خبر به روایت «فردا»

عضوی از شانگهای / بازتاب فروش سوخت به لبنان

کد خبر: 1096540

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

عضوی از شانگهای / بازتاب فروش سوخت به لبنان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«سازندگی» مثل سایر روزنامه‌های امروز پذیرش ایران به عنوان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای را سوژه عکس یک کرده و با تیتر «شریک شرق» نوشته است: «این پس از چند سال پیگیری، عضو دائم سازمان همکاری‌های شانگهای شد». گزارش آن تمام خبری و نقل قول‌هایی از امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان است. 

سازندگی 27 شهریور

«اعتماد» هم تیتر زده «ایران + شانگهای» و در گزارشی که عکس یک شده، آورده است: «ا بالاخره بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روز گذشته، در شرایطی با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر آغاز شد که در این اجلاس منطقه‌ای، علاوه بر رییس‌جمهوری تاجیکستان که به عنوان کشور میزبان حاضر است، سران قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز حضور دارند و روسای جمهوری روسیه، چین، هند و مغولستان نیز به صورت مجازی شرکت کرده‌اند. نشستی که به فرصتی برای بیان دیدگاه‌ها و نظرهای جمهوری اسلامی درخصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شد و ابراهیم رییسی طی سخنانی در جمع سران و مقام‌های شرکت‌کننده در این اجلاس تاکید کرد: «سازمان همکاری‌ شانگهای به خوبی نشان داده که می‌تواند با اتکای به ظرفیت‌های اقتصادی، سیاسی، ارزشی و جمعیتی خود به نیروی پیشران چندجانبه‌گرایی جهانی تبدیل شود و این امر نشان‌دهنده فراهم بودن بستر شکل‌دهی به جامعه‌ای بر پایه ارزش‌های مشترک کشورهای در حال توسعه است.» تاکید بر چندجانبه‌گرایی که حالا به نظر می‌رسد رییسی و دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم سعی دارند از آن به عنوان مکمل راهبرد اصلی این دولت یعنی همکاری با کشورهای منطقه، صحبت کنند.»

اعتماد 27 شهریور

«آرمان ملی» هم برای پوشش اخبار سفر نخست رئیسی و اجلاس شانگها تیتر و عکس خود را یکی کرده و با عنوان «ایران در پیمان ابریشمی» به نقل از یک تحلیگر بین‌الملل که نامش را هم نبرده، نوشته است: « پذیرش ایران در پیمان شانگهای پس از سال‌ها انتظار و عضویت ناظر در این سازمان منطقه‌ای، تحول سیاسی مهمی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و می‌تواند در چارچوب سیاسی نگاه به شرق تحول مهمی به حساب آید. مرتضی مکی در ادامه در خصوص امری مهم تصریح کرد: نباید فراموش شود، موقعیت ژئوپلیتیکی، جایگاه سیاسی و منطقه‌ای ایران اقتضا می‌کند این کشور روابط متوازنی با کلیه دولت‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی جهان داشته باشد، اما نکته بدیهی‌تر از این موضوع عضویت ایران در سازمان شانگهای، مساله برجام و تحریم‌های اقتصادی و فشار سنگینی است که به جمهوری اسلامی وارد کرده است. مکی اهمیت زیادی برای این امر در روابط خارجی ایران قائل شد». در ادامه نیز آمده است: «به نظر نمی‌رسد تا زمانی که ایران موفق به رفع تحریم‌ها بشود، بتواند از فرصت ایجاد شده در سازمان شانگهای آنطور که انتظار دارد استفاده کند و همکاری‌های اقتصادی قوی را برقرار کند. شاهد بودیم که پس از خروج آمریکا از برجام در سال 97 بسیاری از شرکت‌های چینی و دیگر شرکت‌هایی که وابسته به برخی از کشورهای عضو شانگهای بودند از ایران خارج شدند. » 

آرمان ملی 27 شهریور

«ایران» که صدای دولت است هم از دیگر روزنامه‌ها عقب نمانده و تقریبا تمام صفحه یک امروز خود را به اجلاس شانگهای، پذیرش عضویت ایران و سخنرانی و اظهارات رئیسی اختصاص داده است. این روزنامه دولتی در گزارشی با عنوان «ایران عضو جدید شانگهای شد» مختصر و مفید از پذیریش درخواست ایران توسط سازمان همکاری‌های شانگهای، واکنش‌ها به آن و اهمیت این سازمان نوشته است. عکس یک خود را نیز به شرح حرف‌های آقای رئیس جمهور در اجلاس مذکور اختصاص داده است.

ایران 27 شهریور

«آفتاب یزد» آنچه در تاجیکستان و اجلاس شانگهای گذشت را با عنوان «تقویت نگاه به شرق» پوشش داده و در گزارشی که تیتر یک شده، به نقل از یوسف مولایی کارشناس حقوق بین‌الملل نوشته است: «شرط لازم پیوستن بود که یک مرحله از آن انجام شد اما شرط کافی موافقت تک تک اعضا است که شاید سه یا چهار سال زمان ببرد!»

محسن جلیلوند، کارشناس مسائل بین‌المللی که تجربه‌ای نیز در حوزه‌ی «اکو» دارد نیز به این روزنامه می‌گوید: «اول از خودمان بپرسیم سازمان شانگهای تا قبل از ایران چه قدم‌های مثبتی برای دیگر اعضای خود برداشته است بعد برویم سراغ این موضوع که ببینیم پیوستن و نپیوستنِ ایران چه نفع و ضرری دارد؟» این استاد دانشگاه ضمن پیچیده دانستن عرصه‌ی سیاست بین‌الملل به این نکته نیز اشاره می‌کند که: «ایران در تعاملات بین‌المللی وقتی وارد سازمان و پیمانی می‌شود لابد می‌داند ممکن است قطع نامه‌هایی تصویب و صادر شود که اساساً با منافع و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در تضاد کامل باشد آن وقت می‌خواهیم چکار کنیم؟ مگر ایران عضو کنفرانس اسلامی نیست؟ چرا در همین کنفرانس که تماماً کشورهای اسلامی حضور دارند، ایران با برخی از اعضای آن اساساً هیچ رابطه‌ای ندارد؟!»

آفتاب یزد 27 شهریور

«شرق» پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای را مثل دیگر روزنامه‌ها پررنگ و پرشور مورد توجه قرار نداده است. این روزنامه در گزارشی که تیتر یک شده به قلم روح‌الله نخعی به این موضوع پرداخته و با تیتر «تداوم استراتژی نگاه به شرق» آورده است: «چنانکه در بسیاری مسائل در صحنه سیاست خارجی اتفاق می‌افتد، بیش و پیش از اینکه در این مدت کوتاه، تلاش‌ها فرصت چندانی برای اثرگذاری روی تصمیم اعضا داشته باشند، شناختی که از تیم جدید اجرائی و سیاست خارجی ایران نزد اعضا وجود داشته است و احتمال تقویت رویکرد «نگاه به شرق» در دوران دولت جدید، تأثیر مهمی روی اقناع نهایی آنها در کنار رفع موانع پیشین مثل تحریم‌ها داشته تا در‌نهایت پس از چندین و چند سال، با هدایت چین و روسیه، سازمان شانگهای ایران را به عضویت دائم بپذیرد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب اما محمدرضا خاتمی را عکس یک کرده است. با او گفت‌وگو نکرده اما حضور و سخنان او در کلاپ‌هاوس را مورد توجه قرار داده و به نقل از او آورده است: «چه اشکالی دارد، در یک محاکمه علنی دادگاه برگزار شود و آقای روحانی بتواند حرف‌هایش را بزند. این، اتفاق خوبی است؛ اگر همه کسانی که مانند آقای روحانی در مسئولیت بوده‌اند در دادگاه حضور یابند».

شرق 27 شهریور

«کیهان» پذیرش عضویت دائم ایران در اجلاس شانگهای را تیتر یک کرده و امیدوار است که این امر مقدمه عبور از تحریم‌های غرب باشد. این روزنامه اصولگرا نوشته است: «اعلام عضویت رسمی ‌ایران در پیمان اقتصادی و امنیتی شانگهای، نقطه عطفی در روند قدرت‌افزایی این سازمان 25 ساله آسیایی و اقدامی موثر در جهت افزایش تجارت، بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه آمریکا و افزایش قدرت مانور اقتصادی ایران در جهان خواهد شد.»

این روزنامه در عکس یک خود نیز به ابراز خوشحالی از رسیدن کشتی‌های سوخت ایران به لبنان پرداخته است. برای همین در روتیتر بر واکنش نیویورک تایمز که گویا نوشته بود «حزب‌الله بر آمریکا پیروز شد» تاکید کرده و با عنوان «محاصره لبنان در هم شکست/تحقیر اسرائیل و آمریکا زیر چرخ ‌تانکرهای سوخت ایران» نوشته است: «تانکرهای سوختی که لبنان به ابتکار حزب‌الله از ایران خریده بود، روز پنجشنبه، با استقبال پرشور مردمی وارد خاک این کشور شد. این رویداد که موجب به هم خوردن محاسبات آمریکا و اسرائیل در محاصره لبنان بود، روزنامه نیویورک تایمز را بر آن داشت تا از پیروزی مقاومت لبنان بر آمریکا بنویسد.»

کیهان 27 شهریور

«جوان» تمام و کمال به شانگهای و عضویت ایران در آن پرداخته است. از تیتر و عکس گرفته تا سرمقاله. این روزنامه اصولگرا با عنوان «ورود ایران به بزرگ‌ترین بازار شرق» نوشته است: «جمهوری اسلامی ایران بالاخره پس از ۱۶ سال به عضویت دائم سازمان همکاری شانگ‌های درآمد. سازمان همکاری شانگ‌های سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در سال ۲۰۰۱ از سوی رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد. پذیرش چهار کشور مغولستان، ایران، هند و پاکستان در سال ۲۰۰۵ به عنوان اعضای ناظر از جمله اقدامات مهم این سازمان بود. چهار سال پیش هند و پاکستان هر دو به عضویت دائم این سازمان درآمدند. سال ۲۰۰۹ ایران تقاضای عضویت دائم در این سازمان داده بود که در اجلاس رأی نیاورد. وزارت خارجه تاجیکستان که کشورش میزبان این اجلاس است دو روز پیش اعلام کرده بود که روند پذیرش جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگ‌های (SCO) در پایان این نشست آغاز می‌شود. دیروز، اما این اتفاق تاریخی رقم خورد تا جمهوری اسلامی ایران به عضویت بزرگ‌ترین باشگاه اقتصادی جهان در شرق درآید. سازمان همکاری شانگ‌های با توجه به حضور دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، نیمی از جمعیت جهان، حضور سه کشور گروه بریکس، حجم اقتصادی ۲۳ هزار میلیارد دلاری و تجارت داخلی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلاری، از ظرفیت بالایی برای مبادلات اقتصادی ایران با این سازمان برخوردار است.»

جوان 27 شهریور

«وطن امروز» هم تیتر یک خود را به حضور ایران در شانگهای اختصاص داده و با تیتر «سلام شانگهای به ایران» از حضور ایران در یک بازار 7 تریلیون دلاری نوشته است. این روزنامه اصولگر نیز همچون «کیهان» در عکس یک امروز خود به موضوع ارسال سوخت به لبنان و موفقیت در آن پرداخته است. تصویری از استقبال و شادی مردم لبنان را انتخاب کرده و با تیتر «سرود پیروزی در مدیترانه» واکنش رسانه‌های خارجی و عمدتا عربی را به نسبت به این موضوع، کنار هم ردیف کرده است.

وطن امروز 27 شهریور


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها