خبر به روایت «فردا»

بازتاب گفت‌وگوی تلویزیونی رئیسی در روزنامه‌های امروز/ چراغ سبز بهارستان به کسب و کارهای اینترنتی/ بازار و سوداگران

کد خبر: 1114228

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب گفت‌وگوی تلویزیونی رئیسی در روزنامه‌های امروز/ چراغ سبز بهارستان به کسب و کارهای اینترنتی/ بازار و سوداگران

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«جوان» برای پوشش حرف‌های دیشب رئیسی در گفت‌وگوی زنده و تلویزیونی با مردم چاپ دوم رفته و آن بخش از سخنان رئیس‌جمهور را برای تیتر یک انتخاب کرده که نسبت به آینده ابراز امیدواری می‌کرد.

این روزنامه اصولگرا همچنین گفت‌وگویی دارد با پروفسور محمداسماعیل اکبری پدر پزشکی جامعه‌نگر ایران و رئیس کارگروه جمعیت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح جوانی جمعیت. او در این گفت‌وگو که با تیتر «مراقب پدرخوانده‌های جمعیت باشید!» منتشر شده، می‌گوید: «من معتقدم مجری قانون بسیار مهم است. قانون کمک و راهنماست، اما اگر مجری نخواهد مشکل حل نمی‌شود. مگر تاکنون خلاف این حرف‌ها را داشته‌ایم، اما مجری اعتقاد به جمعیت نداشت و کار اجرایی نشد. اولین کار برای اجرای قانون جوانی جمعیت ایجاد ستاد ملی جمعیت منبعث از آدم‌های علمی، دلسوز و شجاع است. یکی از گرفتاری‌های امروز ما گرفتاری پدرخوانده‌ها و آدم‌هایی است که چهره موجهی دارند، اما علیه جمعیت بوده‌اند و هستند و الان دارند کار می‌کنند تا این ستاد را به دست بگیرند و باید مراقب این پدرخوانده‌ها بود.»

جوان 15 آذر

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با صادق جوادی‌حصار سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره مساله اصلاح اصلاحات. او در این مصاحبه از ضرورت اصلاح‌ اصلاحات و چالش‌هایی که پیش رو دارند، گفته و تاکید می‌کند که « جریان‌های اپوزیسیون تمرکزشان را بر برجسته کردن معایب معمول و جلوه دادن آن به صورت نامعمول متمرکز کرده بودند. درواقع در تلاش برای القای این ذهنیت بوده و هستند که اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی روی دیگر بی‌توجهی حاکمیت به مردم یا روی دیگر اقتدارگرایی و زورگویی جریان‌های منتسب به حاکمیت هستند. بنابراین از هر تریبونی استفاده می‌کنند تا این را القا کنند که «اصلاح‌طلبان در سرکوب مردم کم از اصولگرایان یا حاکمیت ندارند!» اگرچه من معتقد نیستم که اصولگرایانِ پایبند به اصول معتقد به سرکوب جامعه باشند، اما به هر حال جریان اپوزیسیون سعی در القای این باور دارد که اصلاح‌طلبان اگر فرصت داشته باشند، گوی سرقت را در سرکوب جامعه از اصولگرایان می‌ربایند. حال آنکه این‌طور نیست و اصلاح‌طلبان هزینه فراوانی داده و می‌دهند تا این نگرش بی‌توجهی به آمال و خواست ملت را به نقد کشیده و آن را به حاشیه برانند.»

اعتماد 15 آذر

«کیهان» در شماره امروز منتظر سخنان دیشب رئیس جمهور نمانده و تیتر یک خود را به اظهارات علی باقری‌کنی مذاکره کننده ارشدمان در گفت‌وگو با رسانه ایتالیایی داده است. او در آن گفت‌وگو تاکید کرده بود که ایران از خواسته‌هایش عقب‌نشینی نمی‌کند و گام اول را باید آمریکا بردارد. 

حسین شریعتمداری اما در «نکته» امروز سخنی دوستانه با آقای مسیح مهاجری دارد. دلیلش این است که روزنامه جمهوری اسلامی در در شماره شنبه‌ خود این خبر را نقل کرده که «محب‌الله موفق از تک‌تیراندازان ماهر گروه طالبان، شهردار میمنه مرکز ولایت فاریاب شد» و در تفسیر آن نوشته بود که «شباهت‌های طالبان با ما، دارد آشکارتر می‌شود»! حالا کیهان نوشته: «خطا اگر یک، دو، سه و یا چند بار باشد می‌توان آن را خطا ارزیابی کرد ولی چنانچه پی‌در‌پی بود و به تکرار نشست، «خط» است. متاسفانه بعد از پیوستن روزنامه جمهوری اسلامی به غربگراهای وطنی، نمونه‌هایی از این دست، ‌اندک و کم‌شمار نیست و به طور طبیعی و منطقی این تلقی را پیش می‌آورد که مواضع یاد شده از نوع «خط» است و نه خطا!»

گفتنی است شریعتمداری در پایان این نوشته خواهان پوزش رسمی مسیح مهاجری از زاکانی شده است. این روزنامه اصولگرا البته چند روز قبل هم از رحمانیان، مدیرمسئول شرق خواسته بود که به خاطر گزارشی درباره باقری‌کنی رسما عذرخواهی کند.

کیهان 15 آذر

«شرق» در تیتر یک امروز خود تحت عنوان «نامه‌ای از سوئیس» از «تأکید فیفا بر ورود زنان به ورزشگاه در مسابقات لیگ» گفته و نوشته است: «در نامه‌ای که پیش‌تر در اختیار «شرق» قرار گرفته و برای اولین‌بار منتشر می‌شود، مشخص می‌شود فیفا، بهمن 1398 با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران که آن روزها با سرپرستی حیدر بهاروند اداره می‌شد، دقیقا روی ورود مسئله زنان در بازی‌های لیگ ایران هم تأکید کرده است؛ موضوعی که مشخصا اگر از سوی فدراسیون فوتبال ایران عملی نشود و مجوزهای لازم از سوی نهادهای بالاتر صادر نشود، می‌تواند مشکلات جدی و عدیده‌ای برای فوتبال ایران به وجود بیاورد.»

عکس یک امروز شرق اما اختصاص یافته به گفت‌وگوی احمد غلامی با بهاءالدین خرمشاهی. گفت‌وگویی درباره ادبیات و حافظ و سعدی که با تیتر «شاملو درست می‌گفت حافظ مصلح اجتماعی بود» منتشر شده است.

شرق 15 آذر

«ایران» بخش اعظم صفحه یک امروز را به تصویری از رئیسی و حرف‌های دیشب او اختصاص داده و تیتر زده «به عملکرد دولت نمره دهید». در تیترهای کناری اما مطلب قابل توجهی ندارد. غیر از اینکه  به نقل از پلیس اماکن تهران نوشته «استفاده از نام‌های محلی برای واحدهای صنفی بلامانع است». این مطلب در پی انتشار خبری مبنی بر ممنوعیت استفاده از نام‌های محلی در واحدهای صنفی تهران، بیان شده اما از آنجایی که این تکذیبیه همان دیروز آمده بود، در این گفت‌وگو نیز حرف تازه‌ای نیست.

این روزنامه دولتی البته در گزارش دیگری نیز از جذبیت‌های بازار روسیه نوشته و با عنوان «بازار 200 میلیارد دلاری در انتظار تجار ایرانی» آورده است: «در سال‌های اخیر به علت غفلت نهادهای مسئول سهم ایران از بازار همسایه شمالی زیر یک درصد بوده است».

انتشار این گزارش در روزنامه دولت را می‌شد در راستای نگاه به شرق دولت دانست البته اگر سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهوری خبر منتشر شده درباره اینکه پلن بی ایران در صورت شکست مذاکرات نگاه به شرق است، را تکذیب نکرده بود.

ایران 15 آذر

«آرمان ملی» در گزارشی با عنوان «اصلاح شکاف دستمزدها در ابهام» که تیتر یک کرده، نوشته «بخشنامه بودجه 1401 در حالی از سوی رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ شده که افزایش حقوق و دستمزدها که یکی از مهمترین چالش‌های بودجه ای دولت را به‌خود معطوف کرده بود قرار است با استفاده از روش پلکانی افزایش یابد به‌گونه‌ای که افزایش حقوق‌ها حداقل 10تا حداکثر 30 درصد و متناسب با میزان دریافتی کارکنان رشد را تجربه خواهند کرد. درواقع افزایش 25درصدی حقوق در بودجه سالجاری در حالی با انتقاد همراه بوده که مزدبگیران معتقدند عدم تناسب این میزان افزایش با میانگین نرخ تورم به کوچکترشدن سبدغذایی خانوارها منجر شده که انتظار می‌رفت روند تغییرات حقوق‌ها در سال آینده با حداقل نرخ تورم همخوانی داشته باشد اما اعتقاد تیم اقتصادی دولت که افزایش حقوق‌ها را عاملی در رشد نقدینگی و تداوم نرخ صعودی تورم می‌دانست باعث شد تا علاوه بر طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موضوع افزایش حقوق‌ها نیز با اماواگرهای زیادی همراه شود. البته به‌نظر می‌رسد با توجه اینکه بانک‌مرکزی از رسیدن خط فقر به 11 میلیون تومان خبر داده و از سوی دیگر بارها متولیان این حوزه وعده بودجه بدون کسری را برای سال‌ آینده داده‌اند روش پلکانی و تعیین سقف حداقل و حداکثر میزان دریافتی به روش دولت برای عبور از چالش حقوق در بودجه مبدل شده است موضوعی که کارشناسان معتقدند در صورتیکه افزایش حقوق‌ها براساس جدول و میزان دریافتی از سوی دولت یا مجلس صورت گیرد می‌توان به عادلانه‌شدن دستمزدها امیدوار بود اگرچه حتی افزایش  30 درصدی نیز با میزان تورم همخوانی ندارد اما در صورتیکه افزایش حقوق‌ها به دستگاه‌ها و یا کارفرمایان واگذار شود طبیعی است که افزایش حداقل 10 درصدی را در اکثر بخش‌ها به‌ویژه کارکنان بخش‌خصوصی و کارگری شاهد خواهیم بود که با توجه به رویکرد برخی نمایندگان که بر حفظ نیروهای متخصص تاکید دارند چندان دور از انتظار نخواهد بود.»

آرمان ملی 15 آذر

«وطن امروز» با بهره‌گیری از آدام اسمیت که از دست نامرئی بازار می‌گفت، تیتر زده «دست نامرئی دلال» و نوشته : «با وجود رشد ۷۰ درصدی عرضه روزانه ارز در سامانه نیما نسبت به سال گذشته و 7/3 برابر شدن عرضه ارز به صورت اسکناس در بازار متشکل ارزی نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ بازار ارز همچنان تحت تأثیر القائات روانی سوداگران است».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک شده هم به پیش‌نویس‌های ارائه شده از سوی ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای پرداخته و نوشته است: «محتوای پیش‌نویس‌های پیشنهادی ایران شامل فهرست تحریم‌هایی که باید لغو شوند و تعریف فرآیند بازگشت تهران به تعهدات برجامی است».

وطن امروز در یکی دیگر از گزارش‌های امروز خود  از روند بررسی و حساسیت‌های لایحه رتبه‌بندی معلمان گزارش می‌دهد و نوشته است: « با تخصیص 25 هزار میلیارد تومان، به طور متوسط ماهانه نزدیک به 5/2 میلیون‌تومان به حقوق معلمان افزوده می‌شود».

وطن امروز 15 آذر

«آفتاب یزد» رئیسی را عکس یک کرده اما به خاطر گفت‌وگوی تلویزیونی دیشب، بلکه برای انتقاد از اینکه به یزد سفر نمی‌کند و اشاره به بحران آبی در آنجا. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: «نه گمانه زنی است نه از منابعِ آگاه شنیده‌ایم اما ایمان و باور داریم که رئیسی به این آسانی تن به سفرِ استانی به استان یزد نخواهد داد اصلا چون سید ابراهیم رئیسی را می‌شناسیم به قاطعیت می‌گوییم تا طرح و استراتژیِ مشخصی برای آب در دست نباشد به یزد آمدن دولت، تخریبِ وجهه دولت و دامن زدن به تنشِ آبی موجود است. سخت معتقدیم حالا که تنش و چالش آبی ایران و چند استان به ویژه یزد و اصفهان و سمنان و خراسانِ جنوبی برملا شده، بهترین فرصت است تا بدون درافتادن به تبلیغات بی‌مصرف رسانه‌ای و «به به» گفتن‌های چاپلوسانه، دولت سیزدهم که خود را قوی به پشتوانه‌های مردمی می‌داند با صبر و حوصله و با بررسی تمامی جوانب، ابتدا ایرادها را و کمبودها را در قالب کارگروه‌های استانی و بدون دخالتِ تفکراتِ پوپولیستی یا پیوست‌های رسانه‌ای و میدانی واکاوی کرده سپس با تعیین محورهای چندگانه و مهم، منابع اقتصادی را بررسی کند آن‌گاه‌ اقدام به سفر نماید که جز این اگر باشد خودِ دولت نیز بعدها شرمنده‌ی کویرنشینان خواهد شد.»

آفتاب یزد 15 آذر

«صبح نو» گفت‌وگویی دارد با ابراهیم متقی درباره مذاکرات هسته‌ای وین که جلد امروز را به خود اختصاص داده است. گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه باید به سوی گام‌های متوازن برویم.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به اخطار دیروز قالیباف به وزارت اقتصاد اشاره کرده و آن را چراغ سبز بهارستان به کسب و کارهای اینترنتی می‌خواند. 

صبح نو 15 آذر


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها