خبر به روایت «فردا»

استقبال از «ایران جوان» / ناراحتی اصلاح‌طلبان از رسیدگی به عملکرد روحانی/ تورم به نفع پولدارها

کد خبر: 1106986

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

استقبال از «ایران جوان» / ناراحتی اصلاح‌طلبان از رسیدگی به عملکرد روحانی/ تورم به نفع پولدارها

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» روحانی را عکس یک کرده و بهانه‌اش هم تصمیم دیروز مجلس برای ارسال گزارش عملکرد او در مدیریت کرونا به قوه قضاییه است. این روزنامه اصلاح‌طلب اما از تصمیم مجلس خوشش نیامده و آن را سیاسی می‌خواند. گزارش نویس «شرق» نوشته است: « نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز پرونده‌ای جدید در رابطه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین را به قوه‌ قضائیه فرستادند. با این حساب تاکنون حداقل 24 پرونده در رابطه با دولت دوازدهم به قوه قضائیه ارسال شده است؛ هرچند هیچ پرونده‌ای در قوه قضائیه و در دادسرا برای روحانی تشکیل نشده است و اینکه عزم بهارستان در سنگین‌کردن پرونده‌هایی با متهمان دولت قبل تا کجا ادامه خواهد داشت، مشخص نیست اما همچنان محاکمه در بهارستان ادامه دارد. ... گزارش مجلس همچنان رنگ و بوی سیاسی دارد و بدون توجه به مشکلات بین‌المللی تهیه واکسن و اعتبار بسیاری که به تولیدکنندگان داخلی داده شد تا واکسن تولید کنند، نوشته شده است. نویسندگان این طرح کسانی هستند که بر طب سنتی و اسلامی تأکید دارند و معتقدند کرونا نیازی به درمان مدرن و واکسن ندارد و با طب سنتی می‌شد بحران مدیریت شود.»

شرق 12 آبان

«وطن امروز» امروز به آینده چشم دارد و تغییر. برای همین هم عکس یک خود را به قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» که امروز توسط رئیس مجلس برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود، اختصاص داده و با تیتر «پنجره‌ای به آینده» می‌نویسد: «براساس طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، ارائه «تسهیلات مسکن و خودرو»، «مشوق‌های اقتصادی»، «تسهیلات شغلی»، «تسهیلات آموزشی» و به ‌طور کلی حمایت از خانواده و مادران در اولویت سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و اجتماعی کشور قرار می‌گیرد. براساس گفته محمدباقر قالیباف، در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، منافع خانواده‌ها در اولویت قرار گرفته است.»

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک امروز خود نیز از «مساله چشم‌انداز تغییر» گفته از دولت می‌خواهد در پایان سومین ماه از عملکرد خود و به تبیین شرایط موجود کشور بپردازد. گزارش نویس این روزنامه معتقد است که «پایداری اعتماد عمومی نسبت به دولت نیازمند یک روایت منسجم درباره چگونگی پیاده‌سازی برنامه‌های اجرایی است».

وطن امروز 12 آبان

«اعتماد» عکس یک امروز خود را به وضعیت اقتصادی کشور اختصاص داده و از تفاوت وضعیت ثروتمندان و فقرا در این بحبوحه تورم می‌گوید. عکس خوبی هم انتخاب کرده و به بهترین شکل سبقت گرفتن پولدارها از بی‌پول‌ها را نمایش می‌دهد. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «درآمد ثروتمندان» و اشاره به 14 برابری آن نسبت به دهک‌های فقیر، به دنبال پاسخ به این سوال است که «چرا ثروتمندان از تورم موجود راضی‌اند؟» در این گزارش آمده است: «بر اساس گزارش‌های رسمی در دهه نود، سهم ثروتمندترین به فقیرترین افراد جامعه افزایش یافت و از 11.09 به حدود 14 رسید. بدین معنا که در طول این دهه درآمد ثروتمندترین افراد در ابتدای دهه نود 11.09 برابر فقیرترین افراد جامعه بوده و با گذر زمان این رقم به حدود 14 برابر رسیده است. البته که همه ‌چیز به درآمد محدود نمی‌شود و دهک دهم به تنهایی 30 درصد از هزینه‌های ناخالص سرانه کشور را نیز در اختیار دارد. آنچه در گزارش‌های رسمی مرکز آمار و بانک مرکزی وجود دارد، افزایش متوسط درآمد خانوارهای کشور است.  البته باید توجه داشت این افزایش درآمد عمدتا به دلیل تورم است و کیک اقتصادی تغییری نکرده؛ این را می‌توان از یک دهه رشد اقتصادی نزدیک به صفر متوجه شد. اما آنچه در دهه 90 ‌باید به عنوان تجربه از آن یاد شود، افزایش نابرابری و مشکلاتی است که تورم و البته نوسان‌های ریز و درشت و ناگهانی برای کشور ایجاد کرده؛ در این دهه و به دلیل افزایش نرخ ارز در دو بازه و به خصوص تاثیری که از سال 97 به بعد بر اقتصاد کشور گذاشت، ثروتمندان به دلیل دارایی‌هایی که داشتند و به لطف تورم، ثروتمندتر شدند.»

اعتماد 12 آبان

«جوان» در تیتر و عکس امروز خود به استقبال «ایران جوان» رفته و به نقل از صالح قاسمی، مسئول کارگروه جمعیت مرکز ارزیابی اجرای سیاست‌های کلی نظام نوشته است: «مشوق‌های این قانون اگر اجرایی نشود می‌تواند خودش به یکی از موانع فرزند‌آوری تبدیل شود. اگر تا امروز مخاطب ما خانواده‌ها بودند و خانواده‌ها با اتکا به ظرفیت‌های خودشان الگوی فرزندآوری خود را تنظیم می‌کردند، امروز ما با تصویب این قانون پیام جدیدی را به خانواده‌ها می‌دهیم و می‌گوییم ما از شما حمایت خواهیم کرد. به این ترتیب ممکن است بخشی از جامعه در انتظار دریافت این حمایت‌ها و مشوق‌ها قرار بگیرد که انتظار قانونی و درستی است و باید هم مطالبه شود،‌اما با اتکا به این وعده‌هایی که به خانواده‌ها داده شده‌است، احتمال دارد آنها فرزندآوری‌شان را به تعویق بیندازد تا این مشوق‌ها را دریافت کنند. بنابراین اگر این مشوق‌ها اجرایی و پرداخت نشود، عدم اجرای آنها خودش بهانه و دستاویزی می‌شود تا خانواده‌ها فرزندآوری را از دستور کارشان خارج کنند و به فرزند فکر نکنند. پس اگر قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده اجرایی نشود، می‌تواند به ضد خودش و به یکی از موانع فرزندآوری تبدیل شود. این نکته بسیار دقیق و مهمی است که امیدوارم مجریان قانون جوانی جمعیت از این زاویه هم به اهمیت اجرای این قانون توجه کنند.»

جوان 12 آبان

«آفتاب یزد» عکس یک خود را به روحانی اختصاص داده و تصویری متفاوت را هم انتخاب کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب برای نشان دادن وی در پایان دوره ریاست جمهوری خود تجربه می‌کند، عکسی از پشت سر او را انتخاب کرده است.  آفتاب یزد با تیتر «نمایش محاکمه روحانی» نوشته است: «حسن روحانی دیگر رئیس جمهور نیست و شاید این مهمترین اصلی است که برخی مخالفان دولت روحانی و نمایندگان مجلس یازدهم آن را نادیده می‌گیرند! او که هشت سال رئیس جمهور کشور بود، در طول مدت فعالیتش بارها مورد سرزنش و اعتراض قرار گرفته بود اما هیچ گاه اعتراضات به قدری جدی نبود که ماجرای شکایت از او را مطرح سازد؛ با این حال به محض اتمام کارش در دولت طرح شکایت از او به دلیل ترک کار کلید خورد؛ این سناریو به قدری جدی مطرح شد و تندرو‌ها در فضای مجازی کارزار‌هایی برای طرح شکایت از شیخ دیپلمات به راه انداختند که سخنگوی قوه قضائیه مجبور شد در نشست خبری خود اعلام کند: ««پرونده‌ای برای حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین، تشکیل نشده است» اما ماجرا به همینجا ختم نشد و روز گذشته خبر رسید نمایندگان مجلس به دلیل آنچه را که مدیریت ناصحیح حسن روحانی در ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌دانند، خواهان برخورد با او شدند و پس از بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره عملکرد روحانی با ارجاع این گزارش به قوه قضاییه موافقت کردند! حال آنکه بر کسی پوشیده نیست چیزی را که نمایندگان مجلس مدیریت ناصحیح روحانی می‌خوانند جبری بود که تحریم و مشکلات اقتصادی برای کشور رقم زده بود! از سوی دیگر در همان زمان کشور ما با ممنوعیت واردات واکسن مواجه بود و این مسئله تاثیر بسزایی در مدیریت کرونا در کشور داشت! با این همه سوال اصلی این است که اگر موضوع ترک کار و مدیریت ناصحیح رئیس جمهور سابق وجهه حقیقی دارد چرا نمایندگان مجلس یازدهم پیش از پایان کار او اقدام به شکایت نکرده‌اند و حالا که کار از کار گذشته و روحانی دیگر سمتی ندارد ماجرای مدیریت ناصحیح و ترک کار او را پیش می‌کشند؟»

آفتاب یزد 12 آبان

«کیهان» تصمیم دیروز نمایندگان مبنی بر تحقیق و تفحص از دو موضوع اقتصادی مهم در دولت قبل یعنی بورس و ارز 4200 تومانی را سوژه گزارشی کرده که تیتر یک هم شده است. این روزنامه اصولگرا نوشته است: «سه‌شنبه‌های نظارتی مجلس در روز گذشته با تصویب چند تحقیق و تفحص دنبال شد که تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری ارز 4200 تومانی و عملکرد سازمان بورس از آن جمله هستند و همچنین گزارش کمیسیون بهداشت درباره عملکرد رئیس جمهور سابق در مدیریت کرونا به قوه قضائیه ارسال شد.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر دو هم شده اما با عنوان «اسرائیل گواهی مرگ خود را امضاء کرده فقط باید منتظر زمان باشد» نوشته است: «تحلیلگر صهیونیست طی یادداشتی در روزنامه «هاآرتص» با برشمردن 6 دلیل و بحران عمدتا داخلی نوشته، رژیم صهیونیستی گواهی حذف خود از نقشه را امضا کرده و زمان مرگ این رژیم دور نیست.»

کیهان 12 آبان

«آرمان ملی» امروز در گزارشی که تیتر یک کرده و با عنوان «اشتباه بی«برکت»؛ اعتراف دیرهنگام» خواستار پیگیری  اظهارات اخیر مشاور وزیر بهداشت شده و نوشته است: «اظهارات چند روز پیش دکتر حسین وطن‌پور مشاور وزیر بهداشت در یک برنامه تلویزیونی که به صورت زنده پخش می‌شد، موجی از تعجب‌ها و البته تأسف را برای افکار عمومی به همراه داشته است. اظهاراتی که درواقع می‌توان آن را نوعی اعتراف، آن‌هم از نوع اعترافاتی که حکم نوشداروی بعد از مرگ سهراب را دارند، ارزیابی کرد. وطن‌پور در گفت‌وگویش با برنامه «تهران 20» که قرار بود با عنوان بررسی روند تولید واکسن‌های داخلی باشد یک اظهار‌نظر با این مضمون بیان داشت  که «اشتباه کردیم به برکت اعتماد کردیم» او خود  بار دیگر به این مطلب اشاره می‌کند که واکسن برکت قرار بود تا پایان مهر ماه ۱۴۰۰، پنجاه میلیون دُز واکسن تولید کند که نکرد و ما از این جهت زیر سوال هستیم. اما بخش دیگری از اظهارات او وحشتناک‌تر است اینکه او هم مانند حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت که قبلا پذیرفته بود برای تولید واکسن‌های داخلی واکسن‌های خارجی وارد نمی‌شد، اظهاراتی نسبتا مشابه با این موضوع را بیان می‌کند و اظهار داشته «حمایت‌های متعددی از این واکسن (برکت) شد و وعده‌هایی دادند که ما به این مسأله اعتماد داشتیم که واکسیناسیون ملی با واکسن داخلی انجام شود که نشد...! و بعد از آن واردات واکسن خارجی شدت گرفت.» ... بخش قابل‌تامل دیگری از اظهارات مشاور وزیر جایی است که وی مسئولیت عواقب این تصمیم را نپذیرفت و گفت مسئولیت متوجه عواملی است که پول ساخت واکسن به این تیم‌ها دادند!»

آرمان ملی 12 آبان

«ایران» همچون اغلب روزها سراسر خبر است و خواندنی به نظر نمی‌رسد. تیتر یک امروزش را به انتشار آخرین اخبار هفت‌تپه و کارگرانش اختصاص داده است. اخباری که به قول «ایران» کام هفت تپه را شیرین کرده است. این روزنامه دولتی نوشته است: «سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان با پیگیری‌های دولت، شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از خصوصی بودن به بخش دولتی بازگشت و کارگران این شرکت با شوق و امید و انگیزه دوباره کار خود را از روز یکشنبه آغاز کردند. این شرکت که سال‌ها تحت پوشش و در اختیار دولت بود از سال 94 به بخش خصوصی واگذار شد اما این واگذاری‌ها با حاشیه‌ها و شبهه‌هایی همراه بود و همین مسأله باعث شد مدیریت این شرکت تصمیماتی را برخلاف منافع  کارگران اتخاذ کند تا جایی که این روند با اعتراض و انتقاد کارگران مواجه شد. از سوی دیگر به دلیل ضعف مدیریت حقوق کارگران شرکت هفت تپه با تأخیر چند ماهه پرداخت می‌شد. برخی کارگران این مجتمع صنعتی معتقدند که ناکارایی و سیاست‌های نادرست مدیران بخش خصوصی باعث شد شرایط معیشتی کارگران با مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه شود. به دنبال این مسأله کارگران نیز با تجمع و متوقف کردن کار خواستار ورود دولت، دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه به این مسأله شدند تا شرکت هفت تپه از مالک بخش خصوصی خلع ید و به دولت بازگردانده شود. این مسأله در دولت جدید با پیگیری‌های مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین با حمایت برخی نمایندگان مجلس موجب شد یکبار دیگر شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه زیر نظر دولت برود و کارگران این حوزه دوباره کار خود را آغاز کنند و این پیروزی را جشن بگیرند. همچنین آنها خواستار رسیدگی به سایر مطالبات کارگری خود شدند. پس از واگذاری مدیریت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دو ماه حقوق معوق کارگران پرداخت شد و پس از ماه‌ها، اعتصاب کارگران این شرکت به پایان رسید و عملیات اورهال (تعمیر و بازسازی) این کارخانه برای تولید شکر از سر گرفته شد.»

ایران 12 آبان

«سازندگی» جلد امروز خود را به حسن روحانی اختصاص داده اما بهانه‌اش مثل «شرق» و «آفتاب یزد» ارسال پرونده او به قوه قضاییه نیست. بهانه این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی است که رئیس دولت یازدهم و دوازدهم با سردبیر نشریه «آگاهی نو» انجام داده است. سازندگی با تیتر «رازهای روحانی» نوشته است: «پاسخ‌های تلگرافی روحانی حاوی کدای مهمی درباره نامزدی او در انتخابات و برنامه‌های او در صد روز اول ریاست جمهوری در سال 1392 است؛ از جمله این پاسخ او که مذاکرات محرمانه هسته‌ای در عمان که در دولت یازدهم شروع شده بود، «پیشرفت چندانی نداشت گرچه روزنه‌ای بود»، «ملاقات با پوتین و شی‌ جی‌پینگ (در حاشیه اجلاس شانگهای) سازنده بود»، گفت‌وگوی تلفنی با باراک اوباما در جریان سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل «کار بسیار سختی بود ولی با اصرار دوستان قانع شدم که گره‌گشا خواهد بود.« و توافق موقت ژنو در 3 آذر 1392 «تصمیم نهایی به عهده من بود و در آخرین تلفن صبح زود (5 صبح به آقای ظریف پاسخ مثبت دادم)».

سازندگی 12 آبان


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها