واکنش متکی به احتمال شکست مذاکرات

کد خبر: 1135734

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان گفت: بحث آمریکایی ها به طور جدی این است که روسیه بسیار بزرگ است و باید تجزیه شود و یکی از راه‌هایش این است که مرزهایش تحت سیطره ناتو باشد.

واکنش متکی به احتمال شکست مذاکرات

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی در نشست خبری خانه احزاب، با بیان اینکه خانه احزاب می‌تواند تجلی قدرت و وحدت ملی باشد، اظهار داشت: اینکه احزاب چگونه می‌توانند جدی شوند، باید مورد بررسی خود احزاب قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شرایط جدیدی در کشور داریم و اولین ویژگی آن روی کار آمدن دولتی جدید با رویکردهای جدید است، تصریح کرد: نیازمند به این بودیم هشت سال تجربه اعتماد به آمریکا را پشت سر بگذاریم.

متکی افزود: در جهت‌گیری های اقتصاد داخلی و سیاست خارجی، تحول مشهود است و تکیه بر استقلال و توانمندی خودمان در جهت خودکفایی و بهره‌گیری از اقتصاد مقاونتی از ویژگی های دولت جدید است.

وزیر اسبق خارجه بیان داشت: احزابی که با دولت جدید همراه هستند، باید سه رویکرد را در دستور کار خود داشته باشند؛ رویکرد اول حمایت است، رویکرد دوم ما نسبت به دولت آقای رئیسی مشاوره دادن است که در زمینه هایی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد مشورت بدهیم و رویکرد سوم نیز نقد منصفانه است که می‌توان برخی ناتوانی ها را بیان کرد. 

متکی با بیان اینکه دولت در رویکرد جدیدش شتابزدگی و ذوق‌زدگی را در روابط خارجی حذف کرده است، گفت: وقتی مذاکره می‌کنیم، اگر طرف مقابل حس عجله و ذوق زدگی داشته باشد طمع می‌کند و مطالباتش را بالا می‌برد. 

وی افزود: رویکرد دولت این است که اقتصاد کشور را شرطی نکنیم، چون این یک سیگنال منفی به طرف مقابل است، در و اقع نباید اقتصاد کشورمان شرطی شود. 

این فعال سیاسی با اشاره به تلاش های ناتو برای گسترش نفوذ در منطقه گفت: ناتو در تلاش است هژمونی خود را در دنیا بگستراند و این با مبانی ما که هژمونی را نفی می‌کنیم، مغایر است. 

وی افزود: آمریکایی ها بطور جدی طراحی‌شان این است که روسیه بسیار بزرگ است و باید تجزیه شود و یکی از راه‌هایش این است که مرزهایش تحت سیطره ناتو باشد. 

متکی با تاکید بر اینکه قابل دفاع‌ترین موضع را رهبری،‌ رئیس جمهور و وزارت خارجه ما اتخاذ کردند، گفت: ما جنگ را به مصلحت نمی‌دانیم و از سوی دیگر، طراحی آمریکا را برهم زننده نظم جهان می‌دانیم. 

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان بیان داشت: روسیه با کشوری مواجه هست که انقلاب رنگی در آن رخ داده و روی دیگر آن، پایگاه های نیروی دریایی آمریکا و همچنین آزمایشگاه های تولید سلاح های بیولوژیک در این کشور است.

متکی همچنین خاطرنشان کرد: در رویکرد دولت جدید مذاکرات، ادامه پیدا کرد اما همه‌چیز مذاکرات نبود.کشورداری در جای خود صورت می‌گرفت و مذاکرات هم به روند خود ادامه می‌داد. زمانی که بنده وزیر امور خارجه بودم،  وزیر خارجه ترکیه گفت آمریکایی ها به ما فشار آوردند که موشک‌های ناتو در مرزهای ایران مستقر شوند و بنده گفتم این عمل تخاصمی محسوب می‌شود. مدتی بعد به داود اوغلو گفتم ظاهراً مثل اینکه موشک‌ها را نصب کردید و او از شدت خجالت چیزی نگفت. ناتو از مواردی نظیر ۱۱ سپتامبر، قضیه عراق و مواردی از این قبیل به دنبال تثبیت هژمونی خود هستند. 

وی با اشاره به جنگ اوکراین تصریح کرد: جمهوری اسلامی، جنگ را حلال مشکلات نمی‌داند. آنچه آمریکایی ها در اوکراین به دنبال آن هستند، کاملا مشخص است. آیا براساس آرای مردم صدها مرکز میکروبیولوژی در اوکراین راه‌اندازی شد؟ در تحلیل می‌گوییم که شاخ آمریکا در این سلطه‌گری باید شکسته شود همانطور که از افغانستان فرار کردند. مواضع رسمی جمهوری اسلامی در مورد اوکراین کاملا قابل دفاع است. نکته آخر این است که از نظر بنده روسیه احساس خطر کرده و واکنش آن بسیار طبیعی است.

متکی با اشاره به عملیات روسیه در اوکراین گفت: روسیه با کشوری مواجه است که اقدامات تحریک آمیز را انجام داده و برای نمونه اگر پایگاه های اطلاعاتی و عملیاتی در جوار ایران راه‌اندازی شود و تحرکاتی انجام دهد، قاعدتاً آن کشور به این قضیه واکنش نشان می‌دهد و تلاش می‌کند فتنه را در نطفه خفه کند. 

وی با تاکید بر اینکه برجام و اوکراین دو مقوله جدا از هم هستند، تصریح کرد: از همان ابتدا که مذاکرات شروع شد مولفه لغو تحریم‌ها مدنظر بود که البته در  بحث برجام روسیه نمی‌تواند مشکل باشد.

متکی ادامه داد: آقای رئیسی قبل از تماس تلفنی به روسیه سفر کرده بود و جهت پیگیری موارد مطرح در سفر، تماس گرفته بود. البته رئیسی برای ارتباط با روسای کشورها از کسی اجازه نمی‌گیرد. 

وی در واکنش به احتمال شکست مذاکرات، گفت: آمریکایی ها در طول ۱۸ سال گذشته نشان دادند که ممکن است زیر میز بزنند. البته مذاکره با آمریکا تابو و خط قرمز نیست و هر جا لازم باشد مذاکره می‌کنیم. در دوره ترامپ ایران اعلام کرد که گفتگو نمی‌کند و در مجموع مذاکرات اراده می‌خواهد و مذاکره خلأ نیست بلکه فرآیند و برآیند مذاکره‌کننده است.

وزیر اسبق امور خارجه ایران همچنین بیان داشت: اراده برای عادی سازی روابط تهران و ریاض وجود دارد و به نظرم این مسئله امکان‌پذیر است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها