خبر به روایت «فردا»

بحران و تورم / وزرای بدون مخالف و وزرای جنجالی / نفت فروشی؛ از ونزوئلا تا لبنان

کد خبر: 1089708

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بحران و تورم / وزرای بدون مخالف و وزرای جنجالی / نفت فروشی؛ از ونزوئلا تا لبنان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«آفتاب یزد» برای نشان دادن موضع و مخالفت خود با گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت بهداشت از تیتر جالبی استفاده کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «نمکی دیگر بر زخم!» که اشاره زیرکانه‌ای به وزیر بهداشت فعلی و نارضایتی‌هایی که ایجاد کرده، دارد؛ نوشته است: « لیست کابینه دولت سیزدهم که منتشر شد یک نام بیش از همه تعجب برانگیز بود، «بهرام عین اللهی» به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی شده بود. هر چند نام دیگر وزرا پیشنهادی نیز چنگی به دل نمی‌زد، اما این نام به دلیل امضای وی در نامه ۲۵۰۰ نفره پزشکان مخالفان واردات واکسن، آینده مبهم و نگران کننده‌ای را پیش روی همه مجسم کرد. بهرام عین اللهی یکی از امضاکنندگان نامه ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا در دی ماه سال ۱۳۹۹ بوده است. نامه‌ای که تنها امضای ۱۹۲ نفر در پای آن دیده می‌شد و در این نامه، پزشکان امضا کننده، واکسن‌های ژنتیکی مانند واکسن mRNA تولید شرکت فایزر و مادرنا را دارای عوارض ناشناخته و گاهی «جبران ناپذیر» خوانده‌اند که «ابهامات جدی و قابل تامل در خصوص سیر اعطا تائیدیه‌های رسمی» در مورد آن‌ها وجود دارد. ... روز گذشته بهرام عین‌اللهی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس گفت:« ناچاریم که واکسن وارد کنیم!» او در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز بر این موضوع تاکید کرده بود:« تا پایان بهمن واکسیناسیون را تمام می‌کنیم» و این دقیقا تناقض آشکاری است که در عملکرد ».

آفتاب یزد 2 شهریور

«شرق» در تیتر یک امروز خود جبهه اصولگرایی را هدف گفته و مدعی است که آنان در موضع تطهیر طالبان هستند. بر همین اساس در گزارشی با عنوان « ‌بازگشت اصولگرایان به تنظیمات کارخانه» نوشته است: « اصولگرایان اگرچه پیش از تسخیر کابل به دست طالبان از مواضع حامیانه خود در تطهیر این جریان تا حدی عقب‌نشینی کرده بودند، اما بعد از خروج غنی از افغانستان و قطعی‌شدن قدرت‌گرفتن طالبان به نظر می‌رسد به تنظیمات کارخانه بازگشته‌اند. آنها از یک سو به پیشواز روابط حسنه و دیپلماتیک با طالبان رفته‌اند و از سوی دیگر حضور احمد مسعود فرزند احمد‌شاه مسعود در دره پنجشیر و تشکیل جبهه مقاومت از سوی او غافلگیرشان کرده است؛ چراکه نمی‌دانند در برابر فرزند کسی که لقب شیر دره پنجشیر به او داده بودند و سال‌ها از خانواده‌اش در ایران حمایت کرده‌اند چطور موضع‌گیری کنند. اصولگرایان غافلگیر شده‌اند برای همین در حال بازگشت به مواضع پیشین خود با این پیش‌فرض دوباره‌اند که طالبان تغییر کرده‌اند. از یک سو سایت مشرق عکس نشست خبری طالبان را با تیتر حضور گسترده رسانه‌ها منتشر می‌کند و از سوی دیگر خبرنگار صداوسیما از اقدامات مثبت طالبان گزارش می‌دهد!»

این درحالی است که بسیاری از رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا در هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند برخوردی منطقی و مبتنی بر منافع ملی و البته اخلاق‌مداری و انسان دوستی با تحولات افغانستان داشته باشند. مثلا همین دیروز وطن امروز در گزارشی بایسته‌های مواجهه رسانه‌ای با مسائل افغانستان را نوشته و از «نه تخریب،  نه تطهیر، احتیاط!» گفته بود.

این روزنامه اصلاح‌طلب عکس دو امروز خود را نیز به مرحوم هاشمی رفسنجانی اختصاص داده و دلیلش توضیحی است که دفتر در واکنش به اظهارات اخیر مجتبی ذوالنوری ارائه کرده است. سخنانی درباره 15 خرداد 85 که در جریان بررسی صلاحیت خطیب یعنی وزیر پیشنهادی رئیسی برای وزارت اطلاعات بیان شده بود.

شرق 2 شهریور

«اعتماد» تازه‌ترین آمار منتشر شده درباره تورم را تیتر یک کرده و با عنوان «یک گام تا قله تورم سی ساله» نوشته است: « تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم سالانه مرداد سال جاری با افزایش یک واحد درصدی به 45.2درصد رسید؛ در چند ماه اخیر فاصله تورم سالانه از قله تورمی سال 73 یعنی 49.5 درصد کم و کمتر شده و به نظر می‌رسد با وضعیتی که قیمت برنج، محصولات لبنی و... در پیش گرفته‌اند، تورم برای ماه‌های آتی بیشتر نیز شود.اما وضعیت از آنجایی نگران‌کننده‌تر می‌شود که دولت در سال جاری حدود 350 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و شرایط فروش نفت نیز تسهیل نشده است، از این‌رو انتظار می‌رود ورود ارز به کشور نیز همچنان طبق روال گذشته و با مشکلاتی همراه باشد. اولین ماه از حضور رسمی ابراهیم رییسی در کسوت رییس‌جمهور، تورم کشور به بیش از 45درصد رسید که این امر نشان از وضعیت بحرانی اقتصاد کشور دارد.»

اعتماد 2 شهریور

«کیهان» در تیتر یک امروز خود برای اسرائیل خط و نشان می‌کشد، البته از قول سیدحسن نصرالله. این روزنامه اصولگرا با تیتر « اسرائیل اگر جرأت دارد به شرکت‌های نفتی ایران چپ نگاه کند» که نقل قولی است مستقیم از دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان به ماجرای فروش نفت به این کشور اشاره کرده و می‌نویسد: « این خرید و فروش نفت بسیار مهم است؛ چرا که هم خریدار و هم فروشنده تحت سخت‌ترین تحریم‌های آمریکایی هستند. باید توجه کرد آمریکا با تحریم‌های گسترده علیه لبنان و ایران قصد مهار آنها و به طور کلی سرکوبِ جبهه مقاومت را داشت، اما حالا با این اتفاق بخش قابل توجهی از تأثیرگذاری تحریم‌های آمریکا زیر سؤال رفته است. ضمن اینکه این حرکت می‌تواند برای ایران آورده اقتصادی داشته و برای لبنان، حلال بحران بزرگ سوخت باشد. »

کیهان 2 شهریور

«جوان» سومین روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در مجلس را عکس یک کرده و با عنوان « فضای ضدمافیا در روز سوم » از وضعیت نه‌چندان امیدوار کننده برخی گزینه‌ها خبر داده و نوشته است: « بیشتر انتظار نمایندگان و وعده‌های وزرای پیشنهادی در روز سوم بررسی صلاحیت‌ها چه از وزرای اقتصادی و چه حتی از وزیر بهداشت حول محور حذف و ریشه‌کنی مافیای دولتی پنهان در وزارتخانه‌ها بود. از هم اکنون باید گفت با این روند نمی‌توان چشم‌اندازی روشن برای این قبیل وزرای پیشنهادی در جلب موافقت نمایندگان مجلس ترسیم کرد، وزیری که بیش از ۴۰ نماینده برای مخالفت با او در لیست ثبت نام قرار گرفته اند، باید نام خود را در میان وزرای ناکام جست‌وجو کند ولو تعداد این وزرا به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. برخی دیگر هم بر اساس برآورد‌های میدانی، لب مرزی هستند که چند رأی می‌تواند آن‌ها را راهی پاستور یا روانه منزل کند. با همه این‌ها نمی‌توان این مسئله را کتمان کرد که برخی از وزرای پیشنهادی از جمله دادگستری، دفاع و راه و شهرسازی حتی یک نماینده برای مخالفت با آن‌ها ثبت نام نکرد یا وزرایی که تعداد موافقت‌ها با آن‌ها بیش از ۲۰۰ نفر است از هم اکنون باید ردای وزارت را بر تن کنند. اگرچه باید منتظر بود تا تشریفات قانونی مجلس هم طی شود.»

جوان 2 شهریور

«ایران» نیز سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را در صفحه یک خود دیده است اما تاکیدش را بر بدون مخالف بودن برخی گزینه‌ها گذاشته است. این روزنامه دولتی در گزارشی با عنوان « سه وزیر پیشنهادی بدون مخالف» نوشته است: « در اتفاقی قابل توجه سه وزیر پیشنهادی که بررسی صلاحیت و برنامه‌هایشان در دستور کار قرار گرفت هیچ مخالفی نداشتند. امین حسین رحیمی گزینه پیشنهادی برای وزارت دادگستری، امیر آشتیانی برای وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح و رستم قاسمی گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی سه گزینه ای بودند که هیچ نماینده‌ای برای اعلام مخالفت با برنامه‌های آنها ثبت نام نکرده بود و لذا بر اساس آیین نامه مجلس نمایندگان موافق هم نطق نکردند. این وزرای پیشنهادی بعد از اعلام گزارش کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با حوزه کاری‌شان، پشت تریبون رفتند و از برنامه‌هایشان دفاع کردند.»

«ایران» تیتر یک امروز خود را به اظهارات دیروز رئیسی قوه قضاییه درباره ضرورت برخورد قاطع با کسانی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند و عکس یک خود را نیز به علامه حکیمی که دیروز دار فانی را وداع گفت، اختصاص داده است.

ایران 2 شهریور

«وطن امروز» ماجرای فروش نفت به لبنان را بهانه گزارشی کرده که با عنوان «کشتی‌های نجات» تیتر یک شده است. این گزارش با اشاره به اینکه «پس از تجربه موفق فروش سوخت به ونزوئلا، این بار نفتکش‌های ایرانی عازم لبنان شده‌اند» تاکید می‌کند: «مراودات تجاری میان کشورهای درگیر تحریم، سازوکاری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و برهم زننده سلطه مالی آمریکاست».

این روزنامه عکس یک خود را به علامه محمدرضا حکیمی که دیروز درگذشت اختصاص داده و در یکی از تیترهای کناری خود نیز به گفت‌وگو با سردار حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله تهران بزرگ درباره «بسیج پایتخت علیه کرونا» و ابعاد مرحله دوم طرح شهید سلیمانی پرداخته است.

وطن امروز 2 شهریور

«سازندگی» برای جلد امروز خود طرحی از محمدرضا حکیمی را انتخاب کرده و با تیتر «وداع با وصی شریعتی» نوشته است: «محمدرضا حکیمی نظریه‌پرداز مکتب خراسان درگذشت؛ مردی در مرز سنت و انقلاب». محمد قوچانی، سردبیر این روزنامه اصلاح‌طلب در این باره نوشته است: «با درگذشت استاد محمدرضا حکیمی در شامگاه یکم شهریور ماه سال 1400 هجری خورشیدی یکی از مهم‌ترین شمایل‌های اسلام گرایی در عصر ما همزمان با پایان قرن چهاردهم هجری خورشیدی به تاریخ پیوست. محمدرضا حکیمی شمایل فصلی از اسلام گرایی معاصر بود چون در تقاطقع چند مکتب و مشرب دینی و سیاسی و فکری می‌زیست». بعد هم از مکتب «خراسان»، مکتب «اصولی» نجف، مکتب «حکمی» اصفهان، مکتب «فقهی» قم، مکتب «معارفی» مشهد نام برده و می‌نویسد: «شاید بتوان از مکتب «اخلاقی تهران به عنوان اقلیم پنجم هم نام برد که بیشتر اهل سلوک است.»

سازندگی


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها