خبر به روایت «فردا»

توقف مذاکرات برجامی/گرانی، سیل و بی‌آبی

کد خبر: 1081056

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

توقف مذاکرات برجامی/گرانی، سیل و بی‌آبی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«سازندگی» جلد جالبی دارد. نیم‌رخ سیاه‌ و سفید از رئیس جمهور مستقر و رئیس جمهور منتخب را رو به روی هم قرار داده و از تعلیق احیای برجام که مهم‌ترین مساله دولت فعلی و آتی است، خبر می‌دهد. به این ادعای روحانی که فرصت احیای برجام از دولتش سلب شده اشاره کرده و این سوال را طرح می‌کند که بر سر میرات روحانی یعنی برجام چه خواهد آمد؟ ناگفته نماند که دیروز هم برخی رسانه مثل «نامه نیوز» با کنار هم چیدن شواهد و قرائن از توقف مذاکرات و حتی اختلاف و قهر در دولت و تیم دیپلماسی آن خبر داده بودند.

سازندگی 27 تیر

«شرق» محمدرضا تاجیک تئوریسین اصلاح‌طلب را عکس یک کرده و دلیلش گفت‌وگویی است که احمد غلامی سردبیر این روزنامه با او انجام داده است. غلامی مدت‌ها است که گفت‌وگوهای قابل توجه‌تر با چهره‌های سیاسی کمتر در دسترس را خودش انجام دادم به گروه سیاسی نمی‌سپارد. او چهره‌ای سیاسی نیست و به تخصص در ادبیات شهره است اما اغلب در اینگونه مصاحبه‌ها بیشتر از مصاحبه شونده حرف می‌زند و آنچه ارائه می‌دهد بیشتر شبیه یک گپ و گفت است. این بار اما به خاطر نگاه و ادبیات متفاوت تاجیک است یا چیز دیگری، کمتر حرف زده و بیشتر شنیده است. تاجیک در این مصاحبه که محور آن کتاب تازه او با عنوان «جریانی در راه است، مانیفستی برای اصلاح‌طلبی دوم» از دولت بدون دولت می‌گوید.

شرق 27 تیر

«ایران» هم محمدرضا باهنر را عکس کرده و به نقل از او از سرداران بخش خصوصی دعوت می‌کند که به میدان بیایند. این گفت‌وگو را نه «ایران» بلکه «جماران» انجام داده است. باهنر در این مصاحبه به رئسی توصیه می‌کند: «من این جوری می‌پسندم که دأب آقای رئیسی این نباشد که می‌خواهیم کارهای دولت‌های گذشته را محکوم کنیم. من حتی معتقد هستم از همه دولت‌های گذشته اگر وزیر خوب، کارآمد، توانمند و قادر پیدا می‌کنند استفاده کنند و هیچ دولتی برای آنها خط قرمز نباشد. پیشنهاد من این است که از میان دولت‌های گذشته هیچ دولتی برای آقای رئیسی خط قرمز نباشد. اگر نیروی با صلاحیتی پیدا کردند این نگرانی را نداشته باشند که این آقا در فلان دولت بوده است»

ایران 27 تیر

«آفتاب یزد» درحالی که برخی همچنان چشم به وین دوخته و منتظر هستند که گشایشی در برجام حاصل شود، واقعیت امر را پذیرفته و با اشاره به اینکه «نهایتا در دولت روحانی نه برجام احیا شد و نه اف‌ای تی اف تصویب» تیتر زده «همانی شد که محسن رضایی گفته بود!»

این روزنامه اصلاح‌طلب از برخورد دیروز استاندار خوزستان روی آنتن تلویزیون نیز انتقاد کرده و با تیتر «مسئولان همیشه طلبکار» نوشته است: «استاندار فعلی خوزستان نیز همانند استاندار قبلی هم مدعی است و هم بی‌طاقت. جدل او با مجری تلویزیون حاشیه ساز شد».

آفتاب یزد 27 تیر

«آرمان ملی» امروز اصلا سیاسی نیست. از هنر تا بحران‌های اجتماعی؛ به همه چیز پرداخته غیر از سیاست و بحث مدیریت کشور که این روزها همه را دلزده کرده است. اصغر فرهادی را که این روزها ویدئوهای متعددی از حضورش رو فرش قرمز و مورد تشویق قرار گرفتن در جشنواره کن دست به دست می‌شود، عکس یک کرده و با تیتر «فرهادی باز هم «قهرمان» شد» نوشته است: « او این بار جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن را با فیلم «قهرمان» به دست آورد. او که پیش از این با «فروشنده» برنده جایزه بهترین فیلمنامه کن شده بود، حالا نگاهش به اسکار و دیگر جوایز بزرگ سینمایی است.»

آرمان ملی 27 تیر

«اعتماد» که این روزها با تعدیل خبرنگاران سیاسی خود از دوز سیاسی روزنامه کاسته، عکس یکی اقتصادی دارد و با اتکا به تحلیل تحولات اقتصاد کلان و اقدامات بانک مرکزی در خردادماه که از سوی بانک مرکزی منتشر شد و با تیتر «سهم پررنگ تورم خوراکی‌ها» نوشته است: «اقلام خدماتی در دو گروه «بهداشت و درمان » و «مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها » در ادامه روند ماه گذشته با افزایش قیمت همراه بوده‌اند».

این روزنامه اصلاح‌طلب ویژه‌نامه‌ای برای چهلمین روز درگذشت مرحوم سید علی‌اکبر محتشمی‌پور دارد. همچنین در مطلبی به انتخابات برگشته و می‌نویسد «شکست اصلاحات پیروزی حاکمیت نبود». البته این تحلیل محسن آرمین است که در مصاحبه‌ای با «برنا» بیان شده و اعتماد صرفا آن را بازنشر کرده است. آرمین از یک سو به بازتعریف گفتمان اصلاح‌طلبی اصرار دارد و از سوی دیگر می‌گوید که   اولا آلترناتیو یا جایگزینی در عرصه و میدان واقع برای جریان اصلاحات در میان جریان‌ها و طیف‌های سیاسی فعال در صحنه نمی‌بیند و ثانیا اگر مراد از راه‌حل جایگزین، «تعیین‌ تکلیف مشکلات کشور و جامعه کف خیابان باشد»، بر این باور است که «کف خیابان راه‌حل نیست؛ بلکه معضلات و مشکلات را پیچیده‌تر، آزادی‌ها را محدودتر و هزینه‌هایی فراتر از ظرفیت‌های جامعه به جامعه تحمیل می‌کند.»

اعتماد 27 تیر

«جوان» مثل خیلی از روزنامه‌های امروز به همزمان سیل و بی‌آبی اشاره کرده و در گزارشی که عکس یک هم شده، نوشته است: «وقتی در سرزمینی هم خشکسالی داریم و هم سیل ویرانگر یا حتی در بخش کوچک‌تری از این سرزمین مثل یک استان در لحظه واحد گرفتار هر دو بلیه هستیم، عموماً افکار عمومی آن سرزمین یا منطقه خود را واجد یک تناقض ارزیابی می‌کند و این پرسش را پیش می‌کشند که آیا این هر دو بلا را باید به حساب دست تقدیر و جبر روزگار گذاشت یا می‌توان از مدیران یک دوره یا حتی یک بازه زمانی طولانی در کشور مطالبه‌گری کرد که پس تدبیر شما برای جلوگیری از کم‌آبی و ممانعت از خسارات سیل کجاست؟! شاید پاسخ به این پرسش کمی دشوار باشد، زیرا انتظار از یک سرزمین بزرگ که یک جای آن خشک و یک جای دیگر سیل‌گون نباشد، انتظار درستی نیست، اما آیا ممانعت از کم‌آبی با برنامه‌ریزی دقیق علمی ممکن نیست؟ و آیا کاستن از خسارت‌های سیل نشدنی است؟ »

جوان 27 تیر

«وطن امروز» جلسه دیروز رئیس جمهور منتخب با مسئولان، کارشناسان و متخصصان حوزه واکسن را عکس یک کرده و وعده داده آرامش در پاییز برسد. ستون تیترهای کناری‌اش اما عموما به کنایه زدن به دولت مستقر اقتصاد یافته است. از «مرغ هم در فکر آب و دانه» گرفته تا «برجام شاید وقتی دیگر». این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری اما با تیتر «مدیریت خشکید» از آخرین تصمیمات و تحولان برای مدیریت بحران آب در خوزستان گزارش می‌دهد.

وطن امروز 27 تیر

«کیهان» هم خطی مشابه وطن امروز دارد. به این معنا که جلسه دیروز رئیسی حول محور واکسن را عکس یک کرده و در تیتر یک خود نیز به تمجید از دولت آغاز نشده سیزدهم و نقد دولت مستقر می‌پردازد. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «گام‌های رو به جلوی رئیسی در میدان مین دولت تدبیر و امید» نوشته است: «علاوه بر دیدار رئیس‌جمهور منتخب با وزرای دولت فعلی و همچنین جلسه با روسای دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی، دیدار رئیسی با نخبگان اقتصادی در آخرین روزهای هفته گذشته، سومین اقدام مؤثر او در ایام نزدیک به تشکیل دولت است. رئیسی دیروز هم با مسئولان و کارشناسان حوزه واکسن کرونا دیدار و گفت‌وگو کرد.»

کیهان 27 تیر

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها