خبر به روایت «فردا»

سرنوشت احتمالی مصوبه واردات خودرو/ ابتکار: شرایط دولت روحانی سخت‌تر از دولت خاتمی بود/ دستاوردهای سی‌روزه دولت از نگاه «کیهان»

کد خبر: 1097097

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

سرنوشت احتمالی مصوبه واردات خودرو/ ابتکار: شرایط دولت روحانی سخت‌تر از دولت خاتمی بود/ دستاوردهای سی‌روزه دولت از نگاه «کیهان»

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» موضوع جالبی را که دیگران کمتر مورد توجه قرار دادند، دستمایه گزارشی کرده که عکس یک امروز است؛ دکترای افتخاری به رئیسی و سایر روسای جمهور. علی ایوبی در این گزارش نوشته است: «دکترای افتخاری» از آن عناوینی است که به پاس خدمات و تلاش یک فرد از طرف دانشگاه به او اعطا می‌شود. در دنیای سیاست نیز چنین عنوانی وجود دارد و برخی رؤسای دولت یا در پایان دوره خود از یکی از دانشگاه‌های کشورش این عنوان را هبه گرفته یا در یکی از سفرهای خارجی از کشوری که با آنها رابطه خوبی داشته، مدرک دکترا سوغات آورده است. رؤسای دولت ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده‌اند؛ چه مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که از دانشگاه تهران دکترای افتخاری گرفت، چه حسن روحانی از مسکو و چه ابراهیم رئیسی که در اولین سفر خارجی خود به تاجیکستان با یک دکترای افتخاری به کشور بازگشت. سیدمحمد خاتمی با چندین و چند مدرک دکترای افتخاری رکورد‌دار است.» 

این روزنامه اصلاح‌طلب البته در گزارش دیگری که تیتر یک کرده طبق روال همیشگی خود، هجمه‌ای به مجلس کرده است. این بار به این بهانه که «نماینده تهران،‌ سمیه رفیعی‌ را به‌عنوان رئیس سازمان محیط زیست پیشنهاد داد». این را تصمیم‌سازی مجلس برای دولت تلقی کرده و نوشته‌اند: « رابطه مجلس با دولت از همراهی گذشته و رسما نمایندگان در‌ حال تصمیم‌سازی برای دولت دوازدهم هستند. از یک سو تا‌ جایی‌ که توانستند برای دریافت سهمیه در کابینه تلاش کردند و از سویی دیگر برای وزرا تعیین‌تکلیف می‌کنند. روز گذشته گزارشی مبنی بر نگاه از بالا به پایین مجلس به کابینه منتشر کردیم که نماینده کاشمر به‌صراحت گفته بود هرچه ما تصویب کنیم، وزیر ارتباطات قبول خواهد کرد که نشان می‌دهد انتظار بهارستان‌نشینان از کابینه، وزرایی مطیع است‌.»

شرق 29 شهریور

«سازندگی» رئیسی را روی جلد آورده و بهانه‌اش سفر امروز هیات ایرانی به نیویورک است؛ آن هم بدون رئیسی. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود با عنوان «نیویورک بدون رئیسی» ضمن ارائه سابقه‌ای از حضور روسای جمهور و نمایندگان ایران در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به شرح دلایل نرفتن رئیسی پرداخته است. در این راستا البته وارد فاز گمانه‌زنی و تحلیل نشده و به آنچه از سوی مقامات ایرانی بیان شده، اکتفا می‌کند. از همین رو می‌نویسد: «سیدابراهمی رئیسی، رئیس جمهور ایران به خاطر شرایط ویژه کرونایی و پروتکل‌هایی که قبل و بعد از سفر باید انجام می‌شد، ترجیح داد مواضع ایران را به صورت آنلاین در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل بیان کند».

سازندگی 29 شهریور

«اعتماد» طبق روال اخیر سیاست را کنار گذاشته و از درد دل مردم می‌گوید. عکس یک امروز این روزنامه حکایت آشنای نخواندن دخل و خرج است. گزارش‌نویس اعتماد با طرح این سوال که «خانواده‌ها تا چه زمانی زیر بار مالی کرونا و نوسانات ارزی دوام می‌آورند؟» می‌نویسد: «بر اساس داده‌های رسمی متوسط درآمد یک خانوار شهری طی دهه نود 473 درصد رشد داشته و از 13 میلیون تومان در سال 90 به 74 میلیون و 600 هزار تومان در سال 99 رسید. این میزان افزایش برای خانوار روستایی 425 درصد بود؛ به گونه‌ای که درآمد آنها از حدود 8 میلیون تومان در سال 90 به 42 میلیون تومان در سال گذشته رسید. با وجود اینکه افزایش درآمد بیش از 400 درصد، نشان‌دهنده رشد خیره‌کننده‌ای است، اما چقدر از این درآمدها صرف افزایش رفاه و نه خرید کالا و خدمات روزانه و به نوعی تلاش برای به دست آوردن حداقل معاش می‌شود؟ بر اساس آنچه گزارش‌های رسمی از مرکز آمار و وزارت کار نشان می‌دهد در تمام سال‌های دهه نود و حتی در بهترین سال‌ها، حداقل حقوق کمتر از 35 درصد از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و افراد مجبورند از منابع دیگری نیاز مالی خود را تامین کنند. به این شرایط اگر تحریم‌های گسترده، شیوع بیماری کرونا و هزینه‌های درمانی آن و البته بیکاری حدود 2 میلیون نفر در بهار 99 و آسیب شدید بخش خدمات از کووید 19، افزوده شود، نتیجه، زیر خط فقر رفتن خانواده یا افراد بیکار شده، مبتلا به کرونا و البته تعدیل شده می‌شود. اگرچه که به باور دانشمندان کرونا تا چند سال دیگر به بیماری بومی تبدیل می‌شود و از این حیث خطر کمتری برای جوامع خواهد داشت، اما آثار اقتصادی آن در ایران شاید تا دهه‌ها به طول انجامد.»

اعتماد 29 شهریور

«آفتاب یزد» اعتراض افغانستانی‌ها به طالبان به خاطر تبعیض علیه زنان را عکس یک کرده و در گزارش خود آورده است: «شماری از دانش‌آموزان و فعالان مدنی افغان در شبکه‌های اجتماعی کمپینی با عنوان «من بدون خواهرم به مکتب نمی‌روم» را در اعتراض به محدودیت حق آموزش دختران که توسط طالبان در این کشور صورت گرفته راه‌اندازی کرده‌اند».

این روزنامه اصلاح‌طلب اما تیتر یک خود را به پیش‌بینی سرنوشت مصوبه اخیر مجلس درباره واردات خودرو اختصاص داده و نوشته است: «طرح ساماندهی بازار خودرو که از مجلس دهم کلید خورده بود در همان زمان از سوی شورای نگهبان به‌دلیل عدم همسویی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رد شد، اما چندی پیش مجلس یازدهم این طرح را برای بار دوم مطرح کرد و در نهایت با اضافه کردن تبصره‌هایی به ماده 4، این طرح اصلاح و تصویب شد. با این همه احتمال اینکه طرح مذکور برای دومین بار توسط شورای نگهبان رد شود بسیار زیاد است و پیگیری‌های خبرنگار آفتاب یزد نشان می‌دهد که اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز این موضوع را محتمل می‌دانند. به نظر می‌رسد در پی وقوع چنین پیشامدی،سرنوشت FATF گریبانگیر طرح ساماندهی بازار خودرو خواهد شد.»

آفتاب یزد 29 شهریور

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با معصومه ابتکار و آن را با تیتر «ما مثل شما دولت را تخریب نمی‌کنیم» عکس یک کرده است. ابتکار در این گفت‌وگو می‌گوید: 

*خدمت کردن در دولتی که با رأی بالای مردم سر کارآمده بود باعث افتخار است.

*در ماه‌های پایانی سال96 نیز اتفاقات عجیبی در کشور شکل گرفت که سبب به وجود آمدن شکاف‌هایی در سطح سیاسی و اجتماعی شد.

*روند اتهام زنی‌ها نیز دارای پشتوانه نبود و بیشتر ساختگی بود.

* صداوسیما نیز گاه در این زمینه از ظرفیت‌های خود استفاده می‌کرد تا مردم دستاوردهای شیرین دولت را چندان احساس نکنند. واقعیت این است که از مدعیان مسلمانی چنین رفتارهایی بعید بود.

*آقای روحانی در خیلی از مسائل در مقابل موانع ایستادگی کرد تا کار جلو برود و متوقف نشود.

*هشت سال دولت آقای خاتمی‌در دولت حضور داشتم اما شرایط دولت آقای روحانی را سخت‌تر و دشوارتر دیدم.

* نگرانی دیگر ما این است که احتمال دارد زنان از چرخه مدیریت کشور حذف شوند.

آرمان ملی 29 شهریور

«ایران» عکس یک خود را به قهرمانی تیم والیبال ایران در آسیا اختصاص داده و در تیتر یک نیز مثل همیشه به پوشش اخبار دولت پرداخته است. امروز از «تحرکات دیپلماتیک ایران در سازمان ملل» گفته اما خبری از گزارش نیست. هر چه هست تکرار حرف‌هایی دیروز سعید خطیب‌زاده است که تمام خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، کانال‌های تلگرامی و ... پوشش داده بودند. در سایر تیترها و گزارش‌ها نیز مطلب قابل توجهی یافت نمی‌شود. روزنامه دولتی ایران این روزها به مراتب کم‌فروغ‌تر از قبل است. البته این موضوع را می‌توان تا حد زیادی به حسابی دلسری احتمالی تحریریه گذاشت. هرچه باشد دولت تغییر کرده و آنها احتمالا منتظر جابه‌جایی‌های معمولی هستند که هر هشت سال یک بار و همزمان با تغییر دولت در تحریریه این روزنامه ایجاد خواهد شد.

ایران 29 شهریور

«کیهان» امروز از اصلاح‌طلبان گلایه‌ دارد و دلیلش هم واکنش آنها به عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای است. این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود با عنوان «مدعیان اصلاحات در شوک شانگهای یکی به نعل یکی به میخ!» می‌نویسد: «برخی مدعیان اصلاحات که تا پیش از برگزاری اجلاس سازمان همکاری شانگهای مدعی شده بودند تحریم‌ها مانع عضویت ایران در این سازمان خواهد شد، پس از رسوا شدن در این دروغ بزرگ 8 ساله و پذیرش رسمی ‌ایران در این سازمان از سوی کشورهای عضو، در چرخشی عجیب ابتدا سعی در کم‌اهمیت جلوه دادن این دستاورد بزرگ داشتند اما در مدعی شدند که پیوستن ایران به سازمان شانگهای ماحصل تلاش‌های دولت قبل بوده است!»

این روزنامه اصولگرا در یادداشتی به قلم محمدحسین محترم نیز به تشریح دستاوردهای 30 روزه در دولت سیزدهم پرداخته و به دستاوردهای سفر به تاجیکستان شامل پذیرش در شانگهای علی رغم تحریم‌ها، تقویت روابط دوجانبه با این کشور و ... ، فروش و ارسال سوخت به لبنان، سرعت گرفتن واکسیناسیون و عملیاتی کردن راهبرد نگاه به همسایگان نام می‌برد.

کیهان 29 شهریور

«جوان» عکس یک خود را صرف پوشش قهرمانی تیم والیبال کرده و آن «قهرمانی تمام ایرانی» می‌نامد. به اخباری از جمله انتصابات در ارتش و دستور وزیر کشور برای رسیدگی به وضعیت نوجوان فداکار ایذه‌ای می‌پردازد و در تیتر یک خود نیز اظهارات دیروز سرلشکر باقری را پوشش می‌دهد. همان که گفته بود: «بساط گروهک‌های ضدانقلاب را جمع می‌کنیم». «جوان» می‌نویسد: «تداوم حضور و شیطنت گروه‌های ضد انقلاب در منطقه اقلیم شمال عراق قطعاً با فعالیت‌های گسترده نظامی جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد. این هشدار جدی را سردار سرلشکر محمد باقری‌، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دیروز و در مراسم تودیع و معارفه جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد.

دو هفته پیش هم سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه در بازدید از یگان‌های مرزی سپاه در شمال غرب کشور، با اشاره به سوءاستفاده گروهک‌های تروریستی و مسلح از اقلیم شمال عراق برای ایجاد ناامنی در مناطق مرزی ایران تأکید کرده بود: ادامه این وضعیت برای ما قابل تحمل نیست و پاسخ لازم را به تروریست‌‌ها خواهیم داد. » 

جوان 29 شهریور

«وطن امروز» مکرون و لودریان را عکس یک کرده و «بی‌نوایان» می‌خواند. از «شکست‌های پی‌درپی‌ مکرون» نوشته و توافق هسته‌ای آمریکا و استرالیا را یک ضربه بزرگ به حیثیت فرانسه می‌داند. این روزنامه اصولگرا در گزارش خود آورده است: «بینوایان، شاهکار ویکتور هوگو، برجسته‌ترین اثر ادبی است که جهانیان نیز به اندازه خود فرانسوی‌ها بدان مباهات می‌کنند. با این حال بعد از 160 سال از خلق این اثر توسط هوگو، هنوز هم انگیزه‌های اصلی مردی که او را صدای رسای زمانه خود می‌خواندند، محل بحث است. درست مانند میراث‌های دیگر این نویسنده و سیاستمدار قرن نوزدهمی یعنی ایده لیبرالیسم اروپایی و همین‌‌طور پارلمان واحد اروپایی؛ اولی با سیل تغییرات سیاسی و اجتماعی بویژه پس از پاندمی کرونا در اروپای غربی - که آخرین حامی کلاسیک لیبرالیسم بود- تقریبا از مفهوم تهی شده و دومی حتی در اروپای غربی هم که زادگاه بازار مشترک اروپا و یورو به عنوان بنیان‌های اولیه اتحادیه‌ای قاره‌ای بود، دیگر چندان حمایت نمی‌شود؛ انگلیس راهش را با برگزیت جدا کرد، ایتالیا در سودای احیای امپراتوری مدیترانه‌ای خود است؛ همه راه‌ها باید دوباره به رم ختم شود، روسیه هم با شیر گاز و ایده اخوت اسلاوی که جایگزین سوسیالیسم کرده، اروپای شرقی‌ها را دوباره به یک بلوک مستقل از غربی‌ها فرا می‌خواند. در چنین شرایطی، موقعیت فرانسه در نظم نوین جهانی در حال شکل‌گیری، همانند میراث سیاسی هوگو در حال گم شدن است. همه آن اعتبار جهانگیری که پاریس طی هزار سال گذشته از پادشاهی شارلمانی، اشرافیت و بورژوازی توأمان عصر رنسانس، استعمار فرانکوفیل، انقلاب کبیر، امپراتوری ناپلئون، جمهوریت و لیبرالیسم پسا‌انقلاب، فاتح جنگ‌های اول و دوم جهانی و قدرت نواستعماری نیمه دوم قرن بیستم به ارث برده بود، دارد دود می‌شود و به هوا می‌رود. شاید بگویید هنوز یک حق وتو برای پاریس باقی مانده اما فرانسه سال‌هاست از آن در شورای امنیت سازمان ملل استفاده نکرده و حتی منتقد جدی روند فعلی وتو کردن توسط ۴ قدرت دیگر صاحب این حق نواستعماری است. خلاصه! تنها چیزی که برای فرانسه مانده، داستانی است که قهرمان ملی ۲ قرن پیشش، موسیو هوگو از انقلاب ۳ قرن پیش روایت کرده: بینوایان! » 

وطن امروز 29 شهریور


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها