خبر به روایت «فردا»

بهارستان منتظر بودجه/ سفر به زیر خط فقر / اعتراض و امید معلمان

کد خبر: 1115639

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بهارستان منتظر بودجه/ سفر به زیر خط فقر / اعتراض و امید معلمان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» امروز خواندنی زیاد دارد. از گزارش تحقیقی «نیویورکر» درباره شکست آمریکا در افغانستان که عکس یک شده تا اشاره به ارائه بودجه 1401 که به مجلس که امروز انجام می‌شود و به گمان برخی می‌تواند پایان ماه عسل دولت و مجلس باشد. البته این را اعتماد می‌گوید و مجلس یازدهم اساسا معتقد به انجام وظایف قانونی خود فارغ از مسائل جناحی و سیاسی است. 

در صفحه یک امروز اعتماد اما گزارش‌های قابل توجه دیگری هم هست. مثلا آنچه بر اساسا آمار رسمی از وضعیت درآمد و هزینه‌های خانوار در سال 99 نوشته است. بر اساسا این گزارش  هر ماه 333 نفر به زیر خط فقر سقوط می‌کنند و هزینه زندگی شهرنشینان نیز طی سال‌های 95 تا 99 به طور متوسط 119 درصد افزایش یافته است!

اعتماد در شماره امروز خود اشاره‌ای هم به ماجرای ضرب و شتم گوهر عشقی مادر ستار بهشتی از سوی افراد ناشناس دارد که انتشار عکس‌های در فضای مجازی با واکنش‌های بسیاری همراه بود. این روزنامه اصلاح‌طلب از زبان عباس عبدی و احمدزیدآبادی پیشنهاد شفافیت در این موضوع را می‌دهد و معتقد است که با این کار اعتماد عمومی جلب خواهد شد.

روزنامه‌ها 21 آذر

«جوان» به موضوعات مختلفی پرداخته و در یکی از گزارش‌هایش از «نرمش اروپا در تغییر پیش‌نویس قبلی» خبر داده است. اخباری که از وین می‌رسد و آنچه رسانه‌های غربی می‌نویسند بعضا متفاوت است و یک جور جنگ روایت‌ها را به راه انداخته اما بر اساس روایت این روزنامه اصولگرا «در گرماگرم جنگ روایت‌های متفاوت، منابع اروپایی برای اولین بار قبول کردند که تغییر سند جمع‌بندی شده سی‌ام خرداد (۲۰ ژوئن) نیز ممکن است؛ چیزی که احتمالاً تصویری واقعی‌تر از اینکه چه کسی درباره چه چیزی عقب‌نشینی کرده، ارائه می‌کند. منابع اروپایی همچنین برای اولین بار ظرف ۹ ماه گذشته تأیید کردند که همچنان هشت اختلاف کلیدی حل نشده بین دو طرف باقی مانده است.»

این روزنامه اصولگرا در گزارشی که عکس یک شده نیز به موضوع افزایش قیمت خودرو در عین حال حقوق‌های نجومی پرداخته است. جوان با تیتر «حقوق نجومی مدیران مازاد با گران‌فروشی خودرو!» نوشته است: « یک منبع مطلع به «جوان» می‌گوید «تنها در ستاد یکی از خودروسازان کشور ۱۲ هزار نیرو و مدیر مازاد وجود دارد که حذف آن‌ها هیچ اثری در کارایی شرکت ندارد.» این یعنی مردم یک خودروی بی‌کیفیت داخلی را چندصد میلیون پول می‌دهند تا این پول خرج پرداخت حقوق بعضاً نجومی «مدیران زیادی» شود!»

روزنامه‌ها 21 آذر

«شرق» در شماره امروز خود سراغ رابطه فقه و حزب رفته و بهانه‌اش واکنش موسوی‌تبریزی به سخنان آیت‌ الله اراکی است. اراکی اخیرا در کنگره حزب مؤتلفه گفته بودست: «شاید لازم باشد در حوزه‌ها فقه تشکیلات و احزاب محقق شود. قبل از اینکه احزاب به وجود آیند باید فقه احزاب شکل بگیرد و پایه تمام اینها فقه الهی است. باید از حوزه‌ها خواسته شود که به چنین مسئله‌ای بپردازند».  این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با تیتر «‌فقه احزاب یا مشاوره فقها؟» به گفت‌وگو با موسوی تبریزی پرداخته و به نقل از او نوشته است: «لازم نیست اعضای احزاب فقیه باشند، باید سیاست را بفهمند. البته نباید خودبین باشند و خود را ببینند، باید به فکر مردم و مسائل اسلامی، اعتقادی و عدالت باشند. باید منافع مردم را رعایت کرد و بر اساس آن حرکت کرد و افرادی هم که می‌خواهند انتخاب شوند، بر اساس آن انتخاب کنند و نظرات خود را نیز به‌عنوان مشورت به دولت و مجلس ارائه دهند. در زندگی مردم، مسئله مشاوره بسیار اهمیت دارد. در قرآن و فقه نیز مشخصا این مسائل آمده است»

این روزنامه اصلاح‌طلب در یک گزارش دیگر هم به قوانینی پرداخته که درست اجرا نمی‌شود و آنان را «قوانین بی‌صاحب» می‌خواند. در این گزارش به قانون جرم سیاسی، قوانین مربوط به رسیدگی به اموال مسئولان، قوانین مربوط به زنان ، معلولان، حمایت از مصرف کننده و ... اشاره می‌شود.

روزنامه‌ها 21 آذر

«کیهان» در تیتر یک امروز خود حرف‌های دیروز رئیسی را پوشش داده و تاکید کرده که شرط توافق خوب لغو تحریم‌ها است. در بخش دیروزنامه‌های زنجیره‌ای هم از مصاحبه مرعشی با «شرق» که به نادیده گرفتن اشتباهات دولت روحانی اقرار کرده بود، استقبال کرده است. 

حسین شریعتمداری اما «نکته» امروز با عنوان «آقای نوبخت از شما بعید بود!» به توییت اخیر نوبخت اشاره کرده و نوشته است: «روز پنج‌شنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۹ آقای دکتر نوبخت در نشست اعضای شورای توسعه و برنامه‌ریزی همدان می‌فرمایند یک قطره نفت هم نمی‌توانیم بفروشیم! و... ده‌ها نمونه دیگر از این دست که خیرخواهی آقای نوبخت در اظهارات اخیرشان را زیر سؤال می‌برد! و جایگاه آن را در حد و ‌اندازه یک برخورد صرفاً جناحی تنزل می‌دهد!» 

گفتنی است، نوبخت در توییت مورد بحث نوشته بود: «وقتی در حال مذاکره با کشورهایی هستیم که علیه ما جنگ اقتصادی به راه ‌انداخته‌اند، چرا برخی از مسئولین، اقتصاد کشور را در حال ورشکستگی اعلام می‌کنند؟!»

روزنامه‌ها 21 آذر

«آفتاب یزد» به در عکس یک امروز خود به بازخوانی برکناری علی دایی که معلوم شده به دستور احمدی نژاد بود، پرداخته و نوشته است: «سخنگوی سابق سازمان تربیت بدنی به صورت رسمی اعلام کرد که برکناری علی دایی از سرمربیگری تیم ملی ایران در فروردین ۱۳۸۸ و بعد از باخت به عربستان با دستور نهاد ریاست جمهوری و شخص احمدی‌نژاد بوده است. آخوندی در این خصوص گفت: «این تصمیم در نهاد ریاست جمهوری گرفته و اعلام شد. با من تماس گرفتند که خبر را اعلام کنم اما گفتم مسئولیتش با افراد دیگر و فدراسیون فوتبال است. ما از اعلام خبر برکناری دایی در سازمان تربیت بدنی امتناع کردیم.» سخنگوی پیشین سازمان تربیت بدنی درباره اینکه آیا شخص رئیس جمهور این تصمیم را گرفته بود؟ گفت: «چیزی که من به صورت غیررسمی می‌دانم بله ایشان این تصمیم را گرفت ولی به صورت رسمی نهاد ریاست جمهوری تصمیم‌گیری کرد! به علت فشار افکار عمومی، اطرافیان مجموعه را به این نتیجه رساندند که علی دایی نباشد.» آخوندی همچنین درباره اینکه گفته می‌شد برکناری علی دایی به خاطر این بود که وی اجازه نداد محمود احمدی‌نژاد بین دو نیمه بازی ایران و عربستان وارد رختکن شود، اظهار کرد: «اطلاعی در این خصوص ندارم». سخنگوی پیشین سازمان تربیت بدنی گفت: «آن تغییر (برکناری دایی) اشتباه بود. اگر دایی در تیم ملی می‌ماند به جام جهانی می‌رفتیم.»

روزنامه‌ها 21 آذر

«ایران» عکس یک امروز خود را به حال و هوای جامعه و سیاست در افغانستان اختصاص داده و در گزارشی با عنوان «سفر به سرزمین رازها» نوشته است: «ورودی وزارت امر به معروف و نهی از منکر با در بزرگ کشویی بیشتر شبیه ورودی زندان است. سربازان با اسلحه جلوی در قدم‌رو می‌روند. برای ورود بازرسی بدنی می‌شوم. ... اتاق عاکف مهاجر سخنگوی وزارتخانه در انتهای دالان است. ... از بین پاسخ‌هایی که مهاجر به سؤالات می‌دهد، می‌توان برداشت کرد هنوز سازوکار دقیقی برای ساختار امربه معروف‌و‌نهی از منکر وجود ندارد هرچند او با روی باز به سؤالات، جواب‌هایی خوشبینانه می‌دهد. معتقد است: «نظام جهانی به این نتیجه رسیده است که بهترین حکومت برای افغانستان امارت اسلامی است. امریکا در جریان 20 سال فهمید اهداف ما به پایان نمی‌رسد و به این نتیجه رسید امارت با فشار تسلیم نمی‌شود و بالاخره درآخر کار هم راه خروج را انتخاب کرد».  او از بازگشت زنان به‌صورت جداگانه از مردان به کار می‌گوید و حقوق زنان طبق اصول شریعت را محترم می‌شمارد: «خشونت علیه زنان توسط طالبان پروپاگاندای رسانه است. از 25 سال پیش این اتفاق افتاده است. دین مبارک اسلام حقوق زیادی برای زن قائل است و می‌گوید حقوق زن و مرد برابر است. چیزهایی را که در رسانه می‌بینید تأیید نمی‌کنم. اگر از گذشته عکسی بوده اتفاقی بوده است. دین ما اجازه نمی‌دهد به زنان ظلم کنیم.» 

روزنامه‌ها 21 آذر

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود به اعتراض و مطالبات معلمان پرداخته و مجلس را آخرین امید آنان می‌داند. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: «معلمان خواستار اجرای طرح رتبه‌بندی و افزایش حقوق تا 80 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و همسان‌سازی حقوق مشاغل به ویژه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند. طرحی که در اواخر دولت دوازدهم تصویب و برای بررسی بیشتر به مجلس فرستاده شد، اما دولت جدید که بار مالی این طرح را از 200 هزار تا 25 هزار میلیارد تومان می‌داند، باور دارد که این میراث دولت گذشته است که دولت آینده را تحت فشار مالی بگذارد. واکنش سازمان برنامه‌ بودجه نیز به اجرای این طرح، این موضوع را می‌رساند که قادر نیستند بار مالی این طرح را متقبل شوند. در شرایطی که دولت سیزدهم در تنگنای مالی و بودجه آن هم در شرایطی که ایران با کاهش فروش نفت و صادرات در بودجه 1401 روبه‌رو است، ظاهرا یک دهه صبر و اعتراض معلمان برای افزایش حقوق و دستمزدشان متناسب با نرخ تورم جامعه، نیازمند مساعدت بیشتر دولت است. پس از اعتراض یک هفته از آخرین اعتراض و تجمعات معلمان، این‌بار رنگ اعتراض آنها متفاوت‌تر از گذشته بود. روز گذشته معلمان در شهرهای مختلف دست به یک اعتصاب دو روزه زدند که تا امروز نیز ادامه دارد. بوشهر، قشم، لاهیجان، اصفهان، سنندج، قم، سقز، بندرانزلی، خمینی‌شهر، سرچهان، بهار، مریوان، شهرکرد، مرودشت، سروآباد، کرمان، کرج، یزد، ملارد، همدان، سقز، گناوه، نورآباد ممسنی، تهران، جلفا، دشستان، بافق، ابرکوه، خرم‌بید، ملایر، یزد، جوانرود، گچساران، لامرد، قزوین، تبریز، کازرون، نجف‌آباد، جیرفت و دیگر شهرها شاهد در اعتصاب معلمان است. آنها در کلاس‌های درس حاضر نشده و کلاس‌های مجازی آموزش را نیز تعطیل کرده‌اند.»

روزنامه‌ها 21 آذر

«وطن امروز» در شماره امروز خود و درست همزمان با ارائه بودجه سال جدید به مجلس با طرح این سوال که «بودجه ۱۴۰۱ چگونه می‌تواند پایان‌بخش چرخه معیوب کسری بودجه - تورم باشد؟» در گزارشی با عنوان «بودجه‌نویسی تراز» از چهار راهکار برقراری شفافیت و مدیریت هزینه‌های دولت، مولدسازی دارایی‌ها، اصلاح نظام مالیاتی و مهار تورم می‌نویسد. در این گزارش آمده است: «مردان اقتصادی سیدابراهیم رئیسی باید تصمیم بگیرند می‌خواهند به چرخه معیوب تورم- کسری بودجه پایان دهند یا خیر. بررسی‌ها نشان می‌دهد اصلی‌ترین دلیل نارسایی بودجه طی سال‌های اخیر بیش‌برآورد درآمدها و رشد بی‌دلیل هزینه‌ها بوده است. ایضا در کنار این موارد وابستگی بیش از حد بودجه به درآمدهای نفتی که تحریم‌پذیر است، باعث تشدید کسری بودجه در کشورمان شده است.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری به اظهارات اخیر نوبخت که سوژه یادداشت امروز شریعتمداری هم شده، واکنش نشان داده و با عنوان «نوبخت شفا یافت» نوشته است: «محمدباقر نوبخت که رئیس دولت متبوعش سال 92 با شروع مذاکرات‌هسته‌ای خزانه کشور را خالی عنوان کرد، دولت جدید را به بزرگنمایی مشکلات اقتصادی در میانه گفت‌وگو‌های وین متهم کرد ... در شرایطی که کماکان تمام تلاش کشور برای درآوردن سنگ روحانی و توافق ضعیف برجام از چاه فریبکاری آمریکا معطوف شده، چنین اظهاراتی از سوی نزدیکان روحانی شاید تغییری در قضاوت مردم نسبت به آنچه در فاصله سال‌های 92 تا 1400 بر کشور رخ داد، ایجاد نکند اما می‌تواند بهانه‌ای برای یک لبخند تلخ و گذرا باشد.»

روزنامه‌ها 21 آذر

«صبح نو» بایدن و واضح‌تر از او وزیرخارجه‌اش را عکس روی جلد کرده و به دنبال پاسخی برای این پرسش است که «تیم سیاست خارجی دولت بایدن در مذاکرات هسته‌ای به دنبال چیست؟». این روزنامه اصولگرا از چالش‌های واشنگتن در وین می‌نویسد. در این راستا گفت‌وگویی با امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا دارد که معتقد است «بایدن، برجام دیگری می‌خواهد».

این روزنامه اصولگرا اما در گزارشی دیگری به وضعیت اصلاح‌طلبان پرداخته و بهانه اش نیز مصاحبه دیروز مرعشی با «شرق» و مواضعی است که در قبال رابطه کارگزاران با اصلاح‌طلبان و خاتمی گرفت. از این رو است که «صبح نو» تیتر زده «عملیات گریز از مرکز راست مدرن». 

روزنامه‌ها 21 آذر

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها