبرنگار ما قرار داده‌اند که در تناقض با یکدیگرند و به این دلیل «اعتماد» نمی‌تواند هیچ‌کدام از این دو ادعا و شنیده را به‌طور مستقل تایید کند. شنیده‌هایی که اولی به‌نحوی همین پیشتازی لیست شورای ائتلاف از دیگر فهرست‌های انتخابات شوراها را تایید می‌کند؛ آن‌هم به‌نحوی که شاید بتوان گفت که حتی جابه‌جایی یک نفر در فهرست 21 کاندیدای پیروز انتخابات شورای شهر تهران در دوره ششم نیز نامحتمل و بعید باشد. چه آنکه بنابر آن‌چه این منبع مدعی شده، فاصله نفرات بیست‌ویکم و بیست‌ودوم آنقدر زیاد هست که شمارش آرای باقی مانده نیز احتمالا قادر به تغییر نتایج نباشد. از آن‌سو اما یک منبع آگاه دیگر در اظهاراتی کاملا متضاد با آن‌چه تا اینجا گفتیم، مدعی است که اگرچه لیست شورای ائتلاف را باید لیست برنده انتخابات شورای ششم پایتخت قلمداد کرد اما این به معنای آن نیست که هر 21 عضو این لیست در رده‌های اول تا بیست‌ویکم قرار گرفته و 21 کرسی پارلمان شهری پایتخت را به نام خود زده‌اند. بر این اساس گفته شده احتمالا 17 نفر از اعضای شورای ائتلاف در جمع 21 نفر نخست قرار خواهند گرفت و 4 کرسی باقیمانده به کسانی می‌رسد که در لیست شورای وحدت و جبهه پایداری حاضرند و هیچ بعید نیست حتی تا 2 کرسی به دو نفر از اعضای لیست جمهور یعنی همان لیست موردحمایت جبهه اصلاحات ایران برسد. »

اعتماد 31 خرداد

«آفتاب یزد» امروز بررسی وضعیت جریان اصلاحات پرداخته و در گزارشی که عکس یک شده سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که «چرا جریان چپ نباید می‌باخت؟» در این گزارش با تیتر «مثلث برمودای اصلاح طلبان حسن روحانی – کلاپ هاوس – کارگزاران سازندگی» آمده است: «در سلسله بحث‌ها و تصمیم گیری‌ها در همان «شورای مشورتی» نیم بند و نصفه و نیمه کاره، در نهایت رسیده بودند به حمایت از «اصلاح‌طلب شناسنامه دار مورد قبول همه» از همان جا برخی دیگر مسئله‌ای برای مخفی نگه داشتن نداشتند، عیان و فاش گفتند شاید باز هم به نیابتی و اجاره‌ای تن در دادیم؛ این حرف را فقط یک گروه با قاطعیت گفتند:«کارگزاران سازندگی». معنی این حرف قطعاً رونمایی از «عبدالناصر همتی» نبود که با او نیز بد کردند اگر خوب فکر کنیم!شاید خُرده بگیرند ـ که گرفتیم ـ عدم حمایت از همتی در «نهاد اجماع ساز» همان شورای مشورتی سابق و نهاد اجماع ساز دقیقا همان بازی 92 و 96 را دیده بودند که به اصطلاح «چشم شان ترسیده بود» واگرنه دلیلی نداشت 4 ساعت و نیم «چک و چانه» بزنند و در نهایت بگویند نه! اصلاً فهمیده بودند کارگزاران سازندگی و روحانی قصد شان چیست، نیست شان کدام است و حرف شان که یکی است برای چیست؟! الان بهتر می‌شود به ماجراهای یک ماهه ی رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری نگریست و تحلیل ارائه داد یعنی 8 سال بی‌توجهی حسن روحانی به اصلاح‌طلبان، تمام آن هشت سال همراهی و بهره‌وری کارگزاران و در نهایت دل خوش داشتن به «کلاب هاوس» یک «مثلث برمودای سیاسی» پیش پای اصلاح‌طلب‌ها قرار داد که یا باید از کنار آن می‌گذشتند یا باید ورود می‌کردند و نیست و نابود می‌شدند برخی تا لحظه ی آخر ایستادگی کردند اما بعضی تاب نیاوردند و با تمام وجود سقوط خود به این مثلث برمودای سیاست را به نظاره ایستادند.»

آفتاب یزد 31 خرداد

«آرمان ملی» تیتریک غیر سیاسی دارد و به آمار فاجعه بار بازماندگان از تحصیل پرداخته اما در مطالب دیگر خود سراغ سیاسیت و بررسی وضع موجود رفته است. مثلا گفت‌وگویی دارد با داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح ‌طلب که عکس یک شده است. او در این مصاحبه از ضرورت رفتن به سوی حزب فراگیر می‌گوید. همچنین به انتخابات و نتیجه آن پرداخته و ابزار امیدواری می‌کند که رئیسی خط اعتدالی پیش بگیرد. او می‌گوید: «بنده معتقدم آقای رئیسی امروز با رئیسی 10 سال قبل، که مورد حمایت طیف رادیکال جریان راست بود، متفاوت است و در گفتمان دیگری قرار گرفته است. گفتمان آقای رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی نشان می‌داد ایشان قصد دارند رویکرد دیگری در پیش بگیرند. اظهاراتی که ایشان درباره فضای مجازی کرده‌اند و صحبت‌هایی که درباره آزادی‌های مدنی داشته‌اند نشان می‌دهد ایشان قصد دارند از جریان تندرو فاصله بگیرند. به همین دلیل آقای رئیسی در تشکیل دولت خود و رویکردی که‌ پس از تشکیل دولت در پیش خواهند گرفت، به سمت تفکر اعتدالی شبیه آنچه در دولت آقای روحانی بود، حرکت خواهند کرد. آقای روحانی نیز اصلاح‌طلب نبوده‌اند و خاستگاه اصولگرایی داشته‌اند. با این وجود تلاش کرده‌اند مشی اعتدالی و میانه‌رو در‌پیش بگیرند.»

آرمان ملی 31 خرداد

«کیهان» امروز هم درگیر نتیجه انتخابات و پیروزی رئیسی است. عکس یک خود را به جشن پیروزی او در برخی شهرها اختصاص داده و در تیتر یک نیز به پیام سیدحسن نصرالله و سایر واکنش‌ها و تبریک‌ها به همین مناسبت پرداخته است. 

این روزنامه اصولگرا در یادداشت امروز خود اما با عنوان «انتخابات حماسه بود/ خام خون‌آشامان نشوید» می‌نویسد: «انتخابات 28 خرداد از جهات مختلف، حائز اهمیت است و نباید اجازه داد سارقان حرفه‌ای سیاست و رسانه، «حقیقت‌ربایی» کنند. سارقان حرفه‌ای، سوژه را سرگرم می‌کنند، یا شوک به او می‌دهند، و هنگامی ‌که گیج شد، سرمایه‌اش را می‌ربایند. «مردم‌ربایی» یا «ربودن افکار عمومی»، کار روتین کلاهبرداران سیاست است. چنانکه روایت انتخابات را از پله دوم، بلکه چهارم و پنجم انجام می‌دهند! گفتنی درباره انتخابات، بسیار است و در این مجال، تنها به چند مورد‌ اشاره می‌شود: 1- آمریکا، انگلیس و اسرائیل، به واسطه انتخاب آقای رئیسی و پیش‌بینی روی کار آمدن دولتی باانگیزه و انقلابی، ضربه کم‌نظیری از ملت ایران خورده‌اند. اما پادوهای آنها پس از ناکامی‌ در مأموریت اول، اکنون تقلا می‌کنند حقیقت پیروزی بزرگ ملت ایران و شکست سهمگین دشمنان او را تحریف کنند. ... موضوع کاهش مشارکت را باید درست روایت کرد. از تأثیر حداقل ده درصدی کرونا بر اساس پیش‌بینی همه مراکز نظرسنجی که بگذریم، بسیاری از مردم چند سال است با نتایج سوءمدیریت برخی دولتمردان، دست و پنجه نرم می‌کنند.»

کیهان 31 خرداد

«وطن امروز» عکس یک امروز خود را به عباس عراقچی داده تا از آخرین وضعیت مذاکرات ایران و 1+4 برای احیای برجام گزارش داده باشد. گزارشی که با تیتر «برجام بدون تضمین!» منتشر شده و در آن با اشاره به گزارش اخیر نیویورک تایمز درباره آمده بودن طرفین برای توافق، جلسه دیروز کمیسیون مشترک و به نقل از عباس عراقچی که ریاست هیات ایرانی در این مذاکرات را به عهده دارد، آمده است: «ما مسیر زیادی را تاکنون طی کرده‌ایم و به پایان مسیر نزدیک‌تر شده‌ایم اما این راه باقی مانده از مسیر، ساده‌ نخواهد بود.  مواضع ما از ابتدای مذاکرات هیچ‌گونه تغییری نکرده است و خواهان رفع همه تحریم‌ها هستیم و همین‌طور راستی‌آزمایی آنها و بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام. به نظر من وزن موضوعات حل شده خیلی بیشتر از مسائل حل نشده است. ... نمی‌توان گفت که دور آتی، دور نهایی خواهد بود، زیرا همه چیز به تصمیمات طرف‌های مقابل بستگی دارد اما مطمئن هستم دور هفتم دور بسیار سختی خواهد بود. ما وقتی توافق خواهیم کرد که به خواسته‌ها، منافع و مواضع اصلی و قطعی ملی رسیده باشیم و امیدوار هستیم این توافق در دولت دوازدهم هر چه زودتر انجام شود اما این ملاک ما برای توافق نیست، چرا که ملاک ما تحقق یک توافق خوب است. طبیعی است یکی از مباحث جدی در این مذاکرات ایجاد اطمینان نسبت به عدم تکرار عملکرد دولت آمریکا در خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌هاست که ما در این زمینه به تضمین نیازمندیم و طبیعتا بدون ارائه چنین تضمینی از سوی آمریکا، بازگشت ما به برجام مقدور نیست. »

وطن امروز 31 خرداد

«جوان» امروز تیتر یکی مشابه وطن امروز دارد و عکس یکی مشابه کیهان! این روزنامه اصولگرا در گزارشی با عنوان «وین در تردید توافق بدون تضمین» که تیتر یک شده ، می‌نویسد: «شواهد و قرائن نشان می‌دهد ایران و امریکا بیش از هر زمان دیگری به توافق احیای برجام نزدیک شده‌اند، ولی این بار اظهاراتی مثل «امضای جان کری تضمین است» دیگر در تهران خریداری ندارد و مقامات ایرانی پس از شش سال تازه به این برآورد رسیده‌اند که برای ملزم کردن امریکا به اجرای توافق هسته‌ای، باید تضمین‌های بیشتری از آن بگیرند. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که تهران از امریکا درخواست ضمانت کتبی عدم خروج مجدد واشنگتن از برجام را خواسته است که به راحتی نتواند از زیر بار تعهداتش شانه خالی کند، ولی یک مقام کاخ سفید آب پاکی را روی دست ایران ریخته و گفته هیچ دموکراسی واقعی نمی‌تواند چیزی را که ایران می‌خواهد به آن‌ها بدهد. با این تفاسیر، تکرار سناریوی خروج امریکا از برجام در آینده محتمل است. در شرایطی که کمیسیون مشترک برجام در وین در حال برگزاری است و به گفته مقامات ایران به احتمال زیاد طی هفته‌های آینده توافق جدید نهایی خواهد شد، هیئت ایرانی این بار نمی‌خواهد به امضای صرف امریکایی‌ها اطمینان کند.»

جوان اما عکس یک خود را به جشن پیروزی بعد از انتخابات ریاست جمهوری اختصاص داده است.

جوان 31 خرداد

«ایران» نیز مذاکرات دیروز در قالب کمیسیون مشترک برجام و عباس عراقچی را عکس کرده و در گزارشی با عنوان «زمان تصمیم‌گیری» آورده است: «بر اساس خبرهای رسیده ایران و کشورهای طرف مذاکره به پیشرفت‌های مهمی رسیده‌اند و به متن مورد وثوقی دست یافته‌اند که نهایی شدن آنها نیازمند تصمیم صادره از پایتخت‌هاست. طرف‌های مذاکره نقاط خالی متن توافق را پر کرده‌اند و همین امر زمینه را برای در دسترس بودن برجام مهیا کرده است. چه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در جدیدترین موضع‌گیری خود و پس دیدار اخیرش با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی امریکا اعلام کرده است که احتمال زیادی وجود دارد تا قبل از پایان دوره دولت حسن روحانی، توافق حاصل شود.»

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز به وضعیت اقتصادی کشور پرداخته و با تیتر «یخ اقتصاد آب می‌شود» نوشته است: «تازه ترین گزارش بانک مرکزی که خلاصه‌ای از تحولات اقتصاد کشور در دو ماهه اول امسال است نشان می‌دهد که اوضاع اقتصادی کشور رو به بهبود است و یخ اقتصاد کم کم آب می‌شود. بنا بر این گزارش، رشد تورم کشور بویژه در اقلام خوراکی متوقف شده و شاخص بهای کالا رو به نزول است. همچنین رشد نقدینگی کشور هم کاهنده شده و گرایش قیمت مسکن هم رو به ثبات است. در گزارش بانک مرکزی آمده است که در راستای اجرای رویکرد سیاست پولی مبتنی بر هدفگذاری نرخ تورم و همچنین مدیریت انتظارات تورمی، ارائه اطلاعات درست و بهنگام از مجموعه تحولات اقتصاد کلان و اقدامات بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفته است تا ضمن شکل‌گیری درست انتظارات در فعالان اقتصادی، بانک مرکزی نیز در شرایط بهتری اهداف حفظ ارزش پول ملی (کنترل تورم) و مساعدت به رشد اقتصادی را پیگیری کند. در این گزارش شاخص‌هایی چون تورم اقلام کالایی، خالص صادرات گمرکی، بازار دارایی‌ها و تحولات قیمت ارز مورد بررسی قرار گرفته است».

ایران 31 خرداد

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها