احمد کریمی اصفهانی در گفت‌وگو با «فردا»:

تیم اقتصادی دولت ضعیف عمل کرده است

کد خبر: 1114624

احمد کریمی اصفهانی گفت: بسیاری از مشکلات کنونی نتیجه عملکرد دولت‌های قبلی است اما با این همه باید گفت که دولت وظیفه داشت نسبت به مقوله اقتصاد حساس‌تر برخورد می‌کرد.

تیم اقتصادی دولت ضعیف عمل کرده است

گروه سیاست سایت فردا: دلار 30هزار تومانی موضوعی است که این پرسش را به وجود می‌آورد که بعد از وعده‌های بسیاری که دولتمردان کنونی درباره مهار نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی می‌دادند، پس چرا بازهم شاهد رشد صعودی نرخ دلار هستیم؟ و اینکه آیا دولت در مدت اندک فعالیتش تا این لحظه می‌توانست اقداماتی انجام دهد که اوضاع بهتری را شاهد می‌بودیم؟

احمد کریمی اصفهانی، فعال و تحلیگر سیاسی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «آنچه باید توجه کنیم این است که دولت چهارماه است روی کار آمده و تازه استقرار یافته است و به طور کلی برای قضاوت زود است و باید ببینیم که بسیاری از مشکلات کنونی تا چه حد نتیجه عملکرد دولت‌های قبلی است اما با همه این‌ها باید گفت که دولت وظیفه داشت نسبت به مقوله اقتصاد حساس‌تر برخورد می‌کرد. شعار همه نامزدهای انتخابات رفع مشکلات اقتصادی بود و همه می‌گفتند که آمده‌ایم تا مشکل معیشتی را رفع کند اما تا اینجای کار این حساسیت دیده نشده است».

او ادامه داد: «واقعیت این است که تیم اقتصادی دولت تخصص لازم را ندارد و چه در عرصه تئوری و چه در عرصه عملی ضعیف و بی‌تجربه است و به این دلیل نمی‌تواند از پس رفع مشکلات برآید».

این فعال سیاسی بیان کرد: «این را هم بگویم که یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت دلار حرکت‌های مرموز برخی افراد در میانه مذاکرات است که نمی‌خواهند در کشور آرامش حکم‌فرما باشد و خب می‌دانیم همه قیمت‌ها تابعی از نرخ دلار است و وقتی نرخ دلار افزایش می‌یابد، همه قمیت‌ها نیز بالا می‌رود».

او درباره افزایش قیمت کالاهایی که نرخش دست دولت است، مطرح کرد: «لازم بود که در شرایطی که به مذاکره وین می‌رویم، دولت تمام تلاش خود را به کار می‌گرفت تا قیمت‌ها مهار شود. امروز می‌بینیم که نه‌تنها اجناس عادی که نرخش تا حدی در بازار تعیین می‌شود، قیمت کالاهایی که قیمت‌گذاری‌اش کاملا دست دولت است نیز بالا می‌رود. چرا باید قیمت فولاد افزایش یابد در صورتی که کارخانه‌های فولاد بیشترین یارانه را دریافت می‌کنند؟ یا قیمت برق چرا باید افزایش یابد؟ این مسائل در ذهن مردم پرسش ایجاد می‌کند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین تصریح کرد: «به هر حال دشمن هم بیکار نشسته است و همه تلاشش را می‌کند که مردم را به نظام بدبین کند که البته شکست می‌خورد؛ کمااینکه در گذشته هم شکست خورده است اما ما هم باید در ذهن خود در نظر می‌داشتیم که اگر ارتباط با غرب میسر نیست و آنها سنگ‌اندازی می‌کنند شرق را جایگزین غرب می‌کردیم. خیلی پیش از اینها باید این سیاست در دستور کار قرار می‌گرفت. حالا دیر شده اما بازهم می‌توان بر این سیاست تکیه کرد».

کریمی اصفهانی در پایان از تحریم‌های داخلی علاوه بر تحریم‌های خارجی هم سخن گفت: «مشکل دیگر ما تحریم‌های داخلی است که خودمان بر خودمان ایجاد می‌کنیم. مثلا بحث صادرات را چرا با این میزان مانع روبه‌رو کردیم؟ صادرات یکی از مهم‌ترین شریان‌های اقتصادی هر کشور است اما مسئولان در دولت‌های مختلف مدام دست و پای صادرکنندگان بستند و اجازه ندادند راحت کارشان را بکنند. از این دست موارد کم نبوده و امروز هم می‌بینم دولت کنونی در همین چهارماهه کاری برای صادرات نکرده است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها