خبر به روایت «فردا»

دعوای خبرآنلاین و کیهان / کنایه وطن امروز به علی کریمی/ گلایه از نبود آب، نبود محدودیت‌های واقعی، برخی نمایندگان و ...

کد خبر: 1079688

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

دعوای خبرآنلاین و کیهان / کنایه وطن امروز به علی کریمی/ گلایه از نبود آب،  نبود محدودیت‌های واقعی، برخی نمایندگان و ...

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» که انگار این روزها سعی دارد به شکل جدیدی از صفحه یک برسد و هنوز تصمیم خود را نگرفته است، از چند گزارش و چند عکس در صفحه نخست خود استفاده کرده است. عکس یک این روزنامه البته به گزارشی اختصاص یافته حول محور بحران کم آبی که بر مبنای نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور است و در آن آمده است: « مردم بومی که امنیت خوراک کشور به دست آنهاست، بیشترین آسیب را دیده‌اند که حقابه‌های موروثی‌شان در سدها ضبط شده و ناچار از رها کردن کشاورزی و حاشیه‌نشین شهرها شده‌اند. ... دستگاه‌های دولتی همه پیامدهای مدیریت ناسازگار خود را به گردن کشاورزان و جوامع مولد بومی یا تغییر اقلیم می‌اندازند که وکیل مدافعی هم ندارند. ...  جراحی در دستگاه اجرا و اصلاح مقررات ساختمان‌سازی، شهرسازی، صنعت و معدن‌کاوی با رویکرد بوم‌شناختی، پله نخست احیای محیط زیست کشور است. امید که به اصل خویش بازگردیم و همانند گذشتگان معماری شهرسازی پایدار با رویکرد محلی بومی را در دستور کار بگذاریم. »

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گزارشی سیاسی دارد درباره تلاش برخی نمایندگان برای ورود به دولت که به هشدارهای برخی نمایندگان فعلی و سابق نیز همراه شده است. در این گزارش با تیتر « چشم ‌ها به راهبرد رییسی دوخته شده است» آمده است: « نمایندگان مجلس که پیش‌تر اکثریت قابل‌توجهی از آنان با امضای نامه و بیانیه، به حمایت صریح و انتخاباتی از رییسی برخاسته و حتی در مقطعی که هنوز ورود رییسی به عرصه انتخابات قطعی نبود، برای ترغیب او به کاندیداتوری آستین بالا زدند، ظاهرا دست‌بردار نیستند و می‌خواهند به هر ترتیب که شده، زمینه را برای حضور خود یا نزدیکان‌شان در دولت سیزدهم فراهم کنند چنان‌که کاظم دلخوش‌اباتری، نماینده مجلس یازدهم درمورد حضور برخی نمایندگان مجلس در دولت سیزدهم گفته است: «مقام معظم رهبری فرمودند نماینده‌ها فکر ورود به دولت را نکنند، اما دلیل نمی‌شود که اگر جایی دولت نیاز به ورود یک نماینده داشته باشد، آن فرد در دولت حاضر نشود.» 

اعتماد 21 تیر

«کیهان» در تیتر یک امروز خود گزارشی خبری-تحلیلی دارد با عنوان «مخالفان مالیات بر عایدی سرمایه از صدای آمریکا تا مدعیان اصلاحات» و نوشته است: «با وجودی که جزییات طرح مالیات بر عایدی سرمایه هنوز در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده اما جیغ بنفش عناصر ضدانقلاب در صدای آمریکا و نیز برخی مدعیان اصلاحات از این طرح بلند شده است.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به نقد دولت و یک رسانه حامی آن به خاطر اقدامات مربوط به بازنشستگان پرداخته است. در این گزارش که با عنوان « سایت دولت برای بازنشستگان عکس مار کشید» منتشر شده، آمده است: « سایت دروغ‌پرداز خبرآنلاین که وابستگی شدیدی به دولت روحانی دارد در یک اقدام غیرحرفه‌ای تیتر کذبی را به خبر کیهان درباره بازنشستگان نسبت داد.» کیهان نوشته است: « این سایت حق‌العمل کار که سابقه طولانی در انتشار اخبار دروغین دارد دیروز هم با تقطیع یک گزارش روزنامه کیهان درباره هزینه‌تراشی‌های بی‌پایان دولت روحانی که منجر به تورم شدید می‌شود، خبری را با عنوان «انتقاد تند کیهان از دولت روحانی برای افزایش حقوق بازنشستگان» منتشر کرد. خبرآنلاین با این تیتر خلاف واقع تلاش کرد تا کیهان را مخالف افزایش حقوق بازنشستگان جلوه دهد در حالی که در متن همان گزارش تصریح شده بود که «کسی مخالف افزایش حقوق اقشار مختلف به‌خصوص بازنشستگان آن هم در ایامی که اقتصاد کشورمان تورم بالایی دارد و فشار زیادی به زندگی بازنشستگان وارد می‌شود، نیست.» اما نکته مهمی که ظاهرا گردانندگان سایت وابسته به دولت نخواسته‌اند آن را ببینند اینکه گزارش کیهان اتفاقا در جایگاه حمایت از بازنشستگان است و تاکید دارد که دولت باید منابع پایداری را برای این افزایش حقوق‌ها پیش‌بینی کند نه اینکه با منابع خیالی سبب کسری بودجه و در نهایت تحمیل تورم شدید به عموم مردم از جمله بازنشستگان شود.»

کیهان 21 تیر

«شرق» در تیتر یک امروز خود «انتقاد برخی نمایندگان مجلس از سهم‌خواهی همکارانشان برای رسیدن به پاستور» را بهانه گزارش دیگری علیه مجلس کرده و با تیتر «مجلس علیه مجلس» نوشته است: «سهم‌خواهی نمایندگان مجلس از دولت‌ آینده امر پوشیده‌ای از اذهان عمومی نیست و تبدیل‌شدن مجلس به ستاد انتخاباتی اصولگرایان و حمایت گسترده از رئیسی نه برای حمایت از نامزدی اصلح که برای رسیدن به پاستور و ارتقا از نمایندگی مجلس به وزیر و معاون رئیس‌جمهور بود. حال این رفتار پر از شور و شعف نمایندگان بر سر رسیدن به پاستور با نقدهای تند همکاران‌شان مواجه شده است و وعده داده شده روز بررسی صلاحیت وزرا در مجلس با سختگیری نمایندگان مخالف این سهم‌خواهی‌ها همراه خواهد شد. سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه سهم‌خواهی در قاموس مجلس و دولت انقلابی نیست، گفت: امضا‌کنندگان نامه ۲۳۰ نماینده به رئیسی هیچ‌گاه دنبال سهم از کابینه آتی نبوده و نیستند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به انتخاب شهردار تهران که در پیش است و گمانه‌زنی‌ها درباره آن پرداخته است. «شرق» با تیتر « سرداران درلیست 41‌نفره ‌ شهرداری‌ تهران» نوشته است: « نام معصومه آباد که حتی برای انتخابات شورای شهر تهران هم به دلیل بیماری کاندیدا نشد، در لیست شهرداران تهران دیده می‌شود یا مرضیه وحید‌دستجردی به‌عنوان یکی دیگر از گزینه‌های شهرداری نگرانی حضور ویترینی و نمایشی زنان در مدیریت شهری را زنده می‌کند. در این لیست حضور نظامیان هم چشمگیر است، حضوری که با وعده شهردار متخصص و از بدنه شهرداری همخوانی ندارد. اسامی‌ای که نامشان در پرونده معروف یاس مطرح است نیز با شاخص خوش‌نامی چندان نمی‌خواند. در این لیست نام‌هایی که در لیست معروف املاک نجومی هم بوده‌اند، به چشم می‌خورد؛ هرچند از نظر برخی از راه‌یافتگان ششم این لیست و واگذاری‌ها غیر‌قانونی نبوده و موارد غیرقانونی از سوی قوه قضائیه پیگیری شده است. قبل از انتشار لیست ابتدایی گزینه‌های شهرداری تهران بیانیه‌ای از سوی راه‌یافتگان شورای ششم منتشر شده بود که از مردم درخواست شده که گزینه‌های خود را برای شهرداری معرفی کنند؛ اما روز گذشته قبل از مهلت اعلام‌شده از سوی فراخوان یعنی 22 تیرماه، لیست اولیه منتشر شد و مشخص نشد از این نام‌ها چند نفر از سوی مردم بیان شده‌اند.»

شرق 21 تیر

«ایران» در تیتر یک امروز خود بر مبنای گزارش مرکز آمار به رده‌بندی استان‌ها از نظر رشد اقتصادی پرداخته و با این عنوان که «استان تهران بیشترین رشد اقتصادی در میان استان‌های کشور را دارد» نوشته است: « بر اساس یافته‌های مرکز آمار، محاسبه رشد اقتصادی استان‌ها نشان می‌دهد بیشترین رشد اقتصادی استانی در سال 97 مربوط به استان تهران است. بعد از استان تهران استان‌های خوزستان و بوشهر بیشترین رشد اقتصادی را در سال 97 دارند. اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت استان تهران در سال 97 معادل 170 هزار میلیارد تومان، استان خوزستان 129 هزار میلیارد تومان و استان بوشهر 43 هزار میلیارد تومان است. این سه استان به ترتیب 22.82و 17.92 و5.74 درصد سهم در محصول ناخالص داخلی کل کشور دارند.

آنطور که اطلاعات مرکز آمارنشان می‌دهد در میان استان‌های کشور، در سال 97 بیشترین رشد اقتصادی بدون نفت هم متعلق به استان تهران بود. استان‌های اصفهان و بوشهر بعد از استان تهران در این سال بیشترین رشد اقتصادی را دارند. بر اساس این گزارش محصول ناخالص داخلی بدون نفت به قیمت ثابت استان تهران ١٧٠هزار میلیارد تومان، استان اصفهان ٣٩ هزار میلیارد تومان و استان بوشهر 37 هزار میلیارد تومان بود. این سه استان به ترتیب28.11، 6.55 و 6.09 درصد سهم در تولید ناخالص داخلی بدون نفت کل کشور، دارند. به این ترتیب ١٠ استان تهران، اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، مازندران، آذربایجان شرقی، کرمان و البرز بیش از ٧٠ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده‌اند.

گزارش رشد اقتصادی استان‌ها از سال 90 تا 97 نشان می‌دهد کمترین سهم محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال 97 متعلق به استان ایلام بود. سهم ٦ استان شامل اردبیل، سمنان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، ایلام و البته فرامنطقه‌ای کمتر از ٦ درصد است. »

ایران 21 تیر

«آفتاب یزد» در تیتر یک امروز خود گزارشی دارد که معلوم نیست هدفش نقد دولت روحانی است یا دولت آتی رئیسی. در این گزارش که با تیتر «چرا «دولت منتخب» سخنگو ندارد؟!» منتشر شده، آمده است: « اگر نبود، فشار رسانه و افکار عمومی، همچنان محمدباقر نوبخت در حالی که می‌خندید داشت آمار می‌داد که «شهر در امن و امان است» ! این تازه مربوط به اوایل دولت است بعدها که سخنگو استعفا داد تا چندین ماه دولتِ روحانی اساساً به سخنگو و پاسخگویی ذره‌ای اعتقاد نیز نداشت و احساس می‌کرد آن چه «آشنا» به روش داستان‌های «آگاتاکریستی» می‌نویسد یعنی پاسخگویی به افکار عمومی و رسانه و جامعه ی سیاسی ـ اجتماعی(!)دست آخر نیز نوبت به ربیعی رسید تا... آن روزگار گذشت، تلخ هم گذشت یعنی دولتی که رسانه و افکار عمومی و پاسخگویی را از دایره نیازهای خود دور کند، اساساً نمی‌تواند به موفقیت حتی بیندیشد و همین نیز شد اما این روزها، فضای سیاسی کشور در حالتی پر از ابهام، اسیر خبرسازی‌ها و بازی‌های سیاسی است. خودشان لیست می‌دهند، خودشان تکذیب می‌کنند و خودشان هم تحلیل می‌کنند! اندکی بعد محکوم می‌کنند. در این وضعیت به هم ریخته، جای این پرسش خالی است که چرا دولت منتخب سخنگو ندارد؟ ساختار رسانه‌ای مشخص و مستحکم ندارد؟ چهره‌ای که حرف‌های او، اصل اظهارات رئیسی را بازگو کند، ندارد؟ این روزها هر رسانه ی نزدیک به اصولگرایان خودش را مالک دولت می‌داند، تعیین‌کننده و تاثیرگذار می‌داند و همین مسئله جامعه را نگران کرده است. این حالت نمی‌تواند برای بلند مدت پاسخگو باشد. این وضعیت حتی اگر یک استراتژی نیز قلمداد شود، یک استراتژیِ شکست خورده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که عکس یک شده نیز به محدودیت‌هایی کرونایی که عملا وجود ندارد نقد کرده و با عنوان «محدودیت‌هایی که در حد حرف باقی ماند» نوشته است: «کشور از روز شنبه وارد پنجمین موج کرونا شده؛ به طوری که در حال حاضر ۱۴۳ شهرستان قرمز، ۱۸۶ شهرستان نارنجی و ۱۱۹ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند. همچنین در هفته گذشته نسبت به هفته قبل، در کشور شاهد افزایش ۴۰ درصدی در موارد سرپایی مثبت، افزایش ۱۷ درصدی در موارد مثبت بستری و افزایش ۱۰ درصدی در تعداد بیماران فوتی هستیم. در این میان اما میزان رعایت پروتکل‌ها حدود ۶۶ درصد است که این رقم باید به ۸۵ درصد برسد.بر اساس دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا در شرایط قرمز فقط مشاغل گروه ۱ و در شرایط نارنجی مشاغل گروه ۱ و ۲ مجاز به فعالیت هستند، اما در حال حاضر مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که در تهران با وجود شرایط قرمز بیشتر مغازه‌های گروه ۲ از جمله رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها و فروشگاه‌های غیرضروری مانند پوشاک تعطیل نیستند.»

آفتاب یزد 21 تیر

«جوان» نیز به ماجرای حضور احتمالی برخی نمایندگان در دولت و مخالفت برخی دیگر با آن پرداخته و در عکس یک امروز خود با عنوان «سهم‌خواهی ممنوع» نوشته است: «برخی با لابی، برخی با ژست پیشنهاد، برخی با ابزار رسانه و برخی با سوءاستفاده از حق قانونی خود در رأی اعتماد به وزرا در مسیر اعمال فشار بر ابراهیم رئیسی برای به کارگیری فرد دلخواه خود هستند. در این میان، ابراهیم رئیسی و آن‌هایی که مورد مشورت او هستند، مسیری سخت پیش رو دارند تا تحت تأثیر این فشار‌ها قرار نگیرند یا فریب دلسوزی‌های کذایی را نخورند. گلایه‌هایی غیررسمی از رئیس‌جمهور منتخب در جلسات غیررسمی و خصوصی شنیده می‌شود که نگران گرفتن رأی اعتماد از مجلس برای وزرایش است. از آن سو شنیده‌هایی هم وجود دارد که حکایت از باج‌خواهی معدودی از نمایندگان مجلس دارد؛ یا حرف من در چینش کابینه باید اعمال شود یا در هنگامه رأی اعتماد به کابینه می‌دانم چه کنم! توصیه رهبری به نمایندگان مجلس بیراه نیست اگر بگوییم در میان همه افراد و جریاناتی که علاقه دارند در کابینه دولت سیزدهم حضور داشته باشند، دست نمایندگان مجلس برای اعمال فشار و تهدید! رئیس‌جمهور منتخب بازتر از بقیه است. چه آنکه می‌توانند به وقت رأی اعتماد مشکل ایجاد کنند و اگر لابی‌گران ماهری باشند، جمعی را هم با انگیزه‌های مختلف با خود همراه کنند، شاید حتی باعث رد وزیر مربوطه شوند. از معدودی از نمایندگان مجلس خبر می‌رسد که پی سهم‌خواهی هستند. آن‌ها البته وزنی برای همراه کردن مجلس با خود ندارند، اما اصل چنین رفتاری گرچه تأثیری در چینش کابینه ندارد، اما بی اخلاقی است و برای بی اخلاقی باید نقد نوشت و تذکر داد.»

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود نیز گزارشی اقتصادی دارد با عنوان «برق از سر یارانه پنهان پرید!» که در آن آمده است: « وقتی یک سلبریتی «از مردم بی‌خبر» در دفاعیه‌ای که به‌زعم خود از حقوق مردم می‌کند ناغافل افشا می‌سازد که ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پول برق او می‌شود! حالا جامعه‌شناسان و مشاوران وزارت نیرو و رسانه‌ها و مردم عادی خواب از سرشان پریده که آقای سلبریتی فوتبالی و مدلینگ که گاه و بی‌گاه یک بیانیه سیاسی در دفاع از حقوق مردم می‌دهی، اصلاً خودت می‌دانی که دولت برای این برق مصرفی تو ۱۴ میلیون (و با یک محاسبه دیگر ۵۶ میلیون) پول هزینه می‌کند و فقط ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از تو می‌گیرد و تازه آن را هم به موقع نمی‌دهی و بعد که اخطار قطع برق می‌گیری به یاد درد مردم می‌افتی؟! ما همان مردمی هستیم که به یارانه ۴۵ هزار تومانی (پول چند سیر گوشت) قناعت می‌کنیم. یارانه تو فقط از برق مصرفی در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۰ میلیون تومان است! ایران بهشت مالیات‌خوارهاست. از پزشک مالیات‌خوار گرفته تا هنرمند، فوتبالیست و دلال‌جماعت. مدام هم مملکت و مردم را تهدید می‌کنند که اگر فشار آوردید از ایران می‌رویم! به کجا؟ به سوئد و نروژ که ۷۰ درصد درآمد یک پزشک و یک سلبریتی را مالیات می‌گیرند، نخیر! شما هیچ جا نمی‌روید. کجا بهشت‌تر و بی‌حساب‌تر از اینجا! »

گفتنی است که کنایه وطن امروز به علی کریمی است که چندی قبل از قبل برق خود انتقاد کرده بود.

جوان 21 تیتر

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با محمدصادق جوادی‌حصار فعال سیاسی اصلاح طلب که معتقد است «رئیسی می‌تواند دولت آشتی ملی تشکیل دهد». اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو که عکس یک هم شده است، به شرح زیر است:

* بیرون بودن اصلاح‌طلبان از قدرت هم می‌تواند فرصت باشد، هم تهدید. فرصت از این جهت که اگر اصلاح‌طلبان به دنبال این باشند که در فضای سیاسی کشور تأثیرگذار باشند باید از فرصت به وجود آمده برای بازنگری و آسیب‌شناسی رفتارها و رویکردهای گذشته خود استفاده کنند. 

* اصلاح‌طلبان یا هر گروه منتقد دیگری می‌توانند در سه سطح با حاکمیت برخورد کنند. نخست تأثیرگذاری بر حاکمیت است. در چنین شرایطی باید با تکیه بر نهادهای مدنی، افزایش سطح مطالبات، تجمیع نیروهای فکری، فرهنگی و منتقد اجتماعی بر رفتارهای بدنه حاکمیت تأثیر بگذارند و آنها را از مطالبات و افکار و گرایشات خود متأثر کنند. رویکرد دوم در تعامل با حاکمیت است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بنده حاکمیت این گروه را برآمده از مطالبات مردم قلمداد کرده و به تعامل با آنها خواهند پرداخت. در چنین شرایطی تعامل و دادوستد فکری و فرهنگی بین آنها برقرار خواهد شد. در این مرحله یکی از سخت‌ترین شرایط برای جریان اصلاحات یا جریان‌های منتقد به وجود خواهد آمد. در این شرایط اصلاح‌طلبان باید شئون نمایندگی را رعایت کنند و خود بازتاب‌دهنده مطالبات بدنه اجتماعی‌شان در گفت‌وگو با حاکمیت باشند؛ نه اینکه دو سویه بازی کنند و از هر دو طرف پورسانت بگیرند یا از رانت استفاده کنند. ... رویکرد سوم مبتنی‌بر قدرت برآمده از متن جامعه و شیوه‌های تعامل فراگیر و سازنده است که می‌تواند منجر به تسخیر قدرت شود. تسخیر قدرت نیز به معنای این نیست که قدرت را حذف کنیم. تسخیر قدرت به معنای داشتن دست برتر در قدرت و تعیین‌کننده تعامل‌ با قدرت است. 

* مردم در گذشته، نه عنادی با اصلاح‌طلبان داشته‌اند و نه در آینده چنین اتفاقی رخ خواهد داد. در شرایط کنونی مردم احساس می‌کنند نسخه‌ای که اصلاح‌طلبان در دولت آقای روحانی پچیده‌اند کارآمد نبوده و نتیجه مناسبی به همراه نداشته است. آینده بسیاری از مسائل را مشخص می‌کند. اگر مردم چنین تصمیم گرفته‌اند باید به‌خواست مردم احترام گذاشت و اصلاح‌طلبان نیز به تصمیم مردم احترام می‌گذارند.

«وطن امروز» با تیتر «قلاده‌های رها» به افزایش سگ گردانی در معابر و پارک‌ها اعتراض کرده و در گزارشی که عکس یک شده، نوشته است: «برخی صاحبان سگ‌های عظیم‌الجثه به دنبال نمایش قدرت هستند که در این زمینه نیاز است دستگاه‌های متولی، نظارتی دقیق و جدی داشته باشند، چرا که در صورت بروز هرگونه حادثه و حتی حمله احتمالی این سگ‌ها به افراد، چارچوب قانونی مشخصی جهت پیگیری وجود ندارد. با توجه به حساسیت موضوع سگ‌گردانی در جامعه به نظر می‌رسد مجلس شورای اسلامی، شورای شهر، قوه‌ قضائیه و نیروی انتظامی باید در این زمینه وارد عمل شده و قانون لازم و جامعی را تدوین کنند. تعریف شدن حدود و ثغور استفاده از حیوانات خانگی در قانون می‌تواند حجم بالایی از آشفته‌بازار حیوانات خانگی را سامان بخشیده و بار دیگر آرامش را به بوستان‌ها و معابر شهری بازگرداند.  هم‌اکنون در آمریکا و اروپا قوانین محکمی در زمینه استفاده از حیوانات خانگی وجود دارد و در صورتی که آن حیوان موجب آسیب به شهر یا فرد شود، قانون به صورت جدی با صاحب آن برخورد می‌کند. این در حالی است که در ایران قوانین خاصی در این زمینه وجود ندارد جز چند تابلو در ورودی پارک‌ها که ورود حیوانات به پارک را ممنوع اعلام می‌کند.»

این روزنامه اصولگرادر گفت‌و‌گو با فؤاد ایزدی، ابراهیم عزیزی و رضا صدر‌الحسینی نیز به نقد رفتار دوگانه غرب در قبال حقوق بشر پرداخته و در گزارشی با عنوان «شرم حقوق‌بشر در پاریس» که تیتر یک نیز شده، نوشته است: « مقامات غربی که این روزها مشغول پرونده‌سازی حقوق بشری علیه ایران هستند، در سیرک مجازی منافقین تروریست شرکت کردند! »

آرمان ملی 21 تیر

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها