مصوبات کمیسیون های تخصصی مجلس/ورود مجلس به احتمال تکرار خاموشی ها در فصل زمستان

کد خبر: 1107920

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال تکرار خاموشی ها در فصل زمستان، تاکید کرد: راه اندازی ستاد هماهنگی میان وزارتخانه های دارای مسئولیت برای مدیریت مصرف برق و گاز در فصل زمستان ضروری است.

مصوبات کمیسیون های تخصصی مجلس/ورود مجلس به احتمال تکرار خاموشی ها در فصل زمستان

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال تکرار خاموشی ها در فصل زمستان، تاکید کرد: راه اندازی ستاد هماهنگی میان وزارتخانه های دارای مسئولیت برای مدیریت مصرف برق و گاز در فصل زمستان ضروری است.

فریدون حسنوند در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: جلسه امروز کمیسیون با حضور وزرای صمت، نیرو و نفت تشکیل شد. با توجه به خاموشی های فصل تابستان و احتمال ادامه این خاموشی ها در زمستان، باید از اکنون تمهیدات لازم اندیشیده و امکانات کل کشور برای مقابله با این چالش احصا و بسیج شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: در این راستا راه اندازی ستاد هماهنگی میان وزارتخانه های دارای مسئولیت برای مدیریت مصرف برق و گاز در زمستان ضروری است، لذا در این جلسه بر این موضوع تاکید شد. انتظار می رود صداوسیما در زمستان پیش رو برای اطلاع رسانی به مردم به خصوص در حوزه صرفه جویی، همکاری لازم را به عمل آورد. 

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته مهم تامین سوخت نیروگاه های  10 هزار و 600 مگاواتی است که جدیدالاحداث هستند، چراکه قراردادی در این خصوص میان وزارتخانه های صمت و نیرو منعقد شده است، در واقع بعد از خاموشی‌های تابستان مقرر شد تا ظرفیت و منابع مالی صنایع کشور به کمک صنعت گاز و برق بیایند، به همین دلیل قرار است این نیروگاه ها در فاز اول 10 هزار و 600 مگاوات برق تولید داشته باشند و وزارت نفت امروز مکلف شد سوخت آن‌ها را تامین کند.

وی در ادامه تاکید کرد: همچنین وزیر صمت گزارشی درخصوص قراردادها و نحوه اجرای آن‌ها ارائه داد که باید اصلاحاتی در این قراردادها صورت گیرد، البته ضلع سوم این قراردادها وزارت نفت است که باید برای تامین سوخت در این قراردادها دیده شود. در این جلسه مقرر شد وزارت نیرو نیز تسهیلات و تخفیفاتی برای سرمایه گذاران در حوزه تولید برق پیش بینی کند تا تشویقی برای آن‌ها باشد.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه برخی از نیروگاه ها پلمب شده اند، از قوه قضائیه درخواست شد در این مسیر مساعدت لازم را داشته باشد تا با انجام یکسری اقدامات فنی بتوان آلودگی آن‌ها را کم کرد. در تلاش هستیم با هدف جلوگیری از لطمه به اقتصاد کشور  و رعایت ملاحظات زیست محیطی، پلمب این نیروگاه ها نیز باز شود، البته مقرر شد این موضوع در جلسه سران قوا مورد بحث قرار گیرد.

حسنوند در پایان بیان کرد: این جلسه با هدف پیشگیری از اتفاقات تابستان سال جاری برگزار شد تا مردم و مشترکین خانگی دچار خاموشی نشوند. همچنین از طرفی به صنایع کوچک و بزرگ که در تابستان لطمه اقتصادی وارد شد، مجدداً ضرر و زیان وارد نشود، البته دستگاه های امنیتی نیز به این جلسه دعوت شده بودند تا برای جلوگیری از قاچاق در برخی از منافذی که وجود دارد، اقدامات لازم را انجام دهند./ایسنا

 گسترش ساختار و افزایش کارکنان مرکز پژوهش‌ها زیر ذره‌بین کمیسیون فرهنگی مجلس

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:‌ اعضای کمیسیون فرهنگی در نشست امروز خود که با حضور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد در مورد علت گسترش ساختار و افزایش نیروی کار مرکز پژوهش‌های مجلس بر این نکته تأکید داشتند که به جای افزایش کمی و تعداد نیروها باید کیفیت کار در مرکز پژوهش‌ها مدنظر باشد.

زهره سادات لاجوردی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به نشست امروز کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در جلسه امروز که با حضور بابک نگاهداری رئیس پژوهش‌های مجلس و معاونین وی برگزار شد مسائل مختلفی در رابطه با مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه اعضای کمیسیون سؤالاتی در رابطه با علت گسترش ساختار و افزایش نیروهای کار مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح کردند و بر این اعتقاد بودند به جای افزایش کمی باید مرکز پژوهش‌ها افزایش کیفی کارها را مدنظر و در دستور کار قرار دهد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: همچنین اعضای کمیسیون در رابطه با نظرهای مشورتی مرکز پژوهش‌های مجلس نظرشان بر این بود وقتی نمایندگان نظر مشوری این مرکز را در رابطه با طرحی می‌خواهند اینگونه نباشد که مرکز نظرات کارکنان و کارشناسان خود را به نماینده ارائه کنند بلکه در یک کار پژوهشی نظر کارشناسان و صاحب‌نظران زبده در حوزه مورد نظر را از بیرون اخذ کرده و جمع‌بندی کند و به نمایندگان ارائه دهد.

 مصوبه کمیسیون قضایی برای الزام بیمه واحدهای پیش‌فروش شده

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس از مصوبه این کمیسیون برای الزام بیمه واحدهای ساختمانی پیش‌فروش شده خبر داد.

سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با ا شاره به نشست امروز کمیسیون قضایی مجلس گفت: در جلسه امروز طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق انسان و قاچاق اعضای بدن مورد بررسی قرار گرفت و مواد باقیمانده از این طرح به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی بدون اشاره به جزئیات مصوبه این کمیسیون در رابطه با طرح مبارزه با قاچاق انسان و قاچاق اعضای بدن افزود: در این طرح مجازات‌های قاچاق انسان و قاچاق اعضای بدن تشدید شده است.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: همچنین در جلسه امروز کمیسیون اعضای کمیسیون مصوب کردند که واحدهای ساختمانی هم که پیش‌فروش می‌شود باید بیمه شوند و بیمه کردن این واحدهای ساختمانی الزامی است.

 بررسی آخرین وضعیت صندوق توسعه ملی و موجودی آن در کمیسیون برنامه و بودجه

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، از بررسی آخرین وضعیت صندوق توسعه ملی و موجودی آن و برنامه‌های آینده این در نشست کمیسیون خبر داد.

بهروز محبی نجم‌آبادی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون برنامه و بودجه با رئیس و معاونان صندوق توسعه ملی برای بررسی آخرین وضعیت دارایی‌ها و برنامه‌های آینده صندوق اظهار داشت: در این جلسه با حضور آقای غضنفری رئیس هیأت عامل صندوق و معاونانش، مباحثی از قبیل اینکه چه درصدی از سرمایه‌گذاری‌های صندوق در آینده باید هزینه شود و در کدام مسیرها باید این هزینه صورت بگیرد، مطرح شد.

وی همچنین با اشاره به بحث و بررسی راه‌های حفظ موجودی صندوق برای سال‌های آینده به شیوه مناسب گفت: براساس گزارش ارائه شده برداشت ما این است که صندوق توسعه ملی در حال حاضر 20 میلیارد دلار موجودی دارد و آنچه مهم این است که موجودی صندوق در مباحث زیرساختی به ویژه در حوزه آب و با درصد منطقی هزینه شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: در این جلسه امروز در خصوص میزان بدهی‌های دولت قبل به صندوق توسعه ملی صحبتی نشد اما قرار شد تعاملاتی مستمری میان مجلس و صندوق برقرار باشد تا در سال‌های آینده براساس اولویت‌ها و نیازهای کشور، درصد هزینه‌کردهای صندوق مشخص و عملیاتی شود.

تشکیل کمیته مشترک وزارت اقتصاد و مجلس برای بررسی واصلاح بازار سرمایه

 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از طرح این کمیسیون برای تشکیل کمیته مشترک وزارت اقتصاد و کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی و اصلاح بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «غلامرضا مرحبا» در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت:  کمیسیون اقتصادی امروز میزبان «احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و امور دارایی و «مجید عشقی» رییس سازمان بورس اوراق بهادار بود که وضعیت بازار سرمایه و مشکلات آن در نشست امروز بحث و بررسی شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در ابتدا «محسن علیزاده» عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گزارشی را قرائت کرد که مهمترین محورهای آن ناترازی بازار سرمایه، جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری، جلوگیری از اتخاذ تصمیم‌های عجولانه، نظارت سیستمی در بازار سرمایه برای کاهش دخالت‌های انسانی، توجه همه ارکان دولت به بازار سرمایه، شفاف سازی در بازار بورس و ایجاد کانون سهامداران حقیقی از جمله مواردی بود که در این گزارش به آن اشاره شد.

مرحبا با اشاره به سخنان وزیر اقتصاد و امور دارایی هم گفت: احسان خاندوزی ابراز امیدواری کرد که شرایط حاضر را بتواند به بهترین دوران همکاری بین دولت و مجلس تبدیل کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: وزیر اقتصاد به این موضوع تاکید کرد که باید ریل گذاری در بازار سرمایه اصلاح شود و برای طرح کمیسیون اقتصادی برای اصلاح بازار سرمایه نیز پیشنهاد داد که کمیته مشترکی میان وزارت اقتصاد و کمیسیون اقتصادی مجلس این طرح را بررسی کنند.

وی درباره سخنان «مجید عشقی» رییس سازمان بورس اوراق بهادر در جلسه امروز گفت: موضوع شفافیت دارایی شرکت‌ها و شفافیت در دعاوی حقوقی از جمله موارد طرح شده توسط رییس سازمان بورس اوراق بهادار بود.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رییس سازمان بورس اوراق بهادار پیشنهاد داد کمیته مشترکی بین بانک مرکزی و سازمان اوراق بهادار تشکیل شود تا فعالیت‌های تامین سرمایه و پرداخت سود از طریق سیستم بانکی را نظارت و رسیدگی کنند.

وی با اشاره به صحبت‌های عشقی مبنی به ورود ارزهای اولیه مناسب و شرکت‌های دانش بنیان به بورس اوراق بهادار افزود: نخستین شرکت دانش بنیان وارد بورس شده و در تابلو قرار گرفت و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم از تشکیل کارگروه مشترک استقبال کردند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سازمان بورس اوراق بهادار باید از نظر سخت افزاری و نرم افزاری تغییرات اساسی انجام دهد، خاطرنشان کرد: موضوع رمز ارزها نیز در جلسه امروز مطرح شد و به لزوم تعیین تکلیف این بخش نیز تاکید شد. چرا که باید سرمایه گذاری در بخش رمز ارزها در شرایط مطمئن انجام شود.

 مصوبه کمیسیون امور داخلی مجلس درباره انتخابات شوراهای شهر

سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس نشست عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

روح الله نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم،  در تشریح نشست عصر امروز،( یکشنبه 16 آبان ) این کمیسیون گفت: طرح الحاق یک تبصره به ماده 63 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور وانتخاب شهرداران که با قید دو فوریت در صحن به تصویب رسیده بود در جلسه امروز کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با حضور کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس، کارشناس معاونت قوانین و دستگاه های اجرایی مرتبط  با اصلاحاتی در متن، به تصویب رسید.

وی ادامه داد :براساس تبصره‌ الحاقی به این قانون که در قالب ماده واحده ارائه شده است هیئت مرکزی نظارت در خصوص تایید یا رد صلاحیت نامزدها و تایید یا ابطال انتخابات در چارچوب این قانون رأی نهایی و قطعی را صادر نموده و این رأی قابل شکایت و رسیدگی در دیوان عدالت اداری نمی‌باشد.

نماینده شیراز در مجلس  اظهار داشت: در ادامه این جلسه نیز کارگروه اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی با حضور کارشناسان و مسئولان مرتبط با موضوع برگزار شد.

 تصویب آیین نامه داخلی کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی

پنجمین نشست کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی برگزار و در این نشست کار بررسی آیین نامه داخلی کمیسیون به پایان و آیین نامه به تصویب اعضا رسید.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، پنجمین جلسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی (اصل 85 قانون اساسی) عصر امروز (یکشنبه 16 آبان) با حضور اعضا برگزار شد که در این نشست امروز کار بررسی آیین نامه داخلی کمیسیون مشترک پایان یافت و آیین نامه داخلی کمیسیون به تصویب اعضا رسد.

براساس مصوبه کمیسیون، ماده 15 به بعد آیین نامه داخلی کمیسیون مشترک در جلسه امروز بدین شرح اصلاح شد؛

ماده 15 نحوه رسیدگی به پیشنهادات:

 الف- ابتدا کلیات طرح هر یک از مواد و اجزاء توسط یکی از دبیران قرائت می شود. سپس پیشنهادهایی که در زمان مقرر در سامانه قانونگذاری ثبت شده است، به ترتیب حذف کل، اصلاح کل، حذف جزء (بند یا تبصره) و اصلاح جزء مطرح می شود و در صورت وجود مخالف پیشنهاد، یک مخالف و یک موافق و پس از آن کارشناسان مرکز پژوهشها و نمایندگان دستگاههای دولتی و بخش خصوصی به مدت حداکثر 5 دقیقه نظر خود را بیان می کنند و بعد از آن پیشنهاد دهنده مجدداً به مدت 5 دقیقه از پیشنهاد خود دفاع می کند و سپس در مورد پیشنهاد رأی گیری به عمل می آید. در این مرحله، پیشنهاد حذف کل یا جزء (بند با تبصره) تا قبل از ورود به ماده در کمیسیون پذیرفته می شود.

تبصره بند الف ماده 15: بنا به تشخیص رئیس جلسه یا تقاضای حداقل 5 نفر از اعضای کمیسیون ، مخالفان و موافقان (حداکثر تعداد 3 نفر) می توانند به مدت برابر صحبت کنند.

ب - چنانچه پیشنهاد ثبت شده ای مطابق جزء (1) وجود نداشته باشد و پیشنهادهای حذف کل یا جزء یا اصلاح کل نیز تصویب نشود، اصل ماده به رأی گذاشته می شود.

پ - در صورت عدم تصویب موارد مذکور در اجزاء (1) و (2)، مجددا پیشنهاد حذف در جلسه پذیرفته و در مورد آن رأی گیری می شود.

ت - پس از مراحل فوق، برای ماده مورد بحث با اصلاحات انجام شده رأی گیری به عمل می آید و در صورت عدم تصویب، پیشنهادهای جدید در همان جلسه یا جلسات بعدی قابل طرح است.

 ث - پس از تصویب هر یک از مواد یا اصلاح کل آن، پیشنهادهای الحاقی مرتبط و غیرمغایر با مصوبه به تشخیص رئیس جلسه، در صورتی که در مهلت مقرر در سامانه قانونگذاری ثبت شده باشد، قابل طرح است.

تبصره: در صورت درخواست هر یک از افرادی که در جزئیات حق اظهارنظر دارند، رئیس جلسه می تواند وقت آنان را به میزان مقتضی تمدید نماید. تشخیص کفایت مذاکرات با رئیس جلسه است.

همچنین در ماده 16 مقرر شد قبل از رأی گیری برای کلیات طرح نظرات نماینده بخش خصوصی و مرکز پژوهش ها شنیده می شود و در صورت موافقت رئیس کمیسیون و یا درخواست 3 نفر از اعضا، نظرات سایر ذینفعان هم شنیده می شود، سپس نماینده رسمی دولت اظهارنظر می کند و در نهایت 3 نفر  از نمایندگان مخالف و 3 نفر از نمایندگان موافق به ترتیب اظهارنظر می کنند که مدت زمان صحبت آنها 5 دقیقه است.

ماده 17 آیین نامه داخلی کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی نیز بدین شرح اصلاح شد که؛ مصوبات کمیسیون غیرقابل تجدید نظر است، جز در صورت ابهام در مصوبات، یا مغایرت یا تعارض میان دو یا چند ماده یا اجزای یک ماده که با تشخیص رئیس کمیسیون و یا حداقل 10 نفر از اعضاء و موافقت دو سوم اعضای کمیسیون نظرات صحن قابل طرح است.

در ماده 18 مقرر شد که؛ محل تشکیل جلسات رسمی کمیسیون در محدوده مجلس شورای اسلامی باشد.

طبق ماده 19؛ آیین نامه داخلی کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در 19 ماده و 6 تبصره در جلسه روز یکشنبه مورخ 16 آبان 1400 به اتفاق آرای کلیه اعضای کمیسیون مشترک به تصویب رسید.

همچنین در ادامه نشست کمیسیون پس از تصویب آیین نامه داخلی، گزارشی از مرکز پژوهش های مجلس درخصوص تجربه بین المللی سایر کشورها در زمینه مدیریت فضای مجازی ارائه شد.

براساس گفته سیاهکلی سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، اعضای کمیسیون جلسه آینده پس از استماع ادامه گزارش مرکز پژوهش های مجلس وارد دستور کار رأی به کلیات طرح مذکور خواهند شد.

گفتنی است این نشست به صورت زنده از طریق سایت و درگاه اینترنتی خبرگزاری خانه ملت و همچنین اپلیکیشن تلوبیون پخش می شد.

اساسنامه صندوق توسعه ملی برای افزایش کارایی اصلاح می‌شود

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از اصلاح اساسنامه صندوق توسعه ملی برای افزایش کارایی آن خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محمدمهدی مفتح» در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: در نشست امروز رییس و اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی حضور یافت و ضمن ارائه گزارش منابع و مصارف صندوق، اولویت‌ها و برنامه‌ها به ویژه نحوه تعیین تکلیف بدهی‌های قبلی دولت به صندوق بحث و بررسی شد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اعضای کمیسیون نیز نظرات و پیشنهادات خود را درباره نحوه افزایش بهره‌وری صندوق توسعه ملی، نحوه دریافت مطالبات این صندوق از دولت، سرمایه‌گذاری صندوق در حوزه توسعه اشتغال و تولید در داخل و ... را مطرح کردند و نحوه کاری صندوق توسعه ملی و اقدامات آن در سال جاری بررسی شد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس تصریح کرد: در این جلسه پیشنهاد اصلاح اساسنامه صندوق توسعه ملی برای افزایش کارایی آن مطرح و اعلام شد که این اصلاحیه در کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در حال انجام است و بزودی با تکمیل بررسی‌ها، گزارش آن به کمیسیون ارائه خواهد شد تا بعد از بررسی به صحن علنی مجلس ارسال شود.

مفتح خاطرنشان کرد: در این نشست موضوع نظارت میدانی کمیسیون از یزد و اردکان مطرح و مقرر شد، براساس برنامه‌ریزی‌ها اعضای این کمیسیون پنجشنبه صبح با هدف بازدید از کارخانجات،  معادن و صنایع استان و در جریان قرار گرفتن مشکلات و مسایل این حوزه برخی از اعضای کمیسیون عازم یزد شوند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها