خبر به روایت «فردا»

هجمه روزنامه‌های اصلاح‌طلب به قالیباف/ صدای معلمان/ بودجه، مذاکره و لزوم اقناع افکار عمومی

کد خبر: 1116179

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

هجمه روزنامه‌های اصلاح‌طلب به قالیباف/ صدای معلمان/ بودجه، مذاکره و لزوم اقناع افکار عمومی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» اعتراضات معلمان که به سومین روز رسیده را عکس یک کرده است. اعتراضی که با مطالبه اجرای رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بسیاری از شهرهای کشور انجام می‌شود. این روزنامه اصلاح‌طلب در این باره نوشته است: «طبق لایحه بودجه 1401 دولت   برخلاف تعهدی که داشته، اجرای لایحه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق معلمان را به سال 1401 موکول کرده است. قرار است امروز یا فردا، اجرای ناقص لایحه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق در نیمه دوم سال جاری، در صحن علنی مجلس بررسی شود در‌حالی‌که طبق قول‌های دولت دوازدهم، این لایحه ‌باید از اردیبهشت 1399 اجرا می‌شد که بدعهدی دولت دوازدهم، خود موجب اعتراضات چندباره معلمان در سال گذشته شد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب با توجه به سفر بنت به امارات در گزارشی از سیاست دوگانه حاکمان امارات نوشته و تیتر زده: «ابوظبی در دو راهی تهران و تل‌آویو».

اعتماد همچنین گفت‌وگویی با علی ماجدی، دیپلمات پیشین دارد که می‌گوید: «    ممکن است نخواهیم هیچ مراوده‌ای با امریکا داشته باشیم، اما باید رابطه‌مان را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که با اروپا همکاری داشته باشیم. توجه داشته باشید چین به دلیل قدرت سیاسی، اقتصادی و امنیتی که دارد توامان با امریکا و ایران کار می‌کند، اما اگر چالش‌مان با امریکا زیاد شود چین هم با ایران کار نمی‌کند.»

اعتماد 23 آذر

«شرق» معلمان و مطالباتشان را تیتر یک کرده اما این را هم بهانه تخریب قالیباف کرده است! این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «مخالف مطالبات معلمان کیست؟» مدعی شده که بین کمیسیون آموزش و هیات رئیسه در این باره اختلافاتی وجود دارد بعد و با اشاره به آخرین اظهارات منادی، رئیس کمیسیون آموزش نوشته است: «این اولین‌بار نیست که منادی چنین اظهارات امیدوارکننده‌ای را مطرح مِی‌کند. او پیش‌تر هم از تصویب 60 هزار میلیارد بودجه برای اجرای طرح رتبه‌بندی خبر داده بود. اما هربار و پس از این اظهارات از سوی منادی، قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس صریحا حرف او را تکذیب کرده است. این تکذیبیه‌ها تا حدی بوده که برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر وجود اختلاف بین کمیسیون آموزش و هیئت‌رئیسه مجلس در ماه‌های اخیر قوت گرفته است. به همین دلیل هم این انتظار می‌رود که این اظهارنظر منادی بار دیگر ازسوی قالیباف تکذیب شود».

این ادعا در حالی بیان می‌شود که هم رویکرد ضد مجلس و ضد قالیباف «شرق» عیان‌تر از آن است که توضیح بخواهد و هم توجه و دغدغه رئیس مجلس در باب مسائل معلمان و مشخصا موضوع رتبه‌بندی. مطرح بودن بحث رتبه‌بندی و تلاش مجلس برای رسیدگی هرچه سریعتر به آن گواه این مدعا است و کاملا آشکار.

شرق 23 آذر

«آفتاب یزد» که کمتر از «شرق» با قالیباف سرناسازگاری ندارد، امروز درحالی رئیس مجلس را عکس یک کرده و تیتر زده که «آقای قالیباف! یک مشاور دیپلمات استخدام کنید» که در روزهای گذشته نیز هر کاری از دستش برمی‌آمد برای کم‌اثر جلوه دادن سفر اخیر به ترکیه و حاشیه‌سازی برای آن کرده بود. این بار اما گزارش‌نویس این روزنامه با این ادعا که «قالیباف تا رئیس جمهور نشود دست بردار نیست!» به نقل از حسین کنعانی‌مقدم نوشته است: ««مجلس، قالیباف را جدی نگرفته یا قالیباف مجلس را؟» پاسخ شنیدیم: «همان گونه که رستم قاسمی نتوانست خود را از فضا و ذهنیتِ «وزارت نفت» دور کند، طبیعتاً محمدباقر قالیباف نیز همچنان خود را یک رئیس جمهورِ بالقوه دانسته و اگر به سخنرانی‌ها، آیند و روندها و مصاحبه‌های او و نیز ژستی که پیش‌روی دوربین‌ها می‌گیرد دقت کنید خواهید دید او یک پای ماجراهای اجرایی است و هرچه می‌گوید رنگ و بوی دستورات اجرایی دارد به همین دلیل است که گمان می‌کنید قالیباف چندان به فضای مجلس آشنا نیست!  ... اصلا جای رئیسی مجلس است و جای قالیباف ریاست جمهوری به این دلیل که تجربیات اجرایی قالیباف نیز مویدِ همین مسئله است.» در ادامه این گزارش که اصلا معلوم نیست به چه دلیل یا بهانه‌ای نوشته شده، دو سفر قالیباف به ترکیه و روسیه در سیبل است و بهانه‌جویی‌ها ادامه دارد. 

آفتاب یزد

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود با عنوان «شما ایـرانی هستید- واقعاً ؟» اظهارات اخیر نماینده اردبیل درباره آلات موسیقی که البته از سوی او تکذیب شد، پرداخته و نوشته است: «ظاهرا جمله «از ایران برو» در میان بسیاری از افراد صاحب نام و قدرت، تبدیل به یک سندروم شده و ایرانیان را مورد آزار روحی و روانی قرار می‌دهد. اولین بار یک کارشناس تلویزیون در شبکه افق گفت: «‌هر کسی مثل من فکر نمی‌کند، جمع کند و از ایران برود»، حالا سیدکاظم موسوی نماینده اردبیل در مجلس در واکنش به ممنوعیت واردات آلات موسیقی گفته است: «کسی که به دنبال آلات موسیقی و امیال شخصی است از ایران برود!» گفته‌های این نماینده مجلس به مانند چهره قبلی با واکنش شدید کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها روبه‌رو شده است و بسیاری از کاربران آن را توهین و نادیده گرفتن «حقوق شهروندی ایرانیان» دانستند و برخی دیگر نیز به طنز نوشتند: «ما دوست داریم برویم ولی مانند شما پاسپورت دیگر کشورها را نداریم!» 

این روزنامه اصلاح‌طلب عکس یک امروز خود را هم به گفت‌وگو با واعظ آشتیانی اختصاص داده که با تیتر «یکدستی قوا همیشه کارساز نیست» منتشر شده است. 

آرمان ملی 23 آذر

«وطن امروز» تیتر زده «مردم را قانع کنید» و دلیلش این است که «روایت‌های غیر‌رسمی و تخریبی درباره گفت‌و‌گو‌های وین و بودجه 1401 اهمیت تقویت ارتباط دولت با مردم در آستانه تصمیمات مهم را آشکار ساخت». این روزنامه اصولگرا نوشته است: «هفته‌های اخیر را از جهاتی می‌توان دشوارترین روزهای دولت سیزدهم در صد و اندی روزی که زمام امور را در قوه مجریه به دست گرفته، دانست. همزمانی آغاز دور جدید گفت‌وگوهای وین به عنوان یکی از مسائل مهم و البته پرچالش در عرصه سیاست خارجی و تدوین بودجه 1401 به عنوان نخستین آزمون اقتصادی حجت‌‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی و دولتمردانش باعث شد نخستین ارتباط جدی میان دولت و افکار عمومی شکل گیرد. هرچند 100 روز نخست دولت را می‌توان 100 روز پرتحرک و مثبت ارزیابی کرد ... اما ۲ موضوع مذاکرات وین و تدوین بودجه 1401 نخستین آزمون دولت جدید و تازه‌نفس رئیسی در مواجهه با افکار عمومی، فضاسازی‌های رسانه‌ای و تضاد آرا و منافع به حساب می‌آید، چرا که برخلاف عمده تحرکات و اقداماتی که در 100 روز ابتدایی دولت مشاهده شده بود، این 2 موضوع هم با طیف کثیری از نظرات متفاوت در جامعه پیوند خورده و هم اینکه مردم آینده اقتصادی خود را تا حد زیادی تحت تاثیر سیاست‌های دولت در این 2 موضوع می‌دانند.»

این روزنامه اصولگرا در عکس یک امروز خود اما از یارانه جدید می‌گوید. اشاره‌اش هم به اظهارات اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه است که از تبدیل بخشی از ارز ترجیحی به یارانه ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی خبر داده است.

وطن امروز 23 آذر

«جوان» که حالا مدیرمسئول آن هم عوض شده و شاید با تغییراتی همراه باشد، صفحه یک شلوغی دارد. آنچه در وین می‌گذرد را تیتر یک کرده و با عنوان «۴۸ ساعت بدون بهانه‌گیری غرب در وین» نوشته است: «بعد از دو هفته پر دست‌انداز، ظاهراً مذاکرات در وین روی غلتک افتاده؛ این را، هم می‌شود از موضع روس‌ها فهمید که گفته‌اند «مذاکره‌کنندگان توانستند خودشان را با ایده‌های جدید ایران و ضرورت مذاکرات تطبیق دهند» و هم از سکوت طرف‌های امریکایی و اروپایی که دو روز کامل است دیگر ضجه و ناله نمی‌کنند که ایران انعطاف‌ناپذیر است. هرچند اختلافات به گفته دیپلمات‌های ایرانی «متعدد و متنوع است»، ولی طوری نیست که توافق در دسترش نباشد.»

این روزنامه اصولگرا عکس یک خود را به اظهارات سرلشکر باقری درباره رفع سوءتفاهم‌ها با مقامات عربستان سعودی اختصاص داده و در تیترهای کناری هم به موضوعاتی مثل انتقادات دیروز اژه‌ای از تعامل بانک مرکزی برای مقابله با اخلال‌گران ارزی پرداخته است.

جوان 23 آذر

«کیهان» نشست خبری دیروز رئیس سازمان برنامه و بودجه را با عنوان «پاسخ میرکاظمی به شبهات بودجه 1401» تیتر یک کرده و نوشته است: «طی چند روزی که از انتشار سند لایحه بودجه 1401 می‌گذرد، سوالات و نقدهایی نسبت به این لایحه مطرح شده است. البته همانطور که پیش‌بینی می‌شد، به موازات اظهار نظرهای منطقی، خط رسانه‌ای مشخصی هم برای انحراف فضای کارشناسی نقد بودجه آغاز به کار کرده که میرکاظمی تلاش کرد در نشست خود با اصحاب رسانه به این شبهات پاسخ دهد.» او درباره یکی از پر سوال‌ترین مسائل بودجه یعنی حذف ارز ترجیحی گفت: «میرکاظمی با تاکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی قانون بوده و دولت مکلف به اجرای قانون است، بیان کرد: حتی برای شش ماه دوم امسال هم اجازه استفاده از ارز ۴٢٠٠ تومانی را نداشتیم که دولت قبل برای استفاده از ارز ترجیحی مازاد بر رقم تعیین شده اجازه گرفت و دولت سیزدهم هم به ناچار برای به تعویق انداختن اجرای قانون حذف ارز ترجیحی چاره‌ای جز کسب اجازه خارج از چارچوب مجلس را نداشت. بحث حذف ارز ترجیحی بحث سال آینده نیست بلکه باید از امسال این قانون به اجرا برسد ولی از سال آینده این موضوع شفاف‌تر خواهد شد.»

کیهان 23 آذر

«صبح نو» سفر نخست وزیر اسرائیل به امارات و دیدارش با ولیعهد این کشور را سوژه جلد امروز خود کرده و از واکنش‌ها به این سفر گزارش می‌دهد؛ مثلا محکوم کردن این سفر از سوی جهاد اسلامی. این روزنامه اصولگرا این سفر را «دیدار شوم» نامیده و از «خشم فلسطین» گفته است. 

صبح نو البته در تیترهای کناری خود دیگر موضوعات مهم سیاسی و غیرسیاسی روز را هم مورد توجه قرار داده است. مثلا اظهارات اخیر سرلشکر باقری در دیدار با معاون ستادکل نیروهای مسلح سلطنت عمان که رفع حدودی سوءتفاهم‌ها میان ایران و عربستان گفته بود. در گزارش‌ دیگری به سقوط لیر اشاره و در یک گزارش دیگر هم به اوضاع اصلاح‌طلبان و رئیس دولت اصلاحات پرداخته شده است. 

در این صفحه یک اما نه خبری از بودجه و حواشی آن است، نه اعتراضات گسترده معلمان و ... .

صبح نو 23 آذر

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها