«فردا» گزارش می‌دهد

اصلاح‌طلبان و بخشنامه جدید قوه قضاییه

کد خبر: 1122359

اصلاح‌طلبان ظاهرا از بخشنامه جدید قوه قضاییه استقبال کرده اما در عمل در اجرایی شدن آن تردید‌افکنی می‌کنند!

اصلاح‌طلبان و بخشنامه جدید قوه قضاییه

گروه سیاست سایت فردا - بخشنامه جدید قوه قضاییه با استقبال گسترده‌ای مواجه شد. روزنامه‌های امروز از اصلاح‌طلب گرفته تا اصولگرا آن را در صفحه یک خود دیده و مورد مورد تاکید آن را باز نشر دادند. نگاه اصلاح‌طلبان اما قابل اعتنا‌تر بود، چنان از ممنوعیت شکنجه و حفظ کرامت انسانی گفته و نوشتند که انگار این نه بخشنامه بلکه اعتراف‌نامه است! گویی که تا کنون این موارد به طور معمول در زندان‌های کشور بوده و حالا ممنوع شده است! درحالی که حفظ کرامت انسانی از موضوعاتی است که همیشه مورد توجه بوده و حالا رئیس قوه قضاییه خواسته برای محکم کاری و جلوگیری از بروز هر مورد استثنا که فرصت حاشیه سازی و موج سواری و دروغ پراکنی را به دشمنان می‌دهد، طی یک بخشنامه کار را تمام کند. 

نگاهی واکنش اصلاح‌طلبان در فضای مجازی و رسانه‌ای اما دیدنی است. مهم‌ترین نکته هم اینکه وقتی می‌بینند حرف رئیس و دستگاه قضا همان است که همه می‌گویند و اختلاف نظر در این باره نیست، در اجرایی شدن آن تشکیک ایجاد می‌کنند. 

مثلا محمدعلی ابطحی، معاون اول رئیس جمهور در دولت اصلاحات نوشته: آقای اژه‌ای، رییس دستگاه قضا، بخشنامه مهمی در مورد حقوق زندانیان صادر کرده است.  توجه به این موضوعات که نشان از به رسمیت شناختن کرامت انسان دارد، قابل تقدیر است. اما ایشان می‌توانند کاری کنند که این بخشنامه به سرنوشت دستورات قبلی دچار نشود. از فرمان ۸ ماده‌ای امام خمینی تا امروز. در این بخشنامه‌ها کرامت انسان بدیهی فرض شده اما در عمل وضعیت آن بوده که تاکنون دیده‌ایم.

وی افزود: توصیه می‌کنم در قوه قضاییه، کنار دست خود رییس، یک نفر مشاور استخدام شود که به آنچه در بخشنامه‌ها می‌نویسد باور داشته باشد و هیچ اما و اگری در کار اجرای آنها نیاورد. وظیفه این مشاور باید نظارت دقیق بر اجرای مفاد بخشنامه باشد. نظارتی که فقط به گرماگرم زمان صدور پیام محدود نشود و بعد از فروکش کردن هیجانات اولیه نیز تداوم یابد.  دستمزد چنین مشاوری از شیر مادر حلالتر است. او می‌تواند کاری کند که تاریخ، این بخشنامه را در ردیف سایر بخشنامه‌های ۴۰ ساله نبیند.

کاربران اصلاح‌طلب در توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی نیز کم از این حرف‌ها نزدند. چرایی این برخورد دوگانه اصلاح‌طلبان حتما جای بحث بیشتری دارد اگرچه روشن است که نگرانی اصلی آنها نبود بهانه‌ای برای تاختن به قوه قضاییه و سازمان زندانها است و به خاطر همین ظاهر استقبال اما عملا تردید افکنی می‌کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها