خبر به روایت «فردا»

اتاق فکر دولت / مذاکره طبق قانون مجلس/ فراز و فرود جنبش دانشجویی

کد خبر: 1102238

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

اتاق فکر دولت / مذاکره طبق قانون مجلس/ فراز و فرود جنبش دانشجویی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» به بهانه آغاز مراسم سال تحصیلی، از فراز‌و‌فرود و چالش‌های کنشگری دانشجویی گزارش داده و با تیتر «دانشگاه سیاسی در عصر اینترنت و کرونا» به عوامل سیاسی افول جنبش دانشجویی اشاره کرده و نوشته است: « همان‌طورکه حالا همه‌گیری کرونا به ‌عنوان یک عامل غیرسیاسی، بر کم و کیف کنشگری سیاسی بیرون و درون دانشگاه‌ها اثر گذاشته، برخی عوامل غیرسیاسی دیگر نیز چنین تاثیر و تاثراتی را با خود در پی داشته‌اند؛ عواملی که شاید مهم‌ترین‌شان گسترش ابزارهای ارتباطی در سایه پیشرفت فناوری‌ نوین باشد که همان‌طورکه بر روابط اجتماعی و مناسبات و مراودات سیاسی و غیرسیاسی بیرون دانشگاه اثرگذار بوده و نه‌تنها شکل و کمیت این روابط و مراودات را دگرگون کرده، بر ماهیت و محتوای آن نیز اثرگذار شده، درون دانشگاه نیز تاثیراتی مشابه به جا گذاشته و نه فقط شکل و شمایل ارتباطات دانشجویی و مهم‌تر از آن، کنشگری سیاسی در دانشگاه‌ها را متحول ساخته، بلکه به‌ روشنی بر محتوای این کنش سیاسی و دانشجویی نیز اثر گذاشته است.»

در ادامه نیز آورده است: «جنبش دانشجویی همچنان زنده است، همان‌طورکه تمامی این سالیان بوده است. نکته‌ای که از قضا دیروز بار دیگر به اثبات رسید، آنگاه که دانشجویان به‌رغم شرایط خاص ناشی از همه‌گیری کرونا در مراسم آغاز سال تحصیلی با حضور رییس‌جمهوری حاضر شده و علاوه بر آن، در شرایطی که امکان سخنرانی نمایندگان دانشجویان در این مراسم فراهم نبود و ابراهیم رییسی تنها سخنران این تریبون یک‌طرفه بود، با پایان مراسم گرد رییسی حلقه زده و علاوه بر بیان انتقادشان، از او توضیح خواستند.»

روزنامه ها 20 مهر

«جوان» رئیسی و حضورش در دانشگاه را عکس یک و بر آن بخش از گفته‌هایش تاکید دارد که گفت «دانشگاه باید اتاق فکر دولت باشد». تیتر یک خود را اما به انتخابات عراق اختصاص داده و با تیتر «امضای عراقی‌ها پای برگه اخراج امریکا» نوشته است: «کمیسیون عالی انتخابات عراق نتایج اولیه انتخابات قانونگذاری این کشور را اعلام کرد که بر اساس آن، ۴۱ درصد عراقی‌ها در انتخابات شرکت کرده‌اند. پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از این است که جریان‌های نزدیک به مقاومت در عراق، اکثریت را به دست خواهند آورد؛ موضوعی که بحث خروج امریکا را جدی‌تر در دستور کار قرار می‌دهد.»

روزنامه ها 20 مهر

«شرق» در تیتر یک خود مجلس را زیر ذره‌بین گذاشته و با تیتر «منتقدان تازه مجلس انقلابی» از انتقادات برخی اصولگرایان به عملکرد مجلس نوشته است. این روزنامه اصلاح‌طلب که از هر انتقادی به مجلس استقبال کرده و به وجد می‌آید، به نقل از محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای که موضع ضد مجلس او روشن است، نوشته است: «مجلس یازدهم برخلاف آنچه نمایندگان پیش از انتخابات مجلس شعار می‌دادند، هیچ اتفاق مثبتی در جهت رفع دغدغه‌های مردم انجام نداده است».

این روزنامه همچنین عکس یک خود را به مجلس اختصاص داده و در گزارش انتقادی دیگری با تیتر «اموال مسئولان، امنیتی و محرمانه است» نوشته است: «ماجرا از مصوبه‌ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شد، به مجلس دهم و حالا یازدهم رسیده است. در مجمع، افشای اموال مسئولان جرم و مستوجب مجازات‌های سخت دانسته شد. در مجلس دهم نیمه‌اصلاح‌طلب، اصولگرایان مدعی شفافیت در انتشار اموال مسئولان شدند؛ اما حالا در مجلس تماما اصولگرا نه‌تنها محرمانگی آن را تأیید کرده‌اند؛ بلکه حتی مهر امنیتی هم بر آن زده‌اند. حتی همان زمانی هم که این مصوبه در مجمع تشخیص، مشمول محرمانگی شد، روزنامه کیهان یادداشتی انتقادآمیز درباره آن نوشت؛ اما این روزها که خود مجلس اصولگرا هم نه‌تنها بر این محرمانگی اصرار دارد، بلکه مهر امنیتی هم به آن زده است، خبری از اعتراض نیست.»

روزنامه ها 20 مهر

«کیهان» در تیتر یک امروز خود یک گزارش خبری – تحلیلی و البته اقتصادی دارد. از «3 تدبیرکلیدی برای مهار تورم» گفته و نوشته است: «نقدینگی چهار هزار هزار میلیارد تومانی و کسری بودجه 450 هزار میلیارد تومانی امسال و نیز افزایش بدهی بانک‌ها بویژه بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی تورم شدیدی را به مردم تحمیل کرده که مهار آن نیازمند سه تدبیرکلیدی است.» در ادامه این گزارش از راهکارهای مهار تورم، اصلاح شبکه بانکی و اهمیت عدم استقراض از بانک مرکزی سخن رفته است.

این روزنامه اصولگرا در تیتر دو امروز خود به دیدار قالیباف و همتای سوئیسی‌اش پراخته و به نقل از او تیتر زده «نتیجه هر توافقی باید لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی ایران از برجام باشد».

روزنامه ها 20 مهر

«آفتاب یزد» نیز تیتری علیه مجلس دارد. این روزنامه اصلاح‌طلب که این روزها به طرز عجیبی طرفدار دولت رئیسی شده اما همچنان به مجلس می‌تازد، امروز در ماجرای عنابستانی را بهانه کرده و در گزارشی با تیتر «آقای مجلس! مردم آلزایمر ندارند» نوشته است: « اصل ماجرا اینجاست که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس که از همان ساعات اولیه این اتفاق به دستور رسمی محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی کار خود را در خصوص این پرونده آغاز کرده بود و قرار بود پس از طی کردن مراحل تحقیق موضع خود را در خصوص رفتار نماینده سبزواری اعلام کند، همچنان ترجیح داده که سکوت کند! حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس روز گذشته درباره آخرین وضعیت پرونده علی اصغر عنابستانی گفت:« پرونده آقای عنابستانی در حال طی کردن روند بررسی خود در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است.» و این نشان می‌دهد این هیئت خیال موضع‌گیری در خصوص این نماینده محکوم را ندارد.»

لازم به ذکر است که این مساله در دستگاه قضا به صورت جدی پیگیری شد. عنابستانی به سه ماه و یک روز حبس محکوم شد. سرباز سیلی خورده از او گذشت و او با گل و شیرینی به محل کار سرباز رفته و عذرخواهی کرد. خلاصه اینکه پرونده کلا ختم به خیر شده اما «آفتاب یزد» که بهانه خوبی برای تخریب مجلس بافته، قصد ندارد که مساله را رها کند.

روزنامه ها 20 مهر

«ایران» یک عکس بزرگ از اولین حضور رئیسی در قامت رئیس جمهور در دانشگاه کار کرده و از میان سخنان دیروز او نیز آن بخشی را مورد تاکید قرار داده که گفته بود «دانشگاه اتاق فکر دولت برای ایجاد تحول باشد».

این روزنامه دولتی در تیترهای کناری خود نیز یک گزارش اقتصادی دارد درباره طرح‌های جدیدی که برای کاهش هزینه دسترسی به مسکن اجرا می‌شود و با تیتر «مسکن در آینه چهار سال آینده» نوشته است: «ساخت و نوسازی مسکن شهری و روستایی، تولید مسکن حمایتی برای دهک‌های پایین و افزایش وام خرید برای دهک‌های متوسط، 3 برنامه اصلی بخش مسکن در 4 سال پیش رو، با هدف تأمین مسکن متقاضیان در زمان کوتاه‌تر و با قیمت کمتر است. با توجه به افزایش قیمت مسکن و پرداخت بیشترین هزینه خانوار برای خرید یا اجاره مسکن، تأمین مسکن برای دهک‌های پایین و متوسط در اولویت اقدام‌های دولت قرار گرفته است. برنامه‌هایی که دولت برای بخش مسکن تدارک دیده است شامل ساخت و ساز، با هدف عرضه مسکن به اقشار ضعیف و همچنین افزایش تسهیلات خرید برای اقشار متوسط است. مهم‌ترین طرح مسکنی که در بیش از یک دهه اخیر در کشور اجرا شده، ساخت و ساز مسکن مهر است. در این طرح 2 میلیون و 200 هزار واحد ساخته شده که بیشتر واحدها آماده و تحویل داده شده است. دولت جدید برنامه اصلی خود در بخش مسکن را ساخت یک میلیون مسکن در سال و ساخت 4 میلیون مسکن در طول 4 سال اعلام کرده است. جزئیاتی از این برنامه اعلام شده است اما قرار است در هفته آینده از این برنامه رونمایی شود. در کنار آن افزایش تسهیلات خرید مسکن نیز از سوی بانک مسکن ابلاغ شده است.»

روزنامه ها 20 مهر

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود از سیاست قدری فاصله گرفته و از چالش آبی در غرب کشور گزارش می‌دهد. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «مـرگ آبی ١٥ استان غربی ایران؟» نوشته است: «با توجه به خشکسالی شدید در ایران و تغییرات اقلیمی در جهان، ایران تا چند وقت آینده با بحران شدید خشکسالی روبه‌رو خواهد شد. با توجه به کاهش بارندگی در سال جاری مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور خبر داده که «حجم آب قابل استفاده از سدها تنها ۹.۵میلیارد مترمکعب است و فقط کفاف پاییز امسال را می‌دهد» با توجه به این گفته‌ها باید توجه داشت، کاهش منابع انرژی در سال‌های اخیر نیز حاصل تغییرات گسترده اقلیمی است. کشورها ممکن است تا سال‌های آینده با کمبود برق، گاز، آب و سایر شاخه های انرژی مواجه شوند، همه این معضلات یک هشدار بزرگ است که باید به جای جنگ با یکدیگر، فارغ از مرزبندی‌های موجود به همبستگی جهانی رسید. اما یکی از چالش‌های ایران در حوزه تامین منابع آبی در آن‌طرف مرزهای شمال غربی کشور است. در این میان سدسازی‌های عظیم ترکیه به نام پروژه‌های گاپ (سدسازی روی سرچشمه های دجله و فرات) و داپ (سدسازی روی سرچشمه ارس) بر رودخانه‌های فرامرزی این کشور، محیط زیست و امنیت غذایی پنج کشور ایران، عراق، سوریه، آذربایجان و ارمنستان را به خطر انداخته است و در این بین ایران یکی از کشورهای متضرر در این حوزه است».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به موضوع خرید مسکن که معضل این روزهای بسیاری از مردم است، پرداخته و تیتر زده «وامی ‌ با ارزش 15 متری و اقساط 2 برابری حقوق».

روزنامه ها 20 مهر

«وطن امروز» خبر داده که «امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده شرق خوزستان به‌خاطر صعب‌العبور بودن مسیرها با کندی پیش می‌رود» و با تیتر «اندیکا را دریابید» نوشته است: «از 600 روستای شهرستان اندیکا، 330 روستا متحمل خسارات زیاد شده و 30 روستا بین 80 تا 90 درصد تخریب شده‌اند».

این روزنامه اصولگرا رئیسی و حرف‌های دیروزش در دانشگاه را عکس یک و مثل سایر روزنامه‌ها تاکید او بر اینکه دانشگاه باید اتاق فکر دولت باشد را پررنگ کرده است. 

این روزنامه اصولگرا همچنین در گزارشی به رایزنی‌های دیروز رئیس مجلس و رئیس مجلس شورای ملی سویس پرداخته است. رایزنی‌هایی حول محور مذاکره. وطن امروز در این گزارش با تیتر «مذاکره طبق قانون مجلس» نوشته است: «با نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین، تهران بیشتر بر تکرار شروط خود پافشاری می‌کند تا در صورت وقوع هر گونه توافق احتمالی، تجربه برجام تکرار نشود.  ایران که این روزها به گفته حسین امیرعبداللهیان در حال جمع‌بندی ۶ دور مذاکرات انجام شده قبلی تحت چارچوب نشست کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ وین است، در شرایطی برای دور تازه این مذاکرات ابراز آمادگی کرده که در مذاکرات پیشین که به ریاست عباس عراقچی انجام شد، طرف آمریکایی در جست‌وجوی یک توافق ضعیف بدون هیچ‌گونه تضمینی برای خروج مجدد از برجام بود. دولت بایدن همچنین به دنبال حفظ بخش عمده‌ای از تحریم‌ها نیز بود. ایران سال گذشته توسعه توان هسته‌ای خود را در پاسخ به عمل نکردن E3 (‌۳ کشور اروپایی در برجام) به تعهدات برجامی و تاکتیک اتلاف وقت تروئیکای اروپا، ذیل قانون هسته‌ای مجلس- اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران- در دستور کار قرار داد.  تحت این قانون، سازمان انرژی اتمی علاوه بر رساندن سطح غنی‌سازی به 60 درصد و تولید اورانیوم فلزی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرده است. تثبیت پیشرفت‌های هسته‌ای طی این مدت می‌تواند به عنوان برگ برنده ایران در مذاکرات آتی قلمداد شود. »

روزنامه ها 20 مهر

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها