«فردا» گزارش می‌دهد

چشم‌انداز مثبت هسته‌ای

کد خبر: 1104596

مرور اخبار و اظهارنظرهای مربوط به مذاکرات و برجام در هفته گذشته نشان می‌دهد که امکان ترسیم یک چشم انداز مثبت روز به روز بیشتر می‌شود.

چشم‌انداز مثبت هسته‌ای

گروه سیاست سایت فردا – مذاکرات هسته‌ای و احیا یا عدم احیای برجام همچنان یکی از اصلی‌ترین مسائل کشور در سیاست خارجی است که سیاست داخلی را نیز تا حد زیادی تحت شعاع قرار می‌دهد. بارزترین مصداق آن نیز تاثیری که هر خبر جدید از این حوزه بر بازار ارز و طلا می‌گذارد. ضمن اینکه علی‌رغم تلاش مسئولان در حوزه‌های مختلف برای بهبود وضعیت اقتصادی، فشار و آثار تحریمی قابل انکار نیست. 

از این رو هر اظهار نظر و موضع گیری از طرفین مذاکره مورد توجه است و به ترسیم یک چشم انداز دقیق‌تر از آینده آن کمک می‌کند. تازه‌ترین اظهارات مربوطه نیز اینطور به نظر می‌رساند که از سرگیری مذاکرات نزدیک است و احتمال به نتیجه رسیدن نیز وجود دارد.

همین چند روز قبل بود که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در جلسه غیرعلنی مجلس شرکت کرد و آنطور که برخی نمایندگان نقل کردند گفت آمریکایی‌ها باید یک اقدام جدی قبل از مذاکرات انجام دهند. از سیاست اقدام در مقابل اقدام سخن گفت و تاکید کرد که ایران خواهان بازگشت امور احیای برجام به لحظه‌ای‌است‌که آمریکا در زمان دونالد ترامپ از این توافق خارج شد.

در آن سو هم اظهارات به نحوی است که می‌توان امیدوار شد. مثلا ند پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا، گفته مذاکره‌های احیای برجام باید هرچه در وین از  سر گرفته شود و «چنین مذاکراتی می‌بایست از همان‌جایی که در دور ششم متوقف شد، دوباره ‌از سر گرفته شود». رایزنی‌های اخیر رابرت مالی با معاون وزیر خارجه کره جنوبی که گفته شد به برجام مربوط بوده را هم نباید نادیده گرفت. بالاخره ما کلی پول بلوکه شده در آن کشور داریم که آزادسازی آن می‌توان همان اقدام جدی مورد نظر وزیر خارجه باشد! 

اینطور باشد یا نه به زودی معلوم خواهد شد. به هرحال باید در نظر داشت که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز بعد از این ملاقات در توییتی نوشت: «در پاریس با جونگ‌ کوی چوی، معاون اول وزیر خارجه جمهوری کره داشتم. ما درخصوص تلاش‌های کشورمان جهت ازسرگیری مذاکرات در وین و احیای توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردیم.»

نکته قابل توجه دیگر هم دفاع نانسی پلوسی از برجام در مقابل لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بود. او گفته است: من رابطه خوبی با متحدمان دارم. اسرائیل دوست نزدیک ماست اما آن‌ها همچنان می‌گفتند «ما قرار است چه کار کنیم؟ ایرانیان خیلی پیشروی کرده‌اند». ما نیز می‌گفتیم «درست است اما ما نیز برای همین به توافق (هسته‌ای) دست یافتیم» اما آن‌ها ظاهرا متوجه نیستند که خروج از توافق به ایران اجازه داد تا بیشتر از قبل پیشروی کنند.

گذشته از مواضع آمریکایی‌ها رافائل گروسی مدیر کل آژانس که تا چند هفته قبل با گزارش‌های منفی خود ما را تا مرز صدور قطعنامه شورای حکام برده بود حالا گفته که نظارات آژانس کاملا قوی است و نشانه‌ای از رفتن ایران به سوی ساخت بمب اتم ندارند. 

البته لحن فرانسوی‌ها هنوز قدری تهدید آمیز است و  انی کلر لجندر، سخنگوی وزارت خارجه آنها در کنفرانس خبری آنلاین گفته: ضروری و حیاتی است که ایران فورا فعالیت‌های خطیری را که در نقض توافق انجام می‌دهد متوقف کند و فورا همکاری‌های تمام و کمال با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سربگیرد.

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها