انتظار عمومی از کابینه سیزدهم

کد خبر: 1083849

مردم این روزها از گفتاردرمانی خسته شده اند و انتظار دولتی را دارند که جهادی وارد صحنه شود و برای مشکلات کشور اقدام های عملی انجام دهد.

انتظار عمومی از کابینه سیزدهم

گروه سیاسی فردا: تا چند روز دیگر از کابینه سیدابراهیم رئیسی رونمایی می شود. قرار هست بعد از اجرای مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب لیست وزرای پیشنهادی خود را تقدیم مجلس کند و با این تفاسیر پیش از پایان مردادماه کابینه دولت جدید مستقر خواهد شد.

در این میان هرچند هیچ اظهارنظر رسمی درباره انتخاب وزیران و معاونان رئیس جمهور صورت نگرفته است اما این روزها در رسانه ها فهرست هایی از اعضای کابینه دولت سیزدهم منتشر می شود که در مواردی تشابهاتی دارند و در مواردی نیز با هم متفاوت هستند.

کابینه فراجناحی

اما از مجموع این فهرست ها یک نکته را می توان دریافت و آن اینکه برخلاف برخی تصورها، گویا از نیروهای شاخص جبهه پایداری اثری در جمع دولتمردان آینده دیده نمی شود و این نشان می دهد که سیدابراهیم رئیسی برای فراجناحی بودن ترکیب کابینه عزم جزمی دارد.

حبیب الله بور بور عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در این رابطه گفت «آقای رئیسی باید کابینه کارآمد، جوان و پرکار و بدون وابستگی به جریان انحراف را تشکیل دهد تا بتواند موفق شود. پایداری زاییده فکر احمدی نژاد است، کسانی که تا روز آخر با آقای احمدی نژاد بودند نباید در کابینه باشند چون اگر این اتفاق بیفتد حتما آنها همدست احمدی نژاد خواهند بود و کاری خواهند کرد که بعدا آقای رئیسی پشیمان خواهد شد.»

اهمیت چیدمان کابینه

کابینه هر دولتی دقیقا ویترین آن دولت محسوب می‌شود که می توان براساس آن اهداف و جهت‌گیری کلی دولت در طول 4 سال آینده را احصا کرد. کارشناسان و صاحب نظران سیاسی از هر دو جناح بر این باور هستند که گرچه رئیس‌جمهور باید برای انتخاب اعضای کابینه از بسط ید برخوردار باشد اما به این نکته حتما و قطعا توجه کند که این افراد علاوه بر توانمندی، شایستگی و تعهد، در اجرای وعده های انتخاباتی باور قلبی داشته باشند تا بتوانند همراه و همگام مناسبی برای شخص اول پاستور باشند.

البته علاوه بر درنظر گرفتن ویژگی های فردی، روحیه کار جمعی نیز بسیار حائز اهمیت است. محسن کوهکن معتقد است «باید میان اعضای کابینه روحیه همگرایی و کار جمعی وجود داشته باشد. در گذشته اگر میان دو وزارتخانه اختلاف می‌شد، مدت‌ها این اختلاف در میان بود و کار جلو نمی‌رفت یا هیچ وقت در مجلس ندیدیم که وزیری بیاید و بگوید که حاضرم به وزارتخانه دیگر در راستای حل مشکلی کمک کنم و گویا هر کس می‌خواست گلیم خود را از آب بکشد. آقای رئیسی حتما می‌تواند با انتخابات نیروهایی همگرا این موضوع را محقق کند.»

مأموریت سخت دولت سیزدهم

این روزها حادبودن مشکلات کشور در حوزه های مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاست خارجی برکسی پوشیده نیست. اگر حسن روحانی آمد تا فقط وضعیت حوزه سیاست خارجی را مطلوب کند، سیدابراهیم رئیسی با توده حجیمی از مشکلات به هم پیچیده مواجه است. از بحران های محیط زیستی و قطعی آب و برق گرفته تا مشکلات حاد معیشتی مردم و لاینحل ماندن موضوع تنش زدایی در سیاست خارجی.

در چنین فضایی سرمایه اجتماعی دولت از کف هم پایین تر است. دولت حسن روحانی در 8 سال مدیریت تنها تلاش کرد با گفتار درمانی زمان بخرد و مواجهه با بحران ها را به تأخیر بیاندازد. نمونه آخرش هم مذاکرات احیای برجام بود که بلاتکلیف ماند. حالا انتظارات جامعه از دولت جدید خیلی بالاست به طوری که بسیاری از دلسوزان انقلاب و نظام معتقدند دولت سیزدهم وقتی برای ماه عسل ندارد. از همان روز اول باید آستین ها را بالا بزند و برای حل واقعی مشکلات قدم های عملی بردارد.

احمد کریمی اصفهانی عضو جبهه پیروان خط امام ورهبری گفت «واقعیت آن است که رئیس جمهور منتخب به مردم قول داده است و اگر آن وعده هایش تحقق پیدا نکند، مردم این موضوع را از چشم وزیر نمی بینند بلکه انتقاد خود را درباره آقای رئیسی بیان می کنند و رئیس جمهور است که باید پاسخگوی جامعه باشد بنابراین انتظار می رود رئیس جمهور منتخب با توجه به این واقعیت همکاران خود را انتخاب کند.»

در این روزها که سیدابراهیم رئیسی آخرین بررسی ها و جمع بندی ها را برای انتخاب همکاران خود در دولت سیزدهم انجام می دهد، نشان داده است که دور از وضعیت و اتفاقات کشور نیست و در اتفاقاتی که می افتد سریعا با مسئول مربوطه نشست می گذارد و در جریان جزئیات مسائل قرار می گیرد. این نشانه ها حکایت از آن می کند که رئیسی می خواهد با آمادگی کامل وارد میدان اجرا شود، از این رو دولتمردانی را انتخاب می کند که از همین ویژگی برخوردار باشند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها