جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد:

حصول توافق زمان‌بر است

کد خبر: 1112982

محمدجواد جمالی نوبندگانی اگرچه از فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده و از تقویت تیم مذاکره کننده ایرانی استقبال می‌کند، معتقد است که به خاطر موانع پیش رو توافق با طرف‌های برجامی زما‌ن‌بر خواهد بود.

حصول توافق زمان‌بر است

گروه سیاست سایت فردا – تیم مذاکره کننده ایران که از شنبه در وین حضور داشت، عصر دیروز دور هفتم از رایزنی‌ها با طرف‌های برجامی را کلید زد و آنطور که علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان و مذاکره کنندگان چین و روسیه گفته‌اند، خوب هم پیش رفته است. اگرچه هنوز از محتوای مذاکرات و آنچه گفته و شنیده‌اند، چیزی نمی‌دانیم اما تحلیل‌ها بر اساس همین مواضع اعلامی طرفین، شروع شده است.

محمدجواد جمالی نوبندگانی، نماینده پیشین مجلس و کارشناس مسائل بین‌المللی یکی از نکات امیدوارکننده در جریان این دور از مذاکرات را تقویت تیم کارشناسی همراه مذاکره‌کنندگان دانست. او در گفت‌وگو با «فردا» گفت: «به نظر می‌رسد که به توصیه‌ها مبنی بر اینکه تیم مذاکره کننده قوی باشد توجه شده است. دیدیم که نمایندگانی از بانک مرکزی، نهادهای بازرگانی و حقوقی هم در این مذاکرات حضور دارند و این حرکت مثبتی بود. البته می‌شود که تیم ایران از این هم به لحاظ کمی و کیفی قوی‌تر باشد چون به هرحال ما مقابل چند کشور بزرگ قرار داریم که هرکدام از آنها با تیم‌های قوی وارد مذاکراه می‌شوند».

وی در ترسیم چشم‌انداز مذاکرات نیز گفت: «برای ترسیم چشم‌انداز مذاکرات اول باید به موانع پیش‌رو توجه کرد. اولین مانع هم این بحث است که امریکایی‌ها چطور به برجام برگردند. البته آنها درخواست مذاکره مستقیم داده اند و ایران نپذیرفته است».

این کارشناس مسائل بین‌‎المللی افزود: «مانع دوم نیز بحث لغو تحریم‌ها است. به نظر می‌رسد که دولت بایدن اگرچه شفاها می‌گوید که سیاست ترامپ را قبول ندارد اما بدش نمی‌آید که از آن تحریم‌ها برای فشار بیشتر بر ایران استفاده کند. به اضافه اینکه ترامپ و پمپئو برخی موارد تحریمی را ذیل مباحث حقوق بشری و تروریسم برده و از این نظر لغو آن را تبدیل به یک چالش برای دولت فعلی آمریکا کرده‌اند».

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس با تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی با دو ، سه دغدغه وارد مذاکره شده است، گفت: «دغدغه اصلی ایران بحث تضمین عدم خروج از برجام است تا مطمئن شود که دوباره فردی مثل ترامپ در آمریکا نیامده و برجام را ملغی نمی‌کند. بحث بعدی هم مکانیسم ماشه است که به نظر من از ابتدا نابه‌جا بود و سبب شده ما نتوانیم احقاق حق کنیم و فشار کشورهای بزرگ و آنهایی که حق وتو دارند، همچنان روی سر ما باشد. کما اینکه دیدیم ترامپ سعی خود را برای فعال کردن آن کرد اما به دلیل عدم همراهی کشورهای دیگر که ناشی از خروج او از برجام بود، موفق نشد».

جمالی نوبندگانی تاکید کرد که با توجه به مشکلات فعلی و بلندی دیوار بی‌اعتمادی حصول توافق بین طرفین زمان‌بر خواهد بود.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها