خبر به روایت «فردا»

جنگ یا صلح؟ / گرانی گوشت و کمبود دارو / سرازیری اینترنت

کد خبر: 1129907

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

جنگ یا صلح؟ / گرانی گوشت و کمبود دارو / سرازیری اینترنت

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

کیهان/ مقابله دولت با گران‌فروشان

«کیهان» آغاز توزیع هوشمند کالاهای اساسی در 22 استان را تیتر یک کرده و با استقبال از این اقدام دولت آن را گامی در جهت مقابله با دلالان و گرانفروشان می‌داند. این روزنامه اصولگرا نوشته: «دولت سیزدهم به منظور جلوگیری از صف‌های طولانی دریافت کالای اساسی و پیشگیری از فروش کالا با قیمت بالاتر اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای به منظور عرضه مستقیم کالا در منازل کرده است. ایجاد شبکه ارتباطی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان که به حذف دلالان از چرخه فعالیت اقتصادی منجر خواهد شد و این موضوع علاوه ‌بر تامین کالا توسط مصرف‌کننده با قیمت واقعی، سود تولیدکنندگان را افزایش خواهد داد. در این طرح هیچ هزینه‌ای بابت حمل‌ونقل از خریداران دریافت نمی‌شود و اگر مشکلی در کالای خریداری شده وجود داشته باشد امکان استرداد محصول وجود دارد.» در ادامه نیز گزارشی که پیش‌تر «آفتاب یزد» نوشته بود را شاهد آورده تا از رضایت مردم از این سبک توزیع کالا بگوید.

روزنامه ها 27 بهمن

اعتماد / سرازیری اینترنت

«اعتماد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به انتقاد از اختلالات در کیفیت و سرعت اینترنت در چند ماه گذشته پرداخته و با عنوان «در سرازیری اینترنت» نوشته: «در آستانه تصویب طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در مجلس، گزارش‌ها حاکی از افت محسوس سرعت اینترنت کشور است» این روزنامه اصلاح‌طلب اظهارات اخیر وزیر ارتباطات در مقایسه اینترنت ایران و افغانستان را نقد کرده و نوشته: «این گفته وزیر دو خطا داشت؛ اول اینکه اگر قرار باشد ایران 100 پله جلوتر (بالاتر) از افغانستان در اینترنت همراه باشد می‌بایست در بین 40 کشور برتر قرار بگیرد که اینگونه نیست و رتبه ایران در این بخش 77 است. ... دوم اینکه در فیلم مصاحبه، وزیر سرعت اینترنت در افغانستان را 1.7 و برای ایران را نیز 24 مگابیت عنوان کرده بود؛ این در حالی است که سرعت 1.7 مگابیت در واقع سرعت اینترنت ثابت در افغانستان و سرعت 24 مگابیت سرعت اینترنت همراه در ایران است؛ مقایسه درست در واقع مقایسه سرعت 1.7 مگابیتی اینترنت ثابت در افغانستان و سرعت 9.92 مگابیتی اینترنت ثابت در ایران است. »

روزنامه ها 27 بهمن

جوان/ هسته سخت مذاکرات

«جوان» معتقد است که «وین به «هسته سخت» رسید» و در گزارشی با همین عنوان نوشته: « یعنی جایی که بعد از چند هفته گفتگو‌های رو به جلو، پیشرفت‌ها میلیمتری و سرعت محو شدن پرانتز‌های اختلافی کمتر شده است. صرف‌نظر از اینکه وین منجر به توافق خواهد شد یا نه، در طبیعت همه مذاکرات، مراحل آخر سخت‌ترین مراحل است. سرعت مذاکرات بعد از یک دوره پیشرفت، در حالی کند می‌شود که توقعات برای حل و فصل سریع اختلافات بیشتر شده است. بعد از چند هفته مذاکرات رو به جلو بین ایران با طرف‌های غربی، روسیه و چین در وین، حالا همه طرف‌ها می‌گویند که باید درباره اینکه مذکرات به نتیجه می‌رسد یا نه، احتیاط بیشتر به خرج داد. این چیزی شبیه «منحنی J» است که جیمز دیویس، محقق علوم سیاسی، آن را درباره تحولات اجتماعی توضیح می‌دهد. دیویس به جوامعی اشاره کرده که توقعات مردم بعد از یک دوره پیشرفت اقتصادی سریع افزایش پیدا می‌کند، ولی در حالی که توقعات روندشان همچنان صعودی است، وقوع یک شوک منفی هرچندکوتاه مدت، منجر به نارضایتی می‌شود.»

روزنامه ها 27 بهمن

شرق/ مبارزه با تورم در 1401

«شرق» گفت‌وگویی دارد با سعید لیلاز که احمد غلامی انجام داده و با تیتر «‌‌غارت بانکی» عکس یک شده است. لیلاز در این مصاحبه می‌گوید: «اگر بی‌انضباطی و ناترازی شبکه بانکی اصلاح شود من به این جمع‌بندی خواهم رسید که تصمیم به مبارزه گرفته‌اند. امروز که با هم صحبت می‌کنیم، آمار رسمی می‌گوید 300 هزار میلیارد تومان زیان انباشته شبکه بانکی است. این میزان دقیقا همان است که به نقدینگی جدید تبدیل شده و از جیب فقیرترین و فرودست‌ترین اقشار جامعه ایران بیرون آمده، به طبقه نوظهور حاکم به‌عنوان وام بانکی داده شده که هرگز برنخواهد گشت که مقدار زیان انباشته اینها خیلی بیشتر است و از آن مهم‌تر، اینها مقدار زیادی دارایی مسموم دارند که همه این دارایی‌ها از روی محاسبه‌کردن اموالی است که وثیقه بانکی گذاشته‌اند برای گرفتن وام‌هایی که هرگز پرداخت نخواهند شد. اگر آقای رئیسی آمادگی داشته باشد در مقابل این روند بایستد احساس می‌کنم تحولاتش شروع شده. از ایشان نشانه‌هایی می‌بینیم به‌همین‌دلیل از ایشان ناامید نیستم؛ اما فکر می‌کنم باید منتظر بهار 1401 برای مبارزه با تورم شویم.»

روزنامه ها 27 بهمن

ایران / حواشی حول محور عبدالملکی

«ایران» در گزارشی با عنوان «راز حمله به وزیر کار چیست؟» به حواشی که اخیرا حول محور عبدالملکی ایجاد شده ، پرداخته است. این روزنامه دولتی با بیان اینکه پیش‌بینی عبدالملکی درست از آب درآمد، یادآور شده که او در گفت وگو با «ایران» گفته بود جریان فاسد در وزارتخانه با برخی رسانه ها مرتبط هستند و طبیعتاً پیگیری و برخورد با فساد صدای این رسانه ها را در می آورد. روزنامه ایران شرحی از آنچه وزیر کار گفته و رسانه‌ها درباره او نوشتند، ارائه کرده و نوشته: «واکنش‌هایی که به این اظهارات در فضای مجازی و رسمی رسانه‌های مخالف دولت دیده می‌شود، واکنش‌هایی طبیعی است و برای وزیری که به صراحت به افشای بخش‌هایی از آنها پرداخته قابل پیش‌بینی بود.»

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز به اهمیت دریافت تضمین در جریان مذاکرات وین پرداخته و به قلم جلال بحرینی، کارشناس حقوق بین‌الملل جزئیات ترتیب اجرای آن را شرح داده است.

روزنامه ها 27 بهمن

آفتاب یزد/ اختلافات باقی مانده

«آفتاب یزد» با تیتر «موارد اختلافی کدام است؟» به بررسی آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای در وین پرداخته و به نقل از حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌الملل نوشته: «این اختلاف نظرها محرمانه است اما می‌توان حدس زد که مهمترین آن‌ها این است که ایران می‌خواهد کل تحریم‌ها لغو شود اما آمریکا ظاهرا با لغو بخشی از تحریم‌ها موافقت کرده است و بخشی از تحریم‌ها که مربوط به مسائل اصلی مثل نفت، گاز، پتروشیمی و بانک است همچنان قرار نیست که لغو شوند. ... موضوع دیگر هم چگونگی برگشت ایران به تعهدات برجامی است. یکی از موضوعات هم می‌تواند چگونگی آزاد‌سازی دارایی‌های ایران باشد. باید دید آیا کل این دارایی‌ها در کشور‌های مختلف آزاد خواهد شد و یا بخشی از آن آزاد‌سازی می‌شود؟ این‌ها گمانه زنی‌ها در خصوص اختلافات باقی مانده در برجام است.»

محسن جلیلوند، دیگر کارشناس روابط بین‌الملل نیز گفته: «ه نظر می‌رسد این اختلافات از نظر آمریکایی‌ها در مورد موضوع اورانیوم غنی شده ایران و تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای است که ایران ساخته».

روزنامه ها 27 بهمن

وطن امروز / نقش اسرائیل

«وطن امروز» تحرکات رژیم صهیونیستی همزمان با رسیدن مذاکرات به مرحله حساس را بررسی کرده و در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «اسرائیلی‌ها در وین چه می‌کنند؟» نوشته: «هر چند هنوز از محتوای دیدارهای صهیونیست‌ها در وین خبری منتشر نشده اما احتمال می‌رود هدف از حضور و دخالت هیات اعزامی تل‌‌آویو در گفت‌وگوهای وین به نگرانی‌های فزاینده این رژیم از توسعه برنامه هسته‌ای ایران بر می‌گردد. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با کارشکنی و اخلال در این لحظات پایانی و حساس مذاکرات، اطمینان خاطر پیدا کند هرگونه توافقی باید زیرساخت‌های هسته‌ای فعلی تهران را تخریب کند. در تل‌آویو اگرچه نخست‌وزیر این رژیم فریاد خود را علیه توافق بلند کرده است اما تمام مقامات سیاسی و امنیتی فعلی و پیشین اسرائیل ضرورت احیای برجام را برای جلوگیری از پیشرفت ساعت به ساعت توان هسته‌ای تهران یادآوری کرده‌اند، از این رو تل‌آویو بخوبی می‌داند در برهه کنونی توان جلوگیری از احیای توافق را ندارد اما درصدد است با از بین بازدارندگی هسته‌ای ایران و تضمین نظارت‌های استثنایی آژانس بر تاسیسات ایرانی به عنوان بازوی نظارتی و اطلاعاتی این رژیم امتیاز خود را بگیرد.»

روزنامه ها 27 بهمن

آرمان ملی / از گوشت تا دارو

«آرمان ملی» از «کمبود دارو، سُرم و آنتی‌بیوتیک در پیک اُمیکرون» گزارش داده و نوشته: «نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، دلیل اصلی کمبود دارو در استان‌‌های کشور را دخالت‌‌های وزارت بهداشت عنوان کرده. ... اذعان به نقش وزارت بهداشت درباره کمبودهای دارویی در حالی مطرح می‌‌شود که با نایاب شدن، کمبود و گرانی داروها در کشور آن هم در بحبوحه کرونا و میانه پیک ششم بیماری، روزانه سلامت میلیون‌ها ایرانی تهدید می‌شود و هیچ کدام از مسئولان و مقامات بهداشت و درمان نیز حاضر به پاسخگویی در این زمینه نیستند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک هم شده، به وضعیت گرانی گوشت و نقش مافیا و پشت پرده‌های آن پرداخته است. آرمان ملی نوشته: «برخی از کارشناسان و فعالان تجاری و واردکنندگان معتقدند که این مافیا همان انجمنی است که برای واردکنندگان گوشت‌قرمز تشکیل شده است! «نبی» یکی از تجار ایرانی در برنامه اقتصادی «ثریا» شبکه یک سیما مدعی شد: رسیدن گوشت گران به‌دست مردم به‌دلیل تضاد منافعی است که انجمن واردات گوشت‌قرمز با واردکنندگان دارد.»

روزنامه ها 27 بهمن

صبح نو/ جنگ یا صلح

«صبح نو» پوتین را عکس روی جلد کرده و سیاست‌هایش در قبال اوکراین را بررسی می‌کند. به ادعای روزنامه‌های غربی مبنی بر اینکه او امروز (چهارشنبه) دستور حمله به اوکراین را می‌دهد، اشاره کرده و تیتر زده: «جنگ یا صلح؟»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری به ماجرای فایل صوتی پرداخته و سعی کرده با عنوان «روشنگری در برابر تخریب میدان» به بیان واقعیت‌ها در این باره بپردازد.

صبح نو البته از مذاکرات برجامی در وین و آخرین وضعیت آن غافل نشده و با تیتر «پیچ سخت مذاکرات» از آخرین مواضع طرفین می‌گوید. تاکید هم می‌کند که ایران می‌گوید اگر خواسته‌هایش مورد پذیرش طرف‌های مذاکره کننده قرار بگیرد، توافق شدنی است.

روزنامه ها 27 بهمن

سازندگی / وهن دین

«سازندگی» گفت‌وگویی دارد با سیدمصطفی محقق داماد درباره وضعیت امروز ایران که با تیتر «وهن دین» منتشر شده است. او در این مصاحبه گفته: «هر روز عده‌ای در کشور پیدا می‌شوند که پزشکی، فیزیک و ... را به مبانی دینی منتسب می‌کنند. این انتساب تحقیر دین و دین‌داران است نتیجه‌ی طرح مباحث طب اسلامی، فیزیک اسلامی، منجر به ون دین و دینداران می‌شود.»

روزنامه ها 27 بهمن


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها