حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با «فردا»:

ظریف می‌گفت حرف غربی‌ها برای ما تضمین است

کد خبر: 1126655

حسین سبحانی‌نیا گفت: وقتی در مجلس خطاب به آقای ظریف گفته شد که چه تضمینی گرفته‌اید، او گفت که حرف آنها برای ما تضمین است؛ در صورتی که دیدیم تضمین نبود و آمریکایی‌ها به راحتی از برجام خارج شدند.

ظریف می‌گفت حرف غربی‌ها برای ما تضمین است

گروه سیاست سایت فردا: مذاکرات در حساس‌ترین نقطه خود قرار دارد و گفته می‌شود ممکن است نتیجه نهایی به زودی حاصل شود تا این امید وجود داشته باشد که تحریم‌های یک‌طرفه آمریکا رفع شود.

حسین سبحانی‌نیا، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره روند مذاکرات وین به «فردا» گفت: «آنچه از روند مذاکرات تا کنون منعکس شده، مثبت است و دورنمای خوبی را عرضه می‌کند؛ اینکه امید است سرانجامی به سرانجامی خوب برسد. این امیدواری در اظهارات مسئولان ما و هم در سخنان مقامات خارجی دیده می‌شود تا بتوان امیدوار بود که به زودی توافق حاصل شود. هدف از مذاکره همین است که نتیجه‌ای به دست بیاید و اصلا جمهوری اسلامی برای همین در مذاکرات حاضر شده تا نتیجه به دست آید، وگرنه ضرورتی نداشت که در مذاکرات حاضر شویم».

او ادامه داد: «از کلام مسئولان می‌توان دریافت که حصول نتیجه مشروط به سه شرط است؛ نخست آنکه تحریم‌ها رفع شود، دوم راستی‌آزمایی صورت بگیرد و سوم تضمین‌های لازم اخذ شود. وقتی چنین شرایطی محقق شود، طبیعی است نتیجه حاصله خوب خواهد بود».

این فعال سیاسی درباره احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا بیان کرد: «به هر حال یک طرف ماجرا آمریکاست و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد زیرا تحریم‌ها را آمریکا وضع کرده است و حالا اگر قرار باشد به برجام برگردد، تعهداتش را اجرا و تحریم‌ها را رفع کند طبیعی است اگر لازم باشد در مواردی محدود و مربوط به موضوع می‌توان با این کشور مذاکره کرد. هدف ما از این مذاکرات رفع تحریم‌هاست و اگر این هدف از مسیر مذاکره با آمریکایی‌ها می‌گذرد، ایرادی ندارد».

او مطرح کرد: «من نمی‌دانم استدلال این سخن چیست که اصل مذاکره با آمریکا ایراد دارد و حتی باور دارم آنهایی که می‌گویند نباید با آمریکا مذاکره کرد با نفس این مذاکره مشکلی نداشته باشند، بلکه نگران هستند که باز هم این کشور بدعهدی نکند و می‌گویند که باید تضمین‌های جدی گرفته شود؛ وگرنه اصل مذاکره در موضوع مشخص و خاص برای آنکه به رفع تحریم‌ها برسیم، قاعدتا ایرادی ندارد».

سبحانی‌نیا در پایان درباره تفاوت مذاکرات در دولت رئیسی با مذاکرات در دولت روحانی گفت: «در دولت قبل شاهد بودیم که مسئولان گاهی انگار شیفته‌وار وارد مذاکرات می‌شدند و برایشان هدف همان مذاکرات بود نه اخذ نتیجه و گاهی پیش می‌آمد که امتیازهای نادرستی به غربی‌ها می‌دادند و اعتماد بیش از حد به آنها داشتند؛ مثلا همین که تضمین‌های مناسبی نگرفتند و وقتی در مجلس خطاب به آقای ظریف گفته شد که چه تضمینی گرفته‌اید، او گفت که حرف آنها برای ما تضمین است؛ در صورتی که دیدیم تضمین نبود و آمریکایی‌ها به راحتی از برجام خارج شدند اما در این دوره اوضاع فرق کرده است و می‌بینیم که تیم مذاکره‌کننده محکم‌کاری‌های لازم را انجام می‌دهد و واقعا بر سر اصول جمهوری اسلامی ایران ایستاده است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها