خبر به روایت «فردا»

بازتاب اولین سخنرانی رئیسی در سازمان ملل در روزنامه‌ها/ روحانی کجاست؟/ استقبال از طرح مجلس

کد خبر: 1097701

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب اولین سخنرانی رئیسی در سازمان ملل در روزنامه‌ها/ روحانی کجاست؟/ استقبال از طرح مجلس

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«وطن امروز» رئیسی و سخنرانی دیشب او که به صورت آنلاین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پخش شده را با تیتر «کدخدا بی‌ کدخدا» پوشش داده و عکس یک کرده است. این روزنامه اصولگرا تاکید می‌کند که «تقبیح سلطه‌گری و تأکید بر شکست سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا مهم‌ترین محور سخنرانی ویدئویی رئیسی در هفتاد‌و‌ششمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود».

روزنامه ها 31 شهریور

«اعتماد» با کوشش برای اینکه تعاملی‌ و اعتدال‌گراترین چهره ممکن را از رئیسی ارائه دهد، آن بخش از حرف‌ها دیشب او را تیتر کرده که گفت «دنبال تعامل موثر با همه کشورهای جهان هستیم».

این روزنامه اصلاح‌طلب البته تمام صفحه یک امروز را به رئیسی نداده و موضوعات قابل توجه دیگری هم دارد. مثلا گزارشی با تیتر «روشنایی در تاریکخانه اقتصاد» که به بهانه «اجرای وعده وزیر اقتصاد در تداوم اقدامات وزیر قبلی برای شفافیت شرکت‌های دولتی» نوشته شده و در آن آمده است: «کمتر از یک روز پس از وعده شفافیت در تاریکخانه شرکت‌های دولتی، انتشار صورت‌های مالی بانک ملی ایران به همراه چند شرکت دیگر دولتی نشان داد که وزارت امور اقتصادی و دارایی عمل به این وعده را در تداوم تلاش وزیر قبلی آغاز کرده است.»

روزنامه ها 31 شهریور

«جوان» که انگار روزنامه را زودتر از سایرین به چاپخانه فرستاده و به سخنرانی آنلاین رئیسی نرسیده است، بایدن و سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را مورد توجه قرار داده است. برای این کار هم به جای عکس از کارتون استفاده کرده و ضمن اینکه یک کلاه کابویی روی سر او گذاشته با تیتر «لاف نیویورکی» نوشته است: «سازمان ملل در دهه گذشته برای ایرانیان بیشتر با دالان‌هایش یادآوری شده است تا با صحن علنی اش! آنجا که مردانی از دولت قبل با اشاره مشاوران خود تلاش می‌کردند در دالان‌ها خودشان را به پرزیدنت اوباما برسانند یا خودشان را سر راه او قرار دهند تا او به ایشان برسد و شانه‌های‌شان با هم تماس بگیرد که «فی‌القرب عشقاه»! غرب‌دوستی و غرب‌باوری مردان سابق البته همیشه محل مناقشه بود، زیرا اگرچه آن آغازین روز‌ها که کارشان با برجام به ظاهر جلو رفت، باکی نداشتند که به غرب‌دوستی متهم شوند، اما پس از وارونه شدن جام‌برجام و نمایان شدن بخت وارونه، سخن از «همواره به غرب بی‌اعتماد بودیم» هم شنیده می‌شد. با این حال یک دهه است چیزی فرق نکرده، هنوز هم امریکا بدون اینکه کوچک‌ترین تعهدی را در برجام پذیرفته باشد، لاف می‌زند، مانند دیشب که بایدن دوباره گفت «امریکا آماده بازگشت به برجام است.»، اما این لافی بیشتر نیست، زیرا مثل همیشه این بازگشت را با «به شرط اینکه ایران هم به آن پایبند باشد»، پیوند می‌زند تا نتیجه خود را از آن بگیرند که «بازنگشتن به برجام» است! زیرا اصولاً ایران هیچ‌گاه نبوده که به برجام پایبند نباشد و حالا چرا چیزی را که نیست، شرط بازگشت خود می‌کنند، از آن خباثت‌های معروف امریکایی است.

لاف دیگر امریکا همان همیشگی معروف است: «به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی پایبندیم.» و این هم باز مثل مورد قبلی اشاره به چیزی است که اصولاً وجود ندارد و اینچنین امریکا از «نیست‌ها» برای خود هستومند می‌سازد!»

روزنامه ها 31 شهریور

«شرق» توازن را برقرار کرده و هم رئیسی و هم بایدن را در کنار هم عکس کرده است. برای پوشش سخنان رئیسی آنجا که گفت «ما به وعده‌های آمریکا اعتماد نداریم» را به عنوان تیتر انتخاب کرده و از میان سخنان بایدن نیز تاکید او بر اینکه «آماده‌ایم به برجام بازگردیم».

این روزنامه اصلاح‌طلب البته در شماره امروز خود مطالب قابل توجه دیگری هم دارد. مثل نورا حسینی سراغ بررسی و قیاس چهل روز نخست در شورای پنجم و ششم پایتخت رفته و با تیتر «غافلگیری شورای ششم» نوشته است: «روز گذشته نیز یکی از مدیران سابق شهرداری که حالا عضوی از شورای شهر تهران است درخصوص واگذاری باغی چهار هزار‌متری به یکی از نمایندگان ادوار گذشته تذکر داد. ناصر امانی گفت که سازمان فرهنگی و هنری باغی چهار هزار‌متری را به شهرداری منطقه سه تحویل داده است؛ فارغ از لابی‌های پشت‌پرده برای تحویل آن، 20 میلیارد تومان تاکنون برای تجهیز باغ هزینه شده است تا به مدت 10 سال به نماینده ادوار مجلس دوره ششم تحویل داده شود.»

روزنامه ها 31 شهریور

«کیهان» نیز برای چاپ شماره امروز منتظر سخنرانی آنلاین رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل نمانده است. ضمن اینکه توجه خاصی هم به سخنرانی و حرف‌های بایدن نکرده است. این روزنامه اصولگرا در تیتر یک گزارشی دارد از واکسیناسیون و برداشتن شرط سنی آن. در تیتر دو هم دیدار دیروز رئیس جمهور با فرزندان شهدا را پوشش داده و با تیتر «تغییر ریل دیپلماسی دستاورد برای ایران، نگرانی برای غرب» می‌نویسد: «ما در دولت سیزدهم شاهد تغییر ریل دیپلماسی ایران هستیم. متأسفانه در دولت سابق به جهت قصور و تقصیرها در سیاست خارجی، کشور و مردم دچار خسارت‌های فراوانی شدند.»

روزنامه ها 31 شهریور

«آفتاب یزد» که بعد از اتمام دولت روحانی حسابی پشت او را خالی کرده و به یک منتقد سفت و سخت تبدیل شده، امروز در گزارشی که عکس یک کرده با عنوان «حسن روحانی در استراحت مطلق» نوشته است: « حالا بیش از یک ماه از خداحافظی حسن روحانی از نهاد ریاست‌جمهوری گذشته و بعد از حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف دیگر از او خبری نیست. حتی حکمی برای عضویتش در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم صادر نشده است. این در حالی است که حسن روحانی در آخرین شب ریاست‌جمهوری خود در تلویزیون اعلام کرد که به کارهای علمی و فرهنگی بازخواهد گشت اما حالا بیش از یک ماه است که از همه میادین فاصله گرفته و همین امر نیز تنور گمانه زنی‌ها در مورد رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم را داغ کرده است. ‌برخی می‌گویند رئیس جمهور سابق حالا برای استراحت به اتریش رفته و در کنار دخترش به سر می‌برد، عده‌ای نیز بر این اعتقادند که دلخوری‌های حسن روحانی سبب شده تا این روزها منزوی شده و کنج عزلت بگزیند. برخی شایعات نیز از این حکایت دارد که حسن روحانی پس از دوره ریاست جمهوری‌اش از تیم جدید ساکن پاستور خواسته تا دفتری را به او اختصاص بدهند چون در حال حاضر اگر مراجعه کننده‌ای داشته باشد دفتری ندارد که از او پذیرایی کند و چون این اتفاق نیفتاده تصمیم گرفته است که منفعل و منزوی باشد! برخی هم از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و می‌گویند مگر روحانی برای روسای جمهور پیش از خود دفتر تهیه کرده که حالا انتظار دفتر از رئیس جمهور جدید دارد! از سوی دیگر برخی نیز موضوع غیبت روحانی را به حکم او در مجمع تشخیص مصلحت نظام گره می‌زنند و بر این باورند که چون حکمی برای او صادر نشده روحانی تصمیم به انزوا گرفته است».

روزنامه ها 31 شهریور

«ایران» جامع و کامل سخنرانی رئیسی را پوشش داده و حتی بیشتر آن را در صفحه یک منتشر کرده است. در تیترهای کناری هم طبق روال عموما خبر می‌دهد. مثلا از حذف شرط سنی برای واکسیناسیون خبر می‌دهد، یا آخرین وضعیت و اخبار درباره بازگشایی مدارس. 

روزنامه ها 31 شهریور

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با سید مصطفی میرسلیم که عکس یک شده است. برای تیتر اما جمله‌ از او را انتخاب کرده که توضیح واضحات است و بارها از سوی افراد مختلف بیان شده است؛ «برخی و زرا بی تجربه‌اند»!

میرسلیم در این مصاحبه می‌گوید: 

*قصد ما از نظارت مچ‌گیری نیست، بلکه کشف فوری نقاط ضعف و چاره جویی به موقع آن است تا کمترین خسارت به مردم وارد شود.

* ما همواره آماج اقدامات تخریبی و انحرافی در فضای مجازی بوده‌ایم و این عقب ماندگی هم جزو اهداف همان فرآیند تخریبی است که متأسفانه چندین سال به دلیل تشخیص غلط سیاسی دولت یا بعمد، از آن غفلت شده است. بنابراین کاری که مجلس سیزدهم آغاز کرده است یک سال بر آن تأخیر‌ها افزوده ولی امیدواریم با استفاده از قابلیتی که در اصل 85 پیش بینی شده بتوانیم آن تأخیر را جبران و حقوق کاربران را احقاق کنیم.

* سؤالی که برای ما مطرح بوده است این که آیا پیوستن کامل به اف‌ای تی اف  موجب حذف تحر‌یم‌ها می‌شود یا نه؛ مسئولان دولت قبلی هیچگونه تضمینی در این باره ندادند و در نتیجه به نظر ما رسید که پیوستن ما فقط به مفهوم دراختیار قراردادن اطلاعات بانکی کشور است به بیگانگان که می‌تواند آن اطلاعات برای تشدید تحریم‌ها مؤثر واقع شود و البته این به دور از مصلحت است. این نکته را نیز باید در حاشیه اضافه کنم که به لحاظ فنی شبکۀ بانکی از پیشرفت‌هایی که در جهان رخ داده عقب است و به فرض که امروز بخواهیم به‌طور کامل به اف ای تی اف بپیوندیم عملا میسر نخواهد شد مگر اصلاحات فرآیندهای بانکی داخلی انجام گیرد.

روزنامه ها 31 شهریور

«سازندگی» به یکی از پرحاشیه‌ترین مسائل روزهای اخیر یعنی بحث واردات خودرو پرداخته و با تیتر «واردات علیه انحصار» از طرح اخیر مجلس استقبال کرده و نوشته است: «طرح مجلس برای واردات خودروهای خارجی با مخالفت‌هایی رو‎به‌رو شده است. ظاهرا برخی کشورهای خارجی که پول‌های ایران را بلوکه‌ کرده‌اند، حاضرند به جای پرداخت پول، خودرو به ایران تحویل دهند. واردات خودرو می‌تواند به انحصار خودروسازان داخلی که محصول بی‌کیفیت تولید می‌کنند پایان دهد و درآمدی جدید برای دولت باشد.»

روزنامه ها 31 شهریور

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها