نماینده مجلس: منتقدان چه راهکاری جز راه حل های آقای روحانی و آقای ظریف که آن را در پیش گرفتند و نتیجه آن نیز مشخص شد دارند

کد خبر: 1138025

نماینده مجلس با اشاره به برخی مخالفت‌ها با سیاست خارجی مبتنی بر مقاومت گفت: منتقدان چه راهکاری جز راه حل های آقای روحانی و آقای ظریف که آن را در پیش گرفتند و نتیجه آن نیز مشخص شد دارند؟

نماینده مجلس: منتقدان چه راهکاری جز راه حل های آقای روحانی و آقای ظریف که آن را در پیش گرفتند و نتیجه آن نیز مشخص شد دارند

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به علل دشمنی آمریکا با ملت ایران گفت: دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران صرفاً دشمنی میان دو کشور نیست. ایالات متحده آمریکا به عنوان نماد ظلم و ستم غارت و تجاوز در سطح دنیا مطرح است.

وی با بیان اینکه آمریکا نماد قانون شکنی جهانی است گفت: برخلاف اینکه سازمان ملل متحد به نوعی زیر سلطه آمریکاست و حتی مقرِ این سازمان در نیویورک قرار دارد جالب است که با وجود همه این شرایط در خیلی از موارد آمریکا حتی به قوانین و قطعنامه های سازمان ملل هم پایبندی ندارد و قوانین و منافع خودش را بر همه چیز حتی بر قوانین بین المللی ارجح می داند.

ارکانی تشریح کرد: در این سو جمهوری اسلامی ایران ۴۳ سال است که نماد کشور های مستقل، آزادیخواه، عدالت طلب و کشورهایی است که بدون نیاز به ابر قدرت ها (به ویژه در رأس آنها آمریکا) با تمام مشکلاتی که در مسیرشان وجود داشته توانسته اند روی پای خودشان بایستند.

این نماینده مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران نماد این کشورهای مظلوم، مستقل، آزادیخواه و عدالت طلب جهانی است و به همین جهت طبیعی است که بین این دو نهاد هیچ گاه سازشی به وجود نمی آید مگر اینکه یکی از این دو نماد حذف، و یا از محورها و اصول خودش تنزل کند یا آمریکا از خوی سلطه‌گری خودش تغییر موضع دهد یا اینکه جمهوری اسلامی دست از مواضع مستقل وعدالت خواهانه خودش دست بردارد، تنها در این حالت است که می شود تصور کرد بین این دو نماد سازش ایجاد شود که قطعاً چنین چیزی حداقل از جانب جمهوری اسلامی ایران رخ نخواهد داد.

ارکانی در مورد ادعاهای برخی جریانات سیاسی مبنی بر پرهزینه بودن سیاست خارجی مبتنی بر مقاومت گفت: این افراد اول باید توضیح دهند سیاستی که در مقابل این سیاست می خواهند تعریف کنند چه ویژگی هایی دارد که از نگاه آنها برای نظام منفعت زاست. نقطه اوج این تفکر در دولت یازدهم و دوازدهم (دولت تدبیر و امید) دیده شد. این دولت ها با شعارهایی مبنی بر تنش زدایی در حوزه سیاست خارجی بر سر کار آمدند که در نهایت منجر به برجام شد و 8 سال کشور را معطل این مسائل کردند، وضعیتی که در پایان دوره آقای روحانی شاهد آن بودیم دستپخت سیاستِ به قول آقایون «غیر هزینه ای» برای جمهوری اسلامی است نتیجه این سیاست های «غیر هزینه ای» تورم بالای ۵۰ درصد و افزایش تحریم ها بود.

وی اضافه کرد: به صورت یکطرفه امتیازهایی را که طرف مقابل از ما می خواست به آنها دادیم در مقابل آمریکا حتی در حد راه اندازی سیستم بانکی بین المللی برای برگشت پول نفتمان هم (که در برجام تعهد داده بود آن را اجرایی کند) کاری انجام نداد. وقتی می‌بینیم حاصل اقدامات دوستان در مقابل سیاست رهبر معظم انقلاب، سیاستی شکست خورده است چطور می شود دوباره به همان مسیر شکست خورده برگشت و آن را ادامه داد؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه انسان عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود اظهار داشت: حداقل امروز برخلاف هشت سال قبل که شاید برخی ها فکر می‌کردند این مسیر جواب می دهد آن را تجربه کردیم، تجربه آن هم پیش روی ملت است و خسارت زیادی برای ما به قیمت هشت‌سال معطلی وغفلت از ظرفیت های داخلی همراه داشت.

ارکانی گفت: در واقع این دوستان باید پس از مطرح کردن انتقاداتشان پیشنهاد و راهکار را نیز ارائه کنند. منتقدان چه راهکاری جز راه حل های آقای روحانی و آقای ظریف که آن را در پیش گرفتند و نتیجه آن نیز مشخص شد دارند؟ ما مذاکره را برای رفع تحریم میخواهیم، نه اینکه صرفاً برای مذاکره، مذاکره کنیم.

وی افزود: ما هشت سال تجربه شکست خورده وابسته کردن اقتصاد به رفع تحریم‌ها و مذاکرات با کشورهای غربی را پیش رو داریم، در این مدت دیدیم که شرطی کردن اقتصاد به مذاکرات و رفع تحریم های خارجی نتیجه ای جز از دست رفتن فرصت ۸ ساله نداشت.

این نماینده مجلس تشریح کرد: دولت آقای رئیسی به عنوان دولت انقلابی در مسیری حرکت خواهد کرد که بدون متصل کردن اقتصاد به رفع تحریم های خارجی به اهداف مد نظرش برسد.

ارکانی خاطرنشان کرد: اگر روزی کشورهای غربی حقوق اولیه و بدیهی کشورمان را در حوزه بین‌المللی پذیرفتند و تحریم ها را لغو کنند ما هم استقبال می کنیم، با این وجود نباید خودمان را معطل آنها نگه داریم چرا که ظرفیت های داخلی ما فراوان است و با استفاده از هزاران جوان متخصص و تحصیل کرده در حوزه های مختلف و منابع مالی خوبی که کارآفرینان و سرمایه گذاران و ایرانیان خارج از کشور به همراه دارند و سایر ظرفیت های موجود می توانیم به اهدافمان برسیم، ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس تجربیات ارزشمندی که به دست آوردند مسیر درست را در پیش گرفته و ان‌شالله با هدایت های رهبر معظم انقلاب در همین مسیر پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها