خبر به روایت «فردا»

سفر مهم به دوحه / پیوند افراطی‌ها / رفاه 15 برابری اغنیا/ ناراحتی «ایران» از تغییرات کمیسیون تلفیق در بودجه

کد خبر: 1131295

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

سفر مهم به دوحه / پیوند افراطی‌ها / رفاه 15 برابری اغنیا/ ناراحتی «ایران» از تغییرات کمیسیون تلفیق در بودجه

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

اعتماد/ دوست دوران سخت

«اعتماد» سفر رئیسی به قطر و رایزنی‌هایش را عکس یک و این جمله رئیس جمهور که گفته بود «دوستی‌مان را در دوران سخت ثابت کردیم» تیتر کرده است. برای تحلیل این سفر اما سراغ صباح‌زنگنه، تحلیلگر مسائل بین‌الملل رفته و به نقل از او نوشته: «قطر معتقد بود و هست که جمهوری اسلامی ایران سنگ ثبات منطقه است و ضرورت برقراری نظامی امنیتی با همکاری همه کشورهای مشرف بر خلیج‌فارس از جمله دیدگاه‌های مشترک ایران و قطر است.»

او همچنین گفته است: «تصور اشتباهی بین برخی کشورهای منطقه وجود دارد که هر کشوری که بخواهد دوستی و همکاری امریکا را جلب کند، باید از طریق رژیم صهیونیستی اقدام کند و به این رژیم امکانات بدهند، تسهیلات بدهند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در یک گزارش اقتصادی هم با استناد به دو گزارش رسمی از «رفاه 15 برابری اغنیا در ایران» و «سقوط مزد کارگر ایرانی به رتبه 160 جدول جهانی» نوشته است.

اعتماد 3 اسفند

جوان/ دیپلماسی گازی

«جوان» برای سفر رئیسی به قطر را مثل خیلی از روزنامه‌های امروز عکس یک کرده و جوانب اقتصادی این سفر را نیز پررنگ‌تر دیده است. آنقدر که تیتر زده: «توسعه شتابان با دیپلماسی گازی» و نوشته: «برخی از افرادی که تحولات دنیا را با سنجه انرژی تحلیل می‌کنند بر این باورند که انتقال گاز به اروپا در آستانه یک تغییر و تحول بزرگ قرار دارد، به طوری که شاید سبد تأمین گاز اروپا متنوع‌تر شود. ... دو کشور می‌توانند در حوزه انتقال نفت و گاز به کشور‌های واردکننده انرژی با یکدیگر همکاری خوبی داشته‌باشند. به خاطر نداشتن استراتژی ژئوپلتیک انرژی، امریکایی‌ها توانستند ما را در حوزه انرژی تحریم و به اقتصاد کشور آسیب بزنند. باید بتوانیم در کنار دیگر صادرکنندگان گاز مثل روسیه قد علم کنیم و از خطوط انتقال انرژی در شمال کشور و همچنین خطوط انتقال گاز به اروپا بهره ببریم.»

جوان 3 اسفند

شرق/ مانیفست تصاحب دولت

«شرق» امروز یک گفت‌وگوی دیگر که احمد غلامی سردبیرش انجام داده را عکس یک کرده است. گفت‌وگویی با محمد‌علی ‌اکبری استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی که با تیتر «مانیفست تصاحب دولت» منتشر شده است. او در این گفت‌وگو می‌گوید: «ندیدن دولت، به اندازه همه چیز دیدن دولت، مانع تحولات پایدار و به‌خصوص دموکراسی پایدار در ایران خواهد شد. مسئله دیگری که جریان روشنفکری ما در آن نقش دارد این است که وقتی متوجه اهمیت سازمان‌دهی اجتماعی می‌شود، از آن نه برای ساختن بلکه برای فروریختن استفاده می‌کند؛ ... دولت این نهادها را به‌عنوان فرصت‌هایی برای حکمرانی بهتر و درست‌کردن رابطه جامعه و دولت طبق الگویی مناسب، نمی‌بیند و در عوض به‌عنوان تهدید به آنها نگاه می‌کند؛ بنابراین علیه‌شان می‌شود و اجازه نمی‌دهد اتفاق بیفتد. حتی اجازه نمی‌دهد انجمن برگ‌جمع‌کن‌های پاییز دوقوزآباد شکل بگیرد؛ چون می‌داند شما می‌خواهید جمعیت جمع کنید تا کار دیگری کنید.»

شرق 3 اسفند

کیهان/ فصل جدید دیپلماسی منطقه‌ای

«کیهان» سفر رئیسی به دوحه را «فصل جدید در دیپلماسی منطقه‌ای» می‌داند و عکس یک کرده است. این روزنامه اصولگرا به «امضای 14 سند همکاری بین ایران و قطر» اشاره کرده و در گزارش خود آورده است: «سفر آیت‌الله رئیسی به قطر و شرکت در اجلاس اپک گازی فرصت خوبی است که تهران مواضع و دیدگاه‌های خود را در عرصه بین‌الملل بیان کرده و زمینه را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای عضو این اجلاس فراهم نماید. در این سفر دوروزه همچنین مذاکرات و انعقاد قرارداد با قطر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز طبیعی مایع در جهان از یک‌سو می‌تواند حجم صادرات را افزایش دهد و از سوی دیگر صادرات گاز قطر به کشورهای همسایه را از طریق خط لوله سراسری ایران رقم بزند تا بدین ‌ترتیب کشورمان در ‌ترانزیت منطقه‌ای گاز نقش محوری داشته باشد.»

کیهان 3 اسفند

آفتاب یزد/ نیاز قطر

«آفتاب یزد» مثل اغلب روزنامه‌های امروز به سفر رئیسی به قطر پرداخته اما هم از جهت انتخاب عکس متفاوت عمل کرده و حداقل تصویر با زاویه متفاوت و البته نزدیک از خوش‌وبش اولیه رئیسی و امیر قطر را روی جلد امروز خود کار کرده و هم در تحلیل زاویه دیدی متفاوتی دارد. این روزنامه اصلاح‌طلب بر خلاف سایر روزنامه‌ها و رسانه‌ها که به اهمیت این سفر از جنبه توسعه مناسبات منطقه‌ای، توسعه تعاملات تجاری و مشخصا همکاری‌های گازی یا تاثیر این دیدار در روند مذاکرات هسته‌ای پرداخته‌ و به نوعی نیاز ایران به این دیدار را شرح داده‌اند، تیتر زده «نیاز قطر به ایران» و به نقل از  محسن جلیلوند، کارشناس روابط بین‌الملل نوشته: « قطر نیاز دارد که یک کشور قدرتمند در کنار خود داشته باشد و ایران از این نظر شرایط مناسبی را دارد. بنابراین قطر اصرار دارد که روابطش با ایران را تعمیق ببخشد.»

آفتاب یزد 3 اسفند

ایران/ روز داغ بودجه

«ایران» که انگار از تغییرات کمیسیون تلفیق در بودجه ناراحت و توپش هم حسابی پر است، با تیتر «روز داغ بودجه» نوشته: «از زمانی که کمیسیون تلفیق مجلس دست به تغییرات گسترده در لایحه بودجه 1401 زد، کارشناسان و مسئولان دولت درباره آثار منفی این تغییرات هشدار دادند. در واقع کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با افزایش برخی بخش‌های هزینه‌ای بودجه یا اضافه کردن هزینه‌های جدید، تعادل میان مصارف و منابع بودجه را برهم زد و برای بازگرداندن این تعادل درآمدهای اصلی بودجه مانند درآمدهای نفتی و مالیات‌ها را افزایش داد. این درحالی است که به اعتقاد کارشناسان امکان افزایش منابع بودجه وجود ندارد و بر همین اساس ارقامی که به بودجه اضافه شده به کسری تبدیل می‌شود. از سوی دیگر، کمیسیون تلفیق بودجه مجلس برای تأمین هزینه‌هایی که به بودجه تحمیل کرده تکالیفی برعهده شبکه بانکی کشور گذاشته است که به گفته مقام معظم رهبری تکالیف «مالایطاق» است و آثار منفی بسیاری دارد.»

ایران 3 اسفند

آرمان ملی/ فرصتی برای پوپولیسم

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که با تیتر «پوپولیسم پس از احیای برجام تکرار نشود» عکس یک شده است. او در این مصاحبه می‌گوید: «پس از احیای برجام پول‌هایی که وارد اقتصاد کشور می‌شود صرف کنترل نارضایتی‌های مردم می‌شود. این اتفاق نیز با رویکردهای پوپولیستی صورت می‌گیرد. ... درگذشته ما فرصت‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در اختیار داشته‌ایم اما از این فرصت استفاده نکرده‌ایم. ... معتقدم با احیای برجام نیز بعید به نظر می‌رسد این اتفاق رخ بدهد. در بسیاری مقاطع که امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود داشت ما به دلایل مختلف ازجمله اقدامات نابخردانه و یا عدم توانایی از امنیت آنها نتوانسته‌ایم از این موقعیت استفاده کنیم. اگر قرار است اتفاق مهمی در مدیریت کشور رخ بدهد ما باید خود را برای گرفتن تصمیمات سخت آماده کنیم.»

آرمان ملی 3 اسفند

وطن امروز/ میوه مقاومت

«وطن امروز» با تیتر «میوه مقاوت» به پوشش سفر رئیسی به دوحه پرداخته ، «امضای توافقنامه‌های مهم در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، زیرساختی، تجاری و سرمایه‌گذاری» را «سنگ‌تمام قطری‌ها برای رئیسی» توصیف کرده و نوشته: «افزون بر سابقه خوب رابطه ۲ کشور، در سایه تحولاتی که در عرصه جهانی و محیط آنارشیک بین‌الملل در جریان است دوحه، تهران را شریکی قابل اعتماد برای اتکا به این همسایه خود برای حفظ ثبات در منطقه می‌داند. پیش‌تر پس از محاصره اقتصادی قطر توسط سعودی و متحدان منطقه‌ای‌اش و در پی آن کمک بی‌شائبه تهران به قطر، دوحه مزایای همکاری و ارتقای سطح روابط با ایران را به طور عینی آزموده است. در چنین شرایطی با شکل‌گیری افق‌های جدید همکاری که انتظار می‌رود در جریان سفر رئیسی به قطر بستر اجرای طرح‌های مشترک دارای منافع راهبردی برای 2 کشور را فراهم آورد، اهمیت این رابطه از سوی امیر قطر روز گذشته در کنفرانس خبری با رئیسی بیان شد».

وطن امروز 3 اسفند

سازندگی/ ارشاد وزیر

«سازندگی» کارتونی که هادی حیدری برای نشان دادن دردسرهای وزیر ارشاد کشیده را عکس کرده و با تیتر «ارشاد وزیر» نوشته است: «در دوره حاکمیت یگانه، محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد دولت، تصور نمی‌کرد از سوی موافقان و اصولگرایان مورد شماتت و تحت فشار قرار گیرد» و با طرح این سوال که «مصائب وزیر ارشاد بودن چیست و چه باید کرد؟» نوشته: «وزیر ارشاد بودن سخت است. سخت است که جانب هنرمندان و نویسندگان را بگیری و مقابل طیف وسیعی که هر روز احساس مسئولیت می‌کنند، بایستی و راحت ممتنع است به جهت اینکه پشت هنرمندان خالی کنی، به بهانه آن سخنرانی فیلمی را توقیف کنی و به بهانه این اعتراض، کرکره موسیقی و نمایش و کتاب و کتابفروشی را پایین بکشی. به همین دلیل وزیر فرهنگی که جانب اهالی فرهنگ را بگیرد کم است و البته ماندگار نیست و وزیر ارشادی که جانب قدرت و تریبون‌های رسمی را را بگیرد و پشت هنرمندش را خالی کند زیاد است. ایستادن در میانه‌ی این دو، البته ممکن نیست. نمی‌توان با صاحبت قدرت نشست و با هنرمندان و نویسندگان برخاست».

سازندگی 3 اسفند

صبح نو/ افراطی‌ها

«صبح نو» تیتر زده عکس‌ مصطفی تاجزاده، وحید اشتری، حمید رسایی، محمد مهاجری و یاشار سلطانی را چنان ردیف کرده که یک علامت سوال تشکیل شود، بعد هم با تیتر «پیونند افراطی‌ها» می‌پرسد، «رادیکال‌های سیاست ایران چگونه به یکدیگر رسیدند؟»

این روزنامه اصولگرا اگرچه سفر رئیسی به قطر را عکس یک نکرده اما آن را نادیده هم نگرفته است. از تیتری که انتخاب کرده اما معلوم است که وجه اقتصادی رایزنی‌های رئیسی و امیر قطر را پررنگ‌تر از آثار سیاسی و سیاست خارجی آن می‌داند، چراکه به امضای 14 سند همکاری بین تهران و دوحه اشاره کرده و از «تحکیم روابط دو هاب گازی منطقه» نوشته است.

صبح نو 3 اسفند

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها