محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با «فردا»:

حرف‌های فرانسه برای ایجاد فشار روانی است

کد خبر: 1122374

جمالی نوبندگانی معتقد است که اروپایی‌هایی‌ها بیش از همه خواهان برقرار توافق هستند اما نمی‌خواهند هزینه بدهند، همچنین این حرف‌ها را می‌زنند تا اگر توافق حاصل نشد، آن را گردن طرف مقابل اندازند.

حرف‌های فرانسه برای ایجاد فشار روانی است

گروه سیاست سایت فردا  - مذاکرات برجامی جاری است و مقامات ایرانی و روسی از سازنده و روبه جلو بودن یا قرار داشتن آن در مسیر درست می‌گویند. طرف اروپایی و آمریکایی اما انگار نظر دیگری دارد. شاهدش اظهارات تازه فرانسوی‌ها است. لودریان وزیرخارجه فرانسه ادعا کرده که مذاکرات خیلی کند پیش می‌رود و تا رسیدن به توافقی که منافع همه طرف‌ها را تامین کند، فاصله زیادی وجود دارد. تحلیلگران داخلی اما این حرف‌ها را خیلی جدی نمی‌گیرند. مثلا محمدجواد، جمالی نوبندگانی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی با «فردا» اظهارات اخیر فرانسه را تلاشی برای ایجاد جنگ روانی علیه ایران می‌داند و می‌گوید: «توجه داشته باشید که مذاکراتی با این حجم مطالب، اهمیت و با این تعدد مذاکره کنندگان که تقریبا در سده قبل کم نظیر است، همیشه با فشارهای روانی و جنگ تبلیغاتی همراه بوده است».

وی افزود: «این رویه برای فشار بر طرف مقابل و امتیازگیری است. همچنین برای اینکه اگر اتفاق مثبتی در ادامه مذاکرات رخ ندهد، طرف مقابل را مقصر جلوه دهند».

این نماینده پیشین مجلس گفت: «اروپایی‌ها خودشان به تعهدات خود عمل نکرده و در برابر خروج آمریکا از برجام عکس‌العمل قابل قبولی نداشتند اما الان شاهدیم که هفته‌ای چند اطلاعیه می‌دهند و این نشان می‌دهد که با آمریکا همگرایی کاملی دارند و همچنان فرار رو به جلو می‌کنند لذا نمی‌صحبت‌هایشان را صادقانه تلقی کرد».

وی ادامه داد: «تصور من این است که علی‌رغم همه صحبت‌هایی که می‌شود، اروپایی‌ها خیلی به این مذاکرات امیدوار هستند. برجام برای انها از نظر امنیتی یک آرامشی ایجاد کرده بود. بیشترین کشورهایی که دنبال توافق هستند همین اروپایی‌ها هستند اما می‌خواهند که هزینه ندهند و هزینه را به کشورهای دیگر تحمیل کنند».

جمالی نوبندگانی تغییراتی که در وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده آلمان و انگلیس ایجاد شده، همچنین تعطیلات سال نو میلادی که اخیرا سپری شد را از عوامل کند کننده مذاکرات دانست و گفت: «به نظر من ایران کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و به خصوص توافقی که با آقای گروسی در رابطه با سایت کرج انجام شد نشان از مثبت گرایی ایران بود».

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی تاکید کرد: «اگر کشورهای اروپایی قدری مسئولانه‌تر برخورد کنند و فشارهای اسرائیل را خیلی جدی نگیرند و دنبال یک توافق منصفانه و عادلانه باشند، توافق دور از دسترس نخواهد بود. البته بارها گفته‌ام که این قبیل مذاکرات به خصوص برجامی که آمریکا با خروج خود از آن یک ناامنی در فضای توافق ایجاد کرده، سخت و پیچیده است و آسان به دست نخواهد آمد. معتقدم که در نهایت توافق می‌شود اما نه به این زودی و نباید توقع داشت که ظرف یک هفته و 10 روز دیگر این اتفاق رخ دهد چون مصداق خوشبینی بیش از حد است».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها