خبر به روایت «فردا»

بوی مرگ / تماس از فرانسه / معمای کابینه

کد خبر: 1086232

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بوی مرگ / تماس از فرانسه / معمای کابینه

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» گمانه‌زنی و پیش‌بینی درباره کابینه رئیسی را درحالی ادامه داده که طبق آخرین اخبار رئیس جمهور جدید امروز و فردا لیست وزرای پیشنهادی خود را ارائه می‌کند. گزارش این روزنامه اصلاح‌طلب که با عنوان «پیش‌بینی اصلاح‌طلبان از کابینه رئیسی» جمع‌آوری گفت‌وگوهای برخی سیاسیون در جبهه اصلاح‌طلبی با رسانه‌های مختلف است.

این روزنامه اما در گزارشی دیگری به دنبال پاسخ به این سوال است که «معدل کابینه رئیسی به کدام‌سو میل خواهد کرد؟ ‌اصولگرایان محافظه‌کار یا جوانان انقلابی» و می‌نویسد: «در اخبار آمده بود که معاون اول رئیسی، یعنی محمد مخبر، دو سال از معاون اول روحانی، یعنی اسحاق جهانگیری، مسن‌تر است. اصولگرایان کابینه روحانی را متهم به پیری و خستگی کرده بودند و در انتظار برآمدن دولت جوان انقلابی بودند؛ اما گمانه‌زنی‌ها از دولت رئیسی تا اینجا حاکی از این نیست که معدل کابینه‌اش چندان رنگ و رخی از جوانی یا آن مدل انقلابی‌گری مدنظر برخی اصولگرایان را داشته باشد.»

شرق 19 مرداد

«اعتماد» اما وضعیت شیوع کرونا و افزایش آمار فوتی‌ها که در روزهای اخیر موجب نگرانی‌های بیشتری شده است را به هر موضوع سیاسی و سیاست خارجی اولی دانسته و در گزارشی با تیتر «مرگ صعودی» هشدار می‌دهد که افزایش فوت روزانه کرونا به 600 الی 800 نفر در مرز تحقق است! در این گزارش آمده است: «در شبانه‌روز 17 تا 18 مرداد، تعداد فوتی‌های کرونای کشور به 588 نفر رسیده است. در حالی که حالا و برخلاف سال گذشته و به تایید متخصصان عفونی و اپیدمیولوژیست‌ها، در آمار‌های جدید مرگ کرونا در کشور، می‌توان از کودکان کمتر از 18 سال و حتی نوزادان شیرخوار هم سراغ گرفت.»

این روزنامه اصلاح‌طلب البته گزارشی هم از وضعیت افغانستان دارد. شهاب شهسواری تیتر زده «آتش بر ملت افغانستان بس نمی‌شود» و نوشته: «تالقان، زرنج، سرپل، شبرغان، لشکرگاه، قندوز، ایبک و دیگر مراکز ولایات یک به یک به دست طالبان سقوط می‌کنند و به نظر می‌رسد که هیچ نیرویی جلودار پیشروی طالبان در سراسر افغانستان نیست. شهر هرات دهمین روز از مقاومت مردمی در برابر سلطه طالبان را پشت سر می‌گذارد، در ولایت بلخ گفته می‌شود که طالبان حملات برای تصرف مزارشریف را تشدید کرده است. رهبران سیاسی افغانستان هنوز راه‌حل جامعی برای متوقف کردن پیشروی طالبان ارایه نداده‌اند.»

اعتماد 19 مرداد

«کیهان» در تیتر یک خود گزارشی تحلیلی دارد از سیاست خارجی ایران و با تیتر «نشانه‌هایی از تغییر دیپلماسی ایران غرب پیام را گرفته است» با اشاره به اینکه رئیسی در مراسم روز تحلیف گفته بود «سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه نخواهد شد» و دیگر مواضع او در نشست خبری نخست و تماس با مکرون و ... می‌نویسد: «این مواضع قاطعانه و مقتدرانه رئیسی پس از یک دوره 8 ساله انفعال و گره ‌‌زدن تمام توان و ظرفیت‌های کشور به مذاکره صرف با چند کشور غربی با دستاورد تحقیقا هیچ، نوید بازگشت عزت و اقتدار به سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران را می‌دهد و البته مخاطب اصلی خود یعنی کشورهای غربی را نیز یافته است. بازتاب این مواضع رئیسی در رسانه‌های غربی، تحلیل آن از سوی ناظران و تحلیلگران و اندیشکده‌های غربی و همچنین واکنش مقامات کشورهای غربی نشان می‌دهد که آنها نیز پیام تغییر ریل در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را به‌خوبی دریافت کرده‌اند.»

کیهان 19 مرداد

«وطن امروز» اما نه از کرونا و جولان آن غافل نشده و نه از سیاست خارجی. برای همین هم در تیتر یک خود با عنوان «کرونا مقابله جهادی می‌خواهد» می‌نویسد: «سریال رکورد‌شکنی‌های کرونا ادامه دارد؛ 588 نفر در یک شبانه‌روز جان خود را از دست دادند با شتاب گرفتن روند واکسیناسیون، مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۶ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۳۷۵ دوز رسید». این روزنامه اصولگرا اما در گزارش دیگری که عکس یک کرده به سیاست خارجی، مواضع و ابتکارات ایران برای بی‌اثر کردن تحریم و رویکرد آمریکایی‌ها پرداخته است. وطن امروز تصویری مغموم از بایدن را انتخاب کرده و با تیتر «عاقبت طمع جو!» نوشته است: «برخلاف ارزیابی‌های اولیه دولت بایدن مبنی بر احیای برجام، رسانه‌های آمریکایی طی هفته گذشته اذعان کرده‌اند امیدهای ایالات متحده برای احیای برجام- البته با مختصات مورد نظر دولت بایدن- روز به روز کمرنگ‌‌تر می‌شود.»

وطن امروز 19 مرداد

«ایران» «گفت‌وگوی رئیسی مکرون» را تیتر یک کرده و چیزی هم غیر از بازتاب خبری که دیروز در خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شد، ننوشته است. این روزنامه دولتی عکس یک امروز خود را نیز به گزارشی از آغاز ماه محرم و حال و هوای شهرها اختصاص داده است. 

قابل توجه‌ترین گزارش این روزنامه دولتی در شماره امروز «مشاهدات خبرنگار «ایران» از وضعیت بیماران کرونایی در بیمارستان‌های تهران» است که با تیتر «صف مرگ و زندگی» منشتر شده است. یوسف حیدری در این گزارش می‌نویسد: «با راهنمایی نگهبان به درمانگاه بیماران سرپایی می‌روم. صف طولانی مقابل درمانگاه خیلی از رهگذران را به اشتباه می‌اندازد. یکی از راننده‌ها شیشه را پایین می‌دهد و می‌پرسد صف واکسنه؟ مرد جوانی که نای ایستادن ندارد سرش را به نشانه نه بالا می‌برد و می‌گوید: «اینجا صف مرگ و زندگی است.» می‌گوید از صبح تو صف تزریق رمدسیویر هستیم و خدا کند به ما که رسید تمام نشود».

ایران 19 مرداد

«آفتاب یزد» برای نشان دادن وضعیت بحرانی شیوع کرونا در کشور تیتر زده «588» آن هم بزرگ و قرمز! این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود با این تیتر متفاوت آورده است: « بنا به گفته کارشناسان کشور هنوز به قله پیک پنجم کرونا نرسیده است و همه بر این موضوع متفق القول هستند که آمار واقعی به مراتب از آمار رسمی بیشتر است.تخت‌های بیمارستان‌ها پر است و برای پذیرش بیماران تخت خالی‌ای وجود ندارد. همچنین باردیگر در زمینه تامین برخی از داروها ، مردم با مشکل مواجه هستند و بازار سیاه مملو از داروهایی است که مردم به دلیل کمبود آن‌ها جان می‌دهند. 588 جانباخته در شرایط کنونی دنیا در زمینه مقابل با بیماری و نسبت به جمعیت کشور رقم بسیار بالایی است و خبر از فاجعه در حال وقوع می‌دهد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب عکس یک خود را نیز به رئیسی و مکرون اختصاص داده است. آفتاب به بهانه تماس آنها گفت‌وگویی دارد با محمدعلی بصیری استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان که با تیتر «دیپلماسی حل بحران» منتشر شده است.

آفتاب یزد 19 مرداد

«آرمان ملی» گفت‌وگویی با محمدرضا تابش فعال سیاسی اصلاح‌طلب را عکس یک کرده و با عنوان «رئیسی با یکدستی قوا فرصتِ آزمون و خطا ندارد» به نقل از وی نوشته است: «زمان آزمون و خطا کردن برای حل مشکلات کشور تمام شده است و نباید آقای رئیسی در چیدن یک تیم اقتصادی قوی و کارآمد در کشور دچار اشتباه شود. امیدوارم افراد پاکدست، صادق، توانمند، متخصص و متعهد که از تجربه و سابقه کاری خوبی برخوردار باشند در کابینه آقای رئیسی حضور پیدا کنند و برای حل مشکلات کشور سعی و تلاش کنند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک خود اما در پی اختلاف افکنی بین اصولگرایان است و سعی دارد که به مخاطب القا کند تلاقی و تقابلی بین زاکانی و قالیباف وجود دارد! برای همین در گزارشی با عنوان «زاکانی در برابر سد قانون و قالیباف» نوشته است: « برخی مطالب عجیب و غیر‌تایید‌شده در بعضی شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود که از اختلاف میان قالیبافی‌ها و زاکانی بر سر موضوع شهرداری سخن می‌گویند و اینکه ادعا می‌کنند رئیس مجلس حتی به‌دنبال سنگ‌اندازی‌هایی بر سر شهرداری زاکانی بوده و از سویی دیکر زاکانی هم طیف مقابل خود را به افشا‌گری و... تهدید کرده است.» 

گزارش نویس این روزنامه اما ظاهرا حواسش نبود که همین دیروز رئیس مجلس با زاکانی دیدار و تاکید کرد که مجلس برای حل مشکلات و مسائل تهران در کنار شهرداری است.

آرمان ملی 19 مرداد

«جوان» در صفحه یک امروز یک پرونده سیاست خارجی دارد. یعنی چند گزارش که با عکس ابراهیم رئیسی و امانوئل مکرون در کنار هم قرار گرفته است. مثلا این روزنامه با عنوان «غرب پشت خط رئیسی» نوشته است: «سه روز پس از تحلیف رئیس‌جمهور ایران، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه پشت خط رئیسی آمد و در تماسی که یک ساعت طول کشید درباره مسائلی که یکی از آن‌ها مذاکرات هسته‌ای بود، گفتگو کرد. همزمان انگلیس که پس از واقعه حمله پهپادی به کشتی اسرائیلی در دریای عمان با تهدید «اقدام دسته‌جمعی غرب» علیه ایران خط و نشان می‌کشید، از طریق یک واسطه بین‌المللی پشت خط دیگری آمد و پیام داد که «به دنبال درگیری نیستیم». در آن سوی دنیا پیام جدیدی از امریکا درباره برجام رسیده است و اگرچه مثل همیشه تمامیت‌خواهی و زورگویی پشت این پیام است، اما نگرانی امریکا از رویکرد تازه ایران عامل اصلی این پیام ارزیابی می‌شود. فارغ از رویکردها، هر سه پیام و تماس خلاف تصویری است که منابع غربی و همفکران غرب در داخل تا پیش از استقرار رئیس‌جمهور جدید در ایران، ارائه می‌دادند و دولت سید ابراهیم رئیسی را ضد تعامل با غرب و بدون سناریوی مذاکره عنوان می‌کردند.»

جوان 19 مرداد

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها