بیژن مقدم در گفت‌وگو با «فردا»:

لاریجانی اپوزیسیون نمی‌شود

کد خبر: 1118568

بیژن مقدم گفت: یک وقت شما می‌گویید توانایی فردی دارد یا خیر که من می‌گویم بله آقای لاریجانی توانایی و جذابیت فردی برای آنکه محور یک جریان سیاسی باشد را دارد.

لاریجانی اپوزیسیون نمی‌شود

گروه سیاست سایت فردا: علی لاریجانی بعد از ماجرای ردصلاحیتش و چالشی که با شورای نگهبان داشت، به کدام سمت می‌رود؟ به هر حال انتخابات تمام شد و حواشی آن –فارغ از آنکه حق با چه طرفی باشد- هم تمام می‌شود و باید دید که علی لاریجانی بعد از این آیا می‌تواند به عنوان قطب سیاسی اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها ایفای نقش کند؟

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «بعد از انتخابات تا کنون عملا هیچ تحرک و کنش سیاسی خاصی از آقای لاریجانی دیده نشده است و هرچه بوده مربوط به همان انتخابات و موضوع ردصلاحیتش بوده است؛ او نه حزبی تشکیل داده، نه به جناحی‌ نزدیک‌تر از گذشته و نه نشانه‌ای دیده شده که بگوییم او می‌خواهد در آینده چه بکند».

او ادامه داد: «باتوجه به تمام این‌ها ما اکنون نمی‌دانیم در ذهن آقای لاریجانی چه می‌گذرد و می‌خواهد بازهم به طور جدی فعالیت سیاسی‌اش را آغاز کند یا خیر. همه اینها بستگی به اراده شخصی‌اش دارد. ما در ایران عملا فعالیت حزبی نداریم و عمده فعالیت‌ها بسته به اراده افراد است و اگر پای کار باشند، ممکن است تحرکی سیاسی شکل بگیرد و اگر حوصله و توان و اراده‌اش را نداشته‌ باشند، خیر اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا لاریجانی توانایی محور قرار گرفتن در میان اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها را خواهد داشت یا خیر، بیان کرد: «این توانایی ناظر به دو بحث است. یک وقت شما می‌گویید توانایی فردی دارد یا خیر، که من باورم این بله توانایی و جذابیت فردی برای آنکه محور یک جریان سیاسی باشد را دارد. یعنی از نظر شخصیتی می‌تواند اما یک وقت این استعداد با در نظرگرفتن عوامل بیرونی بررسی می‌شود؛ اینکه حالا که او توانایی فردی دارد آیا نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدالی‌ هم پیرامون او قرار می‌گیرند و او را قطب سیاسی خود قرار می‌دهند یا خیر؟ در حوزه دوم نمی‌توانم به قطعیت سخنی بگویم».

مقدم در پاین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا ممکن است لاریجانی در پی ناراحتی از ردصلاحیتش قدری به سمت اپوزیسیون‌های داخلی برود، گفت: «آقای لاریجانی فقط در برخی مسائل نگاه متفاوتی با شورای نگهبان دارد و اصلا این‌طور نیست که او حتی ذره‌ای به سمت اپوزیسیون رفته باشد. او اشکالاتی به شیوه بررسی صلاحیت‌ها وارد می‌داند و دلایل خود را هم دارد که در نامه 30صفحه‌ای هم به این اشکالات و دلایل اشاره کرده است. آقای لاریجانی همچنان داخل چارچوب‌های نظام است و انتقاد به یک نهاد نظارتی دلیل بر اپوزیسیون‌شدن او نیست. به هر حال اختلاف نظر وجود دارد و این اختلاف‌ها کاملا طبیعی است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها