خبر به روایت «فردا»

روحانی و گلایه تا دم آخر / خیز رئیسی برای حل مشکلات اقتصادی/ بازتاب جابه‌جایی‌های شورای نگهبان در روزنامه‌ها

کد خبر: 1080455

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

روحانی و گلایه تا دم آخر / خیز رئیسی برای حل مشکلات اقتصادی/ بازتاب جابه‌جایی‌های شورای نگهبان در روزنامه‌ها

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» به بهانه تغییر سخنگو در شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی را عکس یک کرده و با تیتر «پایان پر فراز و نشیب سخنگو» نوشته است: «سخنگوی شورای نگهبان، در تمام این سال‌ها چهره‌ای متعادل و میانه‌رو و البته پاسخ‌گو از خود نشان داد و رابطه بسیار خوبی با جامعه خبری داشت. ... حال او که سال‌هاست تصویر شورای نگهبان در اذهان عمومی بوده، دیگر تمایلی برای ادامه کار ندارد. دبیر شورای نگهبان با اشاره به اتمام مسئولیت کدخدایی در سمت سخنگویی شورای نگهبان، گفت: به آقای دکتر کدخدایی خیلی اصرار کردم که شما همچنان سخنگو باقی بمانید؛ اما ایشان نپذیرفتند. ... جوان‌ترین عضو حقوق‌دان شورای نگهبان از این پس سخنگوی شورا هم خواهد بود. هادی طحان‌نظیف که ید طولایی در نوشتن گزارش جلسات در فضای اینستاگرام دارد، مدت‌هاست نوشته‌هایش به یک منبع رسمی رسانه‌ها تبدیل شده است. هادی طحان‌نظیف متولد ۱۳۶۱ دزفول است. او حقوق‌دان و مدرس دانشگاه ایرانی است که هم‌اکنون به‌عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق و حقوق‌دان شورای نگهبان فعالیت می‌کند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین از «چینش کابینه چراغ‌خاموش» خبر داده و در گزارشی که تیتر یک کرده، به نقل از سلیمی نمین نوشته است: « انتصابات باید چراغ‌خاموش صورت بگیرد. خوشبختانه تا‌به‌حال برای تصمیم‌گیری در مورد کابینه مقداری چراغ‌خاموش حرکت شده و مشخص نشده چه کسانی برای وزارتخانه‌ها درنظر گرفته شده و همین موجب شده مقدار زیادی از فشارها یا لابی مراکز مختلف، مصونیت ایجاد شود ولی در‌عین‌حال باید تلاش شود، افرادی انتخاب شوند که قابلیت‌های بالایی داشته باشند. شاید بحث برخی از جوانان مطرح شود یا افرادی مطرح شوند که قبلا در زمینه‌های مدیریتی آزمونی از خود به ثبت نرسانده‌اند و این کار را بسیار سخت می‌کند» این گزارش در واقع پشت سر هم ردیف کردن چند اظهارنظر از سوی کارشناسان و فعالان سیاسی اصولگرا درباره کابینه رئیسی است که بدون اشاره به منبع مورد استفاده قرار گرفته است.

شرق 24 تیر

«کیهان» در تیتر یک امروز خود گزارشی تحلیلی دارد حول محور اظهارات دیروز روحانی و با تیتر «روحانی: سفره آماده است هم چرخ زندگی مردم می‌چرخد هم چرخ سانتریفیوژ» نوشته است: «نفس‌های پایانی دولت دوازدهم به شمارش افتاده است و روحانی کمتر از 20 روز ماحصل فاجعه بار ۸ سال مدیریت خود را به دولت سیزدهم تحویل خواهد داد اما همچنان مسئولیت هیچ‌یک از تصمیمات غلط و فاجعه‌بار خود را نپذیرفته و از تریبون‌های یکطرفه‌ای که در اختیار دارد با فرافکنی تمام مشکلات اقتصادی کشور را به دیگران نسبت می‌دهد.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز واکنش نمایندگان مجلس به این سخنان روحانی را پوشش داده و با عنوان «دولت دنبال یک توافق کاغذی و نمایشی است /قانون مجلس جلوی کلاهبرداری آمریکا را گرفت» نوشته است: «اظهارات رئیس‌جمهور در هیئت دولت مبنی بر اینکه قانون مجلس مانع رفع تحریم‌ها شده، واکنش نمایندگان را به دنبال داشت؛ نمایندگان می‌گویند به نظر می‌رسد روحانی دنبال یک توافق کاغذی و نمایشی است که قانون مجلس را که بر قابل راستی آزمایی بودن توافق تاکید دارد مانع می‌پندارد.»

کیهان 24 تیر

«اعتماد» گفت‌وگوهای رئیس جمهور منتخب با اقتصاددانان را با چند عکس و مفصل در صفحه نخست خود پوشش داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «نسخه رییسی برای اقتصاد بیمار» به برخی مسائل و راهکارهای مطرح شده در این نشست اشاره کرده است. مثلا از اینکه «اقتصاد باید با راهکارهای علمی و کارشناسی درمان شود»، «واگذاری بنگاه‌های دولتی آغاز مسیر نظارت  و حمایت دولت از بخش خصوصی است» و «سامانه‌های اطلاعاتی به عنوان مهم‌ترین ابزار مقابله با فساد باید عملیاتی شوند» یاد می‌کند.

اعتماد سخنان دیروز روحانی در جلسه هیات دولت را نیز با عنوان «گلایه‌های رییس‌جمهور» پوشش داده و آن بخش از سخنانش که گفت «در اسفند ماه تحریم باید برداشته می‌شد» یا «کاش همه ما روی  اصل ۶۰ قانون اساسی تاکید می‌کردیم و به اصل ۱۱۳ احترام می‌گذاشتیم» و «در 6 ماهه آخر سال ۹۴ هم تورم تک‌رقمی بود و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ و حتی فصل اول سال ۹۷ باز هم تک‌رقمی بود» پررنگ کرده است.

اعتماد 24 تیر

«وطن امروز» در گزارشی که عکس یک کرده با عنوان «قاتلان بالفطره» نوشته است: «متعاقب افشاگری «نیویورک‌تایمز» درباره دست داشتن شرکت امنیتی «سی‌تی‌یو» آمریکا در قتل رئیس‌جمهور هائیتی، ونزوئلا نیز از تلاش این شرکت برای ترور نیکلاس مادورو خبر داد». در این گزارش همچنین آمده است: «الیور استون در جدیدترین مستندش در جشنواره کن 2021 دست داشتن سازمان CIA در ترور کندی را روایت می‌کند».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری به دیدار رئیسی با اقتصاددانان پرداخته و با عنوان «اقتصاددان‌ها به خط شدند» نوشته است: «در این نشست ۱۷ نفر از اساتید و صاحبنظران اقتصادی از گرایش‌های مختلف به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و راهکارهای مدنظر خود درباره شرایط اقتصادی کشور، نوع مواجهه دولت با مشکلات بخش اقتصاد و نحوه ورود به عرصه حل‌و‌فصل این مشکلات پرداختند.»

وطن امروز اظهارات دیروز حسن روحانی را نیز با عنوان «دوباره گلزنی؟» پوشش داده و نوشته است: «: روحانی روز گذشته در حالی که تنها 3 هفته تا پایان زمامداری دولت دوازدهم باقی مانده است بار دیگر با تکرار حملات قدیمی به رقبا از سنگ‌اندازی برای تحقق وعده‌هایش گلایه کرد و این بار با حمله به قانون مصوب مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران»، یازدهم آذرماه سال گذشته یعنی روز تصویب این قانون را موجب تداوم تحریم‌ها خواند(!) وی با طرح این بحث که اگر چنین قانونی به تصویب مجلس نرسیده بود تحریم‌ها تا اسفندماه سال گذشته لغو شده بود، ادعا کرد تصویب چنین قانونی با نیت ربودن فرصت‌ها از دست دولت دوازدهم بوده است. سخنان روحانی البته به این مسائل محدود نشد و پس از حواشی پیرامون اظهارات وزیر بهداشت، فقدان تخت و بیمارستان در سیستان‌و‌بلوچستان را سیاه‌نمایی خواند. »

وطن امروز 24 تیر

«آفتاب یزد» در عکس یک امروز خود پیش‌بینی می‌کند که لحن برجامی خیلی‌ها از فردای 14 مرداد تغییر کند. در این گزارش آمده است: « مخالفان ایدئولوژیک برجام و توافق و گفتگو که تکلیف‌شان مشخص است اما آن دسته‌ای که می‌توانند دردسر آفرین باشند همان‌هایی هستند که تا دیروز منتقد و فندک به دست برای به آتش کشیدن برجام بودند و امروز مدافع برجام شده اند. به نظر می‌رسد به تفاهم رسیدن با مخالفان ایدئولوژیک برجام آسان‌تر از تغییر لحن دهندگان باشد که اگر چنین فرضی محقق شود باید گفت نخستین مشکل در همه‌ی ۴ سال و یا ۸ سال دولت رئیسی، مرزبندی با اهل مصلحت است نه مخالف مذاکره و برجام! به هر تقدیر چه خوشآیندمان باشد چه نباشد، خیلی ها، از مجلس نشینان گرفته تا تریبون داران؛ از فردای ۱۴ مرداد به گونه‌ای دیگر از برجام خواهند گفت و نوشت اما آن چه در همین تغییر آهنگ مخالف خوانیِ تاریخی مستتر است عیان و نهان اظهار نظرها است همراهی کردن یا نکردن‌ها است این‌ها مسائل ساده‌ای نیست اما به سادگی از تیترها و سرمقاله‌ها می‌توان رد و نشان ماجرا را فهمید».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک کرده نیز به پیشنهاد اخیر کیهان برای سخت گرفتن بر مجردها واکنش نشان داده و با طرح این سوال که «چرا طرح‌های تشویقی منجر به رشد ازدواج نمی‌شود؟» نوشته است : «جوانان چشم‌انداز می‌خواهند نه قانون». در این گزارش به نقل از علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و روانشناس اجتماعی آمده است:«به یقین مهمترین عاملی که در شرایط فعلی جامعه ایران باعث عدم تسهیل ازدواج می‌شود مسائل اقتصادی و ترس از آن است. عامل دومی که جوانان این روزها تمایل به ازدواج ندارند بحث تغییر سبک زندگی است ... نکته حائز اهمیت دیگر این است که بسیاری از جوانان بر این باور هستند که ازدواج در سنین پایین آسیب زایی بالایی دارد در نتیجه به این سمت رفته‌اند که ازدواجشان را به سال‌های بعد موکول کنند. »

آفتاب یزد 24 تیر

«جوان» دیدار رئیس جمهور منتخب با آیت‌الله جواد آملی را در صفحه نخست خود دیده و با تیتر «نام این مردم را نمی‌شود بی وضو آورد» نوشته است: «موضوعی که این امیدواری را به وجود آورده است که دولت سیزدهم فارغ از عینک‌های جناحی و سیاسی تمام توان خود را بر خدمتگزاری به «مردم» معطوف کند. این نکته مورد توجه آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی نیز قرار گرفته و ایشان با قرائت روایتی از نهج البلاغه بر این موضوع تأکید کرده بود. آیت‌الله جواد آملی، مرجع تقلید شیعیان در دیدار رئیس‌جمهور منتخب ضمن قدردانی از حضور مردم، از تمامی مسئولانی که در حفظ و کرامت ملت می‌کوشند نیز قدردانی کرد و بیان داشت: این کشور را به خوبی می‌توان اداره کرد ... دولت‌هایی که موفق‌اند دو قسم‌اند؛ یک قسم تمام نیاز‌های مردم را برطرف می‌کنند، اما در هر جا یک مشکلی هست می‌گویند چاره غیر از این نیست ... برخی از دولت‌ها موفق‌اند همه خصوصیت‌ها و خاصیت‌ها را انجام می‌دهند و هیچ جا هم مشکلی ندارند و این شدنی هم هست و این به وسیله دولت‌هایی است که با عرضه باشند. ... ملت‌ها نیز دو قسم‌اند؛ یک عده خدای ناکرده در برابر رهبرند، ...یک وقتی ما می‌گوییم مردم خوب هستند، احترام دارند، اما مردم را در حد نماز که نمی‌دانیم، اما علی می‌گوید این مردمی که خون دادند، شهید دادند، صف مقدم بودند، جلوی دشمن را گرفتند، جانباز شدند، این‌ها ستون دین هستند. آن وقت اگر کسی با نماز بدرفتاری می‌کند خدا با او چه می‌کند؟ خدا آنچنان می‌گیرد که صدا ندارد، با ستون دین نمی‌شود بدرفتاری کرد. بی وضو نمی‌شود نام این مردم را برد اگر خدای ناکرده به این مردم بدرفتاری شود مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است.»

جوان 24 تیر

«آرمان ملی» در عکس یک امروز خود به گمانه‌زنی درباره شهردار بعدی تهران پرداخته و با تیتر «شهردار زن» در بهشت جایی ندارد» نوشته است: « نکته قابل تامل در تعیین شهردار تهران به ذکر دو نام معصومه‌آباد و مرضیه وحید دستجردی در لیست 41 نفره مربوط است.از همان ابتدا مشخص بود که معصومه آباد شانسی برای تصدی شهرداری تهران را ندارد؛ چراکه تنها سابقه آشنایی او با مدیریت شهری به حضورش در شورای شهر سوم و چهارم باز می‌گردد. او پیش و پس از حضور در شورای شهر سابقه مدیریتی نداشته  و در طول حضورش در دو دوره شورای شهر هم طرحی ارایه نداده که نمایانگر توانش در ارایه طرح‌های مطلوب برای شاخت تهران آباد باشد. برخی این تصور را داشتند که مرضیه وحیددستجردی با توجه به سابقه فعالیت‌هایش می‌تواند گزینه خوبی برای جلوس بر کرسی شهرداری تهران باشد. ... براساس اظهارات دیروز امانی منتخب شورای شهر ششم، دستجردی از حضور در لیست گزینه‌های شهرداری انصراف داده است. او که نخستین وزیر زن پس از انقلاب بود، فرصت انتخاب شدن به عنوان نخستین شهردار زن پایتخت را از دست داد؛ البته شاید دستجردی می‌دانست که اصولگرایان شورای شهر ششم به یک خانم اجازه مدیریت شهری نخواهند داد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز به اختلافات اصولگرایان درباره مواجهه با دولت بعدی پرداخته و با عنوان «نگرانی از حضور تندروها در دولت بعدی» به برخی مقالات و اظهارات اصولگرایان در این باره اشاره کرده است.

آرمان ملی 24 تیر

«ایران» همانطور که انتظار می‌رفت حسن روحانی را به بهانه اظهارات دیروزش عکس یک کرده است. برای پوشش سخنان او نیز از تیتر «فرصت دستیابی به توافق را از دولت دوازدهم گرفتند» استفاده کرده و نوشته است: «سخنان دیروز رئیس جمهوری و رئیس دفتر او حکایت از آن دارد که گویا پرونده مذاکرات احیای برجام در قالب گفت‌و‌گوی‌های ایران با 4+1 در وین حداقل در دولت دوازدهم بسته شده است. حجت‌الاسلام حسن روحانی در سخنان دیروز خود تشریح کرد که چرا این مذاکرات به نتیجه نرسیده و محمود واعظی هم پیش‌بینی کرد که دور بعدی مذاکرات در دولت سیزدهم برگزار خواهد شد. رئیس جمهوری در جلسه روز گذشته هیأت دولت که با روز «گفت‌و‌گو و تعامل سازنده با جهان» مصادف بود، خلاصه‌ای از فرایندهای مربوط به برجام ارائه کرد، از گفت‌و‌گوها و تعامل‌هایی که به توافق برجام در 23 تیرماه 1394 منتهی شد و اینکه چرا و چگونه دولت او نتوانست در ماه‌های گذشته، توافق برجام را در قالب مذاکرات وین احیا کند. روحانی با اشاره به آنچه طی اجرای برجام تا خروج ترامپ از توافق هسته‌ای گذشت، تأکید کرد که او و دولتش توانستند نشان دهند که هم، می‌تواند چرخ سانتریفیوژها بچرخد، هم چرخ اقتصاد. رئیس جمهوری درعین حال، افزایش و گسترش فعالیت‌های هسته‌ای و غنی‌سازی را پاسخی به کسانی دانست که مدعی از بین رفتن توان هسته‌ای ایران بودند و بار دیگر اعلام کرد که خروج از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد، پایان تحریم‌ها و بسته شدن پرونده مطالعات ادعایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اقداماتی بود که کسی تحقق آن را باور نمی‌کرد، اما در این دولت اتفاق افتاد. او درعین حال، ضمن ابراز تأسف برای از دست رفتن یک فرصت 6 ماهه برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها، اضافه کرد که اکنون سفره برای دولت بعد آماده است.»

آرمان ملی 24 تیر

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها