خبر به روایت «فردا»

پیش بینی روزنامه اصلاح‌طلب از نزدیک بودن پایان حصر/ شکست سکوت شیخ دیپلمات / بازتاب مرگ رئیس جمهور معزول

کد خبر: 1101745

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

پیش بینی روزنامه اصلاح‌طلب از نزدیک بودن پایان حصر/ شکست سکوت شیخ دیپلمات / بازتاب مرگ رئیس جمهور معزول

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«سازندگی» کارتونی که هادی حیدری از بنی‌صدر کشیده را عکس کرده و به بهانه درگذشت او جلد امروز خود را به وی اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «ظهور و سقوط ریس جمهور معزول» به این مساله می‌پردازد که «او چه تاثیری بر فضای سیاسی ایران پس از انقلاب گذاشت». بیژن مومیوند دبیر گروه تاریخ این روزنامه نوشته است: «در نخستین انتخابات ریاست جمهوری و در غیاب رقبای قدرت‌مندی چون مهندس بازرگان و آیت‌الله بهشتی توانست بر رقبایش قائق آید و ردای نخستین رئیس جمهور تاریخ ایران را بر تن کند؛ درایی که خیلی زود مشخص شد بر قامت او ناراست است چرا که با خودشیفتگی، خودمحوری و خودرایی روز به روز فضای کشور را به سمت تنش و تشویش بیشتر پیش می‌برد.»

سازندگی 18 مهر

«وطن امروز» افزایش تعداد کشته شدگان حمله تروریستی در قندوز را سوژه عکس یک کرده و با تیتر «داغداریم» نوشته است: «گروه تروریستی داعش با پذیرفتن مسؤولیت این جنایت، فردی به نام «محمد الایغوری» را به عنوان عامل انفجار قندوز معرفی کرده که در تصویر منتشرشده سلاح‌های سازمانی پاکستانی و ترکیه‌ای را با خود حمل می‌کند. این موضوع احتمال همکاری تروریست مربوط با حزب الترکستانی را که یک گروه شبه‌نظامی از ایغورهای چینی بوده افزایش می‌دهد. این گروه در اتحاد با طالبان بوده و هم‌‌اکنون در کابل دفتر رسمی دارد.»

این روزنامه اصولگرا مرگ بنی‌صدر را در یکی از تیترهای کناری و با عنوان «مرگ رفیق منافق» دیده و نوشته است: «، نخستین رئیس‌جمهور ایران که تبدیل به تنها رئیس‌جمهور مخلوع نیز شد، در شرایطی چشم از جهان فروبست که پرونده زندگی او را می‌توان به عنوان یکی از عبرت‌آموزترین مصادیق تاریخی کشور مورد بحث و ارزیابی قرار داد. بیراه نخواهد بود اگر زندگی بنی‌صدر را بتوان نقطه تلاقی عمده مخاطرات و توطئه‌هایی دانست که انقلاب اسلامی ایران از سال 57 تاکنون و به انحای مختلف تجربه کرده است. آمیزه «نفوذ»، «توطئه» و «وحدت‌شکنی» در زندگی سیاسی بنی‌صدر و دوران پرخسارت ریاست وی بر دولت که با فتنه خیابانی و مسلحانه سازمان منافقین در خرداد سال60 همراه شد، به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخی همواره واجد اهمیت بوده است؛ چه از آن رو که نوپا بودن انقلاب، فقدان تجربه عملی و ضعیف بودن نهادهای تازه‌تاسیس این امکان را فراهم آورد که جریانات ضدانقلاب از دوران ریاست‌جمهوری بنی‌صدر بیشترین بهره را ببرند و چه از این جهت که وی بیشترین اهتمام خود را بر ایجاد تزلزل در رابطه میان مردم و نظام اسلامی معطوف کرده بود.»

وطن امروز 18 مهر

«اعتماد» نخستین موضع‌گیری حسن روحانی بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری را بهانه و آینده سیاسی او را بررسی کرده است. گزارش نویس اعتماد با عنوان «فردای اعتدال و شیخ دیپلمات» نوشته است: «فارغ از این اعلام‌موضع شیخ دیپلمات پس از سکوتی حدودا 70 روزه که نه حملات گاه و بی‌گاه مخالفانِ دیروز در راستای محاکمه‌ او و برخی اعضای دولتش قادر به پایان بخشیدن به آن بود و نه حتی تحولات سیاسی و مدیریتی در دولت سیزدهم، در این مدت شاهد بحث‌های پرتکراری درباره او بودیم. به این اعتبار اگرچه روحانی در این مدت هیچ نگفت و تنها نظاره‌‌گر شرایط و اوضاع بود و سرگرم رصد تحولات، اما بحث درباره او و به‌خصوص آینده سیاسی‌اش همواره از مهم‌ترین سوژه‌های رسانه‌های مملکت بوده است. بحثی که البته باتوجه به آنکه مابه‌ازایی در زمین سیاست نداشت و بی‌بهره از هرنوع واقع‌گرایی سیاسی، در سطح گمانه‌زنی و نهایتا تحلیل‌های آینده‌نگر و پیش‌بینی‌های مبتنی بر حدس و ظنِ چهره‌های فعال در عرصه سیاست دنبال می‌شد، اکنون پس از حدود 70 روز گستره‌ای گسترده از مباحث گوناگون را به ارمغان آورده که یک‌سر آن از پایان حیات سیاسی روحانی و حتی نزدیکان و بلکه دیدگاه و نگرش سیاسی‌اش حکایت دارد و سر دیگر بحث، بالعکس حاکی است از عمق نفوذ شخص روحانی در مهم‌ترین امور آینده سیاست ایران و گستره اثرگذاری‌اش در این امور. »

اعتماد 18 مهر

«کیهان» یک گزارش خبری – تحلیلی دارد و از لج‌بازی و سیاسی‌کاری روحانی و زنگنه به عنوان عامل خسارت سنگین ایران در پرونده کرسنت نام می‌برد. در این گزارش نوشته است: «پرونده کرسنت که در سال 81 و در دولت خاتمی توسط بیژن زنگنه امضا شده و در دولت روحانی معلق مانده بود، سند بی‌کفایتی مدعیان اصلاحات است که اکنون و فعلاً! 17 هزار میلیارد تومان جریمه روی دست ایران گذاشته است. مطابق خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری رویترز ، شرکت اماراتی «دانا گاز» (شرکت مادر کرسنت پترولیوم) اعلام کرده است دیوان داوری بین‌المللی، شرکت ملی نفت ایران را به علت اختلاف بر سر تامین گاز با این شرکت به پرداخت جریمه 607.5 میلیون دلاری معادل 18 هزار میلیارد تومان محکوم کرده است.براساس این خبر که صحت و سقم آن تایید یا رد نشده است، این محکومیت تنها مربوط به 8.5 سال از مدت زمان 25 ساله قرارداد کرسنت می‌باشد و براساس بیانیه شرکت اماراتی دانا گاز، آخرین جلسه رسیدگی به ادعای بسیار بزرگ‌تر، برای 16 سال و نیم باقی مانده، در اکتبر سال آینده در پاریس تعیین شده است و تصمیم‌گیری در مورد این جریمه در سال 2023 انجام می‌شود.»

کیهان 18 مهر

«شرق» آخرین اظهارات برجامی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان را سوژه گزارشی که تیتر یک شده، کرده و تیتر زده «بازگشت به وین». شرحی نیز از فراز و فرود زندگی ابوالحسن بنی‌صدر که دیروز درگذشت داده و با تیتر «در مسیر بدون بازگشت به آن پرداخته است.» این روزنامه اصلاح‌طلب اما عکس یک خود را به مرحوم هاشمی رفسنجانی و مرور تاریخ سیاسی اختصاص داده است. شرق امروز روایت محسن هاشمی از پیشنهاد الحاق جمهوری آذربایجان به ایران و پاسخ آیت‌الله را منتشر کرده و نوشته است: «بررسی این خاطرات نشان می‌دهد که: اولا پیشنهاد آقای حیدر علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، مبنی بر اداره این کشور توسط ایران، اقدامی سیاسی و در جهت درگیرکردن ایران در جنگ با ارمنستان بوده است که با رویکرد جمهوری اسلامی در سیاست خارجی مبنی بر احترام به مرزهای بین‌المللی و مخالفت با کشورگشایی مغایرت داشته است. ثانیا در صداقت آقای علی‌اف در این پیشنهاد تردید جدی وجود داشته است، به‌ویژه آنکه آذربایجان در سایر موضوعات نظیر تقسیم دریای خزر هماهنگ با روسیه و علیه ایران عمل می‌کرده است.ثالثا، حتی در صورت جدی‌بودن پیشنهاد نیز با توجه به شرایط بین‌المللی و نفوذ قدرت‌هایی نظیر روسیه، ترکیه و آمریکا، حضور مستقیم جمهوری اسلامی در جمهوری آذربایجان بسیار مشکل و پرهزینه برآورد می‌شد. بر این اساس آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ضمن مشورت با مسئولان همراه، سیاست اصولی پرهیز از دخالت در جنگ را به آذربایجان اعلام می‌کند و ضمن برقراری آتش‌بس، پس از بازگشت به تهران، مباحث در شورای امنیت ملی طرح و تصمیم بر عدم دخالت عملی ایران در جنگ تأیید می‌شود و یک روز بعد نیز در مذاکره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با رهبر انقلاب، موضوع به استحضار ایشان رسانده می‌شود.»

شرق 18 مهر

«جوان» بنی‌صدر را «مغرور متوهم» خوانده و به بهانه درگذشت او، سرنوشت وی را مرور می‌کند. این روزنامه اصولگرا در گزارش خود آورده است: «درباره سرنوشت پر التهاب سیاسی او کتاب‌ها و مطالب فراوانی نوشته شده است، اما شاید بتوان گفت قابل تأمل‌ترین نکته‌ای که درباره او باید یادآوری کرد، هشدار و دوراندیشی امام خمینی (ره) در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری بنی‌صدر در سال ۵۸ بود که با حدیث «حب‌الدنیا رأس کل خَطیئَهًْ‌‎» آغاز شد. این عبارت از همان اول کار نشان از اخطار و هشدار داشت و سرشار از معنا بود. نکته‌ای که برای همه دوران‌ها درس‌آموز است، اینکه به تعبیر امام خمینی بنی‌صدر گرفتار عجب و غرور شد و همین توهم خود برتربینی او را به ورطه نابودی کشاند. رأی بالای مردم باعث غرور در بنی‌صدر شد و او گمان می‌کرد محبوبیتش به حدی است که مردم حاضرند امام را به خاطر او کنار بگذارند و بار‌ها در شورای انقلاب گفته بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد محبوبیت من الان از امام بیشتر است!»

جوان 18 مهر

«آفتاب یزد» سفرهای منطقه‌ای وزیرخارجه را سوژه تیتر یک کرده و از «اصرار امیرعبداللهیان بر دیپلماسی منطقه‌ای» می‌گوید. این روزنامه اصلاح‌طلب بلاتکلیف ماندن طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس را نیز بهانه کرده و در گزارشی که عکس یک هم شده است، می‌پرسد «آقای پناهیان چرا سکوت کردید؟» در این گزارش آمده است: «بحث شفافیت آراء از سوی نمایندگان در مجلس دهم مطرح شد. آذرماه سال ۹۶ محمدجواد فتحی، نماینده تهران در مجلس دهم، این طرح را ارائه و تاکید داشت که هر نماینده باید مسئولیت رای خود را برعهده بگیرد. این طرح اما یک سال بعد توجه اصولگرایان را به‌خود جلب کرد. آنها در آستانه بررسی لوایح مرتبط با FATF خواستار شفافیت رای شدند و حتی طرحی هم در این زمینه ارائه کردند همین شرایط باعث شد تا طرح شفافیت با ۱۶۰ امضا در صحن علنی تنها ۵۹ موافق داشته باشد. این اتفاق منجر به انتقادهای گسترده به مجلس دهم شد، یکی از منتقد‌های اصلی این مسئله علیرضا پناهیان واعظ اصولگرا بود که صحبت‌های او در بهمن ماه سال 98 با حواشی بسیاری همراه بود. ... حالا اما نمایندگان مجلس یازدهم در حالی که با شعار «شفافیت آرای نمایندگان» به پارلمان رسیدند و با نطق‌های آتشین، خود را مدافع اصلی شفافیت تلقی کردند، پس از کش و قوس‌های فراوان با طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تحت عنوان «شفافیت آرای نمایندگان» در نشست علنی روز چهارشنبه ۱۵ بهمن سال گذشته مخالفت کردند که البته این موضوع با واکنش کاربران فضای مجازی روبه‌رو شد.»

آفتاب یزد 18 مهر

«ایران» کماکان خبری منتشر می‌شود و حرف تازه‌ای ندارد. عکس یک امروز این روزنامه به واکسیناسیون نوجوان اختصاص یافته و در پاسخ به دعوت رئیسی از رسانه‌ها و چهره‌های پرنفوذ برای دعوت به واکسیناسیون است. آخرین تحولات افغانستان و کشته شدن شماری از شیعیان در پی حمله تروریستی اخیر، برگزای جلسه سران قوا، سفر امیرعبداللهیان به سوریه و دیدار با بشار اسد، مرگ یک هنرمند دیگر بر اثر کرونا و ... سایر موضوعاتی است که در صفحه یک امروز به نحوی دیده شده است. هیچ یک اما از آنچه دیروز در سایت‌های خبری خوانده بودیم، حرف بیشتری ندارد.

ایران 18 مهر

«آرمان ملی» به بهانه سخنرانی اخیر کروبی و خاتمی که برخی رسانه‌ها گزارشی دارد از حال و هوای فضای سیاسی این روزها و گشایش‌هایشی که احتمالا صورت گرفته است. مطهره شفیعی می‌نویسد: «این روزها به‌نظر می‌رسد فضای سیاسی کشور دچار تغییراتی شده است. شاید این تغییرات در گذشته رخ داده و اکنون شاهد ظهور و بروز آنها هستیم. پس از انتخابات سال 88 و اعتراضات  صورت گرفته میرحسین موسوی و مهدی کروبی و زهرا رهنورد و فاطمه کروبی از اوایل اسفند ۱۳۸۹ در خانه حبس شدند که به حصر خانگی معروف است. فاطمه کروبی نیز که همزمان با این افراد در حبس قرار گرفت، از اواخر اردیبهشت ۱۳۹۰ در وضعیت رفع حصر موقت و پس از آن در وضعیت آزادی کامل قرار گرفته ‌است. سخنرانی اخیر کروبی هم نشان داد شرایط او با گذشته متفاوت است. دیروز سیدمحمدعلی ابطحی معاون پارلمانی دولت اصلاحات درباره وضعیت موسوی در حصر هم اضافه کرد: «ماموران امنیتی پیش‌تر به بنده گفته بودند که همه این شرایطی که برای آقای کروبی فراهم شده است برای آقای موسوی هم مهیاست و حتی گفتند خانم رهنورد حصر نیستند اما خود این بزرگواران تمایلی به تن دادن به این رفع حصر نصف و نیمه ندارند.» پیش از او هم در اردیبهشت 97 ایسنا نوشت:« یک عضو حزب اعتماد ملی مدعی است که حصر زهرا رهنورد رفع شده است. اسماعیل دوستی گفته است:« با توجه به اینکه مشکل خانم رهنورد حل شده و از حصر بیرون آمده‌اند، رفت‌وآمد ایشان عادی شده و می‌توانند بروند و بیایند. بر همین اساس به نظر من رفع حصر رو‌به بهبود است.» وقتی از دوستی سوال شد: « با توجه به اینکه دختران خانم رهنورد اخیرا عادی شدن رفت‌وآمد او را تکذیب کرده بودند، در این‌باره اطمینان دارید؟» چنین پاسخ داده که :«بله؛ در این خصوص اطمینان دارم.» خبرنگار برای اطمینان بیشتر عنوان کرده که بدون محافظ می‌توانند رفت‌وآمد کنند؟ و دوستی پاسخ مثبت داده است. بنابراین اکنون با استناد به ادعاها می‌توان نتیجه گرفت زهرا رهنورد و فاطمه کروبی از شرایط حصر خارج شده و وضعیت مهدی کروبی هم به آزادی نزدیک است.»

آرمان ملی 18 مهر


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها