بهشتی‌پور در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد:

بعید است در مرحله نهایی مذاکره باشیم

کد خبر: 1129958

بهشتی‌پور به اینکه مذاکرات برجامی به توافق منجر شود، امیدوار است اما فکر می‌کند که هنوز اختلافاتی باقی است و این کار بیشتر طول می‌کشد.

بعید است در مرحله نهایی مذاکره باشیم

گروه سیاست سایت فردا - مذاکرات برجامی در وین در جریان است و اینطور می‌گویند کار به مرحله حساسی رسیده است. حتی برخی مقامات غربی و اروپایی تاکید دارند که این مرحله، می‌تواند مرحله نهایی باشد. شاید اعزام تیم تل‌آویو به وین هم نشانی بر همین مدعا باشد. به هر روی تیم ایران موضع خود را مشخص کرده و آنطور که بارها از زبان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، امیرعبداللهیان وزیرخارجه ، باقری‌کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان و خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه گفته شده، اگر آمریکایی‌ها تصمیم خود را گرفته و خواسته‌ها ایران یعنی لغو تحریم، راستی آزمایی و تضمین را بپذیرند، توافق خوب در وین دست یافتنی خواهد بود.

تحلیلگران داخلی نیز تقریبا همین نظر را دارند. انها دست یابی به توافق خوب را ممکن می‌دانند اگرچه درباره اینکه این امر به زودی محقق شود یا اینکه در مرحله نهایی مذاکرات باشیم تردید دارند. مثلا حسن بهشتی‌پور در این‌باره به فردا گفت: «بعید می‌دانم که در مرحله پایانی مذاکرات باشیم اما به هرحال اگر طرف آمریکایی حاضر باشد که امتیازات لازم را به ایران بدهد، به احتمال خیلی خیلی زیاد این دور آخر مذاکرات خواهد بود ولی موضوع این است که آیا در شرایط فعلی آمادگی لازم را دارد تا به تحریم‌های مورد نظر ایران پایان دهد و بعد با ارائه تضمین‌های حداقلی که ایران را مطمئن کند دولت بعدی در ایالات متحده برجام را زیر پا نخواهد گذاشت؛ موافقت کند؟! نکته بعدی هم موضوع برگشت ایران به تعهدات برجامی است. همه اینها مسائل مهمی است که باید حل شود.»

وی افزود: «اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند دور نهایی است در واقع انتظار خودشان است. اگرچه در مجموع فضای مذاکرات مثبت است و نشان می‌دهدکه کار در حال پیشرفت است. واقعیت اما این است که چون مذاکرات به مرحله حساس و مهمی رسیده، اینکه بگوییم به زودی خبرهای خوبی می‌شنویم، سخت و دشوار خواهد بود.»

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: «واقعیت این است که هر دو طرف می‌خواهند امتیازات بیشتری گرفته و به اهدف تعریف شده خود برسند لذا اینکه شاهدیم طرفین را به عدم انعطاف متهم کنند، طبیعی است. نکته قابل تامل اما این است که هر دو طرف به این توافق نیاز دارند و واقعا به دنبال آن هستند. شرایط نیز اکنون تماما برای رسیدن به راه‌حل منطقی کمک می‌کند. اینکه مذاکرات طولانی شده یا هنوز نمی‌توان گفت که توافق نزدیک است نیز ناشی از آن است که دو طرف می‌خواهند به امتیازات بیشتری دست‌پیدا کنند و طبیعی است که به چانه‌زنی خود ادامه دهند.»

بهشتی‌پور تاکید کرد: «امیدواری برای رسیدن به توافق خوب بسیار است. درباره چه زمانی و چگونگی آن اما هنوز نمی‌توان قضاوت کرد. به این خاطر که اختلاف‌نظرها زیاد است فعلا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که طرفین چه زمانی و روی چه موضوعاتی توافق می‌کنند اما در اینکه دو طرف توافق می‌کنند، تردیدی وجود ندارد چون اختلافات قابل حل به نظر می‌رسد.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها