فردا گزارش می‌دهد؛

مسیری که ظریف طی کرد

کد خبر: 1084925

برجام تنها میراث دولت روحانی برای کشور بود که مجری و مهندسی آن را ظریف برعهده داشت اما توافقی که قرار بود برد-برد باشد، امروز در یک کمای سخت به سر می برد.

مسیری که ظریف طی کرد

گروه سیاسی فردا: عکسی از دیدار ظریف و با همتای عمانی‌اش روز گذشته فضای رسانه ای کشور را تحت تأثیر قرار داد. او طوری بر دیوار تکیه زده و سری به زیر انداخته بود که گویی در آخرین روزهای مسئولیت مشغول مرور خاطرات تلخش هست، چه کارهایی که نکرد و چه تصمیماتی که گرفت اما اشتباه.

فارغ از تعابیری که درباره این عکس شد، بسیاری از مردم ظریف را انسانی با اعتماد به نفس در ذهن تداعی می کنند. کسی که یک تنه مقابل وزیران خارجه 6 قدرت بزرگ دنیا نشست و مذاکره کرد اما ظریف منتقدان جدی هم دارد که معتقدند اگر او بیش از اینها در رفتارها و مواضعش دقت می کرد شاید وضعیت کشور در حوزه سیاست خارجی طور دیگری رقم می خورد.

61995317

یکی از این منتقدان علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس است. او در گفتگو با خبرنگار فردا درباره انعکاس یافتن حالت خاص ایستادن ظریف در دیدار با همتای عمانی گفت: ظریف همه تخم مرغ هایش را در سبد آمریکا گذاشت و آمریکایی ها نیز او را فریب دادند و کلاه سرش گذاشتند. خودش هم چندجا اقرار کرد که آمریکایی ها سرش کلاه گذاشتند و به تعهدات شان عمل نکردند. این از اعترافات آقای ظریف که گفته «باور نمی کردم این اتفاقات بیفتد».

وی افزود: آقای ظریف خیلی مدعی بود، یعنی توانایی های خودش را بیش از آنکه واقعیت بود، نشان داد. کسی که ببیند شکست خورده است. هم در سیاست خارجی شکست سختی خورد و هم برای مملکت چالش های جدی ایجاد کرد. خود آقای روحانی اعتراف کرد «در این دوسال 116 میلیارد دلار نفت نفروختیم» این نشان می دهد که مذاکرات برجام مثل گردوی پوک تهی بود.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: معلوم است وقتی آقای ظریف منشأ این خسارت بزرگ به کشور شده باید کسل باشد. البته کسالت آقای ظریف برای امروز نیست. ایشان در پاسخگویی به ملت هم کسل بوده است. یعنی پاسخ رفتارهای خودش را به ملت نداد، او در پاسخ به تاریخ هم کسل بود. هنوز واقعیت ها را برای مردم بیان نکرد.

وی ادامه داد: آقای ظریف در ایجاد نشاط در سیاست خارجی هم کسل بود و نتوانست نشاطی در سیاست خارجی ایران ایجاد کند. آقای ظریف در قول هایی که به مجلس داد کسل بود. او به مجلس قول داد که معاون اقتصادی وزارت خارجه را پویا و فعال کند اما نتوانست، الان چند رایزن اقتصادی در کشورهای مختلف داریم؟

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آقای ظریف امروز می بیند به پایان خط رسیده است و بدون آنکه دستاوردی داشته باشد، هم عمر کاری و هم عمر سیاسی ظریف تمام شد. نتیجه تلاش های آقای ظریف این بود که او یک میوه تلخی را سفره مردم گذاشت و به نظر من این افسردگی و کسالت و بی حالی ظریف برای همین است.

وی افزود: حالا باید خیلی از مسائل به موقع باید باز شود. متن گفتگوهای محرمانه، که چرا آقای ظریف متن برجام را نخوانده امضا کرد. وقتی از آقای ظریف درباره چند واژه از کلمات متن برجام در مجلس سئوال کردند گفت «من چنین اصطلاحی را نخواندم». در گزارش نهایی او درباره برجام به مجلس آنقدر تناقض بود که نشان می دهد که آقای ظریف متن این گزارش را هم نخوانده بود. آقای ظریف باید در مقابل این متن های نخوانده ای که امضا کرد اما هزینه اش را به دوش ملت گذاشت باید پاسخگو باشد.

ظریف تا چند روز دیگر باید مسئولیت وزارت خارجه را واگذار کند. البته در 4 سال گذشته چند مرتبه ای استعفا کرد اما هر بار به دلیلی از تصمیم خود برگشت. در زمان انتخابات ریاست جمهوری بارها و بارها وقتی مورد تشویق برای کاندیداتوری قرار گرفت یا مورد سئوال که آیا نامزد انتخابات می شود یا خیر؟ گفت «نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی شود می خواهد به دانشگاه برگردد.» حالا باید صبر کرد و دید ظریف آیا پس از ترک مسئولیت برای همیشه تصمیم بر بازنشستگی سیاسی می گیرد یا آنکه برحسب اقتضای زمانه عمل خواهد کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها