مصوبات کمیسیون های تخصصی مجلس/ مصوبه کمیسیون قضایی درباره سند ثبتی املاک

کد خبر: 1106420

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از بررسی ایرادات مطرح شده هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح امنیت غذایی مجلس خبر داد و گفت: عمده این ایرادات در خصوص تشکیل ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی است.

مصوبات کمیسیون های تخصصی مجلس/ مصوبه کمیسیون قضایی درباره سند ثبتی املاک

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از بررسی ایرادات مطرح شده هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح امنیت غذایی مجلس خبر داد و گفت: عمده این ایرادات در خصوص تشکیل ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی است.

احد آزادی خواه در مورد جلسه امروز(یکشنبه) کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شده است و ایرادات این شورا را نیز برطرف کرده‌ایم. هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایرادتی را از طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی مطرح کرده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به نظر شورای نگهبان مبنی بر مغایرت طرح امنیت غذایی  با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی می‌شود، گفت: ایرادات مطرح شده باید در کمیته‌ای با حضور اعضای این هیات بررسی و رفع شوند. ایرادات هیات عالی نظارت مجمع تشخصص مصلحت نظام از طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی عمدتا محتوایی بوده و رفع آنها دشوار است.

آزادی خواه با بیان اینکه عمده ایرادات مطرح شده در خصوص تشکیل ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی است، گفت: باید با اتخاذ تدابیری آنها را رفع کنیم. با تعامل بین مجلس، کمیسیون کشاورزی و هیات عالی نظارت بر مجمع تشخیص مصلحت نظام اشکالات طرح تقویت امنیت غذایی برطرف می‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم در پایان گفت: کلیات طرح آبخیزداری(مدیریت منابع زیست محیطی یک آبخیز به نحوی که به بهترین وجه اهداف مدیریت طرح را برای بهره برداری مداوم از این منابع برآورده سازد) و آبخوانداری (مجموعه عملیات اجرایی است با مهار و نفوذ باران و سیلاب بر روی عرصه آبخوان‌ها، موجب احیای کمی و کیفی منابع آب، خاک و پوشش گیاهی حوزه‌های آبخیز و تقلیل و حذف خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم سیل و خشکسالی می‌شود.) نیز با حضور آقای منصور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اکثریت اعضای کمیسیون با این طرح موافق بودند اما به واسطه وجود برخی ایرادات از جمله مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی مقرر شد در کمیته ویژه‌ای این ایرادات رفع و مجددا به کمیسیون ارجاع داده شود./ایسنا

شرایط پوشش خبری کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی مشخص شد

در بررسی های جلسه امروز عصر کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی مقرر شد که جلسات کمیسیون به صورت زنده از طریق تارنمای خبرگزاری خانه ملت پخش شود و نمایندگان رسانه ها داخلی که مجوز ورود به مجلس را دارند برای حضور و پوشش خبری جلسات مجاز باشند.

به گزارش ایسنا، مذاکرات سومین جلسه عصر امروز کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کابردی فضای مجازی به صورت زنده از طریق درگاه اینترنتی خبرگزاری خانه ملت پخش شد.

اعضای کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در جلسه امروز عصر به بررسی آیین نامه داخلی کمیسیون پرداختند.

بر اساس مصوبات امروز کمیسیون مقرر شد مشروح مذاکرات تمام جلسات کمیسیون به صورت زنده از طریق تارنمای خبرگزاری خانه ملت پخش شود، نمایندگان رسانه ها و جراید داخلی به ویژه رسانه ملی که مجوز ورود به جلسات مجلس را دارند مجاز هستند برای تهیه گزارش در جلسات علنی کمیسیون حضور پیدا کنند.

از دیگر مواردی که در این جلسه به تصویب و بررسی اعضای کمیسیون رسید می توان به شرایط حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی و ذی نفعان مرتبط با طرح در جلسات کمیسیون به صورت دائمی، شرایط حضور و دعوت از دستگاه ها در جلسات کمیسیون به صورت غیر دائمی، شرایط اخد اجازه مرخصی اعضای کمیسیون و شرایط اطلاع رسانی مصوبات کمیسیون اشاره کرد.

بر اساس اعلام رضا تقی پور انوری رییس کمیسیون، جلسه بعدی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی روز سه شنبه ۱۱ آبان ماه ساعت ۱۶ به صورت علنی برگزار خواهد شد

تکلیف کمیسیون آموزش به دولت برای تدوین آیین نامه اجرایی لایحه رتبه‌بندی تا پایان ۱۴۰۰

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن تشریح بررسی های جلسه امروز عصر کمیسیون متبوع خود خبر داد: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون، دولت مکلف شد که آیین نامه اجرایی لایحه رتبه‌بندی را تا پایان ۱۴۰۰ تدوین کند.

رضا حاجی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در جلسه امروز بر اساس کمیسیون بلافاصله وارد اصلاح مواد ۴ به بعد لایحه رتبه بندی معلمان شد و ۳ ماده از این لایحه را مورد بررسی کارشناسی قرار داد و ماده ۴ لایحه را حذف کرد، ماده ۵ هم با انجام اصلاحاتی به تصویب رسید، در این ماده ضمن اینکه فرآیند رتبه بندی برای کلیه معلمان در استخدام آموزش و پرورش تعیین می شود، دولت نیز مکلف می‌شود که آیین نامه اجرایی این قانون را تا پایان سال ۱۴۰۰ تدوین کند.

وی افزود: در این نشست همچنین پیشنهاداتی درباره ماده ۶ لایحه رتبه بندی وجود داشت و مباحثی کارشناسی در این باره مطرح شد ولی ادامه بررسی ها به جلسه بعدی کمیسیون موکول شد.

 مصوبه کمیسیون اجتماعی در باره الزام دستگاه‌های اجرایی برای استخدام مدال‌آوران پارالمپیک

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از مصوبه این کمیسیون برای اشتغال مدال‌آوران پارالمپیک و یا یکی از فرزندانان آنها در دستگاه اجرایی خبر داد.

سیدکریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی با اشاره به نشست امروز کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در جلسه امروز طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی افزود: براساس مصوبه امروز کمیسیون در جریان اصلاح طرح سرباز قهرمان دستگاه‌های اجرایی ملزم به استخدام مدال‌آوران پارالمپیک و یا یکی از فرزندانان آنان شدند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: براساس قانون سرباز قهرمان مدال‌آوران المپیک از خدمت سربازی معاف هستند اما با توجه به اینکه مدال‌آوران پارالمپیک به علت جانبازی یا به علت معلولیت از خدمت معاف هستند با اصلاحیه طرح سرباز قهرمان از امتیاز اشتغال خود یا یکی از فرزندان‌شان بهره‌مند می‌شوند

حسینی خاطرنشان کرد: همچنین در ادامه این جلسه غلامرضا مولابیگی و سیدمحمدرضا راجی دو گزینه پیشنهادی برای انتخاب یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان در جلسه علنی مجلس در کمیسیون حاضر شدند و گزارش‌های خود را به نمایندگان ارائه کردند.

 کمیسیون آموزش مجلس «آموزشیار معلم» را در لایحه رتبه بندی معلمان حذف کرد

سخنگوی کمیسیون آموزش از اعمال اصلاحات لایحه رتبه بندی معلمان در نشست امروز این کمیسیون خبر داد و گفت: «آموزشیار معلم» از ابتدای این لایحه و با رای نمایندگان مجلس حذف شد.

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خحبرگزاری فارس در تشریح نشست عصر امروز (یکشنبه 9 آبان) این کمیسیون آموزش اظهار داشت: در جلسه امروز این کمیسیون و براساس ضرب الاجلی که رئیس مجلس برای بازنگری در لایحه رتبه بندی تعیین کرد، کمیسیون آموزش بلافاصله وارد اصلاح مواد 4 به بعد این لایحه شد و 3 ماده از این لایحه را مورد بررسی کارشناسی قرار داد.

وی افزود: بر این اساس ماده 4 لایحه رتبه بندی که براساس آن معلمان در بدو ورود لزوماً «آموزشیار معلم» تعیین می شدند، حذف شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: ماده 5 این لایحه نیز با اعمال اصلاحاتی به تصویب رسید. در این ماده فرآیند رتبه بندی برای کلیه معلمان در استخدام آموزش و پرورش تعیین می شود و براساس آن دولت مکلف است آیین نامه اجرایی این قانون را تا پایان سال 1400 تدوین کند.

حاجی پور گفت: همچنین پیشنهاداتی درخصوص ماده 6 لایحه رتبه بندی وجود داشت که در این خصوص مباحث کارشناسی در کمیسیون مطرح و ادامه بررسی ها به جلسه بعدی کمیسیون موکول شد.

 مصوبه کمیسیون قضایی درباره سند ثبتی املاک

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: با مصوبه کمیسیون قضایی مقرر شد تا سازمان ثبت اسناد برای املاکی که نقشه‌کشی واحدهای آن توسط مراجع قانونی انجام شده سند صادر کند.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به نشست امروز کمیسیون قضایی گفت: در جلسه امروز طرح اعتبار اسناد رسمی اعاده شده از سوی شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت مواد 14 و 16 آن اصلاح و تصویب شد.

وی افزود: در نهایت این طرح با مصوبه و اصلاحیه امروز جمع‌بندی شد تا برای رسیدگی در صحن مجلس به هیأت رئیسه ارسال شود.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: براساس مصوبه امروز کمیسیون در جریان اصلاح طرح اعتبار اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد برای املاکی که نقشه‌کشی واحدهای آن توسط مراجع قانون انجام شده سند صادر کند.

 بررسی مدیریت منابع آبی در کمیسیون انرژی/ تحقق نیمی از برآورد آبی در سالجاری

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه باید تدابیر ویژه ای به منظور مدیریت منابع آبی کشور اندیشیده شود گفت: در سالجاری طبق برآورد نرمال باید ۱۱ میلی متر درکشور بارندگی داشتیم اما فقط ۶ میلی متر بارندگی تحقق یافت.

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جلسه امروز (یکشنبه 9 آبان) این کمیسیون اظهار داشت: در جلسه امروز این کمیسیون خانم تاج بخش معاون وزیر و رییس سازمان هواشناسی کشور گزارشی در خصوص سال آبی گذشته ارائه شد.

وی افزود: بر اساس این گزارش سال آبی گذشته از مهر ۹۹ آغاز شده و تا شهریور ۱۴۰۰ ادامه داشت؛ در بازه ۳۰ ساله اخیر یکی از بدترین سال‌های آبی کشور بوده است؛ ما بسیار پایین تر از حد نرمال بارندگی داشتیم. وی پیش‌بینی‌هایی نیز در خصوص سال آبی جدید که از مهر ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ می باشد؛ مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: از ابتدا سال آبی جاری که یک ماه و اندی از آن می‌گذرد طبق برآورد نرمال باید ۱۱ میلی متر درکشور بارندگی داشتیم اما فقط ۶ میلی متر بارندگی تحقق یافته و ۵ میلی متر کم تر از حدنرمال بارندگی داشتیم.

نخعی گفت: بارندگی‌های کم در سال آبی گذشته و به دنبال آن ذخایر آبی نامطلوب در بسیاری از سدهای کشور و پیش بینی بارندگی‌های کم در پاییز سال جاری، حاکی از آن است که باید تدابیر خاصی را برای مدیریت منابع آبی بیاندیشیم تا در تامین آب شرب و آب صنایع به مشکل برنخوریم.

وی افزود: طبیعتا این امر مسلتزم نگاه ویژه و تدابیری است که باید اتخاذ شود. سوالاتی در خصوص باروری ابرها، شرایط ایستگاه های هواشناسی و گله‌مندی‌هایی از پیش بینی هایی که بعضا درست انجام نمی شود و مشکلاتی را به همراه دارد در جلسه مطرح شد. رئیس سازمان هواشناسی توضیحاتی را ارائه کردند. از بودجه کم سازمان هواشناسی گله‌مند بودند. توسعه منابع فیزیکی و تقویت ایستگاه‌های هواشناسی برای رصد دقیق تر و بهتر از شرایط هواشناسی کشور یکی از اولویت‌هایی است که باید دنبال شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: رئیس سازمان هواشناسی تاکید داشتند که مجلس در بحث افزایش بودجه این سازمان به منظور افزایش ایستگاه های هواشناسی جهت سنجش و پیش بینی بهتر و دقیق تر همکاری لازم را داشته باشد. مقرر شد کمیسیون انرژی در بودجه سال ۱۴۰۱ به این موضوع توجه کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها