خبر به روایت «فردا»

روزنامه‌ها دو سال بعد از سردار / تلاش روزنامه اصلاح‌طلب برای اختلاف افکنی بین مجلس و دولت/ متن و حاشیه فقر/ بازار؛ از مسکن تا خوراکی‌ها

کد خبر: 1120458

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

روزنامه‌ها دو سال بعد از سردار / تلاش روزنامه اصلاح‌طلب برای اختلاف افکنی بین مجلس و دولت/ متن و حاشیه فقر/ بازار؛ از مسکن تا خوراکی‌ها

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«کیهان» مثل اغلب روزنامه‌های امروز صفحه یک خود را به سردار شهید سلیمانی اختصاص داده است، صفحه یک کیهان اما بیش از سایرین نوآورانه به حساب می‌آید. فرمت همیشگی را به هم زده و قدری امروزی‌تر عمل کرده است. حاج قاسم و همراهانش را عکس یک کرده و در تیترهای کناری نیز همه به او مربوط است. 

تنها گزارشی که امروز در صفحه یک کیهان دیده می‌شود و ربطی به دومین سالگرد شهادات سردار سلیمانی ندارد، پوشش اظهارات دیروز رستم قاسمی، وزیر مسکن، راه و شهرسازی است. کیهان تیتر زده «تهرانی‌ها در طرح مسکن دولت‌ با ۱۵۰ میلیون تومان صاحب خانه می‌شوند» و به نقل از او نوشته: «متقاضیان نهضت ملی مسکن در تهران اگر ۱۵۰ میلیون تومان بیاورند می‌توانند صاحب خانه شوند. .... کسی که می‌خواهد مسکن بسازد باید ۴۰ میلیون تومان مالیات بدهد که در نهضت ملی مسکن فقط یک میلیون تومان است و ۳۹ میلیون تومان معاف از مالیات خواهد بود. ... کسانی که امروز ثبت‌نام می‌کنند قسطشان دو سال پس از تحویل واحد شروع می‌شود. ... ممکن است کسی که امروز ۴۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کند در ۲۰ سال آینده ۱.۵ میلیارد تومان پس بدهد ولی اقساط حتما پلکانی خواهد بود.»

کیهان 13 دی

«وطن امروز» جلد امروز خود را به سردار سلیمانی اختصاص داده و قید هر مطلب دیگری را زده است. تیتر این روزنامه اصولگرا مثل اغلب اوقاب با فاصله از دیگر روزنامه‌ها بهتر و خاص‌تر است. سردار شهید را «نامیرا» خوانده و غیر از او هم به موضوعی نپرداخته است.

وطن امروز 13 دی

«اعتماد» سردار سلیمانی را با عنوان «فرزند امام» عکس یک کرده است. در کنارش اما به موضوعات روز پرداخته است. مثلا نامه 24 نماینده مجلس به قوه قضاییه درباره رسیدگی به پرونده کرسنت را «فضاسازی رسانه‌ای با اهداف سیاسی» خوانده و نوشته است: «42 روز پس از آنکه در ادامه تلاش‌های پایداری‌های پارلمان علیه دولت یازدهم و دوازدهم، بار دیگر ‌ سراغ وزارت نفت و بیژن نامدار زنگنه رفته و با ادعای تخلف وزیر پیشین نفت در پرونده کرسنت، تلاش‌هایی دوباره برای به محکمه کشاندن او آغاز کردند، حالا 24 نماینده نزدیک به این طیف از جناح راست بار دیگر با تدوین و امضای نامه‌ای خطاب به رییس قوه قضاییه سعی در اعمال فشار علیه وزیر پیشین نفت دارند؛ آن‌هم درحالی‌که در واپسین روزهای آبان و نخستین روزهای آذرماه 1400، وقتی پایداری‌ها با استفاده از جایگاهی که در کمیسیون اصل 90 مجلس یازدهم دارند، گزارشی را با ادعای تخلف وزارت نفت در پرونده کرسنت، به صحن مجلس آورده و درنهایت به دستگاه قضایی ارجاع کردند، ابتدا قرار شد زنگنه نیز بالاخره پس از 20 سال فرصت این را داشته باشد تا با حضور در یک برنامه تلویزیونی به بیان نکات مدنظر خود در این پرونده بپردازد اما آن‌طورکه می‌شد حدس زد در دقیقه 90 ورق برگشت و مسوولان شبکه افق سیمای جمهوری اسلامی از لغو حضور زنگنه خبر دادند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری هم با اتکا به آمار اعلامی از «غلبه اجاره‌نشینی و افت شدید خرید و فروش مسکن» خبر داده است.

اعتماد 13 دی

«جوان» نیز سردار سلیمانی را عکس یک کرده و تقریبا تمام صفحه نخست امروز خود را به آن اختصاص داده است. این روزنامه اصلولگر تیتر زده «فاتح جاویدان دژ‌ها و دل‌ها» و در مطلب دیگری با افشین علا که سعی کرده در منظومه «سربازنامه» ارتباط نزدیکی میان اساطیر کهن ایرانی و شهید قاسم‌سلیمانی برقرار کند، به گفت‌وگو نشسته است.

جوان 13 دی 

«شرق» یک ویژه‌نامه به مناسبت دومین سالگرد شهادات سردار سلیمانی منتشر کرده است اما صفحه یک امروز را مثل دیگر روزنامه‌ها صرف این موضوع نکرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب از تذکرهای دیروز نمایندگان به دولت که قطعا در راستای انجام وظایف نماینگی و دفاع از حقوق مردم و نظارت بر حسن اجرای امور و قوانین بوده را مورد استقبال قرار داده و با تلاش برای اختلاف افکنی بین دولت و مجلس تیتر زده «روی ناخوش بهارستان به پاستور». 

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود اما ناگزیر شده ‌‌واکنش و پاسخ سازمان برنامه و بودجه به گزارشی که قبلا با عنوان «ارتزاق حوزه‌های علمیه از جیب مردم یا خزانه دولت؟» منشتر کرده بود را بازتاب دهد. در این پاسخ نیز بعد از ارائه توضیحاتی همراه با عدد و رقم آمده است: « از یاد مردم نرفته چه کسی مسئول آب‌رفتن سفره معیشتشان است و حالا در این سه­ ماه سعی در عوام‌فریبی دارد. بودجه 1401 برنامه‌محور دیده ‌شده تا حتی در حوزه‌های دینی و فرهنگی هم متولیان امر در برابر پیشرفت و اثربخشی برنامه‌ها و اهداف کشور پاسخ‌گو باشند، همان‌طور که در بخش اقتصاد هم به ریز زیربناهای رشد هشت‌درصدی اقتصاد تا سطوح شهرستان مشخص‌ شده است. آنان که با رفتار سیاسی و انگیزه‌های حزبی معیشت مردم و برنامه‌های اقتصادی را به این روز انداختند خوب است یک‌ بار برای آسایش همین مردم هم شده، نه اینکه مانند هشت­ سال گذشته سکوت کنند؛ نقد کارشناسی و بر پایه اطلاعات درست بنویسند، که حتما مورداستفاده دولت هم خواهد بود. اما پافشاری بر رفتارهای سیاسی به‌مسلخ‌بردن منافع ملی است.»

شرق 13 دی

«ایران» طرحی از سردار سلیمانی کشیده و در تیتر امروز خود آرزومندانه نوشته «کاش می‌شد که تو با معجزه‌ای برخیزی»؛ مصراعی از شعر نماهنگ «شکوه فتح» که مرتضی حیدری آل کثیر سروده است. این روزنامه دولتی در صفحه یک امروز خود به هیچ موضوع دیگری نپرداخته و حتی اشاره نکرده است.

ایران 13 دی

«آفتاب یزد» سردار سلیمانی با گزارشی تحت عنوان «تبلور شجاعت و تدبیر در یک قهرمان» عکس یک کرده است. در تیتر یک امروز خود اما مصطفی چمران رئیس شورای شهر تهران را مورد توجه و زیر تیغ نقد قرار داده است. دلیلش هم اظهاراتی است که او دیروز در واکنش به شایع شدن پدیده اتوبوس خوابی در تهران بیان کرد. رئیس شورای شهر این موضوع را حاشیه دانسته بود و به همین خاطر با واکنش‌هایی مواجه شد. مثلا همین «آفتاب یزد» با تیتر «آقای چمران! فقر متن جامعه است نه حاشیه» نوشته است: « به نظر می‌رسد فقر مردم، بی‌پناهی آن‌ها و پدیده اتوبوس خوابی برای رئیس شورای شهر تهران بحثی حاشیه‌ای است که ارزش پرداختن به آن نیز وجود ندارد. اما آقای چمران! شاید این بحث برای شما که صندلی شورای شهر تهران را جایگاه ریاست خود می‌دانید حاشیه‌ای است. چرا که اگر از آن صندلی دل کنده بودید و به سطح شهر می‌رفتید متوجه می‌شدید این روزها فقر مردم و بی‌خانمانی آن‌ها متن اصلی جامعه است نه موضوعی حاشیه ای.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری هم موضوع ممنوعیت برای فعالیت‌های بدنسازی بانوان را به اظهارات چمراه گره زده و با تیتر «پرورش اندام زنان ایراد دارد اما اتوبوس خوابی مردم خیر!» به نقل از یکی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی، نوشته است: « گورخوابی، اتوبوس خوابی، کارتن خوابی، اعتیاد، فقر، گرانی، تورم و...گویا این دردها را نمی‌بینید که هر روز از یک مبحث مضحک اما تلخ برای مردم رونمایی می‌کنید! یک روز‎ صیانت فضای مجازی در حقیقت فیلترینگ یک روز دیگر مثل امروز ممنوعیت ‎بدنسازی زنان!»

آفتاب یزد 13 دی

«صبح نو» طرحی تمام قد از سردار سلیمانی را در صفحه نخست امروز خود استفاده کرده و مثل ایران از همان مصراع «کاش می‌شد که تو با معجزه‌ای برگردی» استفاده کرده است. گفت‌وگوها و یادداشت‌های متعددی هم به مناسبت دومین سالگرد شهادات سردار سلیمانی دارد.

صبح نو 13 دی

«آرمان ملی» صفحه یک خود را بهم نریخته اما در همان قالب همیشگی سردار سلیمانی را عکس کرده است. در عین حال به نقل از نخست وزیر سابق عراق از وجود ناگفته‌ها و جزئیات منتشر نشده‌ای از شب ترور سردار گفته است. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «وی با بیان اینکه از فرط عصبانیت و ناراحتی هرگونه تماس با آمریکایی‌ها را قطع می‌کرد، تأکید کرد: «کاخ سفید، وزارت امور خارجه و حتی وزارت دفاع آمریکا تلاش کردند با من صحبت کنند، اما من نپذیرفتم؛ چون خنجر از پشت زدن آن‌ها را تحمل نمی‌کردم... لذا هنگامی که رئیس‌جمهور آمریکا رسما می‌گوید که دو شخصیت بزرگ نظامی ایرانی و عراقی را هدف قرار داده است، این واقعا یک جنایت است.» نخست وزیر پیشین عراق در ادامه تصریح کرد: «به شورای امنیت شکایت کردیم و با طرف ایرانی چندین کارگروه ویژه تشکیل دادیم. این جنایت قابل پوشش نیست؛ به‌خصوص اینکه طرف قاتل، خودش و در عالی‌ترین سطح آمریکا به این ترور اعتراف کرده است. اقدام آن‌ها یک جنایت بود. الان هم گاهی از جو بایدن می‌شنویم که آن‌ها با اقدام ترامپ مخالف بودند، ولی، چون ترور یک اقدام دولتی از سوی آمریکا بود، لذا آن‌ها نمی‌توانند اعتراض بکنند. ما باید واقعیت‌ها را آن گونه که هست بیان کنیم. جنایت آنها یک جنایت واقعی بود.»

آرمان ملی 13 دی

«دنیای اقتصاد» به عنوان یک روزنامه اقتصادی در حال و هوای همیشگی خود منشتر شده و توجهی به مناسبت‌ها ندارد. این روزنامه در گزارشی که امروز عکس یک کرده رشد قیمت اقلام خوراکی در 9 ماهی که از سال 1400 گذشته را بررسی کرده و از «افت تب خوراکی»ها نوشته است. بر اساس این گزارش « بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد قیمتی ۹ماه بخش خوراکی‌ها در سال‌جاری نسبت به سال قبل، ۲۴ واحد‌درصد کمتر بوده است. در ۹ماه سال‌جاری، متوسط قیمت‌ها به میزان ۳۰‌درصد رشد کرده است؛ این موضوع به معنی کاهش قیمت‌ها در سال‌جاری نیست، بلکه به این معنی است که از میزان افزایش قیمت‌ها کاسته شده و با سرعت کمتری افزایش قیمت مشاهده می‌شود. کالاهای خوراکی، بخش قابل‌توجهی از سبد خانوار کم‌درآمد را تشکیل می‌دهند و کاهش تورم خوراکی‌ها، می‌تواند بیشتر به نفع دهک‌های کم‌درآمد باشد. به نظر می‌رسد تغییر انتظارات تورمی، ثبات بیشتر نرخ ارز و عرضه مناسب برخی اقلام خوراکی به این روند کمک کرده است. «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی به بررسی تغییر قیمت برخی از اقلام پرمصرف خوراکی در ۹ماه نخست سال‌جاری پرداخته و این رشد قیمتی را با مدت مشابه سال قبل مقایسه کرده است. این موضوع تایید می‌کند که تب قیمتی خوراکی‌ها در سال‌جاری نسبت به سال قبل کاهش یافته است.»

دنیای اقتصاد 13 دی

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها